AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Jeg er 5 uker på veg og allerede svimler jeg, spyr noen ganger Ila dagen og er veldig sliten. Jeg vet ikke hvor lenge jeg orker å jobbe 100%. Jeg jobber på kontor så jeg får jo høre at da bør man ikke sykemelde seg for man "sitter jo bare der" Jeg er redd for å bli sykemeldt siden vi er undetbemmannet på jobb, men om legen foreslår å sykemelde meg helt så takker jeg ja til det slik som formen er nå. Når jeg må spy så er det ikke så greit, vi har åpent kontorlandskap så jeg må løpe forbi 70 mennesker og spy på toalettet og det er ikke akkurat lydisolerte toaletter. Jobben min krever også litt reise innimellom, jeg Gruer meg så til å tvinge meg opp midt på natta for å ta fly til kundemøter i andre landsdeler når formen er slik. Vil gjerne høre andres erfaringer om dette som overskriften spør om. Anonymous poster hash: 73f2a...009
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Sånn hadde jeg det også, det er jævlig når det står på men i de fleste tilfeller går det over! Det er mange meninger om det sikkert, men jeg syns ikke man skal prøve å få sykmelding fordi man spyr litt og er sliten. I hvert fall ikke så lenge man klarer å skjøtte jobben sin greit. Det er sånt som hører med når man er gravid. (Men du har min dypeste medfølelse, jeg har vært gjennom det to ganger og er glad jeg er ferdig med det) Anonymous poster hash: 742a5...9a2 1
Blåball Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Jeg var sykmeldt fra uke 6-7 til jeg gikk ut i permisjon. Hadde et tøft svangerskap og fysisk tung jobb. Det starta med kvalme og lavt blodtrykk(svimte av ved flere anledninger og konstant svimmel i mange mnd). Kvalmen ga seg rundt uke 9, men hadde lavt blodtrykk lenge. Mellom uke 14-16 fikk jeg bekkenløsning og låsning så hadde aldri klart å jobbe. På et tidspunkt mente legen jeg måtte prøve å jobbe, men fysio sa nei. Det hadde gjort situasjonen verre enn den var. Ikke tenk på jobben eller hva andre sier. Viktig å tenke på seg selv. Hør hva legen sier, anbefaler h*n sykmelding så er det jo en god nok grunn til det.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Jeg er i samme situasjon, 9 uker på vei og vært 100% sykemeldt i snart fire uker, skal til ny vurdering mandag og kommer til å be om noe redusert arbeidstid til kvalme og alt forhåpentligvis går over om noen uker. Ved 12 uker fikk jeg hvertfall all energi tilbake igjen sist og følte meg helt som meg selv igjen. Jeg er sykt kvalm hele tiden og har null energi, og har et annet barn jeg ikke hadde noe energi til når jeg kom hjem. Orket bare å legge meg på sofaen, og det var det verste for meg. At hun skulle tro at mamma ikke ville leke med henne, men bare sove hele tiden. Min lege anbefalte meg ikke å si noe på jobben enda, så du kan bare si at legen tok noen prøver og anbefalte deg å ta det litt rolig en periode for å ikke bli helt utbrent. Da kan du nok også trappe litt ned på reiseaktiviteten.Anonymous poster hash: e6858...c00
Blåbært Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 Jeg er 11 uker på vei og sykemeldt 30%. Det er kun for å slippe å jobbe nattevakter når jeg er gravid
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Jeg har kontorjobb og var ikke sykemeldt. ordnet det slik at jeg fikk satt inn en liten sofa på kontoret mitt (toseters sofa som jeg "lånte" fra utstyrsrommet i kjelleren). Når det ble for tøft, jeg var kvalm eller noe, la jeg meg ned litt på sofaen og prøvde å sove litt. Etter noen uker var det verste av kvalmen over. Anonymous poster hash: d1f14...710
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Jeg var sykemeldt i bare 3 dager rett før jeg skulle i permisjon, altså ca 4 uker før fødselen fordi jeg ble forkjølet og hostet. Da var det veldig ubehagelig å hoste med stor mage. Ellers var jeg også kvalm og svimte av et par ganger på jobb, men det er jo en del av det å være gravid. Helt normalt, så jeg bare fortsatt å jobbe gjennom hele svangerskapet. Anonymous poster hash: 2f678...d87
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #8 Skrevet 28. januar 2014 Jeg var sykemeldt 50% fra uke 6-14 pga kvalme. Nå er jeg 20 % sykemelt frem til uke 17 dette var det legen som insisterte på at jeg skulle ha, og det er jeg glad for nå i ettertid. Men jeg har en veldig fysisk krevende jobb, og kan ikke bare springe ut og spy når som helst. Snakk med legen din, og ikke press deg selv unødvendig, det kommer du til og angre på i ettertid. Anonymous poster hash: 9b7ef...687
Barcelone Skrevet 28. januar 2014 #9 Skrevet 28. januar 2014 Jeg har vært sykemeldt siden uke 6-7 og er nå er jeg nesten 38 uker på vei. Jeg ble sykemeldt pga ekstrem kvalme og oppkast. I begynnelsen hadde jeg skikkelig dårlig samvittighet fordi sommeren er høysesong på jobben min. Jeg i begynnelsen var jeg fast bestemt på at jeg skulle tilbake på jobb. Etter sykehusinnleggelse og kvalme og oppkast som ikke ville gi seg måtte jeg bare innse at jeg ikke kom meg tilbake på jobb før fødselen. Når man er gravid så er det viktig at man lytter til sin egen kropp og ikke hva alle andre måtte mene. De er ikke i din kropp. Om legen mener du bør sykemeldes så er det h*n du bør høre på og ikke alle andre.
Gjest Magdalene Skrevet 28. januar 2014 #10 Skrevet 28. januar 2014 Først svangerskap var jeg sm pga invalidiserende bekkenløsning fra uke 6. Litt varierende størrelse, men 100% fra uke 20. Da gikk dagene i å komme meg til behandling, og ligge på sofaen. Hadde to dager med egenmelding i løpet av siste sv.skapet. Jobbet da helt til siste dag før permstart.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #11 Skrevet 28. januar 2014 Jeg er 5 uker på veg og allerede svimler jeg, spyr noen ganger Ila dagen og er veldig sliten. Jeg vet ikke hvor lenge jeg orker å jobbe 100%. Jeg jobber på kontor så jeg får jo høre at da bør man ikke sykemelde seg for man "sitter jo bare der" Jeg er redd for å bli sykemeldt siden vi er undetbemmannet på jobb, men om legen foreslår å sykemelde meg helt så takker jeg ja til det slik som formen er nå. Når jeg må spy så er det ikke så greit, vi har åpent kontorlandskap så jeg må løpe forbi 70 mennesker og spy på toalettet og det er ikke akkurat lydisolerte toaletter. Jobben min krever også litt reise innimellom, jeg Gruer meg så til å tvinge meg opp midt på natta for å ta fly til kundemøter i andre landsdeler når formen er slik. Vil gjerne høre andres erfaringer om dette som overskriften spør om.Anonymous poster hash: 73f2a...009 Graviditet er ikke en sykdom, det er en midlertidig tilstand. Var selv kvalm, hadde hodepine, følte meg svimmel etc. mens jeg var gravid, men jeg tenkte da ikke å være en snylter ved å sykemelde meg! Nei, og jeg jobber som lærer så tror nok min jobb er mer utfordrende enn din, både psykisk og fysisk - men jeg jobbet helt til den ordinære svangerskapspermisjonen. Uff, for et ekkelt samfunn hvor det begynner å bli mer og mer ok og akseptert at graviditet er grunn nok til å sykemelde seg og snylte på andre.....Æsj. Anonymous poster hash: 640a3...bea 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #12 Skrevet 28. januar 2014 Jeg var ikke sykemeldt i det hele tatt, har også kontorjobb med reising. Men jeg var i god form under hele svangerskapet og hadde ingen plager, så noe annet hadde vel vært unaturlig :-) De siste ukene tok jeg noen gang en liten blund på sofaen på kontoret om jeg ble for trøtt iløpet av dagen. Anonymous poster hash: b5dbc...a63
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #13 Skrevet 28. januar 2014 Jeg ble sykemeldt i uke 14 på grunn av av maten bare rant rett igjennom og jeg var dehydrert og svimmel. Etter dette fikk jeg kraftige og smertefulle kynnere som påvirket livmorhalsen, da ble jeg sykemeldt resten av svangerskapet for å unngå prematur fødsel. Anonymous poster hash: f292c...a68
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #14 Skrevet 28. januar 2014 Graviditet er ikke en sykdom, det er en midlertidig tilstand. Var selv kvalm, hadde hodepine, følte meg svimmel etc. mens jeg var gravid, men jeg tenkte da ikke å være en snylter ved å sykemelde meg! Nei, og jeg jobber som lærer så tror nok min jobb er mer utfordrende enn din, både psykisk og fysisk - men jeg jobbet helt til den ordinære svangerskapspermisjonen. Uff, for et ekkelt samfunn hvor det begynner å bli mer og mer ok og akseptert at graviditet er grunn nok til å sykemelde seg og snylte på andre.....Æsj.Anonymous poster hash: 640a3...bea Jeg blir så ekstremt provosert av slike innlegg. Nei, graviditet er ingen sykdom men man kan bli syk av å være gravid! Du kan være glad for at du hadde er enkelt svangerskap, det er ikke alle som er så heldige. Jeg har hyperemesis, innlagt for andre gang og er bare i uke 13. Har ikke jobbet siden uke 6, og det er ikke fordi jeg ikke vil! Jeg greier ikke! Matinntaket ligger på maks 500kcal per dag, og det er på gode dager når de kvalmedempende medisinene fungerer. Og hva har dette med TS å gjøre? Jo, det er slik hun beskriver situasjonen sin jeg hadde det i starten. Vær så snill, noen blir faktisk syke av pære gravide, aksepter det! Anonymous poster hash: ca0ef...d27 6
Gjest New_Girl Skrevet 28. januar 2014 #15 Skrevet 28. januar 2014 Jeg var sykmeldt 50% fra ca uke 6. Noen uker var det 100%, men som regel hjalp det å få noen timer ekstra på morgenen. Spydde meg ferdig og så gikk jeg på jobb og så kom kvalmen som regel igjen på ettermiddagen.
snikande_ullteppe Skrevet 28. januar 2014 #16 Skrevet 28. januar 2014 Jeg hadde aktiv sykemelding bortimot hele svangerskapet forrige gang, men ble 100% sykemeldt fra uke 32 eller noe sånt. Jeg hadde invalidiserende bekkenløsning, og etterhvert lå lille Trille og klemte på noen nerver så jeg mistet følelsen i det ene benet. Da satte legen foten ned og jeg ble sykemeldt ut svangerskapet. Denne gangen er jeg fast bestemt på å være i aktiv jobb uten sykemelding så lenge som overhodet mulig. Kjenner bekkenløsningen er godt på plass, men skal forebygge og holde i sjakk ved hjelp av fysioterapi.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #17 Skrevet 28. januar 2014 Jeg er i uke 5 og ble sykemeldt nå 100% grunnet kvalme, vond rygg, sliter med matlyst når jeg jobber. Har en veldig stressende og fysisk tung jobb og det gikk veldig utover kroppen min nå merket jeg.. Sliter veldig med utmattelse, men håper det blir bedre utover Så lytt til egen kropp, dette kjenner du best! Er ikke mange mnd totalt i løpet av arbeidlivet man er Gravid... For mange er man det bare en gang Jeg tar ingen sjanser og vil ikke risikere lille spiren i magen min eller helsa mi pga at jeg skal være trassig og jobbe. Har sett eksempler på det før, og det er kun deg selv det går utover.. Anonymous poster hash: 579a4...5f7 1
MarenogAron Skrevet 28. januar 2014 #18 Skrevet 28. januar 2014 Jeg var sykemeldt 50% i fire uker i begynnelsen av svangerskapet pga kvalme og ekstrem trøtthet. Resten av døgnet tilbragte jeg på sofaen/i senga. Skulle jeg ha jobbet 100% i den perioden hadde jeg vært helt ødelagt. Vet at graviditet ikke er en sykdom, men jeg følte meg definitivt syk og ikke i form den perioden. Nå har jeg akkurat blitt 40% sykemeldt igjen pga ryggsmerter/bekkenproblemer. Skulle gjerne ha jobbet 100%, men det gjør for vondt å sitte på en stol i 7,5t. Arbeidsgiver ville heller at jeg skulle jobbe så mye som jeg klarer fram til permisjon, enn å prøve å jobbe fullt og risikere at ryggen blir verre.
Gjest Nikki09 Skrevet 28. januar 2014 #19 Skrevet 28. januar 2014 Jeg ble sykemeldt 100% fra uke 13. Først fordi jeg ødela ryggen og legen ikke ville at jeg skulle ta sjansen på å stå oppreist på betonggulv i 8 timer daglig. Og så fra uke 26-27 fordi babyen lå så trangt og høyt oppe at jeg ikke fikk pustet ordentlig og besvimte støtt og stadig. Var altså 100% sykemeldt omtrent hele svangerskapet.
Gjest Skrevet 28. januar 2014 #20 Skrevet 28. januar 2014 Det er veldig tungt å gå gravid når kroppen ikke spiller på lag. Forstår at du har tunge dager. Kvalmen kommer forhåpentlig vis til å avta litt. Har du prøvd å lage deg "te" av biter med fersk ingefærrot som du heller kokende vann på? Det stiller kvalmen noe. Jeg spiste kun tørt knekkebrød eller ristet brød uten noe til frokost, og fikk meg kokt vann eller ingefærdrikk med. Det hjalp litt. Det er også bedre å ha noe i magen om man først må kaste opp. Jeg hadde en jobb på den tiden som var fysisk krevende, og jeg var utsatt for en del sterke luker. Det var tøft. Ble sykemeldt i femte måned, da måtte de omtrent grave etter blodtrykket mitt, og jeg fikk forbud av legen mot å kjøre bil. I tillegg hadde jeg da fått bekkenløsning. Resten av tiden fram mot fødselen brukte jeg på å komme meg til krefter, gå turer og strikke. Ved neste svangerskap var jeg flinkere til å ta hensyn til helsa, og kunne stå i jobb mye lenger. Du må rett og slett snakke med legen din om dagene blir for tunge. Kanskje vil det hjelpe å få en sykemelding en periode til den verste kvalmen har gitt seg. Kanskje trenger du mer. Og noen har selvsagt gått gravide uten å ha det minste problem, og forstår ikke at andre sliter, men de får du bare la være å bry deg om. Du kjenner din kropp best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå