Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjorde du når du søkte uføretrygd? Ble det foreslått av NAV, fylte du masse papirer, må en skaffe masse papirer selv, tok det lang tid osv

Anonymous poster hash: 230f8...167
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor var igjennom en prosess på mellom 4-5 år. Dette innebar uendelig antall timer hos nav, mye papirer, mange legebesøk, psykologtimer, fysioterapi, møter med alle parter som var involvert mange telefoner, erklæringer fra alle parter ( man ringer rundt, får ikke tak i alle, de lover å ringe tilbake, noe de ikke gjør...) mye frem og tilbake med nav, ulike jobbtiltak for å se om det var noe annet som passet.

Det er ikke lett å bli uføretrygdet, og det er jo i og for seg bra. Samtidig er dette en veldig belastende periode for enkelte.

Det ble ikke foreslått av nav, de snur hver en stein før de nølende setter noen på uføretrygd (som sagt så er det jo på mange måter bra men perioden er veldig tung for den det gjelder).

Ikke meningen å ta håpet fra deg. Men hadde det bare vært en dunge papirer å fylle ut og nav hadde sagt ja eller nei hadde det vært en enkel sak.

Anonymous poster hash: aa378...521
Skrevet

Men fra hun søkte til hun fikk det innvilget, gikk det lang tid?

• Liker 1
Skrevet

Vil tro saksgangen avhenger av hvor lenge du har vært i systemet og hva slags diagnoser du har. Noen vil få en mye kortere saksbehandlingstid fordi NAV kjenner godt til personen og hva personen selv har gjort for å bidra til å bli "frisk". Det er derfor umulig å si noe om hvor lang tid det tar å bli uføretrygdet.

Anonymous poster hash: 6af6b...45a
  • Liker 1
Skrevet

Akkurat det tok ikke lang tid. Men det er vel ikke bare å søke sånn uten videre..? Det er vel en prosess der på forhånd. De ble jo enige til slutt om at hun burde søke om uføretrygd (noe hun ønsket fra dag 1).

Det kommer jo også an på bakgrunnen (for å søke tenker jeg). Er man blitt lam fra halsen og ned så er det ikke så mange tiltak å sette igang. Men nav har jo også sine egne leger som skal uttale seg.

Hentet fra nav sine sider;

• Evnen til å utføre arbeid må være varig nedsatt med minst halvparten og hovedårsaken til dette må skyldes varig sykdom, skade eller lyte. Du må ha gjennomført hensiktsmessig medisinsk behandling i tilstrekkelig grad.
  • Du må i tilstrekkelig grad ha gjennomført hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak for å komme i arbeid.

Er jo dette som tar tid.

Anonymous poster hash: aa378...521

Skrevet

Jeg anbefaler å bruke litt tid på å skrive søknaden grammatisk korrekt.

Anonymous poster hash: da1e5...12a

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ventet 6 måneder alt, synes det er et drittsystem der folk kan snike i køen.

Anonymous poster hash: edaaf...51d

Skrevet

Tok en uke fra jeg søkte til jeg fikk det innvilget. Men selve prosessen tok 5-6 år.

Anonymous poster hash: 4cc88...124
  • Liker 2
Skrevet

Hvordan ble det med inntekt i søkeperioden?

Min aap går ut 28. Februar og jeg vurderer å søke 50% ufør. Kan umulig klare meg kun på 50% inntekt.

Anonymous poster hash: 660ba...4b1

Skrevet

Hvorfor det? Det er legen som skriver vurderinger, og når vedkommende oppsøker NAV får vedkommende et skjema han/hun må fylle ut og svare på noen spørsmål. Det er ingen egen søknadskrav til eget skriv utenom, og det skal vedlegges andre dokumenter og uttalelser fra andre spesialister. NAV har som regel alt av dokumentasjon allerede.

Så hvorvidt søker skriver grammatisk korrekt spiller ingen rolle da det ikke er gramatikken som avgjør om ts får uføretrygd eller ei.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ventet 6 måneder alt, synes det er et drittsystem der folk kan snike i køen.

Det er vanlig med 4-6 mnd ventetid, i noen tilfeller kan det ta lengre tid.

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig med 4-6 mnd ventetid, i noen tilfeller kan det ta lengre tid.

Samtidig kan andre snike i køen, irriterende system. Om de ikke avgjør det iløpet av denne uka, ringer jeg inn og kjefter på de. De får faen meg holde seg til tiden de skriver i brevet.

Skrevet

Min aap går ut 28. Februar og jeg vurderer å søke 50% ufør. Kan umulig klare meg kun på 50% inntekt.

Er det noe du kommer til å foreslå for dem? Og hva vil det si å være 50% ufør enn 100%?

Skrevet

Anbefaler deg å finne en annen tråd å kommentere på:)

• Liker 3
Skrevet

Samtidig kan andre snike i køen, irriterende system. Om de ikke avgjør det iløpet av denne uka, ringer jeg inn og kjefter på de. De får faen meg holde seg til tiden de skriver i brevet.

Det er ingen som egentlig sniker i køen, legg vekk den tankegangen der.

• Liker 2
Skrevet

Er det noe du kommer til å foreslå for dem? Og hva vil det si å være 50% ufør enn 100%?

Det er vel egentlig legen som bestemmer hvilken grad av uføreprosent du har krav på.

Skrevet

Du er veldig sent ute med og starte prosessen nå. Du kan ikke velge og søke ufør det må veldig gode grunner for det. Hvis legen mener det er grunn for det så er det mye papirarbeid. Nav godkjenner ikke alltid det legen skriver evnt må man ha en spesialist sin redegjørelse. En venninne av brukte 3 år på å få godkjent delvis ufør. Nav spør og graver om det ikke er noe man kan gjøre og de piller av alle argumenter en har har jeg opplevd. Men og begynne prosessen 1 mnd før AAP går ut og hvis du har fått avslag på videre så kan du nå risikere og ha ingenting mens dette pågår evnt sosialstøtte til saken er avgjort. Det kan og søkes AAP mens prosessen pågår men dette mener jeg ikke man får automatisk. Nav oppmuntre ikke til noen ting du må ordne alt selv. Så du må hive deg rundt og starte prosessen.

Anonymous poster hash: af767...56c

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg henger meg på denne tråden jeg, da jeg snart skal gjennom denne prosessen, etter flere år på aap.

Jeg har så langt gått på aap siden 2010, med avbrekk når jeg har vært i foreldrepermisjon.

Jeg har prøvd utallige medisiner og behandling, samt diverse prosenter i jobb.

Har nå kommet frem til at jeg funker ok i 50% stilling på jobben, hvor det er tilrettelagt temmelig bra.

Tok opp uførespørsmålet da jeg var hos legen rett etter sommeren, men fikk til svar at jeg er jo så ung, og at de håper jo at jeg skal bli frisk.

Tok opp det samme hos spesialisten min noen måneder etterpå, og fikk det samme svaret, men hun sa også at jeg jo ikke kommer til å bli frisk, men at de håper at jeg ikke skal ha så mye smerter.

Så nå vet jeg egentlig ikke hvordan veien går videre.

Jeg har aap frem til januar neste år, så er spent på hvordan veien går.

Skrevet

Fra jeg sendte inn søknaden gikk det bare 3 måneder før det var klart at jeg fikk uføre innvilget, men siden det var søkt om ung-tillegget, så ble jeg og mannen på forvaltning enig om at det var like greit å vente til etter sommerferien med å få hele greia avklart. Jeg snakket med han midt i juli nemlig. Det ville visst blitt så masse styr om han skulle godkjent den og så skulle de behandlet resten senere. Måtte ha søkt på nytt eller noe. Så derfor tok det totalt 6 mnd før jeg fikk den tykke konvolutten som tok 100 kg av skuldrene mine.

Jeg hadde vært i systemet i 5-6 år når jeg søkte. Det var NAV som sa jeg måtte gjøre det. Jeg hadde prøvd alt. Det siste halvannet året hadde jeg hatt samtaler med psykolog for å få satt diagnose og for at denne skulle komme med sin mening. Som var det samme som fastlegen og saksbehandleren min på NAV hadde.

Jeg ville virkelig ikke gå den veien, men innså til slutt at jeg ikke hadde noe valg. Jeg hadde prøvd alt. Og jeg ble bare mer og mer nedbrutt for hver gang det ikke funket. Nå håper jeg at jeg om noen år kanskje kan prøve å jobbe litt i det minste.

Anonymous poster hash: 4bd0f...435
  • Liker 1
Skrevet

Du er veldig sent ute med og starte prosessen nå. Du kan ikke velge og søke ufør det må veldig gode grunner for det. Hvis legen mener det er grunn for det så er det mye papirarbeid. Nav godkjenner ikke alltid det legen skriver evnt må man ha en spesialist sin redegjørelse. En venninne av brukte 3 år på å få godkjent delvis ufør. Nav spør og graver om det ikke er noe man kan gjøre og de piller av alle argumenter en har har jeg opplevd. Men og begynne prosessen 1 mnd før AAP går ut og hvis du har fått avslag på videre så kan du nå risikere og ha ingenting mens dette pågår evnt sosialstøtte til saken er avgjort. Det kan og søkes AAP mens prosessen pågår men dette mener jeg ikke man får automatisk. Nav oppmuntre ikke til noen ting du må ordne alt selv. Så du må hive deg rundt og starte prosessen.

Anonymous poster hash: af767...56c

I mitt tilfelle var det nå NAV selv som pushet på. Og jeg fikk forlenget AAP de månedene det tok å få søknaden behandlet. Min AAP gikk nemlig ut måneden etter jeg leverte inn søknaden.

Anonymous poster hash: 4bd0f...435

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...