Gå til innhold

Atopisk eksem hos barn

Anbefalte innlegg

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Hei!

Er det noen her som har erfaringer med atopisk eksem hos barn?

Jeg tror minsten på 16mnd har fått det.

Det begynte for ca tre uker siden, da kulden kom for fullt, med utslett på haken. Den tiden fikk han tenner, og siklet noe voldsomt, så jeg tilskrev det utslettet den voldsomme siklingen. Men det har bare blitt værre, til tross for at siklingen har avtatt.

Han er til tider ildrød på haken, og i skinnene, og har den siste tiden fått utslett på nesen, i skinnene og rundt munnen.

Jeg har lest litt om at ulltøy kan gjøre det værre, men han har ikke noe på de delene av kroppen som er i kontakt med klærne.

Jeg vet at ingen her kan komme med noen diagnose, så jeg har tenkt til å ta han til legen.

Er det noen som har tips? Til kremer, oljer, baderutiner etc..

Alt mottas med et stort takk :)

edit; må legge til at han i helgen også har fått litt rødlig utseltt oppå begge hendene.

Endret av Magdalene
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker han smokk? Er det isåfall latex eller silikon?

Noen barn reagerer på latex.

Jeg gjorde det, og var alltid rød rundt munnen o.s.v.

Men ingen så sammenhengen da (dette var på 80-tallet). Fant ikke ut at jeg hadde latexallergi før jeg ble 10 år (på bursdagen min faktisk. Skulle blåse opp ballonger og hovna veldig opp).

Anonymous poster hash: 8414b...d07
Skrevet

Gå til legen er nok fornuftig. Her bruker vi kortisonkrem uten resept når det er ille, ellers bruker vi a derma exomega fuktighetskrem flere ganger daglig. Bader en gang i uka, med babyolje i vannet. Har ikke ull innerst, ellers er fleece veldig greit og vi bruker lyse bomullsklær mot huden. Skifter med en gang hvis han skulle bli litt våt pga sikkel eller lignende.

Skrevet

Min gutt har ikke atopisk eksem, men nå som det er så kaldt blir han uansett veldig rød og tørr i kinnene. Smører med Locobase og det hjelper en liten stund, men skulle gjerne hatt tips til noe bedre jeg også.

Har du prøvd å kutte ut melk og sitrusfrukter o.l? Kan jo være at sånne tiltak også hjelper.

Gjest Magdalene
Skrevet

Har egentlig ikke prøvd så mye enda, annet enn at jeg kjøpe Aderma exomega lotion på apoteket i går.

Han bruker smokk. Både latex og silikon.

Sitrusfrukter liker han ikke, men han elsker melk.

Jeg tenker litt at det kanskje er dumt å teste ut noe før man har vært hos lege?

Skrevet

Fikk høre av legen at som regel skyldes ikke atopisk eksem allergi for mat. Er visst bare noen som får det, men som også vokser det av seg.

Gjest New_Girl
Skrevet

Har egentlig ikke prøvd så mye enda, annet enn at jeg kjøpe Aderma exomega lotion på apoteket i går.

Han bruker smokk. Både latex og silikon.

Sitrusfrukter liker han ikke, men han elsker melk.

Jeg tenker litt at det kanskje er dumt å teste ut noe før man har vært hos lege?

Ja, jeg hadde nok ventet med å prøve ut forskjellig type kremer før du vet om det er atopisk eksem eller allergi eller rett og slett bare tørr hud(det er jo årstiden for det nå). Kortison, selv om det er reseptfritt, hadde jeg hvert fall ikke prøvd.

Men er det lenge til du får time så bør du holde det fuktig med en fet krem. Og prøv å tørke bort med en gang dersom han sikler eller får mat/melk der.

Skrevet

Det handlet om atopisk eksem i Puls forrige uke, det ligger sikkert på nett-TV.

Skrevet

Det skader jo ikke å prøve å redusere melk, bade sjeldnere, smøre med fet krem, mindre ull osv frem til du får legetime.

Gjest Magdalene
Skrevet

Det skader jo ikke å prøve å redusere melk, bade sjeldnere, smøre med fet krem, mindre ull osv frem til du får legetime.

Neida, mens syns det er så drastisk å kutte ut matvarer.

Bade gjør han en til to ganger i uken, ulltøyet er jo ikke i næheten av der han er "plaget", så klarer ikke helt å se hvorfor det hjelper å kutte ut det?

Skrevet

Neida, mens syns det er så drastisk å kutte ut matvarer.

Bade gjør han en til to ganger i uken, ulltøyet er jo ikke i næheten av der han er "plaget", så klarer ikke helt å se hvorfor det hjelper å kutte ut det?

Neida, siden han tydeligvis ikke er plaget andre steder enn i ansiktet så er det sikkert unødvendig, men de andre tiltakene er jo både gratis og veldig enkle og da er det jo bare å prøve i vei. Det kan jo fort ta en ukes tid å få legetime.

Skrevet

Er dere flinke med kuldekrem? Jeg har selv hatt atopisk eksem siden jeg var liten, men atopisk eksem oppstår gjerne i "sirkler" på steder hvor det blir klamt. Som bak kneet og midt på armen. Herregud, har glemt hva det området på armen heter, men ikke albuen, men andre sida.. Haha, kjære vene.. Flaks om jeg husker mitt eget navn når jeg våkner i morgen :P

Uansett, jeg tror ikke han har atopisk eksem hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...