Gå til innhold

Hvordan fungerer 5:2 dietten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri stemplet det som en diett? jeg snakket om PERIODISK FASTE, ikke 5:2.

Anonymous poster hash: d9251...e3b

Hvis du var brukeren jeg siterte, så sammenlignet du disse to diettene og mente at det var vesentlig forskjell ettersom "periodisk faste" ikke var en diett, men en livsstil - men det samme kan jo sies om 5:2 også. Det er en livsstil for noen.

Anonymous poster hash: 6e9d2...64d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den blir gjerne brukt av bodybuildere, fordi den lar deg bygge mye muskler, samtidig som kroppen din går gjennom hver eneste dag med lange perioder uten insulin (insulin hemmer fettforbrenning, enkelt forklart for at du helle skal bruke energi fra maten du spiser, enn fra fettlagrene), og du dermed ikke legger på deg fett samtidig som du bygger.

Denne karen her, har utviklet en variant av den, som heter LeanGains, så man kan se at det fungerer veldig bra.

Selv får jeg problemer med spisemønstre hvor jeg ikke får nok karbohydrater jevnlig gjennom dagen, siden jeg havner veldig fort i ketose, noe som fungerer dårlig for meg. Jeg får vondt i hodet, er konstant tørst og pissatrengt, og veldig slapp, men for de som har kropper som håndterer å gå mesteparten av dagen uten karbohydrater, og ikke føler ubehag når de er i ketose, er dette her veldig bra greier!

Jeg gikk lenge på "dietten" som heter periodisk faste, og det var et veldig godt redskap til å forbrenne fett... Det man MÅ være forsiktig med, som jeg ikke var, er å ikke ta for mye av med kalloriunderskuddet, og trene alt for mye, så det endte med at jeg skada føttene mine pga for mye jogging, og har måtte ha 3 måneder pause, så vær forsiktig, og pass på å moderere deg!

Ok, så det er med andre ord bra å ikke spise på en stund før en treningsøkt? Gjelder dette jogging også? Googlet litt og fant en plausibel nettside hvor professorer innenfor området avviser dette ved å si at det ikke har noe å si om du trener på tom mage eller ikke - i hvert fall ikke når det gjelder vekttap.
Her var utsagnet jeg fant: "Det har ytterst lite å si på vekttapet. Det som betyr klart mest er forbruk vs. inntak av kalorier. I fitnessmiljøet vil nok noen hevde at påstanden er riktig fordi du har lavt insulin når du har tom mage og derfor kan forbrenne mer fett under økten. På sikt har dette imidlertid ingen betydning da det kun er hvor mye energi du har brukt som teller." (http://www.vektklubb.no/artikkel/fakta-og-myter-om-trening-20139364)
De dagene jeg spiser ett måltid om dagene, inntar jeg måltidet veldig sent og har ikke merket til at jeg blir slapp - hvis jeg derimot skulle spist tidligere på dagen, ville jeg kanskje opplevd det samme som deg. Vet ikke hvordan dette henger sammen, men det er i alle fall mine opplevelser.
Takk for svar :)

Skrevet

Hva er det egentlig du vil jeg skal forstå?

Hmm, at mange av de som holder på med 5:2-dietten spiser ett måltid om dagen som inneholder 500 kcal og faster resten av dagen - og det blir jo periodisk faste, kanskje? Jeg vet ikke.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du var brukeren jeg siterte, så sammenlignet du disse to diettene og mente at det var vesentlig forskjell ettersom "periodisk faste" ikke var en diett, men en livsstil - men det samme kan jo sies om 5:2 også. Det er en livsstil for noen.

Stemmer. Poenget ditt er?

Skrevet

Jeg sier det en gang til .. 5:2-dietten er også periodisk faste. Hvis du forstår litt engelsk så kan du lese på framsiden av boken jeg linket til over her.

5:2-dietten kan være en måte å faste periodisk på, så lenge man spiser alle kaloriene på få måltider, så mesteparten av dagen går til fasting... Men det er ikke en måte å faste periodisk på, om man ikke faster, og det gjør man ikke om man spiser 3-5 måltider jevnlig gjennom dagen, som man helt fint kan gjøre på 5:2-dietten.

Det er du som ødelegger tråden, ved å spre feilinformasjon når andre svarer i tråden for å gi alternativer som 5:2-dietten. Det er en diett som heter Periodisk Faste, og når du da begynner å terpe på at "5:2 er periodisk faste" forvirrer du folk som er her inne fordi de vil få svar på det de lurer på.

