Gjest Janna Skrevet 15. juni 2002 #1 Del Skrevet 15. juni 2002 Hva gjør dere som har hund for å mental-stimulere den? (ooh, fint ord!) Idag stengte jeg Jeppen min inne på badet med en deilig godbit; Friskies Softies, som han elsker. Så tok jeg 6 biter til og gjemte rundt omkring i stua- mellom to sofaputer, oppi en lav hylle, ved siden av akvariumet til sambo, under gulvteppet, i matskålen hans og en bak ene benet på kjøkkenbordet Så slapp jeg han ut. Vi har gjort dette før, så jeg rakk såvidt å si "SØK" før han raste inn i stua og begynte å lete! Han er så nusselig! Nå, 10 min etterpå, har han funnet alle sammen og spist dem opp 8) Andre ting vi pleier å gjøre: -godbit i ren og forseglet tom melkekartong -øve på rull, gi labb og danse (hopper rundt på bakbena) -se hvor lenge han klarer å ligge stille i gangen (krever enormt med konsentrasjon for en liten vilter terrier-gutt!) -åpne dører fra utsiden (han kan ikke bare dytte for de går MOT ham) -ligge på ryggen og slappe av sammen med meg Har noen flere tips til hva jeg kan finne på innendørs sammen med nusken? Det regner ute, så vi holder oss inne idag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 15. juni 2002 #2 Del Skrevet 15. juni 2002 Dette blir noe av det samme som melkekartongen din, men vi pleier å bruke en hylster fra en tørkerull som vi putter en godbit i og bretter sammen. En kong med en godbit er like bra og litt vanskeligere. Et margbein (uthulet) fylt med leverpostei er tidsfordiv i timesvis (umulig å få tunga heeelt frem). Vi har en sånn intelligent leke. Et brett med 8 (?) trekopper som står i hull. Under en av koppene ligger en godbit. Så må hunden løfte bort koppene for å finne godbiten (kjempestas). Ellers bruker vi en plastbøtte over gødbiten. Denne må hunden velte. Ellers går vi vel endel runder p gulvet med "på plass", sitt og dekk når det passer seg. Det er vel det jeg kommer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 15. juni 2002 #3 Del Skrevet 15. juni 2002 Kjempebra å aktivisere hunden mentalt, utrolig hvor mye mer slitne de blir etter noen minutters mental stimulering enn lange turer. Vi gjør også diverse varianter av søk etter godbiter. Gjemmer dem rundt i huset, pakker dem inn i diverse, legger godbiter under forskjellige glass og skåler som han skal få ut. Så går vi minst et par spor i uka, det eeelsker han over alt på jord. Spesielt med samboeren som figurant. Tråkker også opp spor jeg lar ligge lenge før han får gå dem, da får han virkelig jobbet. Så er det gøy å lære han mange små triks som å skru av og på lyset. Han kan "Pang, du er død" så faller han ned og ligger urølig. Han kan "Finn kaninen", noe som ikke alltid er så lett.. hehe.. Må snart finne på noe gøy å lære han igjen.. Ellers så trener vi vanlig hverdagslydighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 15. juni 2002 #4 Del Skrevet 15. juni 2002 Vi gjør også mye av det samme som dere, og tusen takk for noen nye gode tips. Hunden min elsker spor. Godbitspor inne og ute, men hun er blitt så flink at det snart ikke er mulig inne lenger. Helt sant :D (stolt av hunden min). Ute blir det i tillegg blodspor. Det er litt mer arbeid og mer å sette i gang med. Det er også gøy å søke etter figuranter. Et tips til kong. Ofte blir det veldig lett å få ut det du fyller kongen med. Jeg pleier derfor å putte i leverpostei og fryse den ned et par timer. Da bruker henne mye lenger tid, og jeg får fred og ro. Ellers trener vi også lydighet. Men bare litt av gangen ellers synes hun det blir så kjedelig. Ellers har jeg en hund som elsker og gå tur i regn. Jeg liker det egentlig også. Det gjelder å komme seg ut bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 30. juni 2002 #5 Del Skrevet 30. juni 2002 Vi var så heldige at vi kjøpte en valp av noen som trente bruksshund. Vi fikk masse gratis!!! Qlio (min hund) ble tidlig lært til kunsten å søke...... han lettet etter alt fra tapte mødre til tennisballer og viskelær..... HAN ELSKET HVERT SEKUND!!! For hver gang han lyktes, vanket det både godbiter, ros og lek, alt like viktig for han, for det er faktsiskt ganske enkle vesner.... vis at du er glad... -> og de er glad!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 30. juli 2002 #6 Del Skrevet 30. juli 2002 Mange ting man kan gjøre, jeg er også tilhenger av at mental stimulans. Og her kan man faktisk gjøre lydighetsøvelser (lik de man bruker i konkurranser), uten at man må gjøre dem såååå nøye. Jeg har lært hunden å gi hals, og det er i tillegg et utrolig morsomt partytriks! Finn en hundebok for der er det masse tips. Prøv også dyrenett.no osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 30. juli 2002 #7 Del Skrevet 30. juli 2002 Jeg vil anbefale "Aktivitetsboken" av Memea Molin. Der er det masse forslag til triks som kan læres, hvordan lære inn apportering, søksøvelser, balansering osv. selges hos www.canis.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mara Skrevet 30. juli 2002 #8 Del Skrevet 30. juli 2002 Hjernetrim er veldig viktig for hunden og en måte du kan gjøre det på, er at du legger ut små gjenstander som du vet den liker, evt. leker han holder på med til daglig. Kutt ut go`bitene!!!!!!!!!! Bruk det som belønning innimelom. Har selv to hunder jeg "trener " med. En er 10 mnd. og den andre er bare 3,5 mnd. Jeg ser hvor enkelt det kan gjøres ved bruk av go`bit, men oppdaget fort at dette måtte jeg lynkjappt kutte ut. Jeg fikk nesten ikke kontakt, det var go`bitene som var det viktigste, ikke jeg. Du kan også lære hunden å gå spor. Dette gjøre ganske enkelt ved at du får en person med deg ut på et sted som det ikke er for mye aktivitet. Ta med en lang line (ca.7-10 m) og fest en kosebamse el. en ting hunden er opptatt av og liker i den. Animer hunden, la personen gå ut ved å evnt. dra gjenstanden med seg. Det er viktig at presonen du får hjelp av, går så langt at ikke hunden ser han eller kan ta han på medvind. Hunden vil da mest sannsynlig styrte frem til der han så personen sist, stoppe opp litt. Ikke hjelp han!!!! Han vil nok snart forstå at her må nesen brukes. VIKTIG: Sørg for at hjelperen din har noe helt spesiellt å gi hunden når har kommer. En god pølsesnabb, masse ros og kos vil nok gjøre susen. Det skal være "juleaften" for hunden. Dette gjør jeg to ganger i uka, nå uten hjelp. "Jentene" mine har forstått hva som skal skje etter noen ganger trening. Prøv..........herregud det er så morsomt!!!!!!!!!!!! Hadde vært moro å høre hvordan det går. :blunke: ~~MARA~~ ønsker lykke til ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mara Skrevet 30. juli 2002 #9 Del Skrevet 30. juli 2002 Må innom med et lite tips til. Etter mange år med hund og en mengde hundelitteratur, har jeg funnet min "bibel" Den heter " Din hund som valp og unghund". Den er skrevet av Sven Järverud og Gunvor af Klinteberg-Järverud. Finnes på norsk!!!! Det finnes også en til som heter " Din hund Fortsätter". Samme forfatter. ~~MARA~~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 31. juli 2002 #10 Del Skrevet 31. juli 2002 Heisann, bare en liten kommentar til det med godbitene.. Alle hunder er forskjellig og man bør finne en metode som virker for seg og sin hund. Hunden min har aldri vært spesielt fiksert på mat og jeg har måttet lære han å ta godbiter så for oss er det en akkurat passe belønning. Har full fokusering på meg ved bruk av godbit. Virkelig belønning for han er når jeg bruker hele kroppen og er ivrig og leker med han. Leker og bamser og sånne ting bryr han seg overhodet ikke om. Har også lest bøkene du nevner, synes det er gode hundebøker! Mvh Vala Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mara Skrevet 31. juli 2002 #11 Del Skrevet 31. juli 2002 VALA: Det jeg skrev var generelt. Har selv en rase som er utrolig matfiksert og har sett hvilke problemer det kan få om man ønsker å gjøre litt med hunden(e) sin. Vet at enkelte hundeeiere har problemer med å få hundene sine til å spise og da får man et ekstra problem, kan jeg tenke meg. Hadde en Schäfer for mange år tilbake og hun så nesten ut som en Greyhound. Huff......det var stygt. (Greyhound er pene hunder) :D Er selvfølgelig enig med deg at en hver eier må lære å "lese" sin egen hund og finne ut hva som passer best. Som du sier er mat i enkelte situasjoner helt grei, men kroppsspråk og stemme må etter hvert overta. Min lille på snart 4 mnd. er propell og er helt med når jeg roser med ord og masse kos. Har også en på 10 mnd. og en på snart 9 år, så her er det full fest og ikke et kjedelig øyeblikk. ~~MARA~~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 31. juli 2002 #12 Del Skrevet 31. juli 2002 Vi er nok enige tenker jeg, det er bare noen som er så fanatisk imot godbit-bruk så jeg tenkte jeg skulle si at det også kan være greit. Min lille på snart 4 mnd. er propell og er helt med når jeg roser med ord og masse kos. Har også en på 10 mnd. og en på snart 9 år, så her er det full fest og ikke et kjedelig øyeblikk. Det tror jeg på.. :D Tenker på å anskaffe oss en valp neste sommer og jeg gleder meg vilt allerede! Nå har jeg en pyhann på 6 år og har delvis ansvar for to labradortisper på 1 år som er helt i hundre når de kommer hit. Hund er gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mara Skrevet 31. juli 2002 #13 Del Skrevet 31. juli 2002 VALA: Har du også labrador? Så fint da. Liker du rasen??? Jeg har hatt labber i mange år og mine to som jeg har nå er bare helt herlig Kommer fra Sverige. Uff.......er jeg dum nå, men spør likevel. Hva mente du med "pyhann" ? :oops: Er du fòrvert for labbene eller er det dine? ~~MARA~~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 31. juli 2002 #14 Del Skrevet 31. juli 2002 Hei, neida jeg som forklarte dårlig. :D Py=Pyreneerhund. Labbene er nok ikke mine, de er en venninne sine men de er her på fòr noe hver måned, jeg hjelper med sportreningen etc. Håper å få dem godkjent som redningshunder etterhvert. Jeg har aldri hatt labrador selv men har blitt kjempeglad i rasen nå etter jeg ble kjent med disse to. Utrolige aktive, glade og spennende hunder. (Og matvrak uten like..hehe..) Hvis det blir valp neste år så bli det i samme familie som disse to, men så er det et ordtak som sier: "En gang pyreneer, alltid pyreneer" da.. så jeg har ikke helt bestemt meg enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mara Skrevet 31. juli 2002 #15 Del Skrevet 31. juli 2002 VALA: Er det sorte labber? Vet ikke om jeg sa det, men mine er brun. Ja, mine er glad i mat og jeg har alltid assistanse på kjøkkenet Er du medlem i noen hundeklubb? Kanskje du av og til er på utstilling også?! Jeg skal til Bjerke 10.august og stille den eldste labben min. Så skal jeg til Drammen 17.aug. og stille begge. Den yngste i valpeshow . Koser meg litt med utstilling inntil jeg har får røngtet dem. Innimellom blir det litt spor og "lekejakt" med dummies som jeg har måkevinger og kaninskinn på. Kjempemoro:lol: Stå på og se om du klarer å få godkjenning i NRH. Når du er ferdig, oppdager du at det var verdt alt slitet. Jeg har hatt godkjenning sommer og vinter på en tidligere labbe, men vinterarbeid er uaktuellt for meg. HATER SNØ OG KULDE :evil: Våt snuteklem fra ~~MARA~~ :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå