Gå til innhold

Er det greit å si dette til et barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å si til et barn at dersom du gjør det bra på forestillingen, vil du få godteri senere?

Hørte en mor si dette til barna sitt. Hørtes litt ut som hun la press på dattera si....

Anonymous poster hash: 62089...c60
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, første innskytelse er at jeg er skeptisk til den type "oppmuntring/bestikkelse".

Men når jeg tenker etter kan jeg lett komme på et par-tre situasjoner der det faktisk kan være hensiktsmessig å avlede eller lokke et barn til å gjennomføre noe. På den annen side mener jeg det er helt feil å bruke det som et pressmiddel for å fremme prestasjon, med mindre det dreier seg om en svært spesiell situasjon.

Så konklusjonen er at det er helt situasjonsavhengig- det kan være helt greit eller til og med nødvendig (ikke akkurat godteriet, men bestikkelsen), men det kan også være veldig feil.

• Liker 2
Skrevet

Det må det da være opp til moren til barnet å avgjøre.

Anonymous poster hash: fe776...575
  • Liker 1
Skrevet

Det må isåfall være en helt spesiell situasjon.

Anonymous poster hash: 4f6b5...e38

Skrevet

Press? Hvordan da? På det lille du skriver høres det mer ut som en motivasjonsfaktor, men kroppsspråk og toneleie betyr enormt mye for hvordan ting blir oppfattet.

Prinsippielt ser jeg ikke noe galt i å legge press på barn.

Skrevet

Prinsippielt ser jeg ikke noe galt i å legge press på barn.

Sant, men på lang sikt synes jeg det er bedre om motivasjonen hos barnet kommer innenfra og ikke fra et løfte om belønning. Det kan gjøre livet litt vanskeligere når man blir større og det ikke er noen som står klar med godteri hver gang man har levert en rapport på jobben, for å sette det på spissen.

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Jeg har en frøken gruer seg veldig for å opptre forran folk, men som syns det er ufattelig artig og blir veldig stolt når hun først har gjennomført det.

Tidligere i vinter skulle hun være med på en stor ballettforestilling, som hun hadde øvd, og gledet seg til et halvt år. Når vi da alikevel stod der en time før forestillingen var hun helt oppløst i tårer og ville absolutt ikke. Men jeg kjenner henne så godt, og jeg vet at hun hadde vært så skuffet og lei seg om hun ikke gjennomførte, så da lokket jeg med filmkveld med popcorn dagen etter om hun gjennomførte det, noe hun gikk med på.

Og som jeg viste, hun storkoste seg når de først kom i gang, og var uhyre stolt da de var ferdige og alle besteforeldrene, og tanter, onkler og faddere møtte henne etter forestillingen.

Så jeg vil vel si at det er situasjonsbetinget.

Vi storkoste oss med filmkveld og popcorn dagen etter, og feiret vel gjennomført forestilling.

Det gjør meg heller ikke redd for at hun skal forvente belønning for hver lille oppgave hun gjennomfører seinere i livet.

Endret av Magdalene
  • Liker 4
Skrevet

Sant, men på lang sikt synes jeg det er bedre om motivasjonen hos barnet kommer innenfra og ikke fra et løfte om belønning. Det kan gjøre livet litt vanskeligere når man blir større og det ikke er noen som står klar med godteri hver gang man har levert en rapport på jobben, for å sette det på spissen.

Joda, dersom dette gjøres konsekvent og lang tid. Synes ellers ikke det er noe galt i å måtte gjøre noe for å få godteri, alt skal vel ikke dette ned i fanget på unger?

Skrevet

Jeg syns ikke en sånn enkelthendelse er kritikkverdig i det hele tatt. Foreldrene kjenner sine barn og må få velge selv hvordan de skal motivere dem.

Når det er sagt, jeg jobber som tannlege og dere aner ikke hvor mange foreldre som lokker barna med at de skal få godteri/is etterpå dersom de er flinke og samarbeider når jeg skal bore..

Anonymous poster hash: 65c2e...e9b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...