AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Jeg har kjøpt meg en Rancilio Silvia espressomaskin, men har litt problemer med å få til å bruke den. Lurer litt på om noe er galt siden kaffen ikke får en temperatur på mer enn 60 grader, stort sett på mellom 50 og 60 grader. Den er veldig ustabil i temperaturen når kaffen er ferdig. Dette til tross for at jeg har varmet den godt, varmet glass og den filterarmen. Jeg greier å steame melk. Men sliter med å få et slikt skumlag på kaffen, samme om jeg har prøvd å både stampe hardt og ikke fult så hardt. Er det jeg som er totalt uerfaren, eller kan det være noe som ikke stemmer helt med den? Det må nevnes at da jeg mottok maskinen var ikke kablene i pumpen i, så dermed ble den prøvd uten at pumpen fungerte og dermed et tørt varmeelement som ble prøvd. Noen som har greie på dette og kanskje kan hjelpe meg litt? Anonymous poster hash: 51168...8fc
Dolce Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Skumlag på kaffen avhenger også av kaffetypen. Jo mer robusta, jo mer skum. Jo mer arabica, jo mindre skum. Jeg bruker stort sett 100% arabica. Og gir gjerne avkall på skummet (crema). Hvor hardt du skal stampe, har mye med luftfuktighet å gjøre. Det kan variere fra dag til dag. Men det kan jo også være noe galt med selve maskinen. Snakk med forhandler? Etter min erfaring, er Rancilio noe av det beste man får kjøpt i sin prisklasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå