Gå til innhold

"Derfor kan lavkarbo gi deg kreft i tarmene"

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://sprek.bt.no/sprek/Derfor-kan-lavkarbo-gi-deg-kreft-i-tarmene-14309.html

Jeg har nå bestemt meg for å endre livsstilen min, og LCHF er en del av endringen. Har nå spist LCHF i snart to uker, og det går overraskende bra. Jeg kom over denne artikkelen i søket, og må si jeg ble litt skeptisk. Jeg måtte sjeldent på do i utgangspunktet, og det har ikke akkurat økt etter at jeg la om. I den artikkelen står det jo at maten bruker lengre tid på å komme gjennom systemet, og at man får i seg for lite fiber på LCHF. Noen som har noen synspunkter?

Anonymous poster hash: 2fcf6...e94
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør iallefall ikke spise mye rødt kjøtt, da det disponerer for tykktarmskreft. Mangel på fiber øker dessuten sjansen for divertikler i tykktarmen (og de kan bli jækla plagsomme etterhvert, google det). Mye frukt og grønt og fiber er bra uansett hvordan du vrir og vender på det. Men du kan jo gjerne kutte ned på raske karbohydrater.

Anonymous poster hash: c4e0f...fdb
  • Liker 5
Gjest Nanne70
Skrevet

Du bør iallefall ikke spise mye rødt kjøtt, da det disponerer for tykktarmskreft. Mangel på fiber øker dessuten sjansen for divertikler i tykktarmen (og de kan bli jækla plagsomme etterhvert, google det). Mye frukt og grønt og fiber er bra uansett hvordan du vrir og vender på det. Men du kan jo gjerne kutte ned på raske karbohydrater.

Lavkarbo er ikke ensbetydende med mye rødt kjøtt og lite grønnsaker. Faktisk skal en balansert lavkarbodiett inneholde mye grønnsaker, aller helst til samtlige måltider.

Skrevet

Maten beveger seg saktere gjennom tarmen og derfor får du tarmkreft?

Hva med dem som har f.eks ulcerøs kolitt og morbus crohns, eller irritabel tarm? De går veldig ofte på do, men har mye høyere risiko for tarmkreft.

Jeg tror også en bør være forsiktig med å blande kortene her. Rødt kjøtt i seg selv er ikke farlig og fører ikke til kreft. Grunnen til at observasjonsstudier kan vise dette (og det gjør noen) er at prosessert kjøtt og ferdigmat ofte pooles i kategorien "rødt kjøtt". Storinntak av nitritt og andre konserveringsmidler kan også vri studier. Hvis rødt kjøtt evolusjonært hadde vært farlig for mennesker så hadde vi sannsynligvis ikke likt det så godt som vi gjør. Og vi hadde sannsynligvis ikke kultivert dyredrift med dyr med rødt kjøtt.

Sprek-eksperten skriver også at vi trenger fiber fra korn. Hun glemmer at dette fiberet er med på å gi mange mennesker magetrøbbel de ikke trenger (jeg tenker ikke på gluten, for det er et protein). Det samme type fiber finner man også i nøtter. Og det er derfor bløting av nøtter, spiring og fermentering av korn og nøtter fører til mindre magetrøbbel. Spesielt for de med tarmproblemer.

Har en et adekvat inntak av grønt så får man i seg plenty av fiber som fungerer som mat for de "gode" bakteriene i magen.

• Liker 3
Skrevet

Hvis rødt kjøtt evolusjonært hadde vært farlig for mennesker så hadde vi sannsynligvis ikke likt det så godt som vi gjør.

Coloncancer debuterer som regel ikke før man er litt opp i årene, 50-60-årene ca.? Evolusjonen gir (nesten) fullstendig faen i hva som skjer med kroppene våre så snart vi er forbi fruktbar alder og barna er nogenlunde levedyktige på egen hånd.

Rødt kjøtt er dessuten ikke farlig i seg selv, man bør ikke spise mye av det. Det i seg selv er ikke et argument mot lavkarbodiett (jeg ville heller bekymret meg for hjerte-kar-systemet med et så stort fettinntak, det kan man gjerne snakke med en lege på hjerteavdelingen om...), men man bør iallefall ikke tenke at så lenge man går på lavkarbo er alt greit - lavkarbodiettens kriterier bør ikke oppfylles ved å spise store mengder rødt kjøtt. Samtidig er ikke-bearbeidet rødt kjøtt bedre enn bearbeidet rødt kjøtt.

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft/

http://www.forskning.no/artikler/2012/mars/315996

http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250218

• Liker 3
Skrevet

Coloncancer debuterer som regel ikke før man er litt opp i årene, 50-60-årene ca.? Evolusjonen gir (nesten) fullstendig faen i hva som skjer med kroppene våre så snart vi er forbi fruktbar alder og barna er nogenlunde levedyktige på egen hånd.

Rødt kjøtt er dessuten ikke farlig i seg selv, man bør ikke spise mye av det. Det i seg selv er ikke et argument mot lavkarbodiett (jeg ville heller bekymret meg for hjerte-kar-systemet med et så stort fettinntak, det kan man gjerne snakke med en lege på hjerteavdelingen om...), men man bør iallefall ikke tenke at så lenge man går på lavkarbo er alt greit - lavkarbodiettens kriterier bør ikke oppfylles ved å spise store mengder rødt kjøtt. Samtidig er ikke-bearbeidet rødt kjøtt bedre enn bearbeidet rødt kjøtt.

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/hvorfor-rodt-kjott-oker-risiko-for-kreft/

http://www.forskning.no/artikler/2012/mars/315996

http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250218

Kildene henviser til hverandre.

En bør ikke spise "for mye" av noe. Det ligger jo i begrepet "for mye". Grenseverdien for hva som er for mye er nok ikke overskredet slik som de artiklene mener.

Det største karsinogenet i kjøtt er noe som finnes i det meste av mat som er stekt. Det er forbindelser mellom karbohydrater og proteiner som dannes av en maillardreaksjon når en steker kjøttet eller grønnsaken.

Jern brukes som argument om at det kan danne frie radikaler som kan bidra til å danne kreft. Det er jo ikke helt uriktig, men det er ganske spekulativt å hevde det. Da må jo man i samme åndedrag si at lever gir kreft, osv. En pussig ting er jo at den kraftige antioksidanten askorbinsyre hjelper opptak av jern. Antioksidanter brukes til å bekjempe frie radikaler.

Jeg har pratet med hjertespesialist Espen Rostrup ved Haukeland sykehus. Han er ikke så overbevist om at lavkarbodietter er farlige. Han har også en blogg: http://espenrostrup.com/

• Liker 1
Skrevet

Ikke vær så redd. Jeg er en av de som egentlig er litt anti lavkarbo, men mener at det meste av frykt man har for dietter er oppskrytt. Kreftfare spesielt.

Visste du f.eks at du kan få lungekreft av bålrøyk?

Anonymous poster hash: 1e420...162
Skrevet

For mye og for lite er like ille. Med andre ord er det eneste fornuftige å spise variert kost, ikke lav- eller høy- noe som helst.

Anonymous poster hash: a97de...d4f
  • Liker 4
Skrevet

Kildene henviser til hverandre.

En bør ikke spise "for mye" av noe. Det ligger jo i begrepet "for mye". Grenseverdien for hva som er for mye er nok ikke overskredet slik som de artiklene mener.

Det største karsinogenet i kjøtt er noe som finnes i det meste av mat som er stekt. Det er forbindelser mellom karbohydrater og proteiner som dannes av en maillardreaksjon når en steker kjøttet eller grønnsaken.

Jern brukes som argument om at det kan danne frie radikaler som kan bidra til å danne kreft. Det er jo ikke helt uriktig, men det er ganske spekulativt å hevde det. Da må jo man i samme åndedrag si at lever gir kreft, osv. En pussig ting er jo at den kraftige antioksidanten askorbinsyre hjelper opptak av jern. Antioksidanter brukes til å bekjempe frie radikaler.

Jeg har pratet med hjertespesialist Espen Rostrup ved Haukeland sykehus. Han er ikke så overbevist om at lavkarbodietter er farlige. Han har også en blogg: http://espenrostrup.com/

Jeg vet at hver gang det kommer et spørsmål om kosthold, dukker du opp og holder fanen høyt for lavkarbo. Personlig vet jeg ikke så mye om koshold, men jeg vet at det finnes forskning som er biased og det finnes forskning som ikke er det, og man kan slå hverandre i hjel med kilder om man vil (som forøvrig anskje er bedre enn ikke å ha en eneste kilde når jeg tenker meg om).

Det jeg lurer på er om du er lege eller ernæringsfysiolog eller noe i den dur? Hvor henter du din ekspertise fra? Jeg vet at jeg ikke har noen anledning til å sjekke det opp, så du kan jo i teorien lyve, men jeg må innrømme at jeg har lurt ganske lenge på dette, siden du er langt mer skråsikker enn de fleste forskningsresultater jeg har kommet over.

Anonymous poster hash: 049bb...c79

• Liker 2
Skrevet

Det jeg lurer på er om du er lege eller ernæringsfysiolog eller noe i den dur? Hvor henter du din ekspertise fra? Jeg vet at jeg ikke har noen anledning til å sjekke det opp, så du kan jo i teorien lyve, men jeg må innrømme at jeg har lurt ganske lenge på dette, siden du er langt mer skråsikker enn de fleste forskningsresultater jeg har kommet over.

Anonymous poster hash: 049bb...c79

Jeg vil ikke svare på det av de grunnene du oppgir. Min "ekspertise" får jeg fra å følge med i blader, blogger. Delta på samlinger osv. Jeg er nok ingen ekspert, jeg bare framstår som det fordi mange av de som kommer med hete poteter poster som anonym, og det gjør ikke jeg. Men jeg deltar gjerne i de debattene.

Det er litt synd at jeg fremstår som skråsikker. For jeg er ikke det. Det er ikke bra å være skråsikker. Det er bra å være skeptisk, men samtidig må man ta en side. Og akkurat nå heller vektskålen mot kosthold med mindre karbohydrater, uten korn, kjøtt fra dyr som har levd bra og masse (bærekraftige) grønnsaker.

Fettskrekken er jeg sannsynligvis permanent kvitt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...