Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva, hvordan og hvorfor varmer du opp til langkjøring?

Anonymous poster hash: 91451...dee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten jeg går på ski eller sykler, så varmer jeg aldri opp til langkjøring. Når man skal kjøre langt er det bare å ta det passelig rolig de første 10-20 minuttene, så er man varm. Jeg gjorde det også sånn da jeg drev med jogging for noen år siden.

Skrevet

Enten jeg går på ski eller sykler, så varmer jeg aldri opp til langkjøring. Når man skal kjøre langt er det bare å ta det passelig rolig de første 10-20 minuttene, så er man varm. Jeg gjorde det også sånn da jeg drev med jogging for noen år siden.

Da er du lik som meg.. Problemet er at jeg skriver en skoleoppgave, og gymlærer blir nok lite fornøyd med det svaret:/

Skrevet

Før en trening skal man alltid varme skikkelig opp. Oppvarming før treningsøkter har flere positive sider, og det er absolutt et "must" for å gjøre en god trening, og for å kunne trene over tid uten å pådra seg unødvendige skader. Om du til nå har ment at oppvarming er helt unødvendig, og du ikke har forstått verdien av det, så skal jeg si deg hva hensikten er: Resultatene dine under økten vil helt klart bli bedre

Oppvarmingen før en trening skal vare i alt ifra 10-30minutter, 10-20 er kanskje mest normalt. Selv om en oppvarming foregår i lavt tempo, så skal man ikke gå fra lavt tempo og rett på selve økten. Man trapper rolig opp, slik vil kroppen bli best mulig forberedt på den belastningen den skal ut for.

Skrevet

Da er du lik som meg.. Problemet er at jeg skriver en skoleoppgave, og gymlærer blir nok lite fornøyd med det svaret:/

Da kan jeg opplyse om at selv sykkelrytterne i Tour de France som regel ikke varmer opp, men bruker de første minuttene som oppvarming. Før en individuell tempoetappe varmer de selvsagt opp, men de fleste varmer ikke opp før de fleste av fellesstartetappene. Det er nok noen som varmer opp før første fellesstart, siden det da er ganske nervøst i feltet og det går i rykk og napp.

En tempoetappe på 50 km kan forsåvidt defineres som langkjøring, selv om det er kort i sykkelverdenen. I en flat eller småkuppert løype ligger de fleste godt over 50 km/t i snittfart, så vinnertida pleier å ligge på ca. 50-55 minutter, det er forsåvidt langdistanse, men intensiteten ligger rundt eller over syreterskelen store deler av tida. Selv synes jeg "langkjøring" per definisjon er å ligge under syreterskelen mesteparten av tida, og da tar jeg alltid første del som oppvarming.

Alle syklister på høyt nivå sitter da en god stund før start og tråkker med bakhjulet kobla til en rulle, slik at det blir som en ergometersykkel. Her er et par linker til hvordan noen varmer opp før tempo:

https://wattbike.com/uk/blog/post/team_sky_tt_warm_up_protocol

http://forum.cyclingnews.com/showthread.php?p=832597

Skrevet

Jeg ruller knærne og anklene rundt litt og setter i gang i tregt tempo den første km. Har aldri vært skada.

Anonymous poster hash: a2fc1...308

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...