AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Min mor fikk en Dolce Gusto maskin av oss for en stund tilbake. Den er nå ødelagt. Hun har fått beskjed om at hun ikke kan reklamere på den fordi fristen er 2 år. Men det står jo i forbrukerkjøpsloven at dersom varen er ment å vare vesentlig lengre så er reklamasjonsfrist 5 år. Fkjl § 27: Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Men hvem avgjør om fristen er to eller fem år? Jeg mener at den skal vare lenger enn to år, men Elkjøp mener det er 2 år. Hvordan vet vi hvem som har rett? Og hvor skal jeg henvende meg, direkte til Dolce Gusto, eller Elkjøp? Je Anonymous poster hash: 8da15...da9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Mener å huske fra markedsføringstimene mine for flere år siden, at småelektronikk er 2 år, og dette faller sikkert innenfor denne kategorien. Har du prøvd å Google det?Anonymous poster hash: ff611...a33
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Mener å huske fra markedsføringstimene mine for flere år siden, at småelektronikk er 2 år, og dette faller sikkert innenfor denne kategorien. Har du prøvd å Google det?Anonymous poster hash: ff611...a33 Nei. Jeg har faktisk hatt kjøpsrett, så loven er greit, men problemet er jo å vurdere forventet levetid på varen. Anonymous poster hash: 8da15...da9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 en kaffemaskin er å forvente å vare i fem år, jeg kan ikke skjønne noe annet? det har ikke noe med småelektrisk eller ikke. Jeg fikk forøvrig reklamert på mobiltelefon som var 2,5 år (garantitiden var 2 år, mens reklamasjonstiden iht loven altså er 5 år). det gjelder å stå på kravet i forhold til butikkene. så er det selvsagt viktig at det ikke er kraftig bruk som er årsaken, dvs at det er synlig på varen. Anonymous poster hash: d97c3...005
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 en kaffemaskin er å forvente å vare i fem år, jeg kan ikke skjønne noe annet? det har ikke noe med småelektrisk eller ikke. Jeg fikk forøvrig reklamert på mobiltelefon som var 2,5 år (garantitiden var 2 år, mens reklamasjonstiden iht loven altså er 5 år). det gjelder å stå på kravet i forhold til butikkene. så er det selvsagt viktig at det ikke er kraftig bruk som er årsaken, dvs at det er synlig på varen. Anonymous poster hash: d97c3...005 Mobil er litt enklere for der finnes det rettspraksis. Jeg fant noe om en kaffetrakter her, men jeg vet ikke om det er relevant. Anonymous poster hash: 8da15...da9
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Nei. Jeg har faktisk hatt kjøpsrett, så loven er greit, men problemet er jo å vurdere forventet levetid på varen. Anonymous poster hash: 8da15...da9 Oi, såg nå at dette svaret såg veldig surt og frekt ut. Jeg mente faktisk som "man skulle ikke tro det, men jeg har faktisk", ikke som i "bare så du vet det så har jeg faktisk". Anonymous poster hash: 8da15...da9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå