Gå til innhold

Hvor lenge holder en åpnet pesto boks seg?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom det er pesto på glass, så gjelder datoen når varen er uåpnet. Mener at jeg har lest på et pestoglass at den skulle holde seg ca. 3 uker etter at glasset var åpnet.

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

3 uker? Du menere vel dager??

På pestoen som jeg kjøper står det at den er holdbar 4 dager etter at glasset er åpnet. Jeg pleier å fryse ned resten i en pose. Klem den flat, så blir det enkelt å brekke av den pestoen man ønsker til senere bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste tråden tenkte jeg umiddelbart på 3 dager.

De fleste glass med sauser og sånne ting pleier å ha en holdbarhet på 3-4 dager etter åpning. (tomatpuré, tacosaus, dolmio)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Tacosaus holder i fire uker - det står iallefall på boksen.

Og tomatpure trodde jeg hadde ganske lang holdbarhet også. Er du sikker på det bare er fire dager?

Dolmio er jeg enig med deg ifh. til fire dager holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Tacosausen holder seg lenge den ja.. Tomatpurren holder vel en liten uke ca.. Den kan ha det med å muggle når den er åpnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, nei er jo egentlig ikke sikker på det når jeg tenker på det, men har liksom alltid bare fulgt det jeg :oops:

Sjekket tacosausen og det står 4 uker (Old El Paso), og på tomatpuréboksen(hermetikk) stod det ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk
Sjekket tacosausen og det står 4 uker (Old El Paso)' date=' og på tomatpuréboksen(hermetikk) stod det ingenting..[/quote']

Lenge leve Old El Paso som har giddet å merke produktene sine skikkelig. Tror ikke dette står på noen av de andre tacosausene.

Det er så irriterende at ikke det er merking av holdbarhet etter at boksen er åpnet på alt av slike varer. Jeg er skikkelig usikker på holdbarhet mange ganger og kaster sikkert mat unødvendig til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et glass med pesto, der står det at den kan oppbevares i kjøleskap 1 uke etter åpning. På tomatpuréglasset står det ingenting annet enn at det skal oppbevares i kjøleskap etter åpning, men jeg har brukt tomatpuré opptil 3 uker etter åpning (sjekker alltid utseende og lukt da) og det har alltid vært i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har irritert meg mange ganger også , at de ikke setter holdbarhetsdato etter åpning.

Hadde gjort det ganske mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er tomatpure mindre holdbart enn ketchup??

Det er ikke sikkert den er mindre holdbar. På tomatpuréglasset mitt står det at den er holdbar til midten av november i år. Det står ingenting om at det gjelder før eller etter at den er åpnet, eneste forskjellen er at etter åpning må den oppbevares i kjøleskap. Så det er jo meget mulig at tomatpuréen fint holder seg helt til november etter åpning også, jeg ser ingen grunn til at den ikke skulle gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kjære leser over skulderen og gir følgende info ang. tomatpure og ketchup: det er ikke lov å ha konserveringsmiddel i tomatpureen, men det er lov i ketchupen. Derfor ulik holdbarhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

Tenkte jeg skulle kjøpe pesto i kveld eller i morgen. Da skal jeg se hva som står. Hadde tenkt å lage pestosnurrer med parmasanost-strøssel på toppen. Nam.....

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På pestoglasset som jeg kjøpte står det: 3-4 dager i kjøleskap når glasset er åpnet.

Jeg kryper til korset..........

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo ganske kort holdbarhet på pesto må jeg si. Jeg har alltid lurt litt på det - og aldri turt å spise den etter noen dager uansett. Man spiser jo ikek så veldig mye hver gang.

Så forøvrig et megastort glass på Smart Club med pesto. Eneste gangen man kan få brukt opp det er jo hvis man har 100 gjester på besøk eller noe .... :blunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg mener helt bestemt at har jeg hatt pesto hvor det har stått 3 uker i kjøleskap etter åpning. Men det er sikker snart et par år siden, så kanskje de har blitt mer forsiktige?! På den jeg har i kjøleskapet nå, står det bare: i kjøleskap etter åpning. Ergo dårlig info dersom ikke holder til utløpsdato om man følger anvisning! (Jeg tar selvfølgelig ikke sjansen på det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Slikt kan holde seg utrolig lenge. Lukt og smak. Er det greit, så er det greit. Men jeg ville vært mindre skeptisk til tomatpure, da jeg som regel koker denne når jeg lager noe av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...