Gå til innhold

Slter med å slutte med bleie om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er godt over den alderen hvor unger flest slutter med bleie om natta. Allikevel sliter vi med å slutte. Hun sover så tungt at hun ikke merker at hun må tisse - faktisk sover hun så godt at hun gjerne ikke merker at hun har tisset på seg heller, men blir liggende i tisset til hun våkner av seg selv om morgenen (eller at vi oppdager det og tar henne opp).

Jeg skjønner ikke helt hva vi skal gjøre med dette. Hun får ikke drikke om natta, men vi spiser middag nokså sent. Det er ikke praktisk mulig å flytte den til tidligere om kvelden.

Vi kan jo vekke henne en del ganger i løpet av natta for å hindre at hun tisser på seg, men det vil neppe lære kroppen å gi skikkelig beskjed før den bare tømmer seg?

Anonymous poster hash: 879ee...230
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Hvor gammel er hun da?

Min datter slutter først med bleie på natten da hun var 4,5år (dagtid da hun var to år),

Jeg var en sengevæter til jeg gikk i andre klasse. Da løste det seg av seg selv, så jeg gadd ikke stresse med bleieslutt på natten for henne.

Skrevet

Hva mener du, helt konkret, med godt over den alderen der barn slutter med bleier? Det er ganske normalt å ikke være tørr om natta til en stund etter skolealder. Hvis hun ikke er klar for å sove uten bleier, må hun jo faktisk bare bruke dem. Å sove i tiss eller få avbrutt nattesøvn er et mye dårligere alternativ.

De fleste barn vokser det av seg etterhvert, men er hun 6-7 år eller eldre, kan det være greit med en tur til fastlegen. Se http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/sengeveting-enurese-2823.htmlhttp://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/sengeveting-enurese-2823.html.

Anonymous poster hash: ae6c1...ec1
Skrevet

Hun er 5 år og et par måneder. Så hun er ikke så fryktelig sent ute allikevel, da? Har hengt på KG i noen år og fått inntrykk av at de fleste slutter mye tidligere enn det?

Anonymous poster hash: 879ee...230
Skrevet

Har samme problem med min på 5 år. Vi har prøvd å legge hun uten bleie, noen netter går det bra, men de fleste gjør det ikke det. Hun er gjennomvåt når jeg sjekker henne i løpet av natten, så da er det full skift. Hun våkner verken av at hun må på do eller om hun har hatt et uhell....

Så hun ligger med bleie enda. Jeg orker ikke stresse med det....Enda....

Tenker at hun enten ikke er klar enda (er visst noe med at signalene i hjernen må bli moden nok), eller så er det noe galt. Men tenker det er litt tidlig enda å gå til legen med det. Aventer litt til og ser....

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg slet med det da jeg var liten. Usikker på hvor gammel jeg var. Rundt 5 år kanskje. Jeg fikk en plakat og tilhørende klistremerker hvor jeg klistret på et smilefjes når jeg ikke hadde tisset på meg, og en lite "monster" når jeg hadde tisset på meg. Lå jo i underbevisstheten når jeg sov at jeg ville klistre opp et smilefjes når jeg våknet, så etterhvert gav det seg. Kanskje dette er en ide? Kan jo være noe dere gjør sammen også. Tegne og ordne en fin plakat med en rute for hver dag, også kjøpe inn noen fine klistremerker ;)

Skrevet

Jente i første klasse her og vi sliter med det samme. Har prøvd det meste - alt fra å ta henne opp, til å la henne sove i det, til tabletter (Minirin) og nå er vi på alarm (som festes i 2xtruse og selve pipe-delen sitter på armen). Dessverre sover hun seg gjennom alt... Så jeg tar henne på do før vi legger oss selv (og hun sover seg gjennom hele toalettseansen...) og har begynt å ta henne på do en gang på natten også. Hun vil så veldig gjerne sove uten bleie så vi prøver det vi kan for å se om vi får til noe.

Godt mulig hun bare vokser det av seg, ikke så mye annet å gjøre enn å ta tiden til hjelp.

Anonymous poster hash: 6c983...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...