Kittykat Skrevet 28. januar 2014 #41 Skrevet 28. januar 2014 Hvis moren ikke lærer dem dette, så må dere gjøre det. De fleste barn kan vel ikke svømme på den alderen eller har såvidt begynt. Meld barna på et svømmekurs f eks. Sykling lærer man på 1-2-3 med støttehjul og så kan man lære å sykle uten støttehjul når barnet er eldre. Å lære å gå på ski er så som så, mener jeg. Jeg kan ikke gå noe særlig på ski og ikke ungene våre heller. Vi er ikke en familie som bruker så mye ski, blir vel kun et par ganger om vinteren, i akebakken...
Kath H. Skrevet 28. januar 2014 #42 Skrevet 28. januar 2014 TS her. Jeg har skrevet inlegget over ditt. Glemte å skrive TS så mulig du ikke leste. Vi har også sykler - vi har ordnet sykler her OG hos mor. Har også tilbudt å betale for Evt svønmetrening og annen aktivitet. Mor vil ikke dette. Ser ikke hva mer vi kan gjøre, men dette var egentlig ikke målet med tråden. Jeg synes det er rart at man ikke ØNSKER å engasjere seg.. :-)Anonymous poster hash: bba3c...3d7 TS, her er grunnen til det jeg skriver. Syns de setningene viser ganske greit hva du tenker om ting. Dere (du?) vil helst betale dere ut av ting virker det som når jeg nå leser innleggene dine grundigere. Helt objektivt. 1
bundy Skrevet 28. januar 2014 #43 Skrevet 28. januar 2014 Hva hvis ungen faller i en elv? Det er livsviktig og kunne svømme. 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #44 Skrevet 28. januar 2014 Jeg lærte å gå på ski av meg selv ute i veien. Sykle lærte jeg på en herresykkel, og fikk overta en sykkel av naboen. Svømming sleit jeg med, da jeg helst ville nå bunnen med beina. Men lærte det etterhver da vi fikk basseng på skolen. Mine barn har lært å gå på ski når vi har vært ute på tur i skogen. Mye snørr og fall, men nå er det greit å gå turer på Finse. Sykle lærte de etter at vi tok av støttehjulene. Eller minsten sinne støttehjul tok en skogstur og da måtte han bare sykle uten. Svømming har de gått på siden de var baby og lærte tidlig å trives i vann. Minsten brukte redningsvest når vi var ute i skogsvannet, men etter en stund var det ikke så gøyt å hoppe med den på. Da tok han den av og hoppet uti, og hundesvømte til land. Han var vel ca 4 år. Anonymous poster hash: 19067...d72
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #45 Skrevet 28. januar 2014 Dette forandrer ingenting. Dersom du føler ansvar for at barna lærer å svømme, så tar dere dem med til svømmehallen så ofte som dere kan. Om de må begynne på nytt etter ferier eller ikke får gjort det jevnlig, spiller da ingen rolle. Kanskje dere til og med kan ordne svømmetimer når dere først er i svømmehallen? De fleste jeg kjenner lærte å svømme kun i ferier og nokså sporadiske besøk i svømmehallen. Faktisk tror jeg de færreste har lært seg å svømme gjennom svømmekurs. Det kan være mange grunner til at mor ikke vil eller kan støtte opp om svømmeundervisning. Du sier jo selv at det er noen helger hvor dere ikke kan dra i svømmehallen. Hva er grunnen til det? Og dere er jo to som kan ta hånd om barna. Tror du ikke at det kan være grunner til at mor ikke kan følge opp, noe a la grunnene dere har for ikke å prioritere svømming? Det kan være bringing til og fra aktiviteter som er umulig for henne å få til, kanskje har hun nok med andre aktiviteter de skal på og å følge opp lekser og skole. Kanskje hun selv ikke er spesielt glad i vann og ikke føler seg trygg på å være sammen med barna i svømmehallen. Som det ble nevnt her, er det jo utrolig vanskelig å være alene om å lære to barn å svømme. Sånn som jeg leser innleggene dine under ett vitner dette om liten praktisk innsats og stor vilje til å disse moren til barna. Morens oppgave er, mind you, å følge barna opp i hverdagen med mat, klær, vasking, lekser, skole, aktiviteter etc. - i motsetning til dere som har den luksusen det er å ha dem sjelden. Det er nokså bak mål å insinuere at hun ikke ønsker å engasjere seg, ikke ser på dette som en grunnleggende foreldreoppgave og ikke finner glede i å lære barna slike ting. Anonymous poster hash: f2f71...854 Poenget Her var ikke å henge ut mor. men hvis det krever utdypning så er hun Hverken vannredd eller opptatt med andre aktiviteter. hun er har vært arbeidssøkende i to år, så det står heller ikke på det. lekser blir gjort på skolen. men. hun har samboer. Poenget her var altså at jeg ikke forstår de som ikke prioriterer dette. Men, ok, jeg gir meg ;-) Neste gang skal jeg også være lur nok til å ikke nevne stemor osv.. Da er det nok lettere å få en ordentlig debatt. Dette gjelder jo selvsagt ikke bare for mine stebarns mamma, men også for mange andre foreldre (med kapasitet riktignok). Og, en siste tanke som slo meg - hadde dette vært en tråd postet av en mor som var fortvilet fordi pappaen deres aldri tok dem med på slike ting så tror jeg svarene ville vært en anelse annerledes;-) God kveld damer :-) Anonymous poster hash: bba3c...3d7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #46 Skrevet 28. januar 2014 TS, her er grunnen til det jeg skriver. Syns de setningene viser ganske greit hva du tenker om ting. Dere (du?) vil helst betale dere ut av ting virker det som når jeg nå leser innleggene dine grundigere. Helt objektivt. Nå var dette som et svar til en som mente vi også burde hørt med mor om svømmetrening. Det hat vi da altså gjort slik at svømmingen kunne bli holdt ved like - i allefall til det læres skikkeligt. At du velger å tolke tilbudet slik får være din sak. Ikke fortell meg at det ikke blir galt uansett hva som blir sagt? Som noen under her nevnte så synes også far og jeg at det er viktig at barna kan svømme. Spesiellt når både sommerstedet til både mor og far ligger ved havet. Men, det får bli en annen diskusjon. Anonymous poster hash: bba3c...3d7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #47 Skrevet 28. januar 2014 Nå var dette som et svar til en som mente vi også burde hørt med mor om svømmetrening. Det hat vi da altså gjort slik at svømmingen kunne bli holdt ved like - i allefall til det læres skikkeligt. At du velger å tolke tilbudet slik får være din sak. Ikke fortell meg at det ikke blir galt uansett hva som blir sagt? Som noen under her nevnte så synes også far og jeg at det er viktig at barna kan svømme. Spesiellt når både sommerstedet til både mor og far ligger ved havet. Men, det får bli en annen diskusjon. Anonymous poster hash: bba3c...3d7 Og jeg regner da med at du har fått med deg at vi også svømmer sammen med barnet ja;-)Anonymous poster hash: bba3c...3d7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #48 Skrevet 28. januar 2014 Poenget Her var ikke å henge ut mor. men hvis det krever utdypning så er hun Hverken vannredd eller opptatt med andre aktiviteter. hun er har vært arbeidssøkende i to år, så det står heller ikke på det. lekser blir gjort på skolen. men. hun har samboer. Poenget her var altså at jeg ikke forstår de som ikke prioriterer dette. Men, ok, jeg gir meg ;-) Neste gang skal jeg også være lur nok til å ikke nevne stemor osv.. Da er det nok lettere å få en ordentlig debatt. Dette gjelder jo selvsagt ikke bare for mine stebarns mamma, men også for mange andre foreldre (med kapasitet riktignok). Og, en siste tanke som slo meg - hadde dette vært en tråd postet av en mor som var fortvilet fordi pappaen deres aldri tok dem med på slike ting så tror jeg svarene ville vært en anelse annerledes;-) God kveld damer :-)Anonymous poster hash: bba3c...3d7 Det er stor forskjell på å ha barna omtrentlig 24/7 kontra annen hver helg + ferier.. v Anonymous poster hash: aafa3...262 3
Gjest Magdalene Skrevet 28. januar 2014 #49 Skrevet 28. januar 2014 Ungene bør jo absolutt lære å svømme nå. Det er jo veldig viktig. Dere kan jo gå skikkelig inn for det til sommeren. Her lærtre fireåringen seg å svømme i løpet av to uker i fjor sommer
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #50 Skrevet 28. januar 2014 Poenget Her var ikke å henge ut mor. men hvis det krever utdypning så er hun Hverken vannredd eller opptatt med andre aktiviteter. hun er har vært arbeidssøkende i to år, så det står heller ikke på det. lekser blir gjort på skolen. men. hun har samboer. Poenget her var altså at jeg ikke forstår de som ikke prioriterer dette. Men, ok, jeg gir meg ;-) Neste gang skal jeg også være lur nok til å ikke nevne stemor osv.. Da er det nok lettere å få en ordentlig debatt. Dette gjelder jo selvsagt ikke bare for mine stebarns mamma, men også for mange andre foreldre (med kapasitet riktignok). Og, en siste tanke som slo meg - hadde dette vært en tråd postet av en mor som var fortvilet fordi pappaen deres aldri tok dem med på slike ting så tror jeg svarene ville vært en anelse annerledes;-) God kveld damer :-)Anonymous poster hash: bba3c...3d7 Det å være arbeidssøkende er ikke ensbetydende med å ikke være opptatt med andre ting, heller tvert imot. Og en som er arbeidssøkende sliter kanskje med selvtilliten og depresjoner. Det er ikke så enkelt å ta imot almisser i form av svømmetrening for barna da. Hun lærer vel barna andre ting som de ikke får lært hos dere? Jeg bare fatter ikke hva du har imot at dere tar ansvaret for svømmeopplæringen. Som sagt koker dette ned til dissing av moren, og det har ingenting å si om det er mor eller far eller stemor eller stefar det dreier seg om. Det blir for barnslig å hevde noe sånt, akkurat som det er barnslig å hevde at det ikke er noen skikkelig debatt. Folk er uenige med deg, og det må du vel tåle. Anonymous poster hash: f2f71...854 2
Lammelåret Skrevet 28. januar 2014 #51 Skrevet 28. januar 2014 Å lære ein seksåring å sykle tek ti minutt, så det fiksar du når snøen er borte. Svømming tek heller ikkje lang tid å lære eit barn, så her må eg seie at eg ikkje heilt ser problemet. Skigåing får dei vel prøve på skulen, viss dei har utstyr til det. Har barna ski? Viss ikkje er vel det ein perfekt julegave. Så heldig du er da som har så enkle barn. De fleste har ikke det. Synes ts heller skal stille spørsmål ved hvorfor hun og mannen ikke lærer ungene nevnte ferdigheter, istedenfor å stille spørsmål ved barnas mor. 2
Kattugla Skrevet 28. januar 2014 #52 Skrevet 28. januar 2014 Det er stor forskjell på å ha barna omtrentlig 24/7 kontra annen hver helg + ferier.. vAnonymous poster hash: aafa3...262 Enig, det er tross alt i alles interesse at barna kan disse tingene, spesielt svømming. Det er jo drukningsulykker hver sommer og viktig at barna føler seg trygge i vann. Så derfor synes jeg det er viktig at mor også følger opp. 1
Kattugla Skrevet 28. januar 2014 #53 Skrevet 28. januar 2014 Det er stor forskjell på å ha barna omtrentlig 24/7 kontra annen hver helg + ferier.. vAnonymous poster hash: aafa3...262 Enig, det er tross alt i alles interesse at barna kan disse tingene, spesielt svømming. Det er jo drukningsulykker hver sommer og viktig at barna føler seg trygge i vann. Så derfor synes jeg det er viktig at mor også følger opp.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #54 Skrevet 28. januar 2014 At barna ikke kan svømme når de er 6 og 8 år gamle er slett ikke uvanlig i dagens Norge. Når jeg gikk på barneskolen hadde vi svømme-undervisning i fire år, men i dag har de fleste svømme-undervisning i bare ett år. Når det kommer til sykling og ski så er det veldig individuelt skulle jeg tro. Dum retning det der Jeg hadde svømming en gamg i uka fra og med 1. Kl på barneskolen til og med 1. Kl på videregående. Men å gå på ski kan jeg ikkke, hater det så ikke nødvendig syns jeg. Anonymous poster hash: 39558...f86
Jente_i_utlandet Skrevet 28. januar 2014 #55 Skrevet 28. januar 2014 Svømming er livsviktig og bør prioriteres som nr 1 (for å unngå drukning!), sykling er ganske viktig (praktisk om det blir sykkelturer på skolen, eller sykling til/fra aktiviteter og jobb i fremtiden. Å "lære" å stå på ski er ikke viktig i det hele tatt med mindre man bor et sted hvor ski er et vanlig/nødvendig fremkomstmiddel i hverdagen. (Jeg syns nesten det er et pluss med foreldre som ikke tvinger barn ut på ski i ung alder, den interessen kan komme naturlig med alderen...hvis den i det hele tatt kommer). 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #56 Skrevet 28. januar 2014 har de ikke svømming på skolen? Anonymous poster hash: 9069f...c79 Jeg vet ikke hvordan det var før, men nå er det slik at elever som ikke kan svømme ikke får være med i svømmehallen. Svømmetimene brukes til å lære livredding og teste hvor langt elevene kan svømme. Det ville blitt veldig dyrt for kommunene om de måtte ha ekstra timer svømming bare for at noen få elever skulle lære å svømme. Anonymous poster hash: bf4f7...499 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #57 Skrevet 28. januar 2014 Jeg vet ikke hvordan det var før, men nå er det slik at elever som ikke kan svømme ikke får være med i svømmehallen. Svømmetimene brukes til å lære livredding og teste hvor langt elevene kan svømme. Det ville blitt veldig dyrt for kommunene om de måtte ha ekstra timer svømming bare for at noen få elever skulle lære å svømme.Anonymous poster hash: bf4f7...499 Her var det slik at de som ikke kan svømme får gå helt til de er trygg i vannet. En gruppe på seks til syv barn haver gang. Mine var en gang og klarte kravene og så en gang til der de fikk leke i bassenget. Det er svømmeopplæringen her i kommunen. Noen få gikk i mange mnd før de klarte kravet. En nektet å komme tilbake. Her var det vi foreldre som måtte kjøre de til bassenget, etter skoletid. Tror det er forandret nå, at de busser til og fra. Anonymous poster hash: 19067...d72
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #58 Skrevet 28. januar 2014 Jeg vet ikke hvordan det var før, men nå er det slik at elever som ikke kan svømme ikke får være med i svømmehallen. Svømmetimene brukes til å lære livredding og teste hvor langt elevene kan svømme. Det ville blitt veldig dyrt for kommunene om de måtte ha ekstra timer svømming bare for at noen få elever skulle lære å svømme.Anonymous poster hash: bf4f7...499 Aha, her jeg bor så har man svømming fra 1-klassen til 10-klassen. Og alle får være med, både de som kan å svømme og de som ikke kan å svømme. Og sånn har det alltid vært, men mulig det er fordi det er i skoletiden, og en del av gymmen. Anonymous poster hash: 9069f...c79
Gjest Riskjeks Skrevet 28. januar 2014 #59 Skrevet 28. januar 2014 Jeg synes ikke dette er rart i det hele tatt! Men innser at jeg nok er i mindretall. Folk er jo idretts/frilufts-fikserte her i landet, men å nærmest omtale det som omsorgssvikt ikke å lære ungene å gå på ski/sykle/svømme, er jo totalt hinsides. Akkurat å lære dem å svømme, er jeg enig i at er viktig, for å forebygge ulykker. Men det er helt normalt at en 6- og 8-åring ikke kan svømme! Tror faktisk de færreste 6-åringer kan svømme? Å gå på ski og å sykle synes jeg derimot ikke er spesielt viktig. Som forelder velger man selv hva man synes det er viktig å lære barna. At man ikke lærer dem å sykle eller gå på ski, er da helt greit, det betyr at man prioriterer andre aktiviteter. Mine barn (litt yngre enn TS sine stebarn) kan heller ikke sykle, svømme eller gå på ski. Selv går jeg aldri på ski, og ungene har heller ikke vist noen interesse for det (fornøyde med å ake). De kan sykle med støttehjul, og den ene har syklet uten noen få ganger, men er generelt ikke så interessert i å fortsette. Vi er i svømmehall innimellom, men da må vi ha med en voksen til, så det blir ikke så ofte, og barna bruker armringer. Får heller sende dem på svømmekurs etterhvert. Hvis noen mener jeg er en dårlig mor pga dette, må jeg bare le altså... Ulike mennesker, ulike verdier! Så enkelt er det. En masse ting jeg synes er viktigere å lære ungene mine enn sykling og skigåing. Det kommer etterhvert dersom de er interesserte. 2
Celtic Heart Skrevet 28. januar 2014 #60 Skrevet 28. januar 2014 Begge foreldre har ansvar for at barna skal lære å sykle, gå på ski og svømme. Men at det er gjort i en håndvending, det er bare bullshit. Her har ingen av guttene brukt støttehjul og de syklet fra de var 3 - 3,5 år. Gå på ski har de gjort fra ung alder også, begge 2. Så kommer vi til denne svømminga da. Minstemann kunne svømme da han var 5. Eldstemann er 14 og kan fortsatt ikke svømme ordentlig. Det er kun de siste 2 årene vi har fått ham uti vannet og bare de siste få mnd som han ikke er stokk stiv. Vi er i svømmehallen 6 ganger i året og bor 200m fra et stort badevann. Men jeg er nok ingen god svømmelærer har kun klart å lære en av de å svømme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå