AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Jeg er invitert i barnedåp (datter av ei venninne som skal døpes), men er usikker på om jeg skal gå i kirka eller ikke... Hva er vanlig? Har aldri vært i dåp før(bortsett fra da jeg var liten), så usikker på hva som er vanlig og ikke. Hun sa jeg ikke trengte å komme i kirka dersom jeg ikke ville(hun vet jeg ikke er kristen). Jeg skal gå i selskapet etterpå. Anonymous poster hash: d1d7f...1d4
ViljaH Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Ja, det synes jeg du skal gjøre. Dette er ikke en religiøs handling for deg, du er tilskuer til noen andres. På samme måte som at jeg kan godt overvære et buddhistisk bryllup selv om jeg ikke er buddhist. Har vært i jødisk bryllup, ser ikke problemet. 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Takk for svar:) Jeg er usikker fordi jeg ikke vet hva som "forventes" og er vanlig. Vil liksom ikke ta opp plass dersom jeg ikke "trenger" være der, men vil heller ikke la vær å gå dersom det er mening jeg skal være der. Anonymous poster hash: d1d7f...1d4
KatteLatte Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Det er vanlig å delta i kirken når man er bedt i dåp. 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 Ja, du bør gå, om du ikke har noe imot det selv (at det virkelig byr deg imot å være i en kirke). Tror absolutt alle som inviterer til dåp (eller annet kirkelig arrangement) ønsker at kirka er så full som mulig, det betyr mye for folk å se at så mange er med og følger dem og ser på handlingen. Det vanlige er altså å gå i kirka når man er invitert til dåp. Anonymous poster hash: de421...6df 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Takker så mye for svar:) Da går jeg i kirka. Anonymous poster hash: d1d7f...1d4 1
Snurrebart Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Jeg hadde gått, selvom jeg ikke er religiøs. Kirken er på en måte selve dåpen, festen etterpå er kun en sosial samling. 2
Millimani Skrevet 28. januar 2014 #8 Skrevet 28. januar 2014 Gå i dåpen Det er en flott handling, det er flott å se på for deg også, selv om du ikke er religiøs. Det er jo i kirka selve dåps-handlingen skjer, så det er fint å overvære den også, for den er en del av dagen
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #9 Skrevet 28. januar 2014 Alle våre venner møtte opp i kirken i dåpen til datteren vår. Ingen av de er kristne og vi trodde egentlig ikke de kom til å møte opp (med tanke på at de var 20 år pluss, barneløse og det var tidlig søndag) men der ble vi overasket. Når jeg tenker meg om var det vel kun ett par som ikke møtte opp før til "festen". Anonymous poster hash: 7b589...329
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #10 Skrevet 28. januar 2014 Selve dåpen foregår jo i kirken. Det som skjer etter på en er sosial sammenkomst. Jeg ville dratt for å vise respekt for de som har invitert meg Anonymous poster hash: 90012...9d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå