Gå til innhold

Mamma lærer ikke barna hverken svømming, ski eller sykling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av ev annen tråd her..

Samboer og jeg fortviler litt da mammaen til barna hans ikke er noe interessert i å lære barna hverken svømming, ski eller sykling. Jeg vet ikke hvorfor, men de har feks aldri vært å svømt etter gått på ski før. Barna er 6 og 8 år.. Kan fremdeles ikke svømme.. Jeg synes det er trist, og jeg føler veldig ansvar for at disse skal lære dette så fort som mulig. Men ikke alltid like lett når vi har barna sjeldnere...

Jeg synes bare er litt rart.. Er ikke det litt grunnleggende hvis man skal følge opp barn? Jeg synes også det er kjempemorsomt å gjøre det :-)

Anonymous poster hash: bba3c...3d7

Kanskje du som stemor bare ikke skal legge deg opp i noe du ikke har noe med?

Skrevet

Å lære ein seksåring å sykle tek ti minutt, så det fiksar du når snøen er borte. Svømming tek heller ikkje lang tid å lære eit barn, så her må eg seie at eg ikkje heilt ser problemet. Skigåing får dei vel prøve på skulen, viss dei har utstyr til det. Har barna ski? Viss ikkje er vel det ein perfekt julegave.

Hvor får du det fra, at det tar ti minutter å lære og sykle?! Noen veldig få barn kan klare å holde balansen 100% og sykle "langt" med en gang. Andre klarer ikke det. Selv måtte jeg ha utrolig mye hjelp og støtte for å klare å holde balansen på sykkel, jeg sykla med støttehjul til jeg var 8 1/2 år!

Når det kommer til svømming, så er det også veldig individuelt. I dagens Norge er det veldig mange som ikke kan svømme, og med bare ett års obligatorisk svømme-undervisning på skolen (og det er gjerne annenhver uke som altså tilsvarer halve skoleåret), - så er det faktisk ikke nok for alle.

Skigåing får de prøve på skolen, men det er en fordel å ha prøvd hjemme først! Har du lest den andre tråden som TS er inspirert av, så ser du hvor mange som er fortvilte..

Mange barn har dårlig balanse, medfødte motoriske vansker, og man kan ikke forvente at ethvert barn blir "bra" av det! Ei heller at alle, motoriske vansker eller ei, - klarer å lære det på et blunk!

Njaa, noen ganger tar det lang tid.

Jeg prøvde som bare det i alle svømmetimene på barneskolen, og ungdomsskolen. Men likevel kan jeg ikke å svømme i dag.

Anonymous poster hash: 9069f...c79

Ja, sånn er jeg også. Flere års svømme-undervisning på barneskolen ga ikke resultat. Jeg var livredd den gangen, og er ikke stort bedre i dag!

Då hadde du nok ikkje ein god lærar. Så lenge du brukar redningsvest og held deg stort sett på landjorda er det ikkje noko problem å ikkje kunne svømme. Men dei aller fleste lærer å svømme i løpet av nokre få rundar med ein lærar som kan det å gi svømmeopplæring. (Det finst svømmekurs for vaksne og, om det er noko du gjerne skulle ha mestra.)

"De aller fleste lærer å svømme...." Ja. Men ikke alle, og du prøver først å forestille noen at alle klarer det på et blunk. At voksne ikke kan svømme kan skyldes flere ting, og at barn bruker årevis på å lære det kan også ha flere årsaker.

Svømming, skigåing og sykling er ferdigheter, dvs at når man først kan dem, så sitter de som ferdige evner og forsvinner ikke selv etter årevis med pause. Tro meg, jeg har prøvd :)

Anonymous poster hash: f2f71...854

Jaha. Skal jeg si deg noe? Jeg har prøvd jeg også! Jeg kan gå på ski. Jeg kan sykle. Jeg kan ikke svømme, enda så mange år jeg har brukt på å forsøke og lære meg det!

Anonymous poster hash: 4708e...151

Skrevet

Jeg hadde svømming fra jeg var baby jeg. Og jeg skjønner ikke at folk tørr å ikke lære barna sine svømming. Skal ikke mye til før en unge plutselig befinner seg i vann, detter nedi osv.

Sykling og skigåing er ikke akkurat så nødvendig. Men er jo moro for de å mestre.

Dere får ta de med på diverse aktiviterer, selv om dere ikke har de så ofte. De lærer selvsagt litt saktere om det går flere uker imellom, men heller det enn å ikke lære i det heletatt vel.

Anonymous poster hash: 5a13b...348
  • Liker 2
Skrevet

Far og jeg har lært barna å både sykle og litt ski.

Svømme gjør vi så ofte vi kan - men dette tar lengere tid for disse to, og når de da aldri praktiserer hos mor, og det tross alt er noen helger der vi heller ikke har mulighet til å dra i svømmehallen så lar dette vente på seg. Barna har i to år på rad nå neste lært seg å svømme når de har vært hos oss på sommerferie. Men så drar de til mammaen sin i 6uker, og vips blir alt glemt. Når vi da tar opp svømmingen etter ferien så er de nesten blanke igjen..

Hovedpoenget er uansett at jeg ikke forstår hvordan man ikke kan se på dette som en av sine oppgaver som forelder? Og ikke minst, hvorfor ikke det er gøy å lære barna sine slike ting? Det er bare det jeg synes er så rart.. Men men.

Det er vel egentlig ikke din sak hvorfor mor ikke lærer barna disse tingene.. Hun har helt sikkert hyggelige ting hun gjør sammen med ungene, akkurat som ski/sykling nå blir en hyggelig ting barna kan gjøre med sin far (og deg, hvis du greier å se gleden i det). Forventer du å få barna ferdig oppdratt på besøk så dere slipper å ta noe av ansvaret for hva de skal lære? Husk på at det er viktig at ungene har noe som er pappa og deres greie, de tingene de skal prate om når de blir 14 og huske når de er 20.

• Liker 3
Skrevet

Jaha. Skal jeg si deg noe? Jeg har prøvd jeg også! Jeg kan gå på ski. Jeg kan sykle. Jeg kan ikke svømme, enda så mange år jeg har brukt på å forsøke og lære meg det!

Tror du gikk glipp av poenget.

Hun mener nok at om man først har lært å sykle, så sitter det resten av livet.

Du har jo i teorien ikke lært deg å svømme, så da sitter det selvsagt ikke resten av livet :P

• Liker 4
Skrevet

Jeg bodde hos mor og var hos faren min annenhver helg bare. Men det var han som lærte oss å svømme, seile, og han tok oss med til søskenbarn hvor vi lærte å sykle. Å gå på ski hadde vi lært før skilsmissen, så der var det egentlig bare snakk om å sørge for at vi hadde noen å gå på ski med. Min mor var alene med tre barn, i full jobb og med en hel masse å gjøre ellers. Vil ikke si at det at hun ikke lærte oss disse tingene gjorde henne til en dårlig mor. Tvert imot lærte vi andre ting av henne som å spille instrumenter, synge i kor, strikke osv.

Synes det er dere som er dårlige her som sitter og ser på at ungene ikke kan svømme. Hvorfor ikke gjøre det til fast rutine å dra til svømmehallen når barna er sammen med dere? Og et par sykler kan dere vel også ha stående?

TS her.

Jeg har skrevet inlegget over ditt. Glemte å skrive TS så mulig du ikke leste.

Vi har også sykler - vi har ordnet sykler her OG hos mor. Har også tilbudt å betale for Evt svønmetrening og annen aktivitet. Mor vil ikke dette. Ser ikke hva mer vi kan gjøre, men dette var egentlig ikke målet med tråden. Jeg synes det er rart at man ikke ØNSKER å engasjere seg.. :-)

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg lærte og sykle da jeg var 6 (selv om jeg hadde sykkel fra jeg var 2-3 år) så det er ikke uvanlig. Dumt at de ikke kan å svømme og stå på ski, men da må dere lære dem det

Skrevet

Tror du gikk glipp av poenget.

Hun mener nok at om man først har lært å sykle, så sitter det resten av livet.

Du har jo i teorien ikke lært deg å svømme, så da sitter det selvsagt ikke resten av livet :P

Du, hva er det du driver med? Jeg skjønte jo det poenget. H*n skriver ikke bare sykle, h*n skriver svømming, skigåing og sykling.

Skrevet

Syns ikke 6 og 8 er seint å lære seg å svømme, jeg lærte det da jeg var 11, nesten 12 :-)
Ski er ikke like normalt i alle familier, det er ikke alle som har vokst opp med en familie som tar skiturer i påsken og lignende, min samboer sto på ski for første gang da han var 18 med noen kamerater. Sykling derimot syns jeg man bør ha lært iverfall når man er 10 år, med tanke på at mange skoler arrangerer sykkelturer på slutten av barneskolen og på ungdomsskolen. Men dere kan vel kanskje lære de å sykle? :-)

Når det er sagt, selvom jeg selv lærte å svømme seint, så vil jeg si at det å lære de å svømme er det aller viktigste. Rett og slett fordi det kan være livsviktig om de skulle falt ut i et vann.. Jo yngre de er når de lærer det, jo bedre.. Dere kan jo ta med barna i en svømmehall/badeland en helg, utstyre dem med svømmeringen til de lærer seg bevegelsene, og deretter kan dere fjerne de, og holde barna under magen imens de svømmer, til de klarer å svømme selv uten å dyppe under. ?

Er så klart leit at ikke moren er interessert i å lære de noe av dette, men det kan jo vise seg å være kjekk kvalitetstid for dere og barna?

Anonymous poster hash: 12778...714
  • Liker 1
Skrevet

Du, hva er det du driver med? Jeg skjønte jo det poenget. H*n skriver ikke bare sykle, h*n skriver svømming, skigåing og sykling.

Ja? svømming, skigåing og sykling sitter når man har først har lært det. Da kan du plukke det opp 10 år senere og fortsatt klare det helt fint.

Men du -har ikke lært å svømme-, så da sitter det selvsagt ikke inne.

• Liker 3
Skrevet

TS her.

Vi har også sykler - vi har ordnet sykler her OG hos mor. Har også tilbudt å betale for Evt svønmetrening og annen aktivitet. Mor vil ikke dette. Ser ikke hva mer vi kan gjøre, men dette var egentlig ikke målet med tråden. Jeg synes det er rart at man ikke ØNSKER å engasjere seg.. :-)

Er mor alene med de så er det veldig forståelig at hun ikke får til slike ting..

svømmehall f.eks med 2 stk som ikke kan svømme er ingen god opplevelse for noen av de

• Liker 3
Skrevet

TS her.

Du ser ikke hva mer dere kan gjøre?? Hva med å følge de rådene dere får her om å være glad for at dere nå har muligheten til kvalitetstid med barna? Skrev du egentlig dette innlegget for å få støtte i fordømmelsen av mor? Er saken den at du ikke liker tiden far må bruke på ungene sine for å lære dem disse tingene? Slutt å irriter deg over noe du ikke kan gjøre noe med, og ikke vet det minste om grunnen til, og gled deg over at dere får muligheten til å gjøre dette sammen med barna og skape gode minner sammen! Det er nemlig like viktig at ungene kan lære hos far som hos mor!!

• Liker 3
Skrevet

Du ser ikke hva mer dere kan gjøre?? Hva med å følge de rådene dere får her om å være glad for at dere nå har muligheten til kvalitetstid med barna? Skrev du egentlig dette innlegget for å få støtte i fordømmelsen av mor? Er saken den at du ikke liker tiden far må bruke på ungene sine for å lære dem disse tingene? Slutt å irriter deg over noe du ikke kan gjøre noe med, og ikke vet det minste om grunnen til, og gled deg over at dere får muligheten til å gjøre dette sammen med barna og skape gode minner sammen! Det er nemlig like viktig at ungene kan lære hos far som hos mor!!

Hæ? Set vi ikke glede i å lære barnet dette? Herremin, du trekker jo innlegget mitt ut av proporsjoner. Jeg forstår virkelig ikke hvor du vil hen med dette..

• Liker 4
Skrevet

Det er vel egentlig ikke din sak hvorfor mor ikke lærer barna disse tingene.. Hun har helt sikkert hyggelige ting hun gjør sammen med ungene, akkurat som ski/sykling nå blir en hyggelig ting barna kan gjøre med sin far (og deg, hvis du greier å se gleden i det). Forventer du å få barna ferdig oppdratt på besøk så dere slipper å ta noe av ansvaret for hva de skal lære? Husk på at det er viktig at ungene har noe som er pappa og deres greie, de tingene de skal prate om når de blir 14 og huske når de er 20.

Leser du i det hele tatt innleggene mine? Jeg vet ikke hvordan du trekker disse antakelsene dine fra men.. Nei, jeg koser meg med disse oppgavene sammen med far, og jeg har ingen problemer med mor overhodet. Ei heller forventer jeg at 'ungene skal være ferdig oppdratt' som du kaller det.

Noe aner meg at du har et anstrengt forhold til en stemamma. Jeg hadde dog satt pris på om du forsøkte å holde deg noge lunde objektiv.. :-)

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du som stemor bare ikke skal legge deg opp i noe du ikke har noe med?

Denne gidder jeg rett og slett ikke gi noen oppmerksomhet overhodet. Mammaen her er glad for at jeg engasjerer meg og er glad i barna hennes.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

TS her.

Altså vil du at vi skal vere einige med deg i at mor gjer ein dårleg jobb. Ta med barna i svømmehallen i helgane, og lær dei å svømme. Å gå på svømmetrening faste dagar kvar veke er heilt unødvendig, og masse stress når ein er åleine med barna. (Og eg er ikkje ei bitter stemor.)

• Liker 2
Skrevet

Denne gidder jeg rett og slett ikke gi noen oppmerksomhet overhodet. Mammaen her er glad for at jeg engasjerer meg og er glad i barna hennes.

Du gav den jo oppmerksomhet. :icon_lol:

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Det tar da langt mer enn ti minutter å lære en seksåring å sykle! Hvordan kan du komme med en slik påstand?

Fordi eg har lært mange barn å sykle. Eg er eldst i ein stor søskenflokk og endå større søskenbarnflokk, og har lært mange av dei å sykle, pluss mine eigne barn. Utan støttehjul (som er fandens verk) går det veldig fort. Har ein balanseproblem er det noko anna, men normale barn i 6-8-årsalderen lærer dette fort. Min yngste sykla utan støttehjul den sommaren han fylte tre år.

Skrevet

Kanskje hun ikke vil ta med seg begge to samtidig når de ikke kan å svømme fra før, eller å gå på ski? Er ikke så lett å skulle lære 2 barn det samtidig, med faren for å druken og å tryne på ski.

Synes dere bør ta dem med på det når dere har dem :)

• Liker 2
Skrevet

Inspirert av ev annen tråd her..

Samboer og jeg fortviler litt da mammaen til barna hans ikke er noe interessert i å lære barna hverken svømming, ski eller sykling. Jeg vet ikke hvorfor, men de har feks aldri vært å svømt etter gått på ski før. Barna er 6 og 8 år.. Kan fremdeles ikke svømme.. Jeg synes det er trist, og jeg føler veldig ansvar for at disse skal lære dette så fort som mulig. Men ikke alltid like lett når vi har barna sjeldnere...

Jeg synes bare er litt rart.. Er ikke det litt grunnleggende hvis man skal følge opp barn? Jeg synes også det er kjempemorsomt å gjøre det :-)

Far og jeg har lært barna å både sykle og litt ski.

Svømme gjør vi så ofte vi kan - men dette tar lengere tid for disse to, og når de da aldri praktiserer hos mor, og det tross alt er noen helger der vi heller ikke har mulighet til å dra i svømmehallen så lar dette vente på seg. Barna har i to år på rad nå neste lært seg å svømme når de har vært hos oss på sommerferie. Men så drar de til mammaen sin i 6uker, og vips blir alt glemt. Når vi da tar opp svømmingen etter ferien så er de nesten blanke igjen..

Hovedpoenget er uansett at jeg ikke forstår hvordan man ikke kan se på dette som en av sine oppgaver som forelder? Og ikke minst, hvorfor ikke det er gøy å lære barna sine slike ting? Det er bare det jeg synes er så rart.. Men men.

TS her.

Dette forandrer ingenting. Dersom du føler ansvar for at barna lærer å svømme, så tar dere dem med til svømmehallen så ofte som dere kan. Om de må begynne på nytt etter ferier eller ikke får gjort det jevnlig, spiller da ingen rolle. Kanskje dere til og med kan ordne svømmetimer når dere først er i svømmehallen? De fleste jeg kjenner lærte å svømme kun i ferier og nokså sporadiske besøk i svømmehallen. Faktisk tror jeg de færreste har lært seg å svømme gjennom svømmekurs.

Det kan være mange grunner til at mor ikke vil eller kan støtte opp om svømmeundervisning. Du sier jo selv at det er noen helger hvor dere ikke kan dra i svømmehallen. Hva er grunnen til det? Og dere er jo to som kan ta hånd om barna. Tror du ikke at det kan være grunner til at mor ikke kan følge opp, noe a la grunnene dere har for ikke å prioritere svømming? Det kan være bringing til og fra aktiviteter som er umulig for henne å få til, kanskje har hun nok med andre aktiviteter de skal på og å følge opp lekser og skole. Kanskje hun selv ikke er spesielt glad i vann og ikke føler seg trygg på å være sammen med barna i svømmehallen. Som det ble nevnt her, er det jo utrolig vanskelig å være alene om å lære to barn å svømme.

Sånn som jeg leser innleggene dine under ett vitner dette om liten praktisk innsats og stor vilje til å disse moren til barna. Morens oppgave er, mind you, å følge barna opp i hverdagen med mat, klær, vasking, lekser, skole, aktiviteter etc. - i motsetning til dere som har den luksusen det er å ha dem sjelden. Det er nokså bak mål å insinuere at hun ikke ønsker å engasjere seg, ikke ser på dette som en grunnleggende foreldreoppgave og ikke finner glede i å lære barna slike ting.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...