AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Del Skrevet 28. januar 2014 Hva tenker dere om foreldre som ikke lærer barna sine å gå på ski?Anonymous poster hash: 7a638...d1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 28. januar 2014 #2 Del Skrevet 28. januar 2014 Hvorfor vil du ikke lære barna å gå på ski? Jeg tenker at man burde ta med barna på alminnelige aktiviteter så de lærer mye av det andre barn kan. De skal jo på skidag i skolen senere. Det er koselig å dra på familietur på søndager. I vår bhg går barna på ski når det er snø, vi tar med skisko og ski til vår knert. Han har lært mye der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #3 Del Skrevet 28. januar 2014 Jeg tenker at de går glipp av noe med kulturen vår som de kommer til å bli litt flaue over etterhvert. Ganske tidlig, selv i slutten av barnehageperioden har de skidag, tenk så flaut for barnet hvis de da aldri har stått på ski før, og bare faller og er usikker og begynner og gråte... Det er bare å finne et par på loppis eller billig på FINN og øve på en øde parkeringsplass eller skolegård i helgene, man må ikke ut på langtur i marka akkurat...Anonymous poster hash: 2de91...f0a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #4 Del Skrevet 28. januar 2014 Min første tanke var, hvordan greier du la være? Vår datter har hatt skiskole siden barnehagen, har det fast på skolen nå + skidag/vinter aktivitetsdag osv osv.. Anonymous poster hash: 3fdbc...46d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrebart Skrevet 28. januar 2014 #5 Del Skrevet 28. januar 2014 Hva tenker dere om foreldre som ikke lærer barna sine å gå på ski?Anonymous poster hash: 7a638...d1c Jeg ble tvunget til å gå på ski, har alltid hatet det. Så mine foreldre burde nok aldri ha tvunget seg selv til å tvinge meg til å bedrive den bedritne aktiviteten der.... Grøss. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #6 Del Skrevet 28. januar 2014 Mine foreldre lærte meg aldri å gå på ski. Det førte til at jeg på skolen stabbet meg frem, ikke ante hvordan jeg skulle bremse og rett og slett følte meg helt dust. Til slutt spilte jeg syk når det var skidager på skolen. Slalom synes jeg ser kjempegøy ut, men ingen lærte meg det når jeg var mindre og jeg har aldri følt meg trygg og flink på ski. Det har ført til at jeg har mistet helt lysten til å gå på ski selv :-( Vi har en datter som vi er ute med på ski (spesielt pappaen) og nå skal hun lære seg slalom, rett og slett for å ikke føle seg så dum som jeg engang gjorde.... Svaret på spørsmålet ditt sier nok seg selv her. Anonymous poster hash: efdfd...5a7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #7 Del Skrevet 28. januar 2014 Hvordan skal man klare å lære barnet å stå på ski dersom man selv ikke klarer å stå på ski? Selv har jeg aldri klart dette, aldri lært det, har prøvd i voksen alder, men det går rett og slett ikke. Jeg føler at barna mine går glipp av noe de helt sikkert ville synes var kjempegøy. Men jeg klarer rett og slett ikke. Og nei vi har ingen venner eller familie som har tid til å ta de med på skitur heller. Anonymous poster hash: de539...987 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #8 Del Skrevet 28. januar 2014 Åh, min dårlige samvittighet! Jeg har to barn, 3 og 5 år, og vi har ikke lært dem. Jeg håpet lenge at de skulle lære det i barnehagen, men eldstemann likte det absolutt ikke, og vil ikke gå på ski. Selv har jeg aldri likt det, har virkelig aldri forstått hvorfor det er en "greie." Og nå viderefører jeg det til barna. Svaret mitt er nok: ja, man er litt dårlig som forelder når man ikke lærer barna å gå på ski, men jeg skulle ønske at det var OK. F.eks. på linje med om man lærer barna å spille et instrument. Anonymous poster hash: 832a7...20a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maman Skrevet 28. januar 2014 #9 Del Skrevet 28. januar 2014 Ja, man er dårlige foreldre! I hvert fall litt... Mine foreldre skyldte på at det var lite snø på 80-tallet, så de tok meg veldig lite ut på ski... Og i hvert fall aldri nedoverski. Det førte til at jeg både i oppveksten og skolens skidager, og nå som voksen, syns skigåing er skikkelig pinlig der jeg stavrer meg frem. Prøver å unngå skiturer med andre personer jeg ikke kjenner så godt. Kan jo prøve å lære meg det nå, men det er mye man får gratis når man lærer skigåing i barneårene da man fortsatt ikke har lært å bli så reddhare;) Meg på skidag i Hemsedal på ungdomsskolen var som tatt ut av den andre Bridget Jones-filmen. Her er heldigvis mannen min veldig flink til å gå på ski, og tar ofte datteren vår ut litt på en skitur i nabolaget på kveldstid. Det syns hun er gøy...hun er snart tre år. (Og bedre på ski enn meg snart) Man kan jo starte med slike småturer, og etter hvert kan barnet sendes på skiskole. Man må ikke gå så mye selv hvis man ikke kan eller vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maman Skrevet 28. januar 2014 #10 Del Skrevet 28. januar 2014 Og jeg er enig i at det er teit:) jeg kaller det nordmannens forbannelse hver påske. Da er det nemlig skitvang i svigerfamilien. blæhhh! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #11 Del Skrevet 28. januar 2014 Jeg ble tvunget til å gå på ski, har alltid hatet det. Så mine foreldre burde nok aldri ha tvunget seg selv til å tvinge meg til å bedrive den bedritne aktiviteten der.... Grøss. Signerer. Skigåing var et herk, kaldt og jævlig. Og diplom for god deltagelse bidro ikke til at det ble morsommere når de 10 raskeste fikk plassering med poeng og tid. Det kan være mange grunner til at det ikke er noen selvfølge å lære poden å streve seg rundt i snøen på kranglete plankebiter. Fysiske utfordringer, klimatiske forhold bla. At skigåing skal være en nødvendig del av vår kulturarv er oppskrytt, dessuten er det slett ikke alle som deler vår kultur i ett og alt. Anonymous poster hash: df973...ec1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 28. januar 2014 #12 Del Skrevet 28. januar 2014 Ja, man er en litt dårlig forelder hvis man ikke lærer barna å gå på ski. Det føles i alle fall sånn Jeg er innbitt ski-hater, selv om (eller kanskje fordi) jeg ble dratt med ut støtt og stadig. Nå har jeg ikke gått på ski på tjue år, og trøster meg med at noen må tross alt stå inne og koke kakao. Og så kjøper jeg meg fri fra den dårlige samvittigheten ved å sørge for at de har ok skiutstyr i barnehagen, melder dem på skikurs på SFO når den tid kommer. Heldigvis har vi også noen friskuser i familien som gjerne går litt med barna i blant. Men det er pussig hvilken særposisjon ski har i forhold til fotball, korps, teater og friidrett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #13 Del Skrevet 28. januar 2014 Jeg tenker bare at jeg ikke gidder å bruke masse penger på utstyr som aldri blir brukt. Jeg hater snø, og går ikke ut om vintern om jeg ikke MÅ. Altså kommer ikke barna til å være i nærheten sv noen ski. Jeg fikk selv ski forbud av lege når jeg var 9 år pga en sykdom, så jeg kan usnsett ikke være med dem å lære dette. Jeg føler vel egentlig at jeg skånet dem for masse kulde, snø, skader og mas. Vi koser oss inne på vinteren! Kommende skidager skal de få slippe å delta på. Da får skolen ordne ett alternativt opplegg på skolen, eller gi barna fri...Anonymous poster hash: 15d98...f73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladenøtt Skrevet 28. januar 2014 #14 Del Skrevet 28. januar 2014 Åherregud. Jeg hater ski, ble tvunget hele tiden som liten, jeg kommer aldri i livet til å gå på ski igjen. Så nei, du er ikke en dårlig forelder av den grunn. Hvis ungen vil, så burde dere jo la den få lov. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 28. januar 2014 #15 Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Ettersom det å gå på ski, kjøre slalåm etc er en såpass vanlig aktivitet på skolen, så gjør man det vesentlig enklere for barna sine dersom man lærer dem å gå/stå på ski. At det i tillegg er god trening er bare et pluss. Og går man på skitur med små barn så trenger man ikke gå så langt eller fort. Da er det nok å ta en liten, rolig tur for "kosens" skyld, ta med en termos med noe godt på og en sjokolade man kan dele. Skal man ha med eldre barn på tur, så må man legge opp tempoet etter hva de ønsker. Jeg hadde en periode hvor jeg ikke akkurat var veldig glad i å gå på ski, men nå kjenner jeg at jeg ser frem til å ta meg noen skiturer neste vinter. Endret 28. januar 2014 av SmallTalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #16 Del Skrevet 28. januar 2014 Åherregud. Jeg hater ski, ble tvunget hele tiden som liten, jeg kommer aldri i livet til å gå på ski igjen. Så nei, du er ikke en dårlig forelder av den grunn. Hvis ungen vil, så burde dere jo la den få lov. Men hva hvis du ikke selv kan gå på ski da? Og barna ikke kan sendes avgårde selv? Det er ikke alle som bor på ett sted hvor barna bare kan gå ut å gå på ski. Skal man da kjøpe dyrt utstyr man ikke klarer å håndtere, og rett og slett ikke klarer, for å bli med barn på skitur som da ikke blir gøy fordi de voksne ikke klarer det? Anonymous poster hash: de539...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #17 Del Skrevet 28. januar 2014 Ettersom det å gå på ski, kjøre slalåm etc er en såpass vanlig aktivitet på skolen, så gjør man det vesentlig enklere for barna sine dersom man lærer dem å gå/stå på ski. At det i tillegg er god trening er bare et pluss. Og går man på tur med små barn så trenger man ikke gå så langt eller fort. Da er det nok å ta en liten, rolig tur for "kosens" skyld, ta med en termos med noe godt på og en sjokolade man kan dele. Skal man ha med eldre barn på tur, så må man legge opp tempoet etter hva de ønsker. Jeg hadde en periode hvor jeg ikke akkurat var veldig glad i å gå på ski, men nå kjenner jeg at jeg ser frem til å ta meg noen skiturer neste vinter. Man kan da fint gå tur uten å ha ski på beina? Kakao, appelsiner eller for den del bålkos er ikke avhengig av ski. Anonymous poster hash: df973...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 28. januar 2014 #18 Del Skrevet 28. januar 2014 Om man skal lære barna ski, burde man ikke gå lange biten av gangen, jeg husker jeg hatet de lange skiturene våre som barn. Skulle ønske jeg kunne dra hjem når jeg sa jeg ikke orket mer, men moren min sa hele tiden "Nå er det ikke langt igjen". Jeg synes ikke du dere er dårlig foreldre om dere ikke gjør det, men du burde lære dem det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. januar 2014 #19 Del Skrevet 28. januar 2014 Heller trugetur i ukjent terreng enn overfylt, knufete og masete skitur her i marka uansett når! Jo da, jeg kan stå på ski, det er ikke gøy, jeg får ikke noe ut av det, og det koster inni helvette mye penger for et sett! Jeg må vel fort betale 1500 for et normalt sett til meg selv. Nå er det jo billigere til unger, men hjelper lite når evt foreldre faktisk ikke har ski! Og uansett, jeg lærte å gå på ski på skolen, vi ble tving ut i marka og hadde skiskole nettopp for å lære det. Ser ikke problemet med at evt fremtidige unger skal kunne få samme greia! Ikke liker jeg slalom/snowboard/o.l. heller, foretrekker akebrett og aktiviteter jeg kan ta med bikkjene på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 28. januar 2014 #20 Del Skrevet 28. januar 2014 Man kan da fint gå tur uten å ha ski på beina? Kakao, appelsiner eller for den del bålkos er ikke avhengig av ski. Anonymous poster hash: df973...ec1 Selvfølgelig... Men går man på beina så lærer man jo ikke å gå på ski. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå