Gå til innhold

Innspill til endringer i kostholdet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen her som kunne kommet med noen innspill til kostholdet mitt. Føler jeg spiser sunt, men blir det for mye proteiner? Veier bare 40 kg (er veldig lav) og får i meg 120g daglig ca og det blir vel litt mye? Sånn som dette spiser jeg:

Frokost: en tynn skive rugbrød med masse kalkunpålegg (1/2pk), ett kokt egg, paprika og cherrytomater

lunsj: kyllingfilet og couscous salat, balsamico eddik og en skyr pæreyoghurt med musli

mellom: et eple og en appelsin evt ett knekkebrød med endel kalkunpålegg og ett kokt egg

middag: normal porsjon med 150g kjøtt/fisk, en potet evt litt fullkornsris/couscous/pasta med spiser lite av dette, grønnsaker evt salat og 1 ss dressing (ofte mager kesam/lettrømme evt litt saus

I helgene blir det ofte bittelitt sjokolade, en dessert og litt vin. Også spiser jeg kanskje et par kjeks som kos 1-2 ganger i uka. Drikker ellers kun vann, te og kaffe til måktidene mine.

Ser kostholdet mitt ok ut eller er det noe jeg bør endre for å yte bedre på trening? Trener 2 timer spinning, løper 2 mil i uka og trener litt styrke. Blir et par gåturer også. Spiser fet fisk en gang i uka minst og tar tran hver dag. Ellers ikke vitamintilskudd.

Anonymous poster hash: 9106d...139

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Du må jo underspise noe voldsomt når du veier 40 kg. Nå vet jeg ikke høyden din, men om du ikke er 8 år så er den vekta fryktelig lav.

Skrevet

Er ikke 8 år, men 26:) er ikke høyere enn 152 cm så det er ikke spes lavt med 40 kg.

Skrevet

Du må jo underspise noe voldsomt når du veier 40 kg. Nå vet jeg ikke høyden din, men om du ikke er 8 år så er den vekta fryktelig lav.

Det går nå an å svare litt hyggeligere, enn å kommentere at det er vekta til en 8-åring. Hør fakta før du spytter ut sånt, det kan såre den rette personen.

Anonymous poster hash: 88105...763

Skrevet

Jo, vekta er lav uansett om du er 152, men det er ikke sånn overdrevent undervekt.

Men målet var ikke å gå ned men å holde deg der du er? Syntes kostholdet virket bra :) Men jeg tror du kommer til å gå ned i vekt om du har dette kostholdet hele tiden, og det tror jeg ikke er bra for deg. Men det kan ikke jeg vurdere

Gjest Runforit
Skrevet

Er ikke 8 år, men 26:) er ikke høyere enn 152 cm så det er ikke spes lavt med 40 kg. Anonymous poster hash: 9106d...139

Det er fremdeles en veldig lavt vekt. Men du var lavere enn jeg hadde trodd :P

Du kan med fordel legge på deg minst 5 kg.

Når det er sagt så ser kostholdet fint ut, men står på at du bør øke på kalorier. Du burde også fokusere på mindre kardio og mer styrke så du får bygget opp muskelmassen din da jeg mistenker at du ikke har mye muskler på kroppen med 40 kg.

Skrevet

Takk for svar og betryggende å vite at kowtholdet mitt ser bra ut. Skal forsøke å lke litt på kaloriinnholdet, men da er det vel best å øke fettinntaket noe? Spiser ikke smør på brød og lite olje, dressinger etc. Kanskje det er en ide å spise en neve nøtter og ta smør på brødskiva til frokost? Og litt dressing på til salaten jeg spiser til lunsj? Er litt verre å øke mengdene jeg spiser for føler allerede at jeg spiser greie porsjoner og liker ikke å bli veldig mett. Jeg trener allerede endel styrke, to økter i uka i forbindelse med intervalltrening. Har greit med muskler, men selve volumet mitt er jo ikke stor. Er veldig liten og spinkel selv om jeg har ganske definerte muskler. Men takk for tips!

• Liker 1
Skrevet

Nøtter, avocado, fet fisk og en god kesamdressing er fint hvis du vil ha mer sunt fett :)

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Takk for svar og betryggende å vite at kowtholdet mitt ser bra ut. Skal forsøke å lke litt på kaloriinnholdet, men da er det vel best å øke fettinntaket noe? Spiser ikke smør på brød og lite olje, dressinger etc. Kanskje det er en ide å spise en neve nøtter og ta smør på brødskiva til frokost? Og litt dressing på til salaten jeg spiser til lunsj? Er litt verre å øke mengdene jeg spiser for føler allerede at jeg spiser greie porsjoner og liker ikke å bli veldig mett. Jeg trener allerede endel styrke, to økter i uka i forbindelse med intervalltrening. Har greit med muskler, men selve volumet mitt er jo ikke stor. Er veldig liten og spinkel selv om jeg har ganske definerte muskler. Men takk for tips! Anonymous poster hash: 9106d...139

Ja du trenger ikke å spise så mye mer mengder, men kalorier.

Så energitett mat som avokado, kokosolje, nøtter, pinjekjerne etc som du sper på de forskjellige måltidene vil ikke føles så overveldende :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det var veldig lite frokost og spiser du bare tre måltider pr dag hele uken? Har du regnet ut ditt basale kaloriforbruk pr dag - altså det du trenger for å holde deg i ånde ut fra ditt aktivitetsnivå?

Kalkulator for dette her: http://matavisen.no/bmr.php

Anbefaler også at du øker kaloriinnholdet med sunt fett fra fet fisk, nøtter og fete grønnsaker.

Er fokuset ditt å spise helsemessig sunt kan det være lurt å erstatte solsikke, soya og palmeoljemholdige produkter med godt smør og olivenolje.

Spis gjerne mye fisk og grønt - det er godt for hjerte og karsystem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...