Tiarra Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Jeg tenker på ord som kan forstås tydelig og med hensyn til sammenhengen gir mening. Jeg har en jente på ni måneder. Hun sier klart og tydelig "hei hei" når hun får øyekontakt med meg. Eller når hun har sittet og lekt en stund for seg og vil forsikre seg om at jeg "er der", ser hun bort til meg og sier "hei hei". Inbiller jeg meg, eller er det vanlig at de kan begynne å si sine første ord allerede i den alderen? Har to gutter fra før av, men jeg kan ikke huske når de sa første ord. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Min gutt sa pus da han var 8 måneder. Er nå 10 mnd og sier ikke noen flere ord, men han ser på pus og sier puuussss.. Men pus er jo veldig lydord da. Anonymous poster hash: ab785...bed
Twisted_me Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Både jeg og eldste gutten sa "mamma" da vi var ni mnd gamle. Hos noen kommer det første ordet tidlig, men da pleier de som regel ikke å si flere ord før de er nærmere ett år. Det kan godt hende jenta di har begynt å snakke
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Vår eldste sa lite og ingenting før han nærmet seg året. Yngste sa pappa og bø sju måneder gammel.Anonymous poster hash: eeacf...c5b
Tiarra Skrevet 28. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 28. januar 2014 Ok. Da ser jeg at det er flere som var tidlig ute, ja. Ingen i barsel gruppe nevner at babyene har begynt "å snakke" enda. Det var derfor jeg spurte her. Alltid fint å høre om hva og når småtrollene gjør og sier Altså, dattera mi sa jo noe som liknet pappa lenge siden, rundt 5/6 månerds alderen, tror jeg. Men jeg visste jo at hun ikke mente pappa fordi hun kjenner jo nesten ikke pappaen da han bor i utlandet. Så begynte hun å si mamma for ikke så lenge siden, men igjen litt usikker om hun mener mamma. Mistenker at det er bare lyd som likner på ordet. Når hun sier hei hei, så føles det som hun mener å si hei hei. Stad, lekte vi titt-deg-leken, og hun sa hei hei, når så meg. Generelt er hun flink til å herme etter meg, men det er enkelte ord som hun ikke gidder, bl.a "mamma", som da er så lett ord/lyd. Men "hei hei" er liksom favoritten om dagen. Det som gjør det enda mer spesielt er at jeg bruker sjeldent å snakke nork med henne da det ikke er morsmålet. Hun kan ett ord på mitt morsmål også. Hun bruker det konsikvent og bevisst. Så der er det nesten ikke spørsmål om hun mener det ordet eller ikke. For det er et for vanskelig ord for å forveksle med f.eks. lyd. Del gjerne mer
Teeny Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Har ikke fått barn enda, men i følge min baby bok var det en lang liste over ord jeg kunne da jeg var 12 mnd. Så må ha sikkert sagt mitt første ord noen mnd før det. Jeg begynte visst å snakke veldig tidlig i følge mor.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Har flere venninner som har insistert på at babyene deres kunne prate, men det har ikke vært tilfellet slik jeg så det. Den ene babyen ble lagt på gulvet og sa "gøøø-gøøø!" og mor lyste stolt opp og sa "jaa, det er GØY!" En annen venninne mener at hennes 8 måneder gamle baby kan si både mamma og pappa, men på tross av at vi er sammen nesten to hele dager hver uke så har jeg aldri hørt vesleprinsen hennes si et eneste ord. Men det er jo koselig da, hvordan mødre elsker sine barn og gjerne tillegger de egenskaper de ikke har. Er jo ikke skadelig eller irriterende på noen som helst måte, bare søtt Min første sa vov-vov når han var 13 måneder gammel, det var hans første ord. Og han kunne hundrevis av ord og telle til 10 når han fylte to år Nr 2 er 9 måneder og selv om det ofte pludres både "mæ-mæ" og "gøø" så vil jeg nå ikke si at han kan prate riktig ennå Anonymous poster hash: 441ff...aae
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2014 #8 Skrevet 28. januar 2014 (endret) Min pekte på lamper og sa lyss, som betydde lys, 8-9 mnd. Endret 28. januar 2014 av KG dama
Tiarra Skrevet 28. januar 2014 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2014 Min pekte på lamper og sa lyss, som betydde lys, 8-9 mnd. Imponerende :-)
Tiarra Skrevet 28. januar 2014 Forfatter #10 Skrevet 28. januar 2014 Har flere venninner som har insistert på at babyene deres kunne prate, men det har ikke vært tilfellet slik jeg så det. Den ene babyen ble lagt på gulvet og sa "gøøø-gøøø!" og mor lyste stolt opp og sa "jaa, det er GØY!" En annen venninne mener at hennes 8 måneder gamle baby kan si både mamma og pappa, men på tross av at vi er sammen nesten to hele dager hver uke så har jeg aldri hørt vesleprinsen hennes si et eneste ord. Men det er jo koselig da, hvordan mødre elsker sine barn og gjerne tillegger de egenskaper de ikke har. Er jo ikke skadelig eller irriterende på noen som helst måte, bare søtt Min første sa vov-vov når han var 13 måneder gammel, det var hans første ord. Og han kunne hundrevis av ord og telle til 10 når han fylte to år Nr 2 er 9 måneder og selv om det ofte pludres både "mæ-mæ" og "gøø" så vil jeg nå ikke si at han kan prate riktig ennå Anonymous poster hash: 441ff...aae Så sant :-) Men det fins jo de som faktisk kan si (noen) ord som gir mening lenge før de fyller året også
Djungelvrål Skrevet 28. januar 2014 #11 Skrevet 28. januar 2014 Imponerende :-) Ja like imponerende som at han begynte å krabbe, satte seg opp og reiste seg opp på samme helg da han var 8 og en halv mnd, 3 uker etter gikk han. MEN han klatret ikke (i lekestativer og slikt) før han var bortimot 4.
absinthia Skrevet 28. januar 2014 #12 Skrevet 28. januar 2014 Minstemann sa ( bortsett fra mamma og pappa) Ka e det ( kade) , hei, lys og krydder ( merkverdig nok) i den alderen. Siden han stadig pekte og spurte " kaede" så lærte han jo all verdens ord rimelig kjapt. Eldstemann sa nattnatt, lys og bamse i nimånedersalderen. Nest yngste sa : Hei! Nest eldste sa NEI! Alle har sagt mamma og pappa. Jeg var også tidlig ute og med yngstemann ( som akkurat ble to år) blir det svært så store kontraster til søskenbarnet hans som er to måneder yngre og ikke sier et kvekk, når han snakker i setninger med flere ord, så vi passer på å ikke snakke så mye om hvor flink han er, foran svigersøster og svoger som ser ut til å nesten få litt mindreverdighetskomplekser når vi er sammen. Jeg tror forresten at det er bra for språkutviklingen at foreldre av og til tror at barnet sier ting det kanskje ikke sier, da det fører til at de snakker og gjentar dette ordet mer - og vips! ..så har barnet plutselig lært det, som følge av at foreldrene trodde at barnet sa et " ekte" ord. 1
Kontormus Skrevet 28. januar 2014 #13 Skrevet 28. januar 2014 Spør heller hva han sa - INTERNETT! ... etter "mamma" da
Missy1 Skrevet 29. januar 2014 #14 Skrevet 29. januar 2014 Hvis jeg tenker på ord som han faktisk mente og forstod betydningen av når han sa det så var det mamma og pappa rett før han ble 3år <3 beste dagen i mitt liv når han pekte på meg og sa mamma etter at han hadde vært så lenge i sin egen boble Jeg har ikke noe i denne tråden å gjøre altså, måtte bare fortelle 2
Tiarra Skrevet 29. januar 2014 Forfatter #15 Skrevet 29. januar 2014 Hvis jeg tenker på ord som han faktisk mente og forstod betydningen av når han sa det så var det mamma og pappa rett før han ble 3år <3 beste dagen i mitt liv når han pekte på meg og sa mamma etter at han hadde vært så lenge i sin egen boble Jeg har ikke noe i denne tråden å gjøre altså, måtte bare fortelle Du har alt med denne tråden å gjøre Like interessant å høre om hvor sent barn begynner å si sine første ord som hvor tidlig. Som noen nevnte tidligere i tråden, kan det hende at vi bare tror at våre babyer sier ting som de egentlig ikke gjør. Selv om noen virker sikre
Tiarra Skrevet 29. januar 2014 Forfatter #16 Skrevet 29. januar 2014 Spør heller hva han sa - INTERNETT! ... etter "mamma" da Hehe. Hvor gammel var han da?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #17 Skrevet 29. januar 2014 Min var 8 mnd da hun sa mamma, pappa, bæ, og Leah!! Har det på tape! Anonymous poster hash: 0ec09...1cd
Vera Vinge Skrevet 29. januar 2014 #18 Skrevet 29. januar 2014 Min sa "mammam" når han så meg da han var ca åtte mnd. Husker det fordi jeg da akkurat hadde begynt å jobbe igjen og pappaen var hjemme med ham. Var kanskje savnet som fikk det fram? Han begynte å si "pappap" når han så på faren like etterpå. Men så gikk det flere måneder før han sa noe mer jeg vil kalle ord. Tror han var like over et år da han sa "lys" når vi gikk forbi lamper. Siden har det kommet jevnt og trutt, antakeligvis ganske gjennomsnittlig. Men nå som han akkurat har fylt to, sier barnehagen at han snakker mye og godt for alderen. Så språkutvikling kan altså gå i perioder. Min var for øvrig en usedvanlig bablende baby, noe som alltid har gjort at han har vært og er litt papegøye, samtidig som det har vært naturlig å snakke mye til ham siden han babler så mye selv (i sommer ropte han ut helt utrolig lange, "russiske" remser som ikke betydde noe, men det brydde ikke han seg om ). Dette er for øvrig en grunn til at det er morsomt å huske å filme de små. Jeg og 2-åringen satt i går og så på filmer fra i sommer. Og han lo seg fordervet da han hørte seg selv snakke på mer babyvis. Utrolig mye som skjer på et halvår, og det hørte han tydeligvis selv. Og han påtok seg rollen som oversetter for meg, i tilfelle jeg ikke skjønte hva som ble sagt på videoen. Hvis jeg tenker på ord som han faktisk mente og forstod betydningen av når han sa det så var det mamma og pappa rett før han ble 3år <3 beste dagen i mitt liv når han pekte på meg og sa mamma etter at han hadde vært så lenge i sin egen boble Jeg har ikke noe i denne tråden å gjøre altså, måtte bare fortelle Må ha vært en fantastisk følelse.
Kontormus Skrevet 29. januar 2014 #19 Skrevet 29. januar 2014 Hehe. Hvor gammel var han da? Jeg husker faktisk ikke, men det var vel omtrent på den tiden de vanligvis prøver seg på "fremmedord", dvs. noe annet enn mamma, pappa og nei. Det var spesielt én reklame på tv som fenget han, og i denne sa de nettopp dette ordet.
Gjest ms_kwang Skrevet 29. januar 2014 #20 Skrevet 29. januar 2014 Baby boka mi står det rundt 9mnd alder "Nei"-etterfulgt av Vikke *vil ikke? *xD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå