AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #1 Skrevet 29. januar 2014 Jeg har en gutt på 16 måneder. Han snakker nesten ikke foreløpig. Jeg kom over en side på nettet der det stod at der er vanlig at de kan 30+ ord, og ble engstelig. Gutten min sier "Pappa" og "nei" - en sjelden ganger sier han "mamma". Han gjør det greit forstått ellers, jeg spør ham om han vil ha mat, for eksempel, og da går han på kjøkkenet. Han har nettopp begynt i barnehagen, om det har noe å si.Anonymous poster hash: 7ede2...612
Gjest Magdalene Skrevet 29. januar 2014 #2 Skrevet 29. januar 2014 (endret) Unger er så forskjellig! Datteren min skravlet i vei da hun begynte i bhg 18.mnd gammel. Sønnen min er 16mnd, og en gutt med meget få ord. Sier et par mer enn din kanskje.. I bhg sier at de han er helt normal, og at gutter ofte er litt treigere enn jenter 😉 Endret 29. januar 2014 av Magdalene 1
SmallTalk Skrevet 29. januar 2014 #3 Skrevet 29. januar 2014 Det er først rundt 16 mnd at språkutviklingen skal sette virkelig fart, så jeg synes ikke det er det spor rart at han ikke sier 30 ord allerede. 1
Teriyaki Skrevet 29. januar 2014 #4 Skrevet 29. januar 2014 Dette er veldig individuelt. Min gutt hadde godt over 30 ord på den alderen, men jeg ville ikke vært bekymret om han hadde hatt mindre. Du ser jo at han forstår det du sier, så kommer nok talen etter hvert. Uansett så følger jo helsesøster dere opp i forhold til språk. Du trenger i alle fall ikke tenke så mye over det før hun evt. påpeker at det går "for tregt" (og selv da trenger det ikke være noe galt).
Gjest Marmot Skrevet 29. januar 2014 #5 Skrevet 29. januar 2014 Jeg har en gutt som knapt nok sa et eneste ord da han var 16 mnd. Og han var mye senere enn det før han begynte å snakke. Men når han først begynte, kom det komplekse setninger og avanserte ord. Så lenge han forstår, er det ingen grunn til bekymring. 1
Leanne Skrevet 29. januar 2014 #6 Skrevet 29. januar 2014 Det er forskjell på å kunne si 30 ord og å kunne 30 ord.. Forståelsen kommer først og er viktigst i den alderen. Forstår barnet hva du sier når du sier det er mat, dere skal ut osv så kommer nok egen ordproduksjon etter hvert 2
Gjest RockOn Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 Jeg snakket veldig sent. Mamma begynte og bli bekymret (og hun blir bekymret gjerne 3-4 måneder etter "vanlige" folk i alt ammet, så det var sikkert sent...) Helsesøster var ikke bekymret, hun mente jeg hadde det alt for travelt med å klarte og utforske. Riktig det. Tok tid før jeg snakket, men da kom det hele setninger og jeg snakket helt rent. Jeg har hørt at det ikke har mye å si for språkutviklingene om de begynner sent eller ikke.
Ike Skrevet 29. januar 2014 #8 Skrevet 29. januar 2014 Nei, jeg synes ikke dette er veldig bekymringsverdig. Dersom det fortsatt går flere måneder uten særlig utvikling i talespråket, kan du jo ta det opp med helsesøster eller barnehagen.
lulle Skrevet 29. januar 2014 #9 Skrevet 29. januar 2014 Min datter sa ingenting på den alderen. Begynte så bra med å si hadet da hun var 10 Mnd men så stoppet det opp. Da hun var 14 Mnd fikk hun påvist væske i øret . Hørte ingenting da vi var på kontroll på helsestasjonen. Dette løste seg av seg selv ved 16 Mnd alder og hun slapp dren. Etter det tok språket seg opp. Har du sjekket hørselen til barnet ditt?
Harlekin Skrevet 29. januar 2014 #10 Skrevet 29. januar 2014 Min jente snakket ikke mye på den alderen, og på 2-årskontrollen ble vi innkalt til ekstra språkkontroll fordi hun snakket lite. Hun snakket generelt ganske lite hjemme, og enda mindre hos helsesøster. Ca. et halvt år etter dette begynte ordene plutselig å trille ut av henne, og da var de mange, setningene var gode og hun snakket ganske rent. Nå er hun 4,5 og helt på helt på høyde med jevnaldrene. Faren hennes var også sent ute med å snakke, men det har han tatt igjen til gangs Sannsynligvis er dette helt normalt. Bare ta tiden til hjelp, og snakk og les mye med ham, så kommer nok språket snart 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #11 Skrevet 29. januar 2014 Ville ikke stolt så alt for mye på helsesøster, da de ikke har noen inngående kjennskap til språkutikling, bare screener... Men jeg ville skjekket om han forstod noe? Uten å gestikulere eller andre hint (små barn er veeeeldig flinke til å ta slike hint), spør han om han vil lese eller spise eller lignende... se om han forstår, repiter det han sier og utbroder eks: om han sier "bil" så svar ja det er riktig der kjører en bil. KLes bøker for han, snakk mye med han. Det går seg nok til Anonymous poster hash: afabf...26e
Sulosi Skrevet 29. januar 2014 #12 Skrevet 29. januar 2014 Nei. Barnet ditt er helt normalt. Noen barn sier knapt ett ord før de fyller to, da kaller vi de ordsamlere rett og slett fordi de samler på ordene før de begynner å bruke dem. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 29. januar 2014 #13 Skrevet 29. januar 2014 Nei, helt vanlig. Minsten min sa ikke noe særlig før nærmere 3 år (kun enkeltord). Det viste seg for øvrig senere at h*n hadde væske i mellomøret (og dermed nedsatt hørsel), noe som kan ha påvirket at språkutviklingen var litt sen. Men uansett er det helt vanlig med barn som ikke snakker noe større før de er 2-3 år, og det er i alle fall ingen grunn til å bekymre seg når barnet ditt bare er 16 mnd!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #14 Skrevet 29. januar 2014 Min gutt sa ikke mye i den alderen, men bare en måned eller to senere begynte han å snakke masse! Og han har nå mer språk enn jevnaldrende. Han var bare litt tregere igang enn mange vi kjenner.Anonymous poster hash: affd6...2b9
NovaFlare Skrevet 30. januar 2014 #15 Skrevet 30. januar 2014 Min venninnes sønn sa ikke noe annet enn Pappa og nei et par ganger før han fylte 2,5, og først nå når han blir tre i mai så har det plutselig løsnet
Nektarin Skrevet 30. januar 2014 #16 Skrevet 30. januar 2014 Min gutt hadde omtrent samme ordforråd da han var 16 mnd, men rundt 19 mnd løsnet det her og nå (20 mnd) har han ihvertfall 20 ord han kan si. Var på kontroll hos hs da han var 18 mnd, og fikk beskjed om ikke å bekymre meg så lenge han forstår språket vårt
Gjest bloggerutennavn Skrevet 30. januar 2014 #17 Skrevet 30. januar 2014 Jeg tror det er veldig vanlig. Min kunne bare si to ord før jul, nå er han 18 1/2 mnd, og han har lært seg masse nytt. Plutselig knekker de koden Han kan ikke 30 ord han heller, men kanskje rundt 15-20. Jeg var så bekymret, men ser jo at det kommer når det kommer. Han krabbet ikke før han var ett år, og rullet ikke før han var 11 mnd, men gikk når han var 15 mnd. Så det kommer når det kommer :-) Onkelen min snakket ikke noenting (ingen ord, ingenting) før han var 4-5 år! Da ringte han på hos naboen og sa "Se, jeg har gul regnjakke på meg i dag". Det jeg vil frem til er, ikke begynn å bekymre deg enda
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #18 Skrevet 2. februar 2014 Helt normalt Hilsen barnehagelærerAnonymous poster hash: b9aee...71d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå