AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Så, jeg vurderer å kjøpe hest. Jeg har både lest masse og har vært en god del i stallen hvor jeg har vært med på foring, bandasjering, sårrens, lært å sjekke etter hevelser, tøying, strigling, sykdomstegn osv.. Så dette er jeg forberedt på. Men så er det mine ridekunnskaper. Jeg red mye for endel år siden og har nettopp tatt opp dette igjen. Jeg kan skritte, trave og galoppere(fortsatt litt rusten der, men jeg har en helt grei sits). Jeg kan også endel enkle øvelser annet enn å ri rundt og rundt på en bane. Så jeg kan altså "basics" for å si det sånn. Jeg hadde som sagt opphold på noen år og har for noen måneder siden begynt å ri igjen, ca. hver andre uke. Timer på rideskole er ikke noe for meg så rir venninnen min sin hest innimellom. Ville det ha vært helt uforsvarlig av meg å kjøpe en hest med tanke på dette grunnlaget? Jeg kommer isåfall til å ha hesten på en stall med erfarne hestefolk og jeg har mulighet til å ha ridetime med utdannet ridelærer ca. en gang i uken. Noen synspunkter på dette? Jeg vil ikke og kommer ikke til å forhaste meg men dette er noe jeg har ønsket i veldig lang tid. Anonymous poster hash: 2ae07...541
bebisss Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Når jeg kjøpte min første hest så var det et helt spontant kjøp og jeg visste ingen verdens ting om ridning eller hva den skulle spise etc. Jeg hadde gått i pennyklubben og lest litt bøker og ridd litt på rideskole. Og jeg kjøpte en ung hest som hadde blitt ridd 7 ganger før jeg kjøpte henne. Hun skulle selges fordi eier ville ha noe eldre. Jeg fikk hjelp av andre i stallen på hvor mye jeg burde fore og hvordan boksen skulle møkkes etc.. Og jeg satte meg jo bare oppå hesten og rei avgårde og fikk se hvordan salen skulle på og alt dette her. Hun var jo grei nok for jeg ante jo ikke hva jeg drev med og ikke hun heller. Jeg ble jo kastet av litt selvfølgelig. Men jeg hadde henne i 3 år og vi vokste sammen og vi lærte mye av hverandre, men jeg solgte fordi jeg måtte ha noe jeg kunne lære mer på. Du burde få deg noe tammere en jeg fikk meg hvertfall, jeg driver veldig aktivt med hest enda og tar inn hester i trening mot betaling og har fått flere forespørsler om temming og trening, så jeg har komt meg godt videre og tok absolutt ingen skade av mitt spontane valg for mange år siden Men som sakt så burde du få en nybegynner hest, gjerne en over 9 år,for å ha noe å begynne med hvertfall før du går videre. Du vil jo også finne ut hva slags gren du vil ri, om det er sprang, dressur, islandshest, monte etc.. så jeg tror ikke dette er galskap. du vil få mye hjelp av folk i stallen, de fleste hestefolk er ivrige etter å vise sine evner til nybegynnere og veninnen din kan også hjelpe deg. Du kan jo basics og det er en god start. Prøv mange hester før du bestemmer deg, og finn den du føler er riktig for deg og den du føler deg trygg på, og om veninnen din er litt flink og kan en del om salg og kjøp så ber du henne hjelpe deg 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Finn en stødig og solid hest og si ja til ukentlig undervisning. Er du villig til å lære, og å spørre om hjelp, så vil dette gå bra.
kokkeliko Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Det kan gå fint såfremt du selv hele tiden er klar over at du ikke vet alt. Du vil behøve mye hjelp. Nå vet jeg ikke hva målet ditt er, men et rimelig mål for en hesteeier vil jo være å kunne ri sin egen hest på en sånn måte at det er gunstig trening for både hest og rytter- for å kunne gjøre det ville jeg anbefalt deg å ha undervisning mer enn en gang om uka (spesielt til å starte med). Det kan også være en god ide å sørge for at en mer erfaren rytter som kan løsgjøre og hjelpe hesten til å forbedre eller bevare styrke, kan ri hesten din minimum en dag i uka, slik at den ikke kun har en fersk rytter på ryggen. Jeg ville nok normalt ikke anbefalt noen å skaffe egen hest på bakgrunn av ridenivå før de mestrer alle gangarter, noe grad av tempoveksling i alle gangarter, myk og jevn tøylekontakt, grunnleggende rideveier, sideførende arbeid samt de helt basice ting som å forstå hvordan alle hjelperne sammarbeider for at hesten skal byde korrekt fremover og bakover samt til siden. Jeg har vært med på det første hestekjøpet til mange både unge og voksne elever. Anbefaler deg også å få hjelp med selve hestekjøpet av en instruktør som kan bedømme om du og hesten passer sammen. du kan også lære mye om grunnridning ved å se på videoer og lese bøker, anbefaler deg å sjekke Kyra Kyrklunds filmer og bøker Lykke til
Stormborn Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 Man må ikke kunne ri GP-klasser for å ri på tur Så lenge du er motivert og tar godt vare på hesten og lærer deg så mye som mulig om stell går det nok helt fint! Når jeg ser etter forrytter velger jeg heller ei som er motivert og "ser" hesten enn ei som bare lurer på hvor høyt hesten hopper...
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Når jeg kjøpte min første hest så var det et helt spontant kjøp og jeg visste ingen verdens ting om ridning eller hva den skulle spise etc. Jeg hadde gått i pennyklubben og lest litt bøker og ridd litt på rideskole. Og jeg kjøpte en ung hest som hadde blitt ridd 7 ganger før jeg kjøpte henne. Hun skulle selges fordi eier ville ha noe eldre. Jeg fikk hjelp av andre i stallen på hvor mye jeg burde fore og hvordan boksen skulle møkkes etc.. Og jeg satte meg jo bare oppå hesten og rei avgårde og fikk se hvordan salen skulle på og alt dette her. Hun var jo grei nok for jeg ante jo ikke hva jeg drev med og ikke hun heller. Jeg ble jo kastet av litt selvfølgelig. Men jeg hadde henne i 3 år og vi vokste sammen og vi lærte mye av hverandre, men jeg solgte fordi jeg måtte ha noe jeg kunne lære mer på. Du burde få deg noe tammere en jeg fikk meg hvertfall, jeg driver veldig aktivt med hest enda og tar inn hester i trening mot betaling og har fått flere forespørsler om temming og trening, så jeg har komt meg godt videre og tok absolutt ingen skade av mitt spontane valg for mange år siden Men som sakt så burde du få en nybegynner hest, gjerne en over 9 år,for å ha noe å begynne med hvertfall før du går videre. Du vil jo også finne ut hva slags gren du vil ri, om det er sprang, dressur, islandshest, monte etc.. så jeg tror ikke dette er galskap. du vil få mye hjelp av folk i stallen, de fleste hestefolk er ivrige etter å vise sine evner til nybegynnere og veninnen din kan også hjelpe deg. Du kan jo basics og det er en god start. Prøv mange hester før du bestemmer deg, og finn den du føler er riktig for deg og den du føler deg trygg på, og om veninnen din er litt flink og kan en del om salg og kjøp så ber du henne hjelpe deg Takk for svar :D Godt å se at det kan komme noe bra ut av det og. Jeg vet sånn ca. hva jeg er ute etter og jeg kommer ikke til å kjøpe en unghest i første omgang nei Jeg er ganske kravstor så det blir nok en god stund med å titte på annonser og å prøve hester. Finn en stødig og solid hest og si ja til ukentlig undervisning. Er du villig til å lære, og å spørre om hjelp, så vil dette gå bra. Jeg er veldig villig til å lære. Når jeg først gjør noe så er det noe jeg ønsker å gjøre riktig. Er også litt i overkant opptatt av dyrevelferd Takk for svar! Det kan gå fint såfremt du selv hele tiden er klar over at du ikke vet alt. Du vil behøve mye hjelp. Nå vet jeg ikke hva målet ditt er, men et rimelig mål for en hesteeier vil jo være å kunne ri sin egen hest på en sånn måte at det er gunstig trening for både hest og rytter- for å kunne gjøre det ville jeg anbefalt deg å ha undervisning mer enn en gang om uka (spesielt til å starte med). Det kan også være en god ide å sørge for at en mer erfaren rytter som kan løsgjøre og hjelpe hesten til å forbedre eller bevare styrke, kan ri hesten din minimum en dag i uka, slik at den ikke kun har en fersk rytter på ryggen. Jeg ville nok normalt ikke anbefalt noen å skaffe egen hest på bakgrunn av ridenivå før de mestrer alle gangarter, noe grad av tempoveksling i alle gangarter, myk og jevn tøylekontakt, grunnleggende rideveier, sideførende arbeid samt de helt basice ting som å forstå hvordan alle hjelperne sammarbeider for at hesten skal byde korrekt fremover og bakover samt til siden. Jeg har vært med på det første hestekjøpet til mange både unge og voksne elever. Anbefaler deg også å få hjelp med selve hestekjøpet av en instruktør som kan bedømme om du og hesten passer sammen. du kan også lære mye om grunnridning ved å se på videoer og lese bøker, anbefaler deg å sjekke Kyra Kyrklunds filmer og bøker Lykke til Takk for svar! Masse gode tips her. Jeg er helt klar over at jeg langtifra kan alt, men jeg har et stort ønske om å lære og å gjøre det som er best for hesten. I tillegg til stell vil jeg gjerne lære om massasje og tøying f.eks. Jeg er ganske flink med hjelperne og kan noen av de øvelsene, men dette kan jeg såklart øve mer på! Jeg har avklart med en venninne til nå, så jeg skal ha ganske mange ridetimer frem mot sommeren når jeg ser om jeg er klar for hest. Kommer til å ta med både instruktør og veterinær regner jeg med. Skal sjekke det ut! Har du noen andre anbefalinger? Jeg har googlet litt og det kommer opp så utrolig mye at jeg blir helt svimmel og mange av bøkene går på mye av det samme. Man må ikke kunne ri GP-klasser for å ri på tur Så lenge du er motivert og tar godt vare på hesten og lærer deg så mye som mulig om stell går det nok helt fint! Når jeg ser etter forrytter velger jeg heller ei som er motivert og "ser" hesten enn ei som bare lurer på hvor høyt hesten hopper... Herlig å lese egentlig For å være ærlig er jeg nesten mer opptatt av stell og kos enn selve ridningen.. Øke sirkulasjonen, se hesten stå og kose seg ihjel omtrent og være fornøyd Kommer gjerne til stallen og hjelper til med stellet og passer på at hesten har det bra. Ikke misforstå, å ri er fantastisk det og Og jeg ønsker å lære å ri på mest riktig mulig måte, jeg rir med lett hånd og øver mye på sitsen min. Men jeg har jo blitt som en nybegynner igjen på ridningen Anonymous poster hash: 2ae07...541
Cas123 Skrevet 29. januar 2014 #7 Skrevet 29. januar 2014 Ville anbefale å skaffe deg en hest å ha på halvfôr før du kjøper deg egen. Da får du sjans til å føle hvordan det er å ha en "egen" hest de dagene du har hesten, og ikke minst lære. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #8 Skrevet 29. januar 2014 Ville anbefale å skaffe deg en hest å ha på halvfôr før du kjøper deg egen. Da får du sjans til å føle hvordan det er å ha en "egen" hest de dagene du har hesten, og ikke minst lære. Jeg kommer nok ikke til å ha hest på halvfor, men takk for svar uansett! Anonymous poster hash: 2ae07...541
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå