Gå til innhold

Tanntrekking og tannhelse

mabe140

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg lest mye frem og tilbake her inne på forumet som gjest, og ser at det er mange som spør om tenner, trekking også videre, uten å egentlig få et skikkelig svar. Nå er det mye frem og tilbake, skrekk historier og slikt som går rundt. Jeg skal her forklare og prøve å svare på alle spørsmålene jeg har sett på forumet.

NB: Jeg er IKKE tannlege, jeg er kun ei jente, som har gått ukentlig til tannlege i 2 år pga store tannhelse problemer. Så egen erfaringen med tannlegen kommer fra hjertet, og ikke fra kunnskap. Så var det sagt.

Jeg har gjort ALT ifra å fjerne tann-stein til det å trekke tenner. Har rekonstruert tenner, boret, hakket, pirket og alle de andre tingene en tannlege kan gjøre med en pasient. Ja, jeg kan si "Been there, done that." Velger å skrive denne posten, da det ser ut til at alle sammen er utrolig redde for tannlegen, så her kommer en liten realistisk versjon av hva som skjer til tannlegen. Dette burde berolige de aller fleste med tannlege skrekk.

1. Bedøvelse

2. Generelle behandlinger

2.1 Boring

2.2 Rot fylling

3. Trekking av tann - Prosessen

3.1 Spørsmål som dukker opp etter trukket tann

4. Generelle spørsmål

1 Bedøvelse

Bedøvelsen er det de aller fleste synes er skremmende. Dette er en sprøyte, som ser utrolig skremmende ut. Men her igjen står det mye på DEG og hva du bestemmer deg for å gjøre. De fleste tannleger hiver innpå bedøvelse fort slik at det går over fort. Jeg personlig, forteller min tannlege at hun skal sile det inn kjempe sakte! Da blir det ikke et press på gommene, og det føles lettere på angsten. Så dette kommer helt an på hvordan du selv vil ha det. Gjør du det fort, går det over fort, og timen går kjappere. Lar du tannlegen gjøre det sakte, så kjenner du ikke en dritt 5 sekund etter at sprøyten er inne.

Hvordan kjennes det ut?

Når sprøyten settes merkes det er lite stikk. Litt som å bli bitt av en knott. Det gjør ikke vondt, bare psykisk ubehag. Når bedøvelsen sprøytes inn i gommene, så kan det kjennes litt press, og en litt merkelig lyd kan forekomme. Kan minne om lyden av dryppende vann. (Dette forekommer oftere når bedøvelsen settes bak,og ikke på tennene fremme.) Etter ca. 30 sekund så går følelsen vekk der sprøyta er satt, og du vil ikke kjenne noe som helst. Noe press kan fortsatt forekomme.

Etter tannlege timen, forsvinner bedøvelsen. Dette kan føles rart! Ved bedøvelse på fremtennene så opplevde jeg ofte at jeg følte meg kald rundt munnen og nesen da bedøvelsen gikk ut. Jeg har hørt andre si det samme. På bedøvelse bak i munnen så kjennes ofte en prikkende følelse. Det er ikke vondt, bare litt merkelig men moro. (Prøv å plystre mens du er bedøvd.) Noen ganger kan man oppleve smerter, ikke sterke smerter, men merkelige smerter som man lett klarer å overse, mens bedøvelsen går ut.

Jeg får alltid en type smerte når bedøvelsen går ut. Denne smerten er lett å forklare! Det er litt som å pirke popkorn ut av tanna. Når du spiser popkorn så setter det seg et helvettes flak i gommene? Ja, sånn kjennes det ut for meg. Dette er da normalt sier tannlegen.

Hvordan får jeg bedøvelsen ut av kroppen fortere?

Jo, dette er også en ting du kan gjøre for å ha det litt moro med bedøvelse i kroppen. Hvis du ikke prater, eller bruker musklene i ansiktet ditt, så vil bedøvelsen sitte mye lengre i, enn om du lager masse moro ansikts uttrykk! Her kommer den kjære plystringen inn. Prøv å plystre med bedøvelse, det er komplett umulig og du vil se ut som en idiot mens du prøver! Men dette fører til latter, smiling, og masse øvelser for musklene å gjennomføre. Dermed, går bedøvelsen ut mye fortere! Ha det litt moro, så går den ut fort. (Og litt selv-ironi)

2 Generelle behandlinger

Fjerning av tann stein, årlige tannsjekker og boring.

Når jeg sier generelle behandlinger, så skal jeg være ærlig, at jeg husker de bare så vidt. Jeg husker da boring, polering og slikt, men vanskelig å huske dette, da dette måtte ha vært høydepunktet på min lange erfaring som pasient i tannlege stolen. Det er smertefritt, deilig, avslappende og helt greit å gå til generelle behandlinger! Det jeg personlig, er mest redd for i tannlegestolen, så er dette faktisk spytt sugeren. Ja, vi er alle redde for forskjellige ting.

Boring og de andre verktøyene

Tannlegen har et fast brett med verktøy som ligger foran deg. Da tror jeg å huske det er 5 forskjellige "tuber" som er festet til brettet, og med no speil, pirk osv på platen. De 5 redskapene som er festet til disse tubene, er 2 borrer, 1 vann/luft spyle, blå-lys og polerer. Tror jeg. Usikker på den siste!

Vann/Luft spylen er helt ufarlig! Tannlegen min lot meg leke med den på min første time for å bli kjent med redskapene. Den spyler kun ut vann, eller luft. Det er to knapper på den som bestemmer hva som kommer ut, og på hvilken styrke! Ufarlig!

Blå-lyset, kaller jeg det. Er en liten pistol-lignende duppeditt som gir fra seg blått lys, for å hjelpe den hvite massen med å stivne. Errrr, rotete setning! Med andre ord, etter du har boret, så legger tannlegen inn en hvit masse, denne hvite massen trenger lyset for å stivne til skikkelig. Lyset kjennes ikke, men lukk øynene, da du ikke burde utsette øynene dine for det. 30 sekunder og vips, så er lyset borte. Ikke en lyd engang.

Borene er de som de fleste ikke liker. Det er to stykker, så vidt jeg husker. En som går sakte og en som går fort. Den som går sakte, blir brukt om du har et meget dypt hull med mye ødelagt tann. Denne synes jeg er den beste boren. Den er ikke skremmende, og det er nesten behagelig og bores med den. Den borer veldig sakte, og lyden er litt som en dyp lyd. Ikke ubehagelig i det hele tatt. Den andre boren er den som går kjapt, og lager høyere lysere lyd. Denne lager også vannsprut! Ikke farlig, men til tider litt psykisk ubehagelig!

2.1 Boring

Se ovenfor for beskrivelse av hvordan det høres, ser og kjennes ut.

Hvis du har hull i tennene, så må de borre ut den delen av tannen din som har hull. De aller fleste tar bedøvelse før man borer, men enkelte gjør ikke det. Boring kan gjøre vondt, uten bedøvelse om du har sensitive tenner! Jeg har ikke det. Du kan finne ut om du har sensitive tenner lett, ved å prøve varme/kulde testen. Spis noe is kald, blir det ubehag i tennene, så har du sensitive tenner! Spis noe varmt, og det blir ubehag i tennene, så har du sensitive tenner! Hvis du ikke kjenner noe som helst, har du de ideelle tannlege tennene! Da vil jeg tro du kan lett borre små hull uten å kjenne en verdens ting.

Boring er noen ganger ekkelt, men det kommer helt an på hvem du er, og din terskel for slike ting. Jeg for min del, er en total kontroll freak, og trenger et speil der jeg ser på hva tannlegen gjør, hvordan tannlegen borer, hvor og hvor fort. Dette hjelper meg mye! Men, for at man skal kunne se i speilet, må man være klar over at boren kan til tide komme bort i gommene dine, slik at noe blod forekommer. Dette vil du ikke engang kjenne i ettertid, siden gommene dine er en fantastisk ting!

2.2 Rot fylling

Jeg leser ofte om skrekk historier der en rot fylling har gått galt, smerter i stolen og alt dette tullet. Jeg har rot fylt hele 18 tenner, og jeg tror jeg har en viss peiling på hva kan gå galt, hva skjer, hvordan det gjøres, og jeg kan med hånden på hjertet si at rot fylling, er fantastisk. Mange sier at dette er skummelt, vondt, og diversje bivirkninger i ettertid. Nå må vi ha i tankene, at jeg er KUN en pasient, og ikke utdannet. Skriver ikke dette på grunnlag av noen legebøker eller annet. KUN på erfaring!!

Rot fylling i seg selv, er en tid krevende behandling. Først så skal tannlegen bore seg frem til roten, for så å fjerne nerven. Dette kan høres drastisk ut, men jeg er en som gruver meg mindre, med å vite akkurat hva jeg skal gjennomgå. Så nå skal jeg beskrive en rot fylling til deg, og håpe at dette vil roe deg ned. Ikke spre panikk!

Det første tannlegen gjør, er å sette bedøvelse, vente på at den fungerer skikkelig. Deretter pirke tannkjøttet ditt litt, for å sjekke at du er skikkelig bedøvd. Deretter bore med den kjappe boren som lager lys lyd. Da blir det noe vann med mens tannlegen borer, dette tar tannhelse sekretæren seg av, ved å bruke spytt sugeren. Da blir det ikke oversvømmelse, he he.

Når tannlegen kommer frem til nerven, må h*n ha klar tilgang til hele nerven. Her kommer det TO måter å rotfylle på. Skriver (1) og (2) for å separere disse to behandlingene. (1) En er manuell fjerning av nerven, og (2) er fjerning med maskin. Vil tro de aller fleste tannlege klinikker har maskinen nå.

(1) Tannlegen finner frem instrumenter, som ser ut som små tannpirkere, eller lange små skruver. Tannlegen fører disse inn i nerven din, og fjerner nerven i tannen din, ved å dra de ut. Dette kan høres utrolig voldsomt ut, men det er det faktisk ikke. Hvis du har hatt mye vondt i tannen, så vil dette kjennes ut som en masasje fra innsiden av tannen din. Helt utrolig deilig, spør du meg. Lyden som kommer fra inn i tannen er en skrape lyd. Dette kommer av det lange tynne instrumentet tannlegen bruker for å fjerne nerven, rett og slett. Den gamle måten å gjøre en rotfylling høres veldig dramatisk ut, men det foregår veldig rolig. Dette er en av de behandlingene jeg personlig, synes er mest avslappende. Ingen høye lyder, ingen vibrasjon fra boring eller spytt og slanger her og der.

(2) Tannlegen setter en hvit liten maskin, med en "borr" på enden. Kan se litt ut som et øre termometer for barn. Denne husker jeg ikke om laget lyd eller ikke, dessverre. Jeg husker fra denne behandlingen, at hun plasserte den inn i tannen, så dro hun den ut sakte og vips, var vi ferdige med å fjerne nerven.

Etter at nerven er fjernet fra tannen, skal hullet skylles med en blå veske for å sterilisere hullet. Da gir tannhelsesekretæren en væske til tannlegen som de legger inn i hullet der nerven pleide å være. Dermed skyller de ut med vann. Når dette er gjort, så fyller de på med hvit guffe fra "guffe pistolen" (Jeg kaller det guffe pistolen, siden jeg ikke er en fagperson så har jeg ikke peiling på hva den greia heter!) Den hvite guffen, er det som blir tannen din! Så det høres kanskje fælt ut av meg å si hvit guffe, men det er en hvit masse da bedre sagt, som legges inn i hullet, og på tannen slik at tannen din ser fin og normal ut!

Så var rot fyllingen ferdig!

3. Trekking av tann - Prosessen

Her er det alltid mange spørsmål som hopper inn til de som skal trekke for første gang! Dermed så skal jeg prøve å svare på alt jeg husker å ha stilt selv. (Da jeg er paranoid, så skal vell dette dekke en hver normal persons spørsmål! Ha, ha.)

Prosessen i seg selv, er litt vanskelig å forklare, siden dette varierer fra tann til tann! Så jeg skal prøve mitt beste, på å forklare den generelle behandlingen og ikke gå inn på spesielle detaljer.

Tannlegen bruker instrumenter som jeg har selv laget navn på, så jeg skal prøve å forholde meg noe rolig og saklig her. De har to forskjellige klyper, en som er liten og mer delikat, og en som er større som gir bedre grep rundt tannen. Så har de to eller tre lange tynne instrumenter for å hjelpe tannen til å komme ut uten noe kamp.

Først så er det bedøvelse, selvfølgelig, så når den har satt seg, vil tannlegen sjekke og forsiktig pirke rundt tannkjøttet for å se om tannen er løs og om det er god plass i tannkjøttet. Etter noe pirking, vil tannlegen bestemme seg for den beste av redskapene for denne tannen. Deretter vil h*n stikke denne lange, tynne, flate ned mellom tannen og tannkjøttet ditt. Dette vil du ikke føle i det hele tatt. Når tannlegen vet hvordan tannen ser ut og sitter i forhold til bein, og tannkjøtt, så begynner den delen jeg personlig ikke liker veldig godt. Da skal tannen løsne, og dette gjøres ved å vrikke på redskapet.

Nå kan det gå meget kjapt, da tannen alt kan være løs. Noen ganger føles et press på og rundt tannen, men ingen smerter. Det er her at alle behandlinger er forskjellige. På min første trukket tann, hadde jeg en bøyd rot, og dermed tok det lengre tid, og mye med ubehag. På min andre trukket tann, så datt tannen ut før tannlegen engang prøvde å få den ut. Så her varierer det veldig på tid og tann rett og slett!

Etter trekking vil tannlegen se opp i hullet der tannen sto, for å skrape vekk eventuelle infeksjoner eller puss. Hvis det er mye infeksjoner i såret, får du en liten svamp opp i hullet, med antibiotika på. Dette smaker litt fælt, men gjør utrolig godt for tannen!!

3.1 Stell etter tann trekking

Etter at du har trukket en tann, så vil det naturligvis være et hull det tannen brukte å stå. Dette hullet forsvinner etterhvert! Det kan ta alt i fra en uke, til en måne. (Nå er jeg fæl til å skrive det ordet feil, så beklager men jeg klarer aldri å stave månde, måned, måne, månte - rett!)

De 3 første timene etter trekking, er de aller viktigste timene etter en trekking. På denne tiden, IKKE SPIS, drikk, røyk eller putte NOE i munnen! Tro meg, du vil ikke utfordre ditt nye åpne hull i munnen med verken vann eller noe annet! Du MÅ la såret gro, med de helt naturlige bakteriene i munnen din... Hvis ikke så kan du forstyrre prosessen som hullet trenger for å beskytte seg mot infeksjoner og annet. Du skjønner, etter en trekking, så skal blod koagulere inn i hullet for å beskytte det. Hvis du drikker, eller tilsetter noe i denne prosessen, kan den koagulerte blod klumpen falle ut, og da får du helt SYKT vondt. Ja, det er så vondt at jeg velger å skrive det i store bokstaver.

