Gå til innhold

Badeferie i nord-Tyskland

Harlekin

Anbefalte innlegg

Oppretter en ny tråd, jeg, når som vi har eh, landet på land ;)

Vi, 2 voksne og et barn på 5, vil dra på ferie til nord-Tyskland i sommer og da bo et sted langs Østersjøen. Men kysten er jo lang, og jeg lurer på om noen har tips til hvor vi kan bo? Delstatene Schleswig-Holstein og Mecklenburg-Vorpommern er aktuelle. Har også tenkt på øya Rügen, noen som har vært der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var ved Timmerdorfer-strand og Travemünde engang jeg var liten, var fint der :) Men hvis dere kjører bil vil jeg på det varmeste anbefale å likeså godt ta turen til Nord-Italia, da er dere garantert sikret fin vær og Italia er ett fantastisk land! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Sille! Takk for tips om Italia, men vi har liksom "set our heart on" Tyskland :) Jeg tror ikke vi skal kjøre, så alternativene såvidt jeg kan se er fly direkte til Hamburg (tror det er nærmeste flyplass) og fly til Malmö og ferje til Travemünde. Husker du hvordan dere kom dere dit?

Et pluss er at Travemünde er nær Lübeck, og den byen har jeg gjerne lyst til å se igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Takk for svar, Sille! Takk for tips om Italia, men vi har liksom "set our heart on" Tyskland :) Jeg tror ikke vi skal kjøre, så alternativene såvidt jeg kan se er fly direkte til Hamburg (tror det er nærmeste flyplass) og fly til Malmö og ferje til Travemünde. Husker du hvordan dere kom dere dit?

Et pluss er at Travemünde er nær Lübeck, og den byen har jeg gjerne lyst til å se igjen :)

Så ikke tilbakemeldingen din før nå, men vi kjører nedover i Europa :) Skjønner godt dere vil holde dere til Tyskland, det er ett flott land med veldig hyggelige mennesker. Hvis dere evt tar fly til Hamburg vil jeg anbefale dere å være der ett par dager. En utrolig flott by :) Og Lübeck er også veldig flott ja!

Endret av Sille4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Röm/Rømø som ligger rett over grensa i Danmark er en helt nydelig strand! Det er perle av en lang strand som jeg har mange gode minner fra da jeg var ung. Mine mor og kjæreste har dratt dit i senere tid, og det virker som de klaffer bra med været. Men det kan være mye vind også. De har flotte feriehus der, men det er jo mulig å bo rett over grensa og heller ta en kjøretur over grensen, men skjønner om det blir slitsomt om utgangspunktet er Tyskland.

Men det er kanskje i feil nordende? Elles kunne jo Kiel vært et utgangspunkt å starte fra. Jeg bodde der en måneds tid og oppdaget at byen er mye mer en bare en gjennomreiseåre. Det er veldig fint å sykle der, og vi endte opp med å sykle til en nydelig strand litt utenfor byen. Kiel er en veldig sporty på. Siden mesteparten av byen brant ned under 2.verdenskrig er det ikke mye gamle bygninger der, så byen bærer preg av å være litt modernistisk, men ikke på en gjennomført måte. Dette gjør byen i mine øyne til sjarmerende på sitt vis. Dog, andre deler av byen er veldig fint. Det er f.eks en fantatisk lang strandpromenade nede ved havnen der det er veldig populært å sykle, jogge og gå på rulleskøyter (fikk sterke assosiasjoner til L.A. der, rulleskøyter var iallfall inn i mai da jeg bodde der).

Klimaet er nok hakket bedre enn Norge. Det regnet kanskje to-tre dager av 30 dager da jeg var der i mai, men det varierer nok sikkert. Det som er typisk er at det er mye vind der slik at skyene kan forsvinne på et blunk, eller sola på et blunk. Men generelt tror jeg at været uansett er bedre enn i Norge.

Fra Kiel er det også veldig lett å ta en dagstur til f.eks. Lübeck, toget tar vel omtrent 1,5 time som en bare må besøke! Utrolig fin og rolig atmosfære der, føltes som å være på bygda i den byen der. Der kan en gjerne være en dag eller to for avkobling, men såvidt jeg vet er det lite med strender der og ikke en by jeg ville bodd en uke i. Generelt er det veldig lett å sette seg på toget og oppdage andre byer. Hamburg er også en nydelig by som har mye interessant å by på og det tar ikke lang tid med toget fra Kiel heller, litt over 1 time der også. Uansett hva dere velger så blir det nok bra :) Tyskland er så flott.

Når det gjelder togbilletter så er det hver helg noe som heter "Schönes Wochenende Ticket" der en inntil 5 personer kan reise så langt en vil hele helgen til den nette sum av 50 euro (tror det var det). Da kan man virkelig ta en rundtur for en god pris. Ulempen er at de mest gjelder lokaltog som kanskje går litt treigere. Å dra med regiontog uten å ha forhåndsbestilt billetter er ofte veldig dyrt. Men dere kan jo se litt på Deutsche Bahn (www.bahn.de) og se litt på reiserute og få litt inspirasjon.

Lykke til med planleggingen og reisen! :)

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller dere billetter nå til Hamburg, så får dere det veldig billig vil jeg tro. Er mange direkteruter dit. Også veldig lett å komme seg andre steder. F.eks. går det en direktebuss rett fra flyplassen til Kiel. (Kielus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Jeg har feriert mye i nord-tyskland, bla på rugen. Mitt favorittsted er scharbeutz! Liten og koselig badeby, kort vei til Lübeck og hansa park :)

Anonymous poster hash: 310cb...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skal til Rügen i sommer, har aldri vært der før, så har ikke noen tips egentlig ... Vi skal til enten Sellin eller Binz, tar ferge fra Trelleborg.

Anonymous poster hash: 8967f...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi vurdert flere ganger også. Fine tips her.

Tidligere har vi bodd på sør-Jylland og kjørt nedover til Schleswig-Holstein. Utrolig mange fine badeplasser ja.

Støtter forslaget om Kiel som utgangspunkt. Praktisk og koselig med Kielferga nedover også. Lubeck er en flott by ikke langt unna.

Populært for barn er de fantastisk store fornøyelsesparkene Hansapark og Heidepark. Heidepark er vel litt lenger sør (nærheten av Hamburg mener jeg), men Hansapark er like i nærheten av Kiel. Flensburg er også en koselig, liten by.

Endret av Aricept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle! Vi landet på Travemünde og har leid en koselig feriehytte der. Vi skal likevel kjøre, og tar ferge fra Bergen til Hirtshals og kjører gjennom Danmark - med flere stopp - til Travemünde. Samme tilbake igjen. Tror dette blir en veldig kjekk ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...