Gå til innhold

Det klør når jeg er trøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen andre som opplever at det begynner å klø over hele kroppen når man blir trøtt? Jeg har forsøkt å google, men finner kun en del personlige erfaringer fra andre som opplever det samme. Skulle gjerne hatt en forklaring på fenomenet, men finner ingen seriøse kilder. Er det noen som kan noe om det eller har linker til informasjon? Hadde vært interessant å vite hvorfor det blir sånn.

Anonymous poster hash: 2aa55...425
Skrevet

Klør det utenpå huden, eller er det mer kribling inni? Jeg sliter i perioder med restless legs og da klør det på en måte inni beina..

Skrevet

Det klør utenpå, det er som å ha en skikkelig kløende ullgenser på hele kroppen :glare: Det kan plutselig bli himmelen bare å klø seg på armene, eller på kinnet, eller midt på magen. Kunne nesten foretrukket restless legs, for det er litt lettere å finne informasjon om :unsure:

• Liker 1
Skrevet

Det klør utenpå, det er som å ha en skikkelig kløende ullgenser på hele kroppen :glare: Det kan plutselig bli himmelen bare å klø seg på armene, eller på kinnet, eller midt på magen. Kunne nesten foretrukket restless legs, for det er litt lettere å finne informasjon om :unsure:

Hmm, nei, da vet jeg ikke desverre..

Skrevet

Takk for forsøket i alle fall :) Jeg vet at det er noen der ute som har det likt, men har kun funnet erfaringer fra engelske/amerikanske nettsider så langt.

Skrevet

Har det samme! Ofte når jeg blir trøtt begynner det å klø på lårene. Broren min er også sånn. Aldri fått noen ordentlig forklaring på det der. :P

Anonymous poster hash: 4a449...ede
Gjest Bøllefrøa
Skrevet

Nattekløe/nattkløe? :)

Det er visst veldig vanlig. Er hvertfall veldig mange treff når man googler det. Tror jeg kom over ordet når jeg leste i en sykehus-brosjyre om søvnproblem. Da er det vanlig å få nattkløe m.m. Tror nesten at det var litt "psykisk", altså at det kansje kunne oppstå hvis du allerede hadde feks. insovningsproblemer, vekslende døgnrytme eller andre søvn-problemer. Og hvis det var på stell så oppstod ikke denne kløen like ofte? :klo: Men nå skal jeg ikke gjette for mye :) Kan anbefale en fuktighetskrem hvis du har tørr hud? Det kan kansje forverre situasjonen hvertfall hvis huden er tørr... Eller aloeVera, for å bare lindre huden før du legger deg.

Er utrolig irriterende hvertfall! Har selv opplevd det et par netter på rad.. Fryktelig.

Skrevet

Jeg har slike tendenser, fryktelig irriterende.

Skrevet

Jeg har det også sånn. Det er faste områder det klør på. Fryktelig irriterende.

Jeg har veldig sjelden problemer med å sove, sover som regel godt hele natten.

Anonymous poster hash: 9d2fb...e53
Skrevet

Takk for forsøket i alle fall :) Jeg vet at det er noen der ute som har det likt, men har kun funnet erfaringer fra engelske/amerikanske nettsider så langt.

Sønnen min har atopisk eksem. Det klør aldri på dagen, men alltid på kvelden. Vet ikke hvorfor. Legene har heller ikke noe svar på hvorfor. Det bare er sånn.

Anonymous poster hash: c5c00...cb0

Skrevet (endret)

Er det bare når dere ligger i sengen at dere klør? Bedbugs, midd, støv? Hvis det klør uten at dere ligger i sengen, så vet jeg ikke :blomst:

Edit: kanskje dere dusjer om kvelden og bruker noen såper/andre produkter dere ikke tåler?

Endret av zzzzz
Skrevet

Gøy med litt erfaringer :)

For min del har det ingenting å si hvor jeg er eller hva jeg har gjort, det klør nesten alltid når jeg blir trøtt om kvelden, men det varierer litt hvor kraftig og hvor utbredt. Det klør enten jeg dusjet tidligere den dagen eller ei. Det klør om jeg har lagt meg og ikke har rukket å sovne enda, og det klør om jeg sitter fullt påkledd ved PC-en og leser (eller før da jeg jobbet natt - når jeg var på jobb og begynte å bli trøtt). Det har altså ingenting med sengen å gjøre.

Det blir riktignok bedre (for den kvelden iallefall) om jeg smører med fuktighetskrem, men jeg har ingen rutine på det, og uansett hva jeg gjør så klør det ikke i det hele tatt på dagtid, men så snart jeg blir trøtt - vips, kløe over hele kroppen.

Tror kanskje Bøllefrøa har rett i at det er psykisk (iallefall hovedsakelig?), men jeg sover ikke dårlig - sovner relativt raskt og sover natten gjennom. Er dog B-menneske og misliker alltid å stå opp igjen, men tror ikke det kan defineres som et søvnproblem :fnise:
Som en somatisk komponent kan jeg kanskje tenke meg at kroppens motstandsdyktighet og "alertness" synker når man blir trøtt, og at man derfor plutselig legger merke til tørrhet og irritasjon i huden..?

Skal iallefall legge meg begrepet nattekløe på minnet og se om jeg finner mer informasjon om det, takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...