Gjest Lypcha Skrevet 28. januar 2014 #1 Skrevet 28. januar 2014 Jeg lurer rett og slett på når barnet deres sluttet å sove på dagen. Datteren min er 15 mnd og trenger fortsatt en liten lur på dagen. Men om det blir for lenge og senere enn kl 13 så sover hun ikke så godt om natten. Merker også at hun ikke er like trøtt om kvelden som tidligere. Lurer litt på om jeg etterhvert skal la henne sove om dagen og legge henne senere. Eller om vi skal prøve å kutte enda mer på dagsovingen og legge henne til vanlig tid.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #2 Skrevet 28. januar 2014 Min jente trenger fortsatt en lur om dagen, de fleste dager. Hun legger seg rundt tolv og sover til hun våkner. Hun er tre år om en mnd, så hun begynner jo bli ganske stor.. Hun er en veldig aktiv jente og starter dagen klokka seks.. Vi legger henne om kvelden ca sju, leser, synger sier godnatt og så sovner ca i åtte tiden.. Da sover hun altså ca tolv timer i døgnet.. Jeg jobber i barnehage og ser stadig at foreldre velger å ta vekk luren på dagen, for tidlig, fordi de ikke får ungene til å sove på kvelden. Da kan dagene i barnehage bli ganske lange for noen barn. Og ettermiddagene kan bli ganske slitsome om barnet er veldig slitent.. Men du kjenner barnet ditt best.. Er nok en sånn ting som bare må testes ut Lykke til Anonymous poster hash: 6d67a...1b0 1
mamma_mia Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 De 2 eldste sov på dagen til de var ca 2,5 år. Yngstemann på 22 mnd sover ca 2 timer på dagtid ennå. Men han sover tidlig på dagen, står opp ca 7.30 og sover middagslur fra kl 11-13 sånn ca.. Det er vel litt tidlig å kutte dagsovingen ved 15 mnd?
Anjah Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Her slutten kid'en et par måneder etter han var fylt 3 år. Det har gått veldig fint. Det hender fremdeles at han tar seg en lur på ca 1 time en gang i blant, men han er typen som finner det ut selv. Han kan si; "Jeg er bare litt sliten" eller "jeg skal bare lukke øya litt" Også finner han seg en rolig plass og blunder. Han er 3 og et halvt nå. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 Barnehagen har presset litt på oss til å kutte ut dagsoving, han blir tre om to mnd, og han er den eneste av de store på småbarnsavdelingen som fremdeles sover. Og vi har prøvd uten i perioder, men da er han supersutrete og helt umulig på ettermiddagen. Vil ikke ha middag og bare hyler og sutrer. 15 mnd er altfor tidlig å kutte helt, hun kommer til å bli helt utslitt på ettermiddagen, men det er bare å teste noen dager uten så ser du fort hvor sutrete og ufyselige de blir. Min blir nå vekket etter 30 min, og det er perfekt. Akkurat en liten dupp som gir litt energi.Anonymous poster hash: 9415a...a71
Gjest Lypcha Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Takk for svar Det er de siste ukene vi har funnet ut at hun ikke burde sove etter kl 13. Har ikke tenkt å kutte ut noe mer med det første. Det er for tidlig. Og det ser ut til at det fungerer bra sånn som vi gjør det nå. Så får vi prøve oss frem etterhvert å se
^^Belle^^ Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Jenta vår på 2,5 har nettopp sluttet å sove på dagen i helgene (om hun ikke tydelig trenger det selvsagt). I ukedagene når hun er i barnehagen trenger hun å sove.
Kooko Skrevet 28. januar 2014 #8 Skrevet 28. januar 2014 Her på huset har vi prøvde å kutte ut dagsoving I 2 mndr men det har ikke gått så greit (hun er 2.5 år). Hun holdte seg våken I barnehage men sovnet så fort hun kom hjem kl15-16, grusomt å vekke henne, grusomt ettermiddag hvor vi matte være forsiktig med hva vi sa/gjorde da hun kunne bare hyle/trasse, enda verre å legge henne kl1930... Mannen sa hun matte venne seg til det men etter 2 mndr klarte jeg ikke mer... Nå sover hun maks halvtime men alikevel nekte hun å legge seg kl1930, sover ikke før kl2000/2030 og våkner kl0600... Alt dette til tross for at vi har faste rutiner... What to do?!?! - hilsen frustrert/sliten mamma :-(
absinthia Skrevet 28. januar 2014 #9 Skrevet 28. januar 2014 De har vært 2,5 til 3 år. Iblant har de ikke hatt behov for å sove når de har vært hjemme hele dagen de siste månedene før de sluttet, men har hatt behov når de skulle være i barnehagen fordi det er litt mer slitsomt der enn hjemme.
SummerJoy Skrevet 28. januar 2014 #10 Skrevet 28. januar 2014 Eldste var 2 år og 4 mnd. Yngste var 2 år og 7 mnd...
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #11 Skrevet 28. januar 2014 Her soves det fortsatt 1,5 - 2 timer på dagtid, og hun er snart 3 år Anonymous poster hash: 16d69...be6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #12 Skrevet 28. januar 2014 Eldste var 12 mnd, yngste kunne sove på dagen til han var ca 5 år, og han sovnet godt på kvelden for det. Anonymous poster hash: 595dc...593
Leanne Skrevet 28. januar 2014 #13 Skrevet 28. januar 2014 Eldste 2,5 minste 3,5. Minsten har et godt sovehjerte og trenger fortsatt mye søvn, er nå 7 og kan sove en time på dagen (f.eks hvis vi kjører lang bil tur) og fortsatt sovne til normaltid på kvelden.
kokkos Skrevet 29. januar 2014 #15 Skrevet 29. januar 2014 Min slutta å sove i helgene da han var ca 27mnd, og i barnehagen da han var 2,5.
helenaa Skrevet 1. februar 2014 #16 Skrevet 1. februar 2014 Begge mine var over tre da de slutta med dagsoving.
Gjest chiki Skrevet 2. februar 2014 #17 Skrevet 2. februar 2014 Hun sluttet i sommer, hun ble 3 år i oktober. Gikk strålende og helt av seg selv siden det var feire, hu. Hadde vognen stående i barnehagen ca en måned slik de kunne se det ann, men hun hadde aldri behov
litle_my Skrevet 2. februar 2014 #18 Skrevet 2. februar 2014 Eldste 4 år, yngste 18 mnd. Akkurat samme som hos meg!
Vera Vinge Skrevet 2. februar 2014 #19 Skrevet 2. februar 2014 Det er vel bare å prøve og se? Jeg har en på to som helst bør ha to timer om dagen (når, spiller liten rolle, han legger seg stort sett i 19-tiden selv om han skulle sove fra 14-16 en dag) og ser ikke for meg at han slutter med dagsoving på lenge ennå. Her merkes det godt på humøret om han får for lite søvn, og det mest slitsomme jeg vet er sure barn. Så selv ville jeg vært villig til litt sen legging en stund dersom det betydde godt humør på dagtid. Men det er vel ikke så vanlig at de slutter så tidlig som ved 15 mnd, da. Samtidig fins det de, som min bror, som visstnok ikke sov på dagen som baby en gang, men heller hadde veldig lange netter. Og min niese som sluttet med dagsoving da hun var litt over året halvannet, fordi hun rett og slett er av den energiske typen som ifølge foreldrene ikke trengte dagsoving mer da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå