Gjest rosakatten Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Eller går det mest på utseendet når folk vil ha rasekatt/ pelsen? Hvis du har katt, hvorfor valgte du den katten du har nå ?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Er det forskjell på en collie og en labrador? Bortsett fra utseendemessig? Svaret er ja Samme gjelder rasekatter. Anonymous poster hash: 85b2b...e93 3
Gjest HappyWaffle Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 jeg valgte mine katter nå fordi de ellers ville blitt avlivd. de er fra samme kull, men har så forskjellige personligheter som det går ann tror det har mye med katten å gjøre. mine er blandinger. rasekatter blir ofte avlet på gemytt. å noen er roligere enn andre. en rase (husker ikke hvilken) mjauer vist noe sinsykt mye. så det må man nok lese seg opp på om man velger rasekatt
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 Alle katter har forskjellig personlighet Anonymous poster hash: 89270...ccc 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Rasekatter er snobbete! Anonymous poster hash: b3578...025 2
Gamerfrue Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 det er et like stort lotteri som med mennesker Vi hadde to brødre fra samme kull - den ene var så tøff i hatten at han pleide å gå langsomt forbi hundeburet når min morfar var på besøk med hundene, bare for å stoppe når de gjødde som gale. Den andre var den feigeste du kan tenke deg, og hadde av en eller annen grunn frykt for yttergangen (?) og måtte løpe gjennom den hver gang han skulle inn (og dette etter å ha lusket i fem minutter i døråpningen for å være sikker på at ingen av skoene skulle angripe ham). 4
NovaFlare Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Ja, det er veldig stor forskjell på huskatter og rasekatter. Rasekatter er avlet for å passe inn i en "mal", så hvis du liker siamesere, så kjøper du gjerne en ny, hvis du likte den forrige fordi du vil ha det "samme" igjen. Blir akkurat som med hunder. Kjøper du en Labrador, får du høyst sannsynlig en aktiv hund, som er matglad og elsker mennesker. Kjøper du en annen rase, så får du liksom en annen hund. Jeg har hatt begge deler, både rasedyr og blandinger, katt og hund, og det er mer forutsigbart med rasedyr, da kan du lese deg opp på hva som er normalen for din rase mtp lynne, personlighet, aktivitetsbehov, osv. Men det er klart det er litt individuelle forskjeller her også, men i langt mindre grad. I tillegg vet du mer om slekta bakover når du kjøper rase, mtp sykdommer, alder ved død osv. 3
NovaFlare Skrevet 28. januar 2014 #8 Skrevet 28. januar 2014 Rasekatter er snobbete! Anonymous poster hash: b3578...025 Du har nok aldri eid en rasekatt Blir akkurat som å si at rasehunder er snobbete. Så teit. 3
Fame Skrevet 28. januar 2014 #9 Skrevet 28. januar 2014 Jeg har en maine coon og to vanlig huskatter. Jeg valgte Maine Coon fordi de er fantastisk vakre skapninger og fordi jeg elsker personligheten. Ho knytter seg veldig til en person, er veldig kosete og leken og uansett hvor stor og "gaupete" ho ser ut så mjauer ho som en kattunge 1
NovaFlare Skrevet 28. januar 2014 #10 Skrevet 28. januar 2014 Jeg har hatt både Maine Coon og Siamesere. Begge er veldig ulike og skiller seg markant fra vanlige huskatter, uten tvil.
ashera Skrevet 28. januar 2014 #11 Skrevet 28. januar 2014 Alle katter har sin egen personlighet, men det finnes noen rasetypiske trekk som de fleste i en rase har i større eller mindre grad. Men ingen regel uten unntak! 1
Sapientia Skrevet 29. januar 2014 #12 Skrevet 29. januar 2014 Huskatter og blandingskatter kan ha en stor variasjon av personligheter. Rasekatter er mer forutsigbare på visse punkter. Men til syvende å sist er de alle katter. Jeg har hatt noen ulike raser gjenom årene og var tidligere aktiv i rasekattmiljøet. Og det er mye mindre forskjell mellom rarekatter enn det er mellom rasehunder.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #13 Skrevet 29. januar 2014 Jeg merker forskjell. Har hatt både huskatt og rasekatt. Huskatter er mer temperamentsfulle syns jeg, sibirkatten jeg har nå er som en hund som følger etter meg overalt. Roper jeg på henne så kommer hun med en gang. Mens huskattter kan plutselig klore deg eller bite når de vil være i fred, det har jeg aldri opplevd med sibirkatten min. Anonymous poster hash: 419bf...61d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #14 Skrevet 29. januar 2014 Jeg har/har hatt 5 katter. Alle "eventyrblandinger". Alle med sin helt egen personlighet, Jeg er faktisk overrasket over at katter oppvokst i samme hjem kan være så innmari forskjellige. Katt 1 (RIP): Kosepus. Ville alltid ligge tett inntil oss i sofaen, Helst innunder genseren. Redd for småfugler, men veldig tøff overfor bussene i Oslo. Spesielt den store 20-bussen. Katt 2 (RIP): Beste jegeren! Inntil hun fikk kattunger, var hun ganske tilbakeholden overfor mennesker. Etter kattungene, ble hun veldig kosete. Men fremdeles en jeger og "vill". Katt 3 (RIP): Veldig, veldig kosete med oss. Men bare oss. Skeptisk overfor fremmede. Katt 4: "Nese-nese". Uansett hvor vi er, skal han komme for å nesekose. Sedat type. Liker jakt, men bare i 2 minutter. Liker helst å slappe av og finne en nese han kan gnikke seg mot. Katt 5: Kattehund. Hun dilter etter oss hele dagen, over alt. Elsker mennesker - alle. Lar seg løfte opp uten protester av hvem som helst. Overhodet ikke skeptisk. Supernysgjerrig. Anonymous poster hash: fe6db...030
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #15 Skrevet 30. januar 2014 Jeg har en maine coon jente, og jeg kunne like godt ha kjøpt meg en hund:) hun er en ekstra rompe som følger etter meg overalt. Hun mjauer veldig mye. Reiser jeg bort, ser hun etter meg i vinduet. Anonymous poster hash: 45dad...c52
Gjest Passing by Skrevet 30. januar 2014 #16 Skrevet 30. januar 2014 Min er blanding av huskatt og skogkatt, vet ikke hvordan hun er i forhold til renraset for jeg har kun hatt blandingskatter og det har vært stor forskjell på personlighetene deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå