Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått bukt med hudproblemene mine vha gode produkter for sensitiv og fuktfattig hud. Men sliter med hormonelle kviser som kommer minst en av gangen stort sett hele tiden. Brukte Diane før, men måtte slutte pga lang tids bruk. Har ikke merket forverring ved bytte til annen P-pille.

Spørsmålet mitt er om noen har noen idiotiske tips for forebygging av dype, smertefulle, stygge, underjordiske kviser? Og hvordan jeg blir kvitt dem når de først er kommet.. Den samme kvisa kan være der i månedsvis. Jeg klemmer ikke! Legen tar det ikke seriøst ettersom huden forøvrig er fin. Fikk dalacin liniment sist, det har ikke hjulpet (var forøvrig fornøyd med denne da jeg slet med mange, mindre kviser som tenåring).

Anonymous poster hash: 0ff48...aa3

Skrevet

Jeg sliter faktisk med det samme. Utrolig plagsomt:/ har også fått utskrevet dalacin liniment. Har funket greit på meg,men ikke på de underjordiske kvisene.:/

Hva bruke du av produkter ellers?

Anonymous poster hash: b26ee...89e

Skrevet

Jeg sliter faktisk med det samme. Utrolig plagsomt:/ har også fått utskrevet dalacin liniment. Har funket greit på meg,men ikke på de underjordiske kvisene.:/

Hva bruke du av produkter ellers?

Anonymous poster hash: b26ee...89e

Virker som vi har samme erfaring med dalacin. Den tar vanlige kviser, både store og små, men ikke de underjordiske. Bruker rens, toner og fuktighetskrem fra Academie. Bruker også rens fra Md innimellom. Du da?

Skrevet

Og når jeg sier store, underjordiske, så mener jeg store. Har en på kinnet nå, og den er 1,5 x 0,8 cm stor. Ja, jeg har målt. Virker også dessverre som den er i ferd med å kapsle seg inn, så da må jeg vel gå rundt med en utvekst midt i ansiktet i noen måneder...

Skrevet

Hormonelle utbrudd er de verste spør du meg. Selv har jeg hatt bortimot perfekt hud i flere år, og så begynte jeg plutselig å få hormonelle utbrudd av det slaget du beskriver her (alltid en eller to) rundt den tiden mensen starter. For meg har endring i kosthold og kosttilskudd bedret dette. Det var ikke mye jeg kunne bedre på når det gjaldt hudpleierutinen min da den fra før var bortimot perfekt. Kanskje på tide å prøve ut noen kosttilskudd som skal hjelpe mot det hormonelle?

Anonymous poster hash: 7dec7...3c0
Skrevet

Skrev akkurat et langt svar som ble borte.. Har brukt nattlysolje i fire-fem mnd uten bedring. Har også brukt et annet kosttilskudd som jeg kjøpte hos hudpleier. Synes heller ikke dette hjalp, og kostet 350 kr for en måneds arsenal av piller.

Kostholdet har jeg også prøve å endre. Synes ikke kostholdet mitt er så ille heller, helt vanlig. Har hatt ulike perioder hvor jeg har kuttet ut (ikke samtidig) bl.a. melk, hvete, gluten, sukker, fet mat, og alle de tingene som er vanlige å prøve ift kviser. Når jeg sier alt er prøvd, så er det nok det...

Hormonelle utbrudd er de verste spør du meg. Selv har jeg hatt bortimot perfekt hud i flere år, og så begynte jeg plutselig å få hormonelle utbrudd av det slaget du beskriver her (alltid en eller to) rundt den tiden mensen starter. For meg har endring i kosthold og kosttilskudd bedret dette. Det var ikke mye jeg kunne bedre på når det gjaldt hudpleierutinen min da den fra før var bortimot perfekt. Kanskje på tide å prøve ut noen kosttilskudd som skal hjelpe mot det hormonelle?

Anonymous poster hash: 7dec7...3c0

Skrevet

Har hørt at Jojobaolje funker bra mot underjordiske kviser!

Anonymous poster hash: 4fe2e...4eb
Skrevet

Har hørt at Jojobaolje funker bra mot underjordiske kviser!

Anonymous poster hash: 4fe2e...4eb

Hvordan brukes den til det formålet da? Som krem eller rett på kvisa eller?

Skrevet

Prøv noe som heter fucidin! Funket kjempebra på søsteren min som plagdes veldig med dette:)

Anonymous poster hash: 07918...c29

Skrevet

Prøv noe som heter fucidin! Funket kjempebra på søsteren min som plagdes veldig med dette:)

Ts her. Hm, dette er antibiotika. Ser ikke hvorfor den skal være annerledes enn andre antibiotikakremer... Dalacin er jo også det. Men skal sjekke det ut. Takk for tips :-)

Skrevet

Ts her. Hm, dette er antibiotika. Ser ikke hvorfor den skal være annerledes enn andre antibiotikakremer... Dalacin er jo også det. Men skal sjekke det ut. Takk for tips :-)Anonymous poster hash: 0ff48...aa3

Søsteren min prøvde også dalacin først, men det virket ikke. Men fucidin var visst som en drøm:) håper det funker på deg også:-)

Skrevet

Søsteren min prøvde også dalacin først, men det virket ikke. Men fucidin var visst som en drøm:) håper det funker på deg også:-)

Supert! Skal høre med legen neste gang. Har fått beskjed om å gi det noen mnd.

Skrevet

Sleit noe veldig med masse kviser en periode jeg også, kjøpte på apoteket, hvit og blå tube fra ACO. 2 i 1 sak. Ansiktsmaske av leire og scrub i ett. 3 dager med den og nesten alle kvisene var borte. Tørket ut alt som var!

Jeg klemmer ut noen av kvisene, men da bruker jeg to Qtips mot hverandre istedet for hendene. Fungerer faktisk. Også renser jeg rett etterpå.

Ps: Heter det underJordiske eller underHuds? høres ut som ailien i huden ...

Skrevet

Sleit noe veldig med masse kviser en periode jeg også, kjøpte på apoteket, hvit og blå tube fra ACO. 2 i 1 sak. Ansiktsmaske av leire og scrub i ett. 3 dager med den og nesten alle kvisene var borte. Tørket ut alt som var!

Jeg klemmer ut noen av kvisene, men da bruker jeg to Qtips mot hverandre istedet for hendene. Fungerer faktisk. Også renser jeg rett etterpå.

Ps: Heter det underJordiske eller underHuds? høres ut som ailien i huden ...

Tror jeg vet hvilken du mener. Har prøvd den, eller i alle fall noe lignende fra Boots e.l. Fungerte ikke for meg - følte meg stiv som en stokk i ansiktet etterpå. Den tørket ut huden, og det er ingen høydare, da det enten ikke gjør noenting, eller fører til at huden overproduserer talg for å fukte seg selv, og på den måten lager flere kviser. Bra den fungerte på deg. Men føler litt for å si at dersom slike uttørkende produkter funker, så har du nok ikke den typen kviser det er snakk om her. Det er nok mer et produkt for litt fet hud med vanlige, passe store kviser som har eller får gul topp. Alt er individuelt såklart, men typisk for slike underjordiske kviser er at de ligger svært dypt, og aldri eller sjelden går hull på. Og de har ikke nødvendigvis med hudtilstanden å gjøre. Ansiktsvasker osv har ofte liten eller ingen effekt fordi kvisene kommer innenfra. Som jeg skriver over har jeg allerede funnet hudproduktene som funker for min hud, men kvisene er hormonelle og vil i liten grad la seg påvirke av en slik "kur". Her ser du bilde av hvordan en typisk sånn kvise ser ut (jeg har heldigvis bare en om gangen, som regel, men samme type kvise): https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/hud/illustrationer/akne--bumser/akne-cystica/

Hehe, høres rart ut med underjordiske, ja, men er ganske vanlig å kalle dem det altså :-) Bare å søke her på KG, så ser du det. Cystiske acne er vel et mer korrekt navn da.

TS

Skrevet

Typisk for sånne kviser er også at det ikke er noen vits å prøve engang å klemme dem ut. Mine kapsler seg inn og/eller forsvinner av seg selv og returnerer etter alt fra 2 uker til 1 år. En sjelden gang går det hull og da lar jeg den bare tømme seg så mye den vil av seg selv, og smører med basimycin for å unngå videre infeksjon.

Ts

Skrevet

Jeg har fått bukt med hudproblemene mine vha gode produkter for sensitiv og fuktfattig hud. Men sliter med hormonelle kviser som kommer minst en av gangen stort sett hele tiden. Brukte Diane før, men måtte slutte pga lang tids bruk. Har ikke merket forverring ved bytte til annen P-pille.

Spørsmålet mitt er om noen har noen idiotiske tips for forebygging av dype, smertefulle, stygge, underjordiske kviser? Og hvordan jeg blir kvitt dem når de først er kommet.. Den samme kvisa kan være der i månedsvis. Jeg klemmer ikke! Legen tar det ikke seriøst ettersom huden forøvrig er fin. Fikk dalacin liniment sist, det har ikke hjulpet (var forøvrig fornøyd med denne da jeg slet med mange, mindre kviser som tenåring).

3 måneders bruk av feks Epiduo eller liknende pleier å rydde opp i slikt, i 70% av tilfellene vil kvisene ikke komme tilbake. Men det er ganske hardt for huden din og du må bruke det i 3 mnd. Om du vet hvor den kommer kan du også kun bruke på det ene stedet.

Eventuelt kan du be om en ekstraksjon, det er nok det som kalles en sebacious cyst så da må man dra ut "kvisesekken" og.

Anonymous poster hash: 2c879...2f5

Skrevet

3 måneders bruk av feks Epiduo eller liknende pleier å rydde opp i slikt, i 70% av tilfellene vil kvisene ikke komme tilbake. Men det er ganske hardt for huden din og du må bruke det i 3 mnd. Om du vet hvor den kommer kan du også kun bruke på det ene stedet.

Eventuelt kan du be om en ekstraksjon, det er nok det som kalles en sebacious cyst så da må man dra ut "kvisesekken" og.

Anonymous poster hash: 2c879...2f5

I følge legen var ikke epiduo aktuelt, men kunne godt tenkt meg å prøve.

Må ekstraksjon gjøres mens den er betent?

Takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...