Gå til innhold

Nattlampe "mot" mareritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har hatt en del mareritt den siste uken. Før jul tittet jeg på en sånn bamse som gir stjernelys i taket, som kan has i sengen, den skrur seg av automatisk etter en viss tid og barnet kan selv trykke på den for å få den til å lyse igjen. Damen i butikken sa at den var genial hvis barnet slet med mareritt, men der og da hadde vi ikke det problemet så jeg lot det være.

Er det noen som har testet en slik lampe til barn med mareritt? Er det bare salgstriks eller kan det være en ide å kjøpe en slik? Barnet vårt er 2,5 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja vi dro og kjøpte en spesial lampe som barnet selv valgte ut.Det fungerte flott her. Den var nok ikke så fancy som den du beskriver.

Men guttungen valgte seg ut en lavalampe og det var kjempemorro i alle fall

Skrevet

Jeg hadde mye mareritt opp igjennom oppveksten min og lys kunne ikke akkurat kurere det.

Om barnet derimot er mørkredd og derfor får mareritt så kan det nok hjelpe. Verdt forsøk kanskje?

Anonymous poster hash: 5a8e7...e4d

Skrevet

Jag var både mørkredd og hadde en del mareritt da jeg var liten. For meg hjalp det helt klart å ha lampe på rommet så det ikke var helt mørkt.

Skrevet

Nattlampen min var tryggheten min når jeg var liten. Jeg MÅTTE ha den på. Moren min brukte å slå den av når hun la seg, men jeg våknet opp igjen senere og slo den på. Våknet også bare om den var av. Merkelig?

Uansett, vi brukte etterhvert sånne spesiallamper som du tar rett i stikkontakten som lager et spesielt blått lys. Husker ikke hva det heter, men det er visst det beste lyset du kan ha om du skal sove med det på.

Anonymous poster hash: 62224...88a
Skrevet

Barna her har brukt disse som nattlamper

bild_SMILA_678.png

Med svak pære i gir de nok lys til at det føles trygt, men ikke så mye at det går på bekostning av søvnkvalitet. Da barna var så små at jeg nattammet ble jeg anbefalt rød lyspære for at de ikke skulle bli for våkne, så kanskje det røde hjertet er et godt alternativ?

Lavalampe vil jeg ikke anbefale på et småbarnsrom! De blir så varme at de kan føre til både brann og brannskader. Mulig det finnes flere typer, men den vi hadde her ble ihvertfall gloheit.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fant en nattlampe med melodier og bildelys i taket når jeg var på loppemarked i fjor høst. Den ble en superhit hos 2,5-åringen, og kurerte trøblete legginger ganske så effektivt. Den skrur seg av selv etter 20 minutter. Han har i tillegg en liten og nett nattlampe fra ikea som står på hele natta:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70150982/

Han har aldri vært særlig trøblete på nattestid da, foruten at han slet med natteskrekk i 18-22 mnd alderen. Men om du har nettbrett så bare last ned album med rolig babymusikk og sett skjermen på slik at den ikke skrur seg av :) Med mindre du selv vil bruke nettbrettet altså :fnise: Men slik kan du jo hvertfall finne ut om barnet har god effekt av rolig musikk og en skjerm med et søtt bilde, før du bruker penger på nattlampe.

Anonymous poster hash: 56737...8c0
Skrevet

Vi har nattlampe fra Haba. Står i stikkontakten og sender et søtt bilde av ugle/ lam/ skogsdyr opp i taket. Synes den er kjempefin. :)

Anonymous poster hash: d225e...171
Skrevet (endret)

Da barna var så små at jeg nattammet ble jeg anbefalt rød lyspære for at de ikke skulle bli for våkne, så kanskje det røde hjertet er et godt alternativ?

Rød er forøvrig den eneste fargen som ikke forstyrrer nattsynet ditt. Så derfor kan det også hende det ble anbefalt. Endret av Vex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...