Gå til innhold

Kan jeg ha råd til hest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg rir fast i en stall, og har min faste hest. Dette er en traver. Dessverre skal den nå slutte å gå løp pga den er blitt for gammel, altså rundt 12 år og skal få litt fri nå. Har fått tilbud om å kjøpe den til en billig penge, noe jeg har svært lyst til. Fantastisk hest, som jeg er blitt veldig glad i, og jeg vil nødig miste ham.

Jeg har 1.5 år igjen på masterutdannelsen min. Jeg får altså stipend og lån fra statens lånekasse, og får også ca 7000 i mnd pga deltidsjobb. Jeg eier min egen leilighet, så den er i boks.

Prisene på stallplass varierer jo her jeg bor, men ser at mellom 3000-4000 i mnd for stallplass er mest realistisk, så kommer jo hovslager og evnt dyrlege og småtteri ved siden av. Jeg har 30000 på sparekonto til uforutsette utgifter, så det ser ut som om stallplassen blir det som blir dyrt for meg, trenger hesten operasjon eller annen pleie så kan jeg fikse det.

Vil gjerne høre deres mening, kan jeg klare den utgiften når jeg fremdeles er student? Merk at jeg går ut på byen 2 ganger i året, og trives best i stallen og hjemme, så bortsett fra hus og mat betaler jeg lite i måneden. Så har jeg bil også da, men den tenker jeg er grei å ha om jeg finner en stall som ikke har bussforbindelser.

Har tenkt på at dersom det blir for dyrt for meg å ha den alene, vil jeg se meg om etter en som vil være med på å ha hesten (at jeg kjøper den og den står i mitt navn), så får denne personen ri og stelle halvparten av tiden, så tar jeg resten, og deler utgiftene til stall og lignende. Noen som har erfaringer med å dele slik?

Merk: jeg trenger ikke ridebane eller lignende, jeg rir mest på tur uansett, så det blir ikke aktuelt før jeg flytter fra storbyen. Trenger kun en stall der jeg får ha hesten, kanskje de kan slippe den ut og inn i ny og ne, og gi den frokost i det minste.

Mange spørsmål her, håper noen har noen vettuge svar. Håper det er noen som er positive også til dette, og har klart det som studenter:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet lite om hest, men 30.000 på sparekonto hjelper deg lite hvis hesten får trøbbel og trenger operasjon(er).

Det e sinnsykt dyrt med veterinær. Av typen 4000kr for en konsultasjon av en dyrlege midt på natten (hvis dyret trenger hjelp på natten).

Ville heller brukt deler av de 30.000 på en dyreforsikring for å være helt sikker på at det går greit.

Ellers vet jeg for lite om ditt forbruk ellers. Har du nok penger til å betale for stallplassen, og nok penger til å ta vare på hesten til du er ferdig utdannet? Da synes jeg du skal kjøpe hesten. Hvis du ikke har nok penger til overs ville jeg ikke gjort det. Så enkelt kan du se på det.

Anonymous poster hash: a3386...640
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det kommer jo helt an på hva du har til overs etter at alle utgiftene er betalt, inkl. mat og husholdningsartikler. Hvis du har 3-5000 til overs så er det jo ingenting i veien for at du ikke kan ha hest. Du har jo penger på bok i nødstilfeller, men du bør jo ikke bruke av dem for å betale stalleie og annet som følger med det å ha hest.

Du bør sjekke i området du bor i hva som er inkludert i stalleie, for fóret er kanskje det dyreste. Du bør også høre med nåværende eier hvor mye hesten spiser til daglig, og vurdere om du selv skal fortsette med den typen fór. Du må også ta høyde for eventuelt utstyr du må kjøpe inn.

Det går fint an å være student og ha hest, men du får jo mindre å rutte med til andre ting da. Men det er vel en liten pris å betale for all kosen og terapien man finner i stallen :)

Lykke til!

Obs! Husk å forsikre hesten, da er du sikret hvis noe skulle skje. Jeg anbefaler forøvrig If, har aldri hatt noen problemer med dem.

Endret av Nieve
Skrevet

Du kan nok ha RÅD til å holde hesten. Men hva hjelper det om du må jobbe såpass mye deltid at du ikke har tid til å ta deg av den?

Dessuten er en hest en noe stusselig sak å ofre eget hus for, synes nå jeg. Om du har 4000 til stallplass + andre utgifter (2-3000 pr mnd?) til overs som student så kan du jo spare med en fantastisk hastighet (særlig etter du kommer deg ut i fulltidsjobb) og heller om 5-10 år eie bolig på landet med egen stall. Er denne hesten verdt offeret?

Og om hesten trenger opersajon så er du nok solgt med dine 30.000, desverre. Enten bør du forsikre hesten eller satse på å avlive ved sykdom.

Anonymous poster hash: 77a0e...4af
  • Liker 3
Skrevet

Tusen takk, begge to:)

Vel, jeg bruker ikke så mye penger på dill og dall. Er god til å prioritere. Eneste er vel en flaske vin i ny og ne, nye sko når jeg trenger det, sminke og hudpleie (sikkert min største guilty pleasure^^) og litt middag ute. Er kanskje litt for glad i å spise ute. Men det er ikke noe problem for meg å planlegge mat og innkjøp godt for å ha råd til hest, det gir jo så mye mer glede:)

Til AB: dersom hesten må ha en operasjon som koster mer enn det jeg har på sparekonto, så ber jeg min far om hjelp, da får jeg lån hos ham heldigvis:)

Nieve: Ja, føler man MÅ ha forsikring på hesten, hvis ikke blir det fort skamdyrt!:S Hvor mye betaler du pr måned eller år for din forsikring? Stor egenandel? Skal sjekke litt rundt på dette, takk for du minnet meg på det^^

Skrevet

Du kan nok ha RÅD til å holde hesten. Men hva hjelper det om du må jobbe såpass mye deltid at du ikke har tid til å ta deg av den?

Dessuten er en hest en noe stusselig sak å ofre eget hus for, synes nå jeg. Om du har 4000 til stallplass + andre utgifter (2-3000 pr mnd?) til overs som student så kan du jo spare med en fantastisk hastighet (særlig etter du kommer deg ut i fulltidsjobb) og heller om 5-10 år eie bolig på landet med egen stall. Er denne hesten verdt offeret?

Og om hesten trenger opersajon så er du nok solgt med dine 30.000, desverre. Enten bør du forsikre hesten eller satse på å avlive ved sykdom.

Anonymous poster hash: 77a0e...4af

Takk for svar:)

Jeg jobber allerede masse deltid, og har godt betalt jobb som jeg aldri ville vært foruten. Så det er ikke noe offer for meg å ha denne jobben, den ville jeg hatt uansett hest eller ikke. Jobber kveldstid og natt da, 2 ganger i uka ca. Så kunne godt ha jobbet mer også uten at det hadde gått utover meg selv eller hesten, kun Lånekassens stipendordning, der jeg måtte ha omstilt stipend til lån pga for mye inntjent. Tjener mer i feriene, så jeg sliter mer med at jeg tjener ''for mye'' :fnise:

Skrevet

En ting jeg er usikker på om kom godt nok fram: jeg eier allerede min egen leilighet, så utgiftene mine til hus går halvparten i min egen lomme.

Innen 2 år er jeg flyttet fra storbyen og ut på landet, og vil da ved å selge leiligheten min, leie den ut og eller sette pant i den kunne kjøpe meg et hus på landet med egen stall. Så det er ingen stor bekymring for meg:) Får meg jobb med en gang også, og er sikret ca. 440.000 i året om jeg blir fulltidsansatt.

Skrevet

Har du virkelig tid å ta deg av en hest ved siden av et masterstudie? (og deltidsjobb). Hest er jo enormt tidkrevende , spesielt når det er din egen. Den må jo ha stell hver dag....

Skrevet

Jeg hadde helt fint råd til å ha to hester. Helt til det dumpet en dyrlegeregning på 35,000kr ned i postkassa som forsikringen nektet å dekke (selv om de først hadde sagt at de skulle ta den). Den ene hesten måtte selges for å få dekket regningen. Den andre ble solgt av andre grunner et år senere.

Jeg kommer ikke til å skaffe meg ny hest før jeg har en jobb hvor jeg faktisk kan forsvare en slik utgift dersom den skulle komme på nytt. Jeg har helt fint råd til å holde hest i det daglige, men jeg har IKKE råd til en kjemperegning på 10-20-30 tusen dersom noe skulle skje på nytt :(

Det er ikke for å være negativ, for i de fleste tilfeller skjer ikke noe slikt. Men du bør tenke godt igjennom det.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: b5238...89b
  • Liker 1
Skrevet

Har du virkelig tid å ta deg av en hest ved siden av et masterstudie? (og deltidsjobb). Hest er jo enormt tidkrevende , spesielt når det er din egen. Den må jo ha stell hver dag....

Ja, det vil jeg ha tid til, tiden min strekker til, det er det minste problemet. Det er jo lidenskapen min, og det er noe jeg tar meg GOD tid til hver dag. Deltidsjobben er som sagt kveldstid og natt, oftest rundt og i helgen. For meg går studiet veldig fint, er flittig student uten å måtte tilbringe tid på skolen så mye utenom forelesningene. Har forelesninger 3 ganger i uken nå, så blir det mindre det siste året når selve oppgaven skrives. Da legges jo arbeidstiden opp selv også, og de 2-3 timene andre velger å tilbringe tid på facebook eller se på tv, (og andre fritidsaktiviteter) så er jeg i stallen:)

Men, jeg kommer til å ha en medhjelper i stallen uansett da, som jeg kan stole på de dagene jeg må ha fri. Så får hun ri og stelle hest som hun vil da. Dette vil jeg ha uansett om jeg skal ''ha'' denne hesten sammen med en annen person som sper på utgiftene, eller om jeg skal ha den helt alene.

Tid er altså ikke et problem^^

Skrevet

Jeg hadde helt fint råd til å ha to hester. Helt til det dumpet en dyrlegeregning på 35,000kr ned i postkassa som forsikringen nektet å dekke (selv om de først hadde sagt at de skulle ta den). Den ene hesten måtte selges for å få dekket regningen. Den andre ble solgt av andre grunner et år senere.

Jeg kommer ikke til å skaffe meg ny hest før jeg har en jobb hvor jeg faktisk kan forsvare en slik utgift dersom den skulle komme på nytt. Jeg har helt fint råd til å holde hest i det daglige, men jeg har IKKE råd til en kjemperegning på 10-20-30 tusen dersom noe skulle skje på nytt :(

Det er ikke for å være negativ, for i de fleste tilfeller skjer ikke noe slikt. Men du bør tenke godt igjennom det.

Lykke til :)

Åj, stakkars deg! Det hørtes forferdelig ut. Tør jeg spørre hva som var galt med hesten, og hvorfor selskapet ikke skulle ta regningen likevel?

Ja, jeg er klar over at det sjelden skjer sånn, spesielt med en turhest som ikke blir brukt til noe særdeles krevende. Men, selvfølgelig kan det skje, og da må jeg være forberedt. Skal ha forsikring uansett, men en sånn regning må man nesten forvente... Derfor sparer jeg som søren nå i tilfelle krig, og om det er krise så låner jeg penger av min far:)

Fint å høre litt erfaringer om at det ikke er så rosenrødt, for det skjer jo saker og ting:S

Skrevet (endret)

Hvor holder du til? 3-4000 i mnd. for stallplass er jo ikke nødvendig. Har selv bodd i Oslo og har hatt hest rett utafor i Akershus, finnes flere fine uteganger der jeg har betalt fra 1500 til 2500 mnd. Utegang er noe hestene setter veldig stor pris på også. :) Veldig greit å vite at hesten har det OK selv om man kanskje har en hektisk eksamensperiode f.eks. også, noe den ikke har dersom den står halve døgnet på boks uten å brukes ellers.

Før brukte jeg masse penger på hesten, type 10.000 i mnd for stallplass, treninger, etc. De siste årene har han blitt brukt mer som hobbyhest, så nå ser jeg jo at det faktisk ikke trenger å være så fryktelig dyrt. Som sagt så bruker jeg 1500-2500 mnd for utegang, 500 mnd for barfottrimmer. Vaksine en gang i året, tannrasp to ganger i året. Av utstyr har jeg egentlig ikke bruk for noe annet enn ett hodelag, en kapsun, barbakkpad, boots og noen dekken (+ ting til sårstell og andre småtterier som er greit å ha). Bruker også 500 mnd for forebyggende behandling av hesteterapeut (eller equiterapeut, massør, etc).

Forsikring er nødvendig. Har selv Gjensidige, har hatt null problemer med utbetaling ved sykdom hos dem. Hørt om litt mer tull med Agria da. Skulle de nektet å dekke noe er 30.000 noe som burde greie å dekke det meste (hesten min fikk først forstoppelse og kolikk, måtte dra til Bjerke midt på natta, operere ut tann gjennom kjeven i full narkose, stå til overvåkning i i hvert fall en uke, mulig det var mer, ha medisiner og oppfølging i ganske lang tid etterpå pga litt komplikasjoner... Uten forsikring hadde dette kostet rundt 45, og de fleste operasjoner går litt greiere for seg enn dette). Skulle de først nekte å dekke utgiften, og deretter hadde det vist seg å bli enda dyrere enn det du har spart opp er de faktisk ganske greie med avbetalingsløsninger. Så jeg hadde faktisk ikke stresset så fælt på akkurat det punktet, selv om det er greit å vite at ting kan skje.

Å ha en halvfôrrytter som kan dele utgifter er veldig lurt, men ikke helt uproblematisk. Hvis hesten er lite trent, står litt usentralt og stallen ikke har mange fasiliteter kan det være ganske vanskelig å finne noen. Prisen må også ofte justeres litt deretter. Så må man ha litt flaks også - kanskje du er kjempeheldig og finner noen seriøse som virkelig har tid og mulighet til å ha din hest i lang tid, kanskje du bare finner en haug med useriøse som slutter etter en uke eller måned, ikke er til å stole på, osv. Det viktigste er at du ikke er avhengig av å ha noen å dele utgifter med, det er skumle greier. Se heller på det som en bonus om du greier å finne noen. :)

Men altså... Sikkert halvparten av de jeg kjenner har hest under dårligere forutsetninger enn det du har. De er studenter uten deltidsjobb, går fortsatt på vgs og må bare jobbe masse i helger og ferier, slike ting. Noen av disse er også så gærne at de har to hester. :P Man må bare prioritere hest, samt ha noe å falle tilbake på ved uforutsette utgifter.

Endret av Gaea
Skrevet

Men altså... Sikkert halvparten av de jeg kjenner har hest under dårligere forutsetninger enn det du har. De er studenter uten deltidsjobb, går fortsatt på vgs og må bare jobbe masse i helger og ferier, slike ting. Noen av disse er også så gærne at de har to hester. :P Man må bare prioritere hest, samt ha noe å falle tilbake på ved uforutsette utgifter.

Tusen takk for langt og informativt svar!

Jeg har ikke tenkt så mye på utegang, tenkt det var kjipt for hesten siden den er vant til å stå i stall. Men den kan jo tilvendes det. Det blir i hvert fall veldig natural horsemanship da^^

Jeg bor i Trondheim, midt i byen. Gode bussforbindelser i hvert fall.

Takk for gode råd ang forrytter, får se hvor heldig jeg er på det punktet, men må forberede meg på at jeg ikke kan være økonomisk avhengig av han eller henne.

Har også hørt litt forskjellig om Agria:S Men da har jeg fått anbefalt både gjensidige og if, skal undersøke begge nærmere:)

Skrevet

Tusen takk for langt og informativt svar!

Jeg har ikke tenkt så mye på utegang, tenkt det var kjipt for hesten siden den er vant til å stå i stall. Men den kan jo tilvendes det. Det blir i hvert fall veldig natural horsemanship da^^

Jeg bor i Trondheim, midt i byen. Gode bussforbindelser i hvert fall.

Takk for gode råd ang forrytter, får se hvor heldig jeg er på det punktet, men må forberede meg på at jeg ikke kan være økonomisk avhengig av han eller henne.

Har også hørt litt forskjellig om Agria:S Men da har jeg fått anbefalt både gjensidige og if, skal undersøke begge nærmere:)

Bare hyggelig!

Utegang er sjeldent kjipt for hester nei, hehe. Min har også stått på stall nærmest hele livet, nå lever han det glade liv som flokkleder og er en langt mer harmonisk hest enn før. :)

Trondheim er nok ikke et dårlig utgangspunkt for å finne fôrrytter i alle fall, blir vel ganske likt slik som jeg har hatt det i Oslo. Både lett og vanskelig til tider, men ikke umulig.

Mener å huske at Gjensidige kostet litt mer enn Agria, men når ulykken først var ute var jeg glad for at de tok utgiftene de skulle uten problemer. If har jeg ikke erfaring med, lurt å sjekke litt rundt først, ja.

Lykke til med hest, om det blir slik da. Så lenge man finner den ene, spesielle hesten er jo virkelig all jobben og alle utgiftene verdt det. :)

Skrevet

Ser det meste allerede er dekket, men tenkte å bare nevne en ting. Uten ridebane og slike fasiliteter, og med en turtraver, er det nok utrolig vanskelig å finne en halvfòrrytter som vil betale. Spesielt hvis du ønsker at vedkommende skal betale halvparten. Kan hende du er heldig, men ihvertfall her jeg bor er det umulig. Ridehester på storstall, ja. Travhester som går på tur, nei. Jeg har hatt begge deler, og da jeg hadde travhester (og da var det til og med ridebane der) betalte jeg ingenting, noen ganger fikk jeg til og med en slant for å hjelpe til. Så det er en ting du kanskje burde tenke på.

Ellers, lykke til med hest! :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk, begge to:)

Vel, jeg bruker ikke så mye penger på dill og dall. Er god til å prioritere. Eneste er vel en flaske vin i ny og ne, nye sko når jeg trenger det, sminke og hudpleie (sikkert min største guilty pleasure^^) og litt middag ute. Er kanskje litt for glad i å spise ute. Men det er ikke noe problem for meg å planlegge mat og innkjøp godt for å ha råd til hest, det gir jo så mye mer glede:)

Til AB: dersom hesten må ha en operasjon som koster mer enn det jeg har på sparekonto, så ber jeg min far om hjelp, da får jeg lån hos ham heldigvis:)

Nieve: Ja, føler man MÅ ha forsikring på hesten, hvis ikke blir det fort skamdyrt!:S Hvor mye betaler du pr måned eller år for din forsikring? Stor egenandel? Skal sjekke litt rundt på dette, takk for du minnet meg på det^^

Jeg betaler rundt 2000(?) i året, og da smekker jeg inn hele summen med en gang så jeg slipper å tenke på det på et år. Har et familiemedlem som har vært veldig uheldig med mye skader på hesten sin, og der har If alltid vært enkel å ha med å gjøre.

Skrevet

Åj, stakkars deg! Det hørtes forferdelig ut. Tør jeg spørre hva som var galt med hesten, og hvorfor selskapet ikke skulle ta regningen likevel?

Ja, jeg er klar over at det sjelden skjer sånn, spesielt med en turhest som ikke blir brukt til noe særdeles krevende. Men, selvfølgelig kan det skje, og da må jeg være forberedt. Skal ha forsikring uansett, men en sånn regning må man nesten forvente... Derfor sparer jeg som søren nå i tilfelle krig, og om det er krise så låner jeg penger av min far:)

Fint å høre litt erfaringer om at det ikke er så rosenrødt, for det skjer jo saker og ting:S

Dette var en spranghest som kort og greit var uheldig på en tur i skogen :/ Skrittet ned en bakke og ut av det blå så kom det en fugl ut av en busk og skremte den. Den kastet på seg og skled på det ene bakbenet og landet i en uss. Skikkelig uflaks med andre ord. Hesten var sjekket "i hue og ræva" få måneder tidligere og hadde aldri vært haldt før dette.

Den ble haldt men vi slet med å finne ut av hvor og hvorfor så det ble mange runder med bøyeprøver, røntgen, ultralyd, kortisonbehandling i flere ledd flere ganger osv. Haltheten ville bare ikke forsvinne. Den ble også behandlet med kiropraktor, akupunktur, bokshvile, sommerbeite osv osv osv. Ryggen ble sjekket og røntget osv.

Vi fant egentlig aldri helt ut av hva som var galt med den, men den ble nå frisk igjen og er idag i full bruk i sporten :) Det eneste vi vet er at det skjedde ett eller annet da den vrei seg i fallet.

Siden vi ikke fant noen "åpenbar" grunn til at den var haldt mente forsikringselskapet at det kunne være en belastningsskade og dermed ville de ikke ta kostnaden. Hadde vi funnet en akutt seneskade f.eks så hadde de dekket det.

Men hesten er helt frisk igjen idag, og det er jo helt supert :) Men jeg ble skremt… En sånn regning kan jeg ikke ta en gang til….

Skrevet

Dette var en spranghest som kort og greit var uheldig på en tur i skogen :/ Skrittet ned en bakke og ut av det blå så kom det en fugl ut av en busk og skremte den. Den kastet på seg og skled på det ene bakbenet og landet i en uss. Skikkelig uflaks med andre ord. Hesten var sjekket "i hue og ræva" få måneder tidligere og hadde aldri vært haldt før dette.

Den ble haldt men vi slet med å finne ut av hvor og hvorfor så det ble mange runder med bøyeprøver, røntgen, ultralyd, kortisonbehandling i flere ledd flere ganger osv. Haltheten ville bare ikke forsvinne. Den ble også behandlet med kiropraktor, akupunktur, bokshvile, sommerbeite osv osv osv. Ryggen ble sjekket og røntget osv.

Vi fant egentlig aldri helt ut av hva som var galt med den, men den ble nå frisk igjen og er idag i full bruk i sporten :) Det eneste vi vet er at det skjedde ett eller annet da den vrei seg i fallet.

Siden vi ikke fant noen "åpenbar" grunn til at den var haldt mente forsikringselskapet at det kunne være en belastningsskade og dermed ville de ikke ta kostnaden. Hadde vi funnet en akutt seneskade f.eks så hadde de dekket det.

Men hesten er helt frisk igjen idag, og det er jo helt supert :) Men jeg ble skremt… En sånn regning kan jeg ikke ta en gang til….

Høres ut som dere var maks uheldige! Heldig at hesten ble frisk igjen, men gud for en utgift på strak arm da. Ser ut som skader likegreit kan skje i ridehuset som på tur, så jeg som skal ha turhest bør være like klar det:S

Skrevet

Ser det meste allerede er dekket, men tenkte å bare nevne en ting. Uten ridebane og slike fasiliteter, og med en turtraver, er det nok utrolig vanskelig å finne en halvfòrrytter som vil betale. Spesielt hvis du ønsker at vedkommende skal betale halvparten. Kan hende du er heldig, men ihvertfall her jeg bor er det umulig. Ridehester på storstall, ja. Travhester som går på tur, nei. Jeg har hatt begge deler, og da jeg hadde travhester (og da var det til og med ridebane der) betalte jeg ingenting, noen ganger fikk jeg til og med en slant for å hjelpe til. Så det er en ting du kanskje burde tenke på.

Ellers, lykke til med hest! :)

dette slo meg og, virker som om mange sliter med å finne vettug hjelp til travhester dessverre.

jeg elsker blodser selv men jeg ser utfordringene med de.

Skrevet (endret)

dette slo meg og, virker som om mange sliter med å finne vettug hjelp til travhester dessverre.

jeg elsker blodser selv men jeg ser utfordringene med de.

Tror dette kommer an på hesten, jeg. Denne hesten er en rolig og snill hest, både i stall og på tur, og ved dyrlege og transport. Den kan også en del av det grunnleggende innenfor ridning, så man merker ikke spesielt godt at det er travhest:)

Det eneste er at det ikke er ridehus eller bane med dersom jeg finner en veldig billig stall, og for noen kan dette selvfølgelig kjipt. Jeg, for min del, foretrekker turridning uansett, så jeg hadde nok ikke savnet det. Så forhåpentligvis finner jeg noen som har samme interessene for meg.

Takk for synspunkt! :)

Endret av charchar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...