Etter at du har latt munnen helbrede seg selv i 3 timer etter trekking, kan du begynne med å drikke vann og spise myk mat. Prøv å ikke forstyrre healing prosessen i 3 flere timer, for å være sikker på at det healer som det skal. Etter 6 timer, kan du røyke, drikke og spise normalt, men tenk på at huden din og tannkjøttet ditt skal helbrede seg, så det å spise knekkebrød den første uken er ikke akkurat ideelt.

Jeg pleier å holde meg til vann og youghurt de første 24 timene, etter dette spiser jeg myk mat. Dette er fordi at jeg personlig, er paranoid. Du trenger på ingen måte å gjøre hva jeg gjør. MEN hvis du gjør det, så har jeg mange flotte oppskrifter til mat, shakes og smoothies som du får et fullt og godt kosthold med å spise.. Kroppen trenger mye proteiner til å til-hele etter en ekstraksjon.

Det er lurt å ha god munnhygiene i denne perioden. Skyll munnen med vann etter hvert måltid, og etter hver røyk. Puss tennene dine, to til tre ganger daglig, slik at du unngår sjansene for infeksjon i såret. Etter 3 dager, kan du også skylle med et munnskyllevann som heter Corsodyl, dette kan du kjøpe på apoteket.

NB; Ikke bruk munnskyllevann før etter 3 dager.

3.1 Spørsmål som dukker opp etter trukket tann

Hva er den brune saken i såret?

Dette er koagulert blod, mest trolig. Det kan også være matrester eller lignende.

Hvor lenge er det et åpent hull?

Hullet kan være der i 1-4 uker før det er helt grodd. I noen tilfeller lengre.

Hva er den rare smaken?

Hvis du har en rar smak i munnen i de første 24 timene, så kan dette være mye forskjellig. Det kan være betennelsesvæske som kommer ut, blod, eller medisin som er puttet opp i hullet.

Gul væske kommer fra hullet, hva er dette?

Dette er infeksjons væske. Det smaker litt råttent, og smaken sitter i en god stund. Et godt tips for å bli midlertidig kvitt lukten og smaken, er å vaske tungen med tannkrem.

Går det bra at jeg får mat i såret?

Jada, det går fint. Etter et måltid kan du skylle med vann, eller vente på at matbiten kommer ut av seg selv. Det er ikke farlig i det hele tatt at mat faller ned i hullet.

4. Generelle Spørsmål

Hvis du har noen spørsmål ang. noe som helst innen tannlege og det å være pasient, kan du gjerne spørre. Så kan det fort hende at jeg har et svar..

Endret av mabe140
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du dette innlegget kurerer tannlegeskrekk? Da vet ikke du hva tannlegeskrekk er.

Å enhver opplever et tannlegebesøk forskjellig, så det er jo greit at du kommer med dine erfaringer, men det er som sagt dine erfaringer, med din tannlege.

Prosedyrer hos de forskjellige tannleger er også forskjellige.

Mange innlegg her på KG om tenner er også basert på egne erfaringer fra de som skriver. Jeg vil da si at de er viktige og ikke minst så støtter man hverandre.

Anonymous poster hash: f595d...4f6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å gå til tannlegen 2 år tilbake, var jeg så redd at jeg ikke torte å se ut ruten i godt over en måned, da jeg trodde tannlegen ville stå der å vente på meg. Det JEG personlig finner trøst i, er harde fakta om hva som skjer, hvorfor det skjer, og slike fakta. Etter å ha lest her inne på forumet ang. dette temaet over lengre tid, er det mange ubesvarte spørsmål. Da synes jeg at de detaljene som aldri egentlig kommer frem, skal få komme frem.

Kanskje det ikke hjalp deg, men kanskje det hjelper en person.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å gå til tannlegen 2 år tilbake, var jeg så redd at jeg ikke torte å se ut ruten i godt over en måned, da jeg trodde tannlegen ville stå der å vente på meg. Det JEG personlig finner trøst i, er harde fakta om hva som skjer, hvorfor det skjer, og slike fakta. Etter å ha lest her inne på forumet ang. dette temaet over lengre tid, er det mange ubesvarte spørsmål. Da synes jeg at de detaljene som aldri egentlig kommer frem, skal få komme frem.

Kanskje det ikke hjalp deg, men kanskje det hjelper en person.

Din tråd er sikkert grei nok den, men ikke undervurder andre tråder her om samme tema, det ligger mye av både kunnskap og egne erfaringer i andre tråder om tenner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Dette var da en litt artig tråd. Litt imponert over at du har sittet å lagd dine egne ord for alt utstyret tannlegen din bruker. Mye av det er bra forklart, andre ting var litt mer mot eventyr.

Om det kan kurere noen for tannlegeskrekk/tannbehandlingsskrekk (på fagspråket odontofobi) vet jeg ikke. Det er opp til hver og en. Men hva har skjedd for at du skal ha rotfylt 18 tenner? Det er ganske heftig!

Og en ting til. Det er ikke standard hva tannlegene velger å ha på brygga (eller tuber som du kalte det) De velger selv hva slags "tuber" de vil ha hengende for ulik arbeid. Men ja, den som blåser luft og vann (treveissrpøyta) er standard, også micromotor og turbin (de som borrer) er veldig vanlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da en litt artig tråd. Litt imponert over at du har sittet å lagd dine egne ord for alt utstyret tannlegen din bruker. Mye av det er bra forklart, andre ting var litt mer mot eventyr.

Om det kan kurere noen for tannlegeskrekk/tannbehandlingsskrekk (på fagspråket odontofobi) vet jeg ikke. Det er opp til hver og en. Men hva har skjedd for at du skal ha rotfylt 18 tenner? Det er ganske heftig!

Og en ting til. Det er ikke standard hva tannlegene velger å ha på brygga (eller tuber som du kalte det) De velger selv hva slags "tuber" de vil ha hengende for ulik arbeid. Men ja, den som blåser luft og vann (treveissrpøyta) er standard, også micromotor og turbin (de som borrer) er veldig vanlige :)

Takk, hehe. Ja, har laget mange navn på hva tannlegen bruker, siden jeg er kun pasient, så blir ting på en måte satt litt i en annen visjon enn hva en profesjonell ser, trolig.

Har en sykdom i tannrøttene som gjør til at emaljen faller av.. Så ukentlige besøk, masse pussing, masse smerter, og mange inngrep gjort. Jeg pleide å ha tannlege skrekk av verste sort, men etterhvert som den stakkar tannlegen min begynte å forklare meg hva redskapene er, og hvordan de brukes, og hvorfor, så ble jeg trygg i stolen. Vell, så trygg som en kan bli med et ukjent menneske i munnen, hehe.

Det som kurerer meg, som er en slik raring som trenger fakta for å ikke bli redd, er det å vite stegvis hva som skjer, hvorfor og hvordan. Har hørt at det er flere som overgår sin egen skrekk, ved å ha visuelle øvelser av det man er redd for. Derfor postet jeg det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det er et veldig bra svar :) Jeg er enig, for mange er det bra å forklaring bak utstyr og behandling. Du hadde passet bra som tannlege, tannpleier eller tannhelsesekretær. Men kanskje du har vært for mye i stolen til at det frister.

Veldig kult og langt svar.

Lykke til hos tannlegen, jeg håper du slipper å gå så ofte til tannlegen i fremtiden!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din tråd er sikkert grei nok den, men ikke undervurder andre tråder her om samme tema, det ligger mye av både kunnskap og egne erfaringer i andre tråder om tenner.

TS sitt innlegg var beskrivende og bra - og jeg kan ikke en plass se at hun har snakket nedsettende om andres innlegg så jeg skjønner ikke ditt fokus på det?

Jeg skal snart trekke en tann, og det var opplysende og god beskrivelse av prosessen. Takk TS. Jeg liker også kalde fakta :opplyser::tannverk:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...