Gå til innhold

Tynn, raser ned i vekt - trenger SERIØS hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei dere! :vetikke:
Jeg er en jente på 19 år, som hele livet har slitt med å være for tynn. Jeg vil tro jeg har høy forbrenning, men samtidig er jeg ikke flink til å spise ofte nok. Som veeeldig kresen i matveien er det vanskelig å finne sunn og god mat som jeg liker. Jeg har nå gått ned 5 kg på 2 måneder, og blir nesten litt deprimert og utrolig stresset. Jeg er 161 cm høy og veier 43 kg, så med andre ord nesten bare skinn og bein. Jeg har så lyst til å veie rundt 50 - 55 kg, men jeg når ALDRI målet mitt fordi jeg rett og slett ikke har noen kunnskap om mat og jeg får ikke inn rutiner.
Jeg har null peiling på hva jeg burde spise og hvor ofte, men det som jeg kan se at blir et problem er å få spist ofte nok. Jeg går på skole fra 8 - halv 4 hver dag, så planen min er å kjøpe knekkebrød og pålegg som jeg kan ha liggende på spiserommet der.
Jeg kan nevne noe av det jeg liker av forskjellige ting:
Pålegg - brunost, hvitost, salami, leverpostei, smør, nugatti, (stekt egg&bacon på brødskive)
Kjøtt - kjøttdeig av forskjellige typer, kylling, svinestrimler
Frukt og grønt - eple, mandarin/klementin, paprika (kun rå, ikke stekt), gulrot, salat, brokkoli, blomkål
Jeg er sånn som elsker pizza, taco, lasagne, spagetthi, fiskeboller (rett og slett veldig enkle middager uten alt for mye dilldall) men syns også for eksempel Tikka Masala og Tandori Chicken er utrolig godt. Jeg er veldig åpen for å bruke weight gainers iløpet av dagen, men tenkte at jeg også kanskje trenger noe vitamintilskudd av noe slag? Jeg har vært tynn så lenge jeg kan huske, og jeg har veldig dårlig selvtillit pga det. Klærne mine begynner å bli for store, og jeg hater det. Jeg har også planer om å begynne å trene igjen, men vil ikke starte på før jeg har fått litt fett på kroppen.
Om en av dere hadde orket å hjelpe meg med en enkel kostholdsplan hadde jeg satt UTROLIG stor pris på det!
Her er noe (veldig dårlig) jeg satt opp i full fart. Alle måltider før middag må inntas i skoletiden.. Til vanlig spiser jeg ikke så ofte da jeg har vent meg til å spise 2-3 ganger om dagen. Jeg er så lite kreativ og det blir mye av det samme når jeg ikke klarer å finne gode retter som er enkle å lage, bortsett fra det jeg lager hele tiden.
Frokost:
2/3 brødskiver (egg&bacon/salami, brunost eller leverpostei)
Mellommåltid:
3 Knekkebrød med hvitost og smør
Lunsj:
Kyllingfilett skjært i biter blandet i salat med pasta
Mellom:
Middag:
Svinekjøtt, pasta/ris/poteter, salat
Kvelds:
2-3 Brødskiver med brunost/salami/leverpostei
Så om noen av dere vil hjelpe ei jente med seriøse ønsker om å legge på seg, så er dere velkommen til å gjøre det. Sist men ikke minst kan jeg nevne at min mor hadde akkurat samme problemer, og det ligger i familien å være ganske tynn. Om jeg først legger på meg så kommer det på magen, bena mine og armene mine er ekkelt tynn og der ønsker jeg spesielt å få mer fett.
Videoannonse
Annonse
Gjest Summers
Skrevet (endret)

Ikke vær så nøye på at det du spiser er sunt. Det gjør det mye lettere å gå opp i vekt, så kan du heller kutte ut det usunne når du kommer opp i vekta du ønsker.

Endret av Summers
  • Liker 2
Skrevet

Skal du legge på deg der du vil, må du trene!

Anonymous poster hash: bf199...dcb
  • Liker 1
Skrevet

Kjøp et glass ekte peanøttsmør (bare peanøtter og salt) og ha det og en skje med deg overalt, og spis en skje eller to i hvert ledige øyeblikk?

• Liker 1
Skrevet

Begynn med styrketrening og spis mye mat. Dropp knekkebrødene da det inneholder lite næring og kalorier. Spis omeletter laget av h-melk, ost, skinke og grønnsaker. Stek maten din i ekstra olje, lag smoothie av havregryn, fløte, bær og havregryn. Bytt ut lettproduktene med fete produkter. :) Jeg vet det er vanskelig, men du får det til om du virkelig går inn for det.

Anonymous poster hash: 72295...9dd
Skrevet

Jeg er like høy som deg, veier 20 kg mer og skulle ønske jeg hadde vekten din!!!!!!!!! VÆR FORNØYD MED VEKTEN DIN.

Anonymous poster hash: 92386...742
Skrevet

Isteden for salat til lunsj, spis f.eks rislunsj(inneholder fløte), ostesmørbrød, pizza eller lignende. Det er utrolig mye kalorier i ost og meieriprodukter.

Bruk rikelig med olje når du steker maten din. Husk å spise saus til middag, gjerne bernaise eller fløtesauser.

Skrevet

Jeg gadd ikke lese mer etter "Jeg er veeeeeldig kresen i matveien" ....

Anonymous poster hash: 9bd12...e9e

• Liker 4
Skrevet

Jeg er like høy som deg, veier 20 kg mer og skulle ønske jeg hadde vekten din!!!!!!!!! VÆR FORNØYD MED VEKTEN DIN.

Anonymous poster hash: 92386...742

Jeez, hun har da like mye rett til å være misfornøyd som det du har. Være fornøyd kan du være selv.

Anonymous poster hash: 8398d...da9

• Liker 13
Skrevet

Du må bare ta deg tid til å spise, slik som alle andre gjør. Det er jo lett å identifisere problemet, det er ikke din ekstremt høye forbrenning, det er det at du ikke har samme matvaner som de som alltid får plottet inn nok måltider om dagen. Jeg elsker å spise og finnes ikke kresen, og prioriterer alltid mat. Selv om du er kresen betyr ikke det at du skal hoppe over lunsj.

Ikke fyll opp med knekkebrød, det gir deg følelsen av å ha spist og "gjort ditt", samtidig som det bare er rundt 35 kalorier i hvert, så det tar tid og tygging uten at du får så mye igjen for det kalorimessig. Du klarer garantert å hive i deg et par never nøtter i løpet av skoledagen, det kan du jo gjøre mens læreren trekker pusten nesten.

Anonymous poster hash: 5d8eb...728
  • Liker 1
Skrevet

Hadde hun spist normalt hadde hun kanskje slått seg til ro med vekten, men hun spiser jo faktisk ikke nok. Det er ikke noe å være fornøyd med, uavhengig av vekt. Kroppen trenger næring.

Anonymous poster hash: 5d8eb...728

• Liker 1
Skrevet

hva med å kanskje tilføre gainer?=) En kamerat av meg gikk ned veldig mye i vekt etter en ulykke og han brukte gainer for å legge på seg igjen:) Er hvertfall er greit tips om du sliter med å få i deg "nok".

Skrevet

Nå spørs det jo litt på mengdene du spiser av det forskjellige, men jeg syntes ikke det ser så lite ut.

Tar du sauser og dressinger på, blir det mer energi med en gang i alle fall :).

Vanlige porsjoner ligger på rundt 150 gram, så hvis du allerede spiser det, hadde jeg muligens vurdert å få sjekket stoffskifte hos legen?

Skrevet

Jeg gadd ikke lese mer etter "Jeg er veeeeeldig kresen i matveien" ....

Anonymous poster hash: 9bd12...e9e

Er det forbudt? Jeg er også veldig kresen i matveien, men hvorfor skal jeg spise ting jeg ikke liker? Gjør du det? Det er ikke sånn at jeg med vilje ikke liker det.

Gjest Runforit
Skrevet

Hei dere! :vetikke:

Jeg er en jente på 19 år, som hele livet har slitt med å være for tynn. Jeg vil tro jeg har høy forbrenning, men samtidig er jeg ikke flink til å spise ofte nok. Som veeeldig kresen i matveien er det vanskelig å finne sunn og god mat som jeg liker. Jeg har nå gått ned 5 kg på 2 måneder, og blir nesten litt deprimert og utrolig stresset. Jeg er 161 cm høy og veier 43 kg, så med andre ord nesten bare skinn og bein. Jeg har så lyst til å veie rundt 50 - 55 kg, men jeg når ALDRI målet mitt fordi jeg rett og slett ikke har noen kunnskap om mat og jeg får ikke inn rutiner.

Jeg har null peiling på hva jeg burde spise og hvor ofte, men det som jeg kan se at blir et problem er å få spist ofte nok. Jeg går på skole fra 8 - halv 4 hver dag, så planen min er å kjøpe knekkebrød og pålegg som jeg kan ha liggende på spiserommet der.

Jeg kan nevne noe av det jeg liker av forskjellige ting:

Pålegg - brunost, hvitost, salami, leverpostei, smør, nugatti, (stekt egg&bacon på brødskive)

Kjøtt - kjøttdeig av forskjellige typer, kylling, svinestrimler

Frukt og grønt - eple, mandarin/klementin, paprika (kun rå, ikke stekt), gulrot, salat, brokkoli, blomkål

Jeg er sånn som elsker pizza, taco, lasagne, spagetthi, fiskeboller (rett og slett veldig enkle middager uten alt for mye dilldall) men syns også for eksempel Tikka Masala og Tandori Chicken er utrolig godt. Jeg er veldig åpen for å bruke weight gainers iløpet av dagen, men tenkte at jeg også kanskje trenger noe vitamintilskudd av noe slag? Jeg har vært tynn så lenge jeg kan huske, og jeg har veldig dårlig selvtillit pga det. Klærne mine begynner å bli for store, og jeg hater det. Jeg har også planer om å begynne å trene igjen, men vil ikke starte på før jeg har fått litt fett på kroppen.

Om en av dere hadde orket å hjelpe meg med en enkel kostholdsplan hadde jeg satt UTROLIG stor pris på det!

Her er noe (veldig dårlig) jeg satt opp i full fart. Alle måltider før middag må inntas i skoletiden.. Til vanlig spiser jeg ikke så ofte da jeg har vent meg til å spise 2-3 ganger om dagen. Jeg er så lite kreativ og det blir mye av det samme når jeg ikke klarer å finne gode retter som er enkle å lage, bortsett fra det jeg lager hele tiden.

Frokost:

2/3 brødskiver (egg&bacon/salami, brunost eller leverpostei)

Mellommåltid:

Lunsj:

Kyllingfilett skjært i biter blandet i salat med pasta

Mellom:

Middag:

Svinekjøtt, pasta/ris/poteter, salat

Kvelds:

2-3 Brødskiver med brunost/salami/leverpostei

Så om noen av dere vil hjelpe ei jente med seriøse ønsker om å legge på seg, så er dere velkommen til å gjøre det. Sist men ikke minst kan jeg nevne at min mor hadde akkurat samme problemer, og det ligger i familien å være ganske tynn. Om jeg først legger på meg så kommer det på magen, bena mine og armene mine er ekkelt tynn og der ønsker jeg spesielt å få mer fett.

Kjør på med mer nøtter, kokosolje, avokado, H-melk etc. Energitett mat som ikke fyller for mye, men som virkelig booster opp kaloriinntaket.

Gjest Blondie65
Skrevet

Erstatt knekkebrødmåltidene dine med middagsrester som salat. Knekkebrød inneholder svært lite næring.

Så lite som du veier burde mellom måltidene dine være kjeks i stedet for knekkebrød - gjerne bixit eller andre digestive.

Du bør også lære deg å spise fisk - inneholder mye vitaminer og oljer kroppen har bruk for. Det mangler også frukt i kostholdet ditt.

Foreslår egentlig at du bestiller time hos Volvat eller Alleris hos en kostholdsveileder - der kan du få hjelp til å sette sammen dagsmenyer som gir deg den næringen du trenger.

Skrevet

4 ruter av en stor melkesjokolade gir 198 kalorier alene, dvs like mye kalorier som 6 knekkebrød... Hadde nok unnet meg 8 ruter hver kveld om jeg hadde din vekt ;) Masse kalorier i nøtter og i laks.

Anonymous poster hash: ea84c...891
Skrevet

Er like gammel som deg og har har/hatt samme problemet som deg over et par år nå. Jeg er 1.70 og 50 kg, og veldig tynn. Opplever også at jeg kan spise hva som helst og det bare renner gjennom meg. Det jeg kan anbefale deg er faktisk å begynne og trene tung styrketrening og spise ordentlig godt etter hver økt. Du kommer ikke til å bli stor og pumpa (ikke med det første), men du kommer til å få mer muskler på beina, og jeg tror det er det du egentlig bør gå etter, for å legge på seg mange kilo med bare fett er egentlig ikke verken fint eller bra.

Kan absolutt anbefale å begynne på en weight gainer fra Tech Nutrition, som du tar med melk 2-3 ganger om dagen. Spis normalt samtidig. Om du spiser litt usunt, så trenger du ikke å tenke noe særlig på det, med mindre du bytter ut nødvendige måltider med søtsaker. Jeg spiser også usunt, men har flere faste måltider om dagen der jeg spiser ordentlig. Og etter trening passer jeg på å få i meg masse proteiner.

Å droppe trening og heller begynne å spise dobbelt så mye mat, vil ikke jeg anbefale i allefall. Det som skjer da er jo at maten legger seg på plasser du kanskje ikke vil ha den, f.eks. mage. Trener du kommer du til å få mer kjøtt og muskler på lår, rumpe og armer :)

Anonymous poster hash: 514e7...2ad
Skrevet

Datteren min hadde en periode samme vekt på samme høyde som deg og var ekstremt tynn. Så for å få opp vekten kjøpte vi ernæringspulver. Den brukte hun i smoothier og youghurt. Kjøpte både fra apotek og fra iherb. Er smakløst, og kan tilsettes i mye mat.

Legger ved en liten sak om energitett mat og enæringspulver: http://www.sykehuset-innlandet.no/pasient/Documents/Pasientbrosjyrer/Foldere%20og%20brosjyrer/SI_Brosjyre_Energitett_mat_ElverumHamar_Indremedisin_Mai13_OK.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...