Gjest Reza08 Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Personlig hender det at jeg bruker uttrykket når jeg omtaler mørkhudede personer. Jeg mener selvfølgelig ingeting rasistisk med det, selv om en del kan oppfatte det slik. Er bare et uttrykk jeg føler er en grei nok betegnelse av den gruppen. Betegnelsen har eksistert i lange tider, og synes ikke at dette er noe mer rasistisk enn andre ting. De som er mot dette, skal selvfølgelig få lov til å være mot. Hva mener du om dette? Er neger en grei betegnelse, eller synes du ikke?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Nei, det har så mye negative assossiasjoner at jeg lar være. Anonymous poster hash: e7ca8...548 7
Lea2 Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 I utgangspunktet er vel ikke ordet neger negativt på norsk. I alle fall oppfatter ikke jeg det som rasistisk. Da jeg vet liten hadde vi negerboller, negedukker osv, uten at det hadde noe med rasisme å gjøre. Jeg tror at det har blitt et negativt ord pga tilsvarende ord på engelsk/amerikansk, der det henger med litt mer bagasje. Slik det er nå unngår jeg å bruke ordet på alle språk. Jeg sliter med å finne alternativer som er "godkjente" også, særlig på engelsk. Er svart/black ok? Farget? Mørkhudet? Utenlandsk? Afrikansk? De fleste amerikanere jeg har spurt har sagt at African-american er riktig, men i Norge og i resten av verden blir jo det feil også. Dessuten er man jo ikke nødvendigvis afrikansk om man er.... errrrr... mørkhudet, svart... Jeg synes nok aT det er feil å bruke neger nå, selv om det var greit for 20 år siden. Jeg ender som regel opp med å bruke afrikansk eller svart og unngår stort sett temaet totalt om det er afrikanske/svarte/mørkhudede til stede, fordi jeg er usikker på hva som er støtende eller kan oppfattes rasistisk. 1
nettvenninnen Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Jeg bruker ikke slike ord som neger. Men så lenge hvite blir kalt "White Trrash" og slike, så er det egentlig et mysterium at såkalte betegnelser er rasistisk når det går den ene veien, men ikke den andre. Det er bare min mening. 4
Lea2 Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 White trash brukes jo også av hvite om hvite.. sikkert fordi de mangler ordforråd og synes det er greit å være ufine mot andre... særlig på nett. Totalt unødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Jeg legger ingenting negativt i "neger", og synes "neger/negresse" og "negriode ansiktstrekk" er nøytralt beskrivende ord. Men det betyr ingenting hva jeg mener om ordet, det er hva mottaker og den som blir omtalt mener om ordet som er viktig. Og så lenge den som blir omtalt ikke liker å bli omtalt med dette ordet, så er det noe jeg respekterer. Anonymous poster hash: db221...fc2 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Anbefaler dere å lese Det norske sett med nye øyne av Marianne Gullestad. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=133061 Spesielt kapittel 3, 'striden om ordet neger' burde leses av alle som mener at dette kan brukes som et nøytralt ord. Anonymous poster hash: 35920...017 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #8 Skrevet 28. januar 2014 Anbefaler dere å lese Det norske sett med nye øyne av Marianne Gullestad. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=133061 Spesielt kapittel 3, 'striden om ordet neger' burde leses av alle som mener at dette kan brukes som et nøytralt ord. Anonymous poster hash: 35920...017 *kapittel 6 Anonymous poster hash: 35920...017
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #9 Skrevet 28. januar 2014 Jeg bruker ikke ordet neger. Sier afrikaner, eller eventuelt utledning eller mørkhudet. Anonymous poster hash: 6fad1...b20
Gjest Guilty Skrevet 28. januar 2014 #10 Skrevet 28. januar 2014 Jeg kan finne på å bruke dette ordet, men jeg bruker det bare blant mine nærmeste da jeg vet det kan bli oppfattet som feil. Har aldri ment noe negativt med det, det er bare en betegnelse på utseendet i mine øyne. Synes det kommer veldig an på i hvilken setting og tonefall man sier det og da. Hvis man legger på f.eks "jævla" foran som jeg har hørt endel folk gjør går det i en rasistisk retning mener jeg. Alt i alt, jeg synes det er et ord som er nøytralt, beskrivende og har aldri ment noe negativt med det men jeg vet også at mange føler et ubehag av å bli kalt det så jeg lar være å bruke det med andre enn mine nærmeste til stede som skjønner at jeg ikke mener det negativt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #11 Skrevet 28. januar 2014 Neger er en rasebetegnelse. Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser. Hvis du, TS har tenkt å bruke rasebetegnelser på mennesker, så er du selv om du ikke er klar over det en rasist. Anonymous poster hash: 0fb0d...0b6 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #12 Skrevet 28. januar 2014 Nei, jeg sier svart. Neger syns jeg er et fremmedgjørende ord som gjør folk mer annerledes enn begrepene svart og hvit. Jeg vet at de fleste hvite som bruker ordet ikke mener noe negativt med det, men jeg får bakevje-vibber av å høre det. Noen holder litt for mye på "retten" til å si det fordi vi snakker norsk og ikke engelsk, og at ordet ikke har den samme historien (selv om norske skip var med på slavehandelen, og bidro dermed til at de svartes historie i Amerika ble som den er). Ordet har den samme historien på norsk og engelsk, det er bare at de færreste i Norge har vokst opp med svarte eller mørkhudete som naboer, og ikke måtte forholde seg til det før de seneste tiårene. Spanjolene bruker også negro, men det er den eneste betegnelsen de har, mens vi har både mørk og svart, så jeg ser ikke selv hvorfor folk bruker ordet neger. Anonymous poster hash: acbe1...376 2
GudSelv Skrevet 28. januar 2014 #13 Skrevet 28. januar 2014 Jeg bruker det vettug. Jeg har ikke noe negative assosiasjoner til ordet, men det er kanskje fordi jeg ikke er rasist. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #14 Skrevet 28. januar 2014 Rasistisk. Jeg bruker ikke slike ord som neger. Men så lenge hvite blir kalt "White Trrash" og slike, så er det egentlig et mysterium at såkalte betegnelser er rasistisk når det går den ene veien, men ikke den andre. Det er bare min mening. Hvite personer blir ikke diskriminert på bakgrunn av hudfargen, derfor er ikke "white trash" rasistisk. Anonymous poster hash: 3f1a0...0d3 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #15 Skrevet 28. januar 2014 For meg er ikke 'neger' noe negativt i seg selv, og jeg kan fint bruke det nøytralt. Det betyr bare en med negroide trekk. Men jeg velger å ikke bruke det til/om mennesker nå, ettersom de selv ikke ønsker det. Hører man det i negativ sammenheng så blir det såklart stygt, på samme måte som "jævla hviting" er stygt. Anonymous poster hash: 8fd5f...58c 4
Sapientia Skrevet 28. januar 2014 #16 Skrevet 28. januar 2014 Slik jeg har lært ordet neger er det ikke noe negativt med det. Det er bare et beskrivende ord på samme måte som hvit eller asiat er det. Men siden jeg vet det har blitt et belastet ord sier jeg i dag afrikaner, ved og merke om de er fra afrika. Svarte amerikanere eller afroamerikanere kaller jeg de som er fra nord Amerika.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #17 Skrevet 28. januar 2014 For meg er ikke 'neger' noe negativt i seg selv, og jeg kan fint bruke det nøytralt. Det betyr bare en med negroide trekk. Men jeg velger å ikke bruke det til/om mennesker nå, ettersom de selv ikke ønsker det. Hører man det i negativ sammenheng så blir det såklart stygt, på samme måte som "jævla hviting" er stygt. Anonymous poster hash: 8fd5f...58c "Jævla hviting" er helt ok. Hvis man har opplevd rasisme fra hvite gjennom mange, skulle det bare mangle at man skal få lov til å få ut litt frustrasjon. Anonymous poster hash: 3f1a0...0d3
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2014 #18 Skrevet 28. januar 2014 Jeg har lagt merke til at det er som regel harry mennesker som bruker denne betegnelsen om mørkhudede. Jeg syns det er lavmål. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #19 Skrevet 28. januar 2014 "Jævla hviting" er helt ok. Hvis man har opplevd rasisme fra hvite gjennom mange, skulle det bare mangle at man skal få lov til å få ut litt frustrasjon. Anonymous poster hash: 3f1a0...0d3 Mange av dere er rasister selv, men det gjelder jo ikke. Det er bare svarte som blir rasistisk behandlet, giiid. Anonymous poster hash: 68cbf...9ba 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #20 Skrevet 28. januar 2014 Mange av dere er rasister selv, men det gjelder jo ikke. Det er bare svarte som blir rasistisk behandlet, giiid. Anonymous poster hash: 68cbf...9ba Jeg er hvit selv, men ok. Ja vel, gi ett eneste godt eksempel på hvordan hvite blir rasistisk behandlet? Anonymous poster hash: 3f1a0...0d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå