Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2004 #1 Del Skrevet 22. mai 2004 Noen som har oppskrift på creme brulee ostekake? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 22. mai 2004 #2 Del Skrevet 22. mai 2004 Har oppskrift på creme brulee pai. Den er nydelig. Er det den du tenker på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 22. mai 2004 #3 Del Skrevet 22. mai 2004 Selv om det ikke var det Gjesten spurte etter .. hørtes det spennende ut .. så jeg kunne godt tenke meg en oppskrift... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. mai 2004 #4 Del Skrevet 22. mai 2004 Denne har jeg, men har ikke prøvd den selv. Crème brulée ostekake 250 g knuste vaffelkjeks (eller andre kjeks du måtte ønske) 6 ss smeltet smør 5 ss brunt sukker 400 g kremost 1 kopp sukker 4 ss seterrømme 3 store egg 2 ts revet appelsinskall ¼ kopp kremfløte Visp kremosten myk med halvparten av sukkeret og rømmen. Tilsett eggene, fløte og appelsinskall og visp til en glatt røre. Bland kjekssmulene, smør og brunt sukker og klem ut i en 22 cm tett springform. Fordel osteblandingen i formen og sett hele formen i en stor form/langpanne. Hell i kokende vann så det kommer halvveis opp på springformen. Stek ved 180 grader i 40 minutter, til fyllet er stivt. Ta formen forsiktig ut av vannet og la avkjøles 30 minutter. Sett så i kjøleskap minst 4 timer, eller til den skal serveres. Rett før servering tas kaken ut av formen, dryss med resten av sukkeret og grill i ovnen til sukkeret karamelliseres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2004 #5 Del Skrevet 23. mai 2004 Tusen takk for oppskrift, men tror ikke det er den jeg leter etter. Smakte nemlig en creme brulee ostekake, men den var det vanilje i... Tror muligens det var vaniljestenger som var benyttet. Kanskje den paien er er riktig? Noen som hadde oppskrift på den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 23. mai 2004 #6 Del Skrevet 23. mai 2004 jepp, jeg har. Skal legge inn etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 26. juni 2004 #7 Del Skrevet 26. juni 2004 ÅÅÅÅÅ ja. Smakte en sånn i går. Sinnsykt god. La oss få oppskriften. Pliiis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 26. juni 2004 #8 Del Skrevet 26. juni 2004 jepp, jeg har. Skal legge inn etterpå - Skrevet: 23 Mai 2004 18:13 .. er vi kommet til etterpå nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 26. juni 2004 #9 Del Skrevet 26. juni 2004 ops.... men se så kjapp jeg var nå... :-) Fyll: 4 dl kremfløte 1 dl melk 6-8 eggeplommer 60 gram sukker 4 ts sukker 1 ts vaniljesukker vaniljestang En paiform kles med mørdeig og stekes i 15-20 minutter på 190 grader til bunnen begynner å ta farge) Jeg pleier å ha et bakepapir med en haug ris på liggende oppe i paibunnen første delen av steketida. Om ikke er det lett for at bunnen "posner opp" Kok opp fløte og melk i en liten kjele. Pisk sammen eggeplommene, sukkeret og vaniljesukkeret og skrap frøene fra vaniljestanga ned i blandingen. Tilsett den kokende fløte/melk blandingen til egg sukker-blandingen mens du pisker. Sil blandingen ned i terteskallet. La det steke i 45 minutter eller til kremblandingen er fast Avkjøl helt. Før servering: Strø det ekstra sukkeren over, dekk deigsidene med aluminiumsfolie og sett under grillen i stekeovnen i noen minutter til sukkeret er karamellisert. (Eller bruk en sånn liten blåselampe til å lage sukkerlokket) Paien kan godt lages ferdig (uten sukkerlokk) dagen før. Minuttene i under grillen vil uansett gi den en nydelig "lunk" så den smaker nylaga... (Mørdeig: 200 gram hvetemel og 1 ts salt blandes godt. 70 gram usalta smør i terninger smuldres inn til blandinga ligner brødsmuler. 80 gram sukker og en halv ts vaniljesukker blandes inn. Lag en fordypning i "deigen" og hell i et egg. Arbeid langsomt sammen. Om diegen blir for fast ha i litt vann. Ha deigen på melet bakebord og gni deigen vekk fra deg med håndbaken til den blir jevn. Pakk inn i plast og legg i kjøleskap i 20 min eller mer. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 26. juni 2004 #10 Del Skrevet 26. juni 2004 ... det var imponerende kjapt levert.. Takk skal du ha Den må absolutt prøves... gleder meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 26. juni 2004 #11 Del Skrevet 26. juni 2004 Den er saksa fra ei kokebok, og kan anbefales... Veldig god med friske bær til. (Også har man mengder av eggehvite til å lage fiskegrateng dagen etterpå ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 26. juni 2004 #12 Del Skrevet 26. juni 2004 (Også har man mengder av eggehvite til å lage fiskegrateng dagen etterpå ) .. eller marengs... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 27. juni 2004 #13 Del Skrevet 27. juni 2004 Marengs! *sikle* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 30. juni 2004 #14 Del Skrevet 30. juni 2004 Tuusen takk! :kysse: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå