Gå til innhold

Mislighold av lån i Husbanken

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har mistet samboeren min per (annet navn) i kreft, og nå holder vi på å nøste opp i hele oppgjøret. Advokaten som er med i dette, er familieadvokat til per sin ekskone. Per sine barn er enearvinger og ekskona hans er verge for dem.

Så har jeg fått en Mail fra advokaten hvor det står at det er VIKTIG at jeg ikke betaler siste avdrag hos husbanken, slik at de kan starte tvangssalg, fordi de ikke har mulighet til å selge via ordinær megler.

Jeg syntes dette hørtes rart ut, og ringte husbanken. Fikk bekrefta at dette var eneste mulighet når ingen ville overta skiftet (tror jeg ho sa) så det vil bli meg som får betalingsanmerkning fordi arvingene ikke vil overta gjelda til per.

Jeg som har fått beskjed om å ikke bo i hust vårt fordi det blir slitasje på boet...

Jeg som har måtte bo fra hånd til munn for å få betale alle regninger og lån.

Jeg som har sett til at huset fremdeles står, sendt avgårde per sin post og tatt ansvar for leietakerne...

JEG er den som kommer dårligst ut og får livet nedsatt :(

Livet mitt kunne faktisk ikke blitt stort værre...

Kan dere hjelpe meg eller gi noen innspill? Jeg er rådvill!!

Anonymous poster hash: 12aa4...26a

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/807496-mislighold-av-l%C3%A5n-i-husbanken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har mistet samboeren min per (annet navn) i kreft, og nå holder vi på å nøste opp i hele oppgjøret. Advokaten som er med i dette, er familieadvokat til per sin ekskone. Per sine barn er enearvinger og ekskona hans er verge for dem.

Så har jeg fått en Mail fra advokaten hvor det står at det er VIKTIG at jeg ikke betaler siste avdrag hos husbanken, slik at de kan starte tvangssalg, fordi de ikke har mulighet til å selge via ordinær megler.

Jeg syntes dette hørtes rart ut, og ringte husbanken. Fikk bekrefta at dette var eneste mulighet når ingen ville overta skiftet (tror jeg ho sa) så det vil bli meg som får betalingsanmerkning fordi arvingene ikke vil overta gjelda til per.

Jeg som har fått beskjed om å ikke bo i hust vårt fordi det blir slitasje på boet...

Jeg som har måtte bo fra hånd til munn for å få betale alle regninger og lån.

Jeg som har sett til at huset fremdeles står, sendt avgårde per sin post og tatt ansvar for leietakerne...

JEG er den som kommer dårligst ut og får livet nedsatt :(

Livet mitt kunne faktisk ikke blitt stort værre...

Kan dere hjelpe meg eller gi noen innspill? Jeg er rådvill!!

Anonymous poster hash: 12aa4...26a

Det høres ut som at du har gått i "være snill med mannen" fellen. Slik det ser ut har du ikke stått på din rett ovenfor din mann, og nå får du svi :(.

Anonymous poster hash: aae37...145

Skjønner ikke helt sammenhengen. eier du halve huset? Hvis ikke, står du allikevel på lånet? Hvis du eier halve huset, så har vel du rett på halve.

Og hva er grunnen til at de ikke ønsker å skifte? Hvis dere/han eide et hus, burde jo ikke lånet være høyere enn verdien? Så mye har jo ikke prisene falt de siste årene?

Uansett: Ikke gå med på å ikke betale avdrag (så fremt du klarer å betale). Det skal ikke bli ditt problem at de ikke får penger ut. Hvis du ikke har noen rettigheter, skal du uansett ikke sette deg enda dårligere i det. Da får de heller bare godta å skifte, slik at de kan selge på ordinært vis.

• Liker 1

Annonse

TS her...Ser at jeg ikke har fått skrevet alt helt klart.

Som nevnt i første linje er vi Samboere, ikke gift.

Vi har ingen felles barn

Vi har en samboerkontrakt, men den gjelder ikke sålenge per er død.

Vi eier huset 50/50 hver, ergo er også lånet 50/50 hver.

Jeg har ikke vært for snill ovenfor min samboer og gått i noe felle, jeg har betalt det som må betales for at ikke JEG skal gå økonomisk konkurs og betalt det som trengs for at boligen skal fungere. Mtp leietakere, strøm tv og Internett til dem for å nevne noe. Hadde jeg kunnet slippe å betale eiendomsskatt, vann, vei og kloakk pluss avfallstømming, så hadde jeg selvfølgelig latt vær. Men slik jeg forstår så har man ikke så mye valg.

Jeg spør etter deres hjelp fordi jeg er i en kanskje for dere utenkelig situasjon, men jeg er i begynnelsen av 20 årene og kjemper hver dag en kamp for fremtiden, kritikk på hvor kleint jeg har det i livet eller hvor jeg gjorde feil, har jeg ikke behov for å høre. :)

Gjest Sitronen

Her var det så mye rart, at jeg slenger meg på den som sier at du må skaffe deg egen advokat fort som f.

Jeg har vært med på en del kompliserte arveoppgjør, men aldri har jeg hørt at noen krever tvangssalg av bolig fordi ingen vil påta seg ansvaret for gjeld.

Jeg råder deg til å ikke sette deg i en slik situasjon før du har rådført deg med advokat!

Dette virker som et skremmeskudd fra motpartens advokat for å få ordnet arveoppgjøret snarest mulig, fordi et offentlig skifte, som hadde vært naturlig i et slikt tilfelle, kan ta lang tid.

Mitt råd blir derfor at du bør betale lånet til husbanken som vanlig inntil du har fått juridisk rådgivning.

Husk at halvparten av boligen er din, og du skal ikke få redusert kredittverdighet på grunn av dette.

Endret av Sitronen
  • Liker 4

Jeg kan ikke alene ha et lån på 4,7 millioner. Jeg får ikke så mye i lån en gang... Derfor må huset selges, men jeg syntes ikke det er riktig at jeg som har oprettholdt betaling av alle avdrag frem til nå, skal få beskjed om å misligholde lånet bare slik at vi kan bli ferdig med saken. Hvor jeg da sitter igjen med et stempel på meg som kan gå utover mitt fremtidige liv?!

Gjest Sitronen

Jeg kan ikke alene ha et lån på 4,7 millioner. Jeg får ikke så mye i lån en gang... Derfor må huset selges, men jeg syntes ikke det er riktig at jeg som har oprettholdt betaling av alle avdrag frem til nå, skal få beskjed om å misligholde lånet bare slik at vi kan bli ferdig med saken. Hvor jeg da sitter igjen med et stempel på meg som kan gå utover mitt fremtidige liv?!

Selvsagt er ikke dette riktig.

Du skal også ha tilbakeført de utlegg du har hatt , for eksempel renter og avdrag på lån, som du har betalt for ham etter dødsfallet. (altså hans halvpart av utgiftene fra han gikk bort, og til arv er fordelt).

• Liker 3

Her var det så mye rart, at jeg slenger meg på den som sier at du må skaffe deg egen advokat fort som f.

Jeg har vært med på en del kompliserte arveoppgjør, men aldri har jeg hørt at noen krever tvangssalg av bolig fordi ingen vil påta seg ansvaret for gjeld.

Jeg råder deg til å ikke sette deg i en slik situasjon før du har rådført deg med advokat!

Dette virker som et skremmeskudd fra motpartens advokat for å få ordnet arveoppgjøret snarest mulig, fordi et offentlig skifte, som hadde vært naturlig i et slikt tilfelle, kan ta lang tid.

Mitt råd blir derfor at du bør betale lånet til husbanken som vanlig inntil du har fått juridisk rådgivning.

Husk at halvparten av boligen er din, og du skal ikke få redusert kredittverdighet på grunn av dette.

Jeg har også tenkt på en egen advokat, men i møte med den advokaten som styrer nå, fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta det, men det var best viss jeg ikke gjorde det, fordi det ble så mye krøll og kluss og ekstra lang tid da.

Jeg har også det problemet at jeg rett og slett ikke vet om jeg har råd til en advokat... Jeg forstår at det KAN lønne seg... Men skulle det ikke.. Ja, da sitter jeg virkelig i det :)

Takk for svar!:)

Annonse

Gjest Sitronen

Jeg har også tenkt på en egen advokat, men i møte med den advokaten som styrer nå, fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta det, men det var best viss jeg ikke gjorde det, fordi det ble så mye krøll og kluss og ekstra lang tid da.

Jeg har også det problemet at jeg rett og slett ikke vet om jeg har råd til en advokat... Jeg forstår at det KAN lønne seg... Men skulle det ikke.. Ja, da sitter jeg virkelig i det :)

Takk for svar! :)

Det er riktig at offentlig skifte tar tid hvis det er komplisert, det koster også litt, og det er naturlig at advokaten som har saken representerer arvingene (barna) ønsker at boet skal avsluttes raskest mulig.

(For å si det på en annen måte, advokaten prøver seg på "en spansk en", i håp om at du skal bli overveldet, ikke stille spørsmål, og gå med på en ugunstig løsning for deg, fordi det gagner hans klienter)

Men det er ikke riktig overfor deg!

Som sagt skal du ha tilbake alle utgifter du har betalt for boet, du skal ha din del av boligens verdi (og derfor er ikke tvangssalg et godt alternativ for deg), du skal ikke få redusert kredittverdighet på grunn av mislighold.

Alt dette behøver du hjelp til.

En time hos advokat behøver ikke koste mer enn 2000 kr, men undersøk mulighetene for gratis advokathjelp, for eksempel gjennom fagforening, jussbuss, eller lignende.

Endret av Sitronen
  • Liker 3

Selvsagt er ikke dette riktig.

Du skal også ha tilbakeført de utlegg du har hatt , for eksempel renter og avdrag på lån, som du har betalt for ham etter dødsfallet. (altså hans halvpart av utgiftene fra han gikk bort, og til arv er fordelt).

Før regnskap

• Liker 1

Takk for svar! :)

Da burde det vel lyse litt rødt når motpartens advokat anbefaler at du ikke engasjerer advokat.

Har du innboforsikring er ofte dekning av advokatutgifter inkludert i denne. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt.

• Liker 4
Annonse

Ja, for all del, IKKE gå med på tvangssalg. Ikke bare vil du få anmerkning, men du vil jo også få mindre (potensielt mye mindre siden det tydeligvis er et stort hus) igjen for huset ved et tvangssalg, og det er ikke ditt problem at de ikke ønsker å skifte først, slik at dere kan selge på ordinær måte.

Jeg synes du har strukket deg langt med å holde alt på stell samtidig som du ikke en gang bor i boligen. Jeg er ingen ekspert, men det høres veldig merkelig ut at du skulle være nødt å flytte ut mens skiftet pågår.

Skjønner at advokat er mye penger, men samtidig kan du risikere å få flere hundre tusen igjen for huset ved et tvangssalg, så i mitt hode skal det veldig mye til for at det ikke lønner seg med advokat. Du kan jo begynne med en rådgivningstime for å se hvor du faktisk står juridisk. Står du sterkt, ville jeg latt advokaten håndtere alle henvendelser fra boet, slik at du forhåpentligvis kan ta et steg tilbake og få tid til å faktisk sørge.

:hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...