Enkelt og greit, 5:2-dietten kan brukes med fasting, og det kan brukes uten fasting (ja, jeg ser at det står fasting på boka, men det forandrer ikke hva ordet "fasting" faktisk betyr, og hva man gjør når man faster). Det finnes en helt egen "diett" som heter Periodisk Faste, som er helt annerledes enn 5:2-dietten. Det er veldig dumt at du driver å lager forvirring og tull rundt det der, og bare fortsetter og fortsetter og fortsetter, uansett hvor godt man forklarer saken.

Faste = å gå lengre perioder uten mat = at man ikke spiser.

Går man på 5:2-dietten, og deler opp de 500 kaloriene på 3-5 måltider, går man ikke lengre perioder uten mat, og dermed faster man ikke. Igjen, dette er ikke vanskelig.

• Liker 3
Skrevet

Stemmer. Poenget ditt er?

Poenget mitt var det jeg poengterte tidligere - du snakker om 5:2 og virker ikke helt å forstå hva det handler om. Du stempler det som det ene og det andre uten å helt se nyansene.

Gjest Mary Quant
Skrevet

5:2-dietten kan være en måte å faste periodisk på, så lenge man spiser alle kaloriene på få måltider, så mesteparten av dagen går til fasting... Men det er ikke en måte å faste periodisk på, om man ikke faster, og det gjør man ikke om man spiser 3-5 måltider jevnlig gjennom dagen, som man helt fint kan gjøre på 5:2-dietten.

Det er du som ødelegger tråden, ved å spre feilinformasjon når andre svarer i tråden for å gi alternativer som 5:2-dietten. Det er en diett som heter Periodisk Faste, og når du da begynner å terpe på at "5:2 er periodisk faste" forvirrer du folk som er her inne fordi de vil få svar på det de lurer på.

Enkelt og greit, 5:2-dietten kan brukes med fasting, og det kan brukes uten fasting (ja, jeg ser at det står fasting på boka, men det forandrer ikke hva ordet "fasting" faktisk betyr, og hva man gjør når man faster). Det finnes en helt egen "diett" som heter Periodisk Faste, som er helt annerledes enn 5:2-dietten. Det er veldig dumt at du driver å lager forvirring og tull rundt det der, og bare fortsetter og fortsetter og fortsetter, uansett hvor godt man forklarer saken.

Går man på 5:2-dietten, og deler opp de 500 kaloriene på 3-5 måltider, går man ikke lengre perioder uten mat, og dermed faster man ikke. Igjen, dette er ikke vanskelig.

Hvis du hadde giddet sette deg inn i hva som anbefales ved 5:2-dietten så er det at man bør dele fastedagen i 2 måltider med 12 timers mellomrom, eks 200 kalorier kl 07 og så 200 kalorier kl 19.

Skrevet (endret)

Ok, så det er med andre ord bra å ikke spise på en stund før en treningsøkt? Gjelder dette jogging også? Googlet litt og fant en plausibel nettside hvor professorer innenfor området avviser dette ved å si at det ikke har noe å si om du trener på tom mage eller ikke - i hvert fall ikke når det gjelder vekttap.

Det må du bare prøve ut selv. Noen mennesker greier ikke trene på tom mage, mens andre greier det helt fint. Selv trener jeg bedre på tom mage, både når jeg jogger og når jeg trener styrke, og begge deler er harde økter.

Her var utsagnet jeg fant: "Det har ytterst lite å si på vekttapet. Det som betyr klart mest er forbruk vs. inntak av kalorier. I fitnessmiljøet vil nok noen hevde at påstanden er riktig fordi du har lavt insulin når du har tom mage og derfor kan forbrenne mer fett under økten. På sikt har dette imidlertid ingen betydning da det kun er hvor mye energi du har brukt som teller." (http://www.vektklubb.no/artikkel/fakta-og-myter-om-trening-20139364)
Det han sier der, stemmer ikke helt... Det er ikke lavt insulin under økten som gjør at man forbrenner mer fett. Det er det at man har lavt insulin gjennom mesteparten av dagen, og kroppen derfor har tilgang på fettlagrene, for å bruke dem som energi.

Nyere forskning viser at dette med vektreduksjon sannsynligvis ikke bare handler om kalorier inn vs. kalorier ut, men at det er mye mer komplisert enn det, og at det har med hormonmiljøet i kroppen din, som kommer av hva slags mat du spiser osv... Feks fruktose, som du finner mye av i sukker, har en toppetasje på hvor mye kroppen din kan benytte seg av hver dag. Får du i deg over 50 gram av dette om dagen, vil det bli til fett uavhengig av aktivitetsnivået ditt, fordi kroppen ikke greier å benytte seg av det, siden "lageret er fullt".

Nå forsvant litt av det jeg siterte av deg her, så hvis det er noe mer du trenger svar på, eller at du vil ha mer spesifikke svar, er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan.
Endret av Yme
  • Liker 1
Skrevet

Poenget mitt var det jeg poengterte tidligere - du snakker om 5:2 og virker ikke helt å forstå hva det handler om. Du stempler det som det ene og det andre uten å helt se nyansene.

Nei. Jeg snakket IKKE om 5:2. Er det mulig.

Skrevet

Hvis du hadde giddet sette deg inn i hva som anbefales ved 5:2-dietten så er det at man bør dele fastedagen i 2 måltider med 12 timers mellomrom, eks 200 kalorier kl 07 og så 200 kalorier kl 19.

Hvis du hadde giddet å lese dine egne linker, ser du at han som har skrevet boka du henviser til, skriver at han liker å bruke 2 måltider om dagen, men at man skal spise så mange måltider som gjør at man greier å fullføre dietten... Dette har jeg gitt deg et sitat til bare noen få innlegg tilbake.

• Liker 2
Skrevet

5:2 dietten burde vel heller kalles "idiot-dietten"? Unnskyld meg, men hvis dere har litt vett oppi hodet så skjønner dere vel at dette ikke er en optimal løsning? Greit nok, spiser man sunt og riktig mengde mat i 5 dager, for så å kutte litt ekstra to dager i uken, kan være en fin løsning for vektnedgang. Jeg ser på dette som en mellomting mellom en fornuftig vektnedgang, og de 5:2 diett-eksemplene dere kommer med her. spise hva du vil i 5 dager er helt greit så lenge du faster i 2 dager? Mer naivt enn det blir det ikke. Kalorier inn < kalorier ut er det eneste som teller, uansett. Det finnes ingen unntak, mirakelkurer og mer lettvinte løsninger som alle er ute etter. Og hvorfor kaller dere det faste, når dere SPISER på fastedagen? å faste betyr å ikke innta fast føde og kalorier. Du kan drikke vann, kaffe, te etc, men man kan ikke spise under fasting. For all del, jeg sier ikke at dere ikke skal spise, men dere trenger da virkelig ikke kalle det for fasting, når dere bare spiser litt mindre enn vanlig.

Jeg har et forslag til dere. Finn ut hva din BMR er og gang dette tallet med 1,5 (hvis du er i litt aktivitet iløpet av dagen f.eks rydder, lager mat, går en tur til butikken etc). Dette er antall kalorier du trenger å spise. I tillegg til å spise disse kaloriene, så trener du en halvtime-time hver dag. VÆR SÅ GOD ALLE SAMMEN, den fantastiske hemmeligheten dere alle er ute etter. Gjør du dette vil du ende opp med normal vekt, det er ikke mulig å være overvektig med en slik livsstil (med unntak av sykdommer osv). Og hvis du absolutt MÅ spise f.eks litt sjokolade/snacks i helgene, legg deg litt lavere på kaloriinntaket ellers i uken, evt tren mer. Det er ikke sånn at man har rett på en kosedag i uken, alle kosekalorier teller de og. Koser du deg, må du også bevege deg mer slik at du forbrenner vekk kosekaloriene. Og husk å skjekk kaloriinnholdet i maten, mange overvektige mener de spiser mindre enn de egentlig gjør, og sier de har prøvd ALT for å gå ned i vekt. NEi, det har dere faktisk ikke. Vær bevisst på hvor mye kalorier du spiser og vær bevisst på hvor mye du forbrenne under trening. Jogger du i f.eks en halvtime vil du forbrenne rundt 250 kalorier (pluss minus). Lykke til alle sammen, og vær så snill slutt med alt dette diett tullet.

Nei. Jeg snakket IKKE om 5:2. Er det mulig.

Ok, ja, så du snakker ikke om 5:2 dietten her, nei? Er det mulig.

• Liker 1
Skrevet

Nei, Yme. Du ødelegger tråden. Den handler ikke om mulige alternativ til 5:2 dietten, den handler om 5:2 dietten.

Så stikk og opprett din egen tråd!

Og forøvrig navnet på dietten er både irrelevant og uinteressant. Det burde ikke bli begrepsforvirring for denne tråden handler kun om 5:2!

Anonymous poster hash: deb95...e72

• Liker 1
Skrevet

Jeg forsøker meg på trådens tema:

Min erfaring var at jeg spiste for mye dagen etter min første fastedag, etter intensiv trening.

Etter å ha skummet litt gjennom forumet det ble linket til (mens tråden ble fylt opp med krangling), oppdaget jeg at det ser ut til å være flere som nevner at dagen etter kan være et problem!

Jeg tenkte at selve fatsedagen var mest krevende.

Og når jeg tenker meg om er det egentlig logisk og stemmer med egne erfaringer.

På fastedagen har man ennå ikke rukket å gå tom, og er trolig i bedre form enn påfølgende dag. Da tror jeg heller jeg skal betrakte fastedag og dagen etter, som like hva trening angår: Altså lett trening er ok, spesielt er det viktig å unngå hard trening påfølgende dag, med mindre man har spist riktig godt og jevnt hele dagen.

Skrevet (endret)

Nei, Yme. Du ødelegger tråden. Den handler ikke om mulige alternativ til 5:2 dietten, den handler om 5:2 dietten.

Så stikk og opprett din egen tråd!

Og forøvrig navnet på dietten er både irrelevant og uinteressant. Det burde ikke bli begrepsforvirring for denne tråden handler kun om 5:2!

Navnet på dietten er veldig relevant i forhold til at personen jeg diskuterer med skriver at 2:5-dietten er det samme som Periodisk Faste, som er en helt annen diett, og som man ikke skal blande sammen. Om man vil lære mer om dietten, er det faktisk viktig å forstå at det ikke er den samme som Periodisk Faste, som går ut på noe annet.

Hadde du evnet å lese, hadde du også greid å se at innleggene mine svarer på det meste av det TS har spurt om, men alt dette blei vel kanskje litt komplisert for deg... Hvis du ikke greier å se at innleggene mine svarer på TS sine spørsmål, spørsmål jeg blir stilt i forhold til det jeg skriver om disse diettene, i tillegg til å prøve å rydde opp i en missforståelse som omhandler 5:2-dietten, tror jeg du burde få hodet ut av rumpa di.

Endret av Yme
  • Liker 4
Skrevet

Jeg forsøker meg på trådens tema:

Min erfaring var at jeg spiste for mye dagen etter min første fastedag, etter intensiv trening.

Etter å ha skummet litt gjennom forumet det ble linket til (mens tråden ble fylt opp med krangling), oppdaget jeg at det ser ut til å være flere som nevner at dagen etter kan være et problem!

Jeg tenkte at selve fatsedagen var mest krevende.

Og når jeg tenker meg om er det egentlig logisk og stemmer med egne erfaringer.

På fastedagen har man ennå ikke rukket å gå tom, og er trolig i bedre form enn påfølgende dag. Da tror jeg heller jeg skal betrakte fastedag og dagen etter, som like hva trening angår: Altså lett trening er ok, spesielt er det viktig å unngå hard trening påfølgende dag, med mindre man har spist riktig godt og jevnt hele dagen.

Har prøvd å skrive om mine erfaringer her før, men det forsvant visst i kranglingen til andre her... Har egentlig motsatt erfaring ang sult dagen etter, kan slite litt på slutten av fastedagene (skrev tidligere her hvordan jeg takler det), men greier meg godt dagen etter. Det jeg gjør forskjellig er at jeg ikke trener i det hele tatt men går turer hver dag. Kan det ha noe med det å gjøre kanskje? Går jevnt ned i vekt og er ganske fornøyd med det. Det som passer her i huset med 5:2 dietten er akkurat det at jeg kan spise tilnærmet normalt resten av uka, så en sen middag med kjæresten eller en øl med en venninne ikke blir et problem.

Skrevet

Har prøvd å skrive om mine erfaringer her før, men det forsvant visst i kranglingen til andre her... Har egentlig motsatt erfaring ang sult dagen etter, kan slite litt på slutten av fastedagene (skrev tidligere her hvordan jeg takler det), men greier meg godt dagen etter. Det jeg gjør forskjellig er at jeg ikke trener i det hele tatt men går turer hver dag. Kan det ha noe med det å gjøre kanskje? Går jevnt ned i vekt og er ganske fornøyd med det. Det som passer her i huset med 5:2 dietten er akkurat det at jeg kan spise tilnærmet normalt resten av uka, så en sen middag med kjæresten eller en øl med en venninne ikke blir et problem.

Ja, jeg tror på at å gå turer er mer forenlig med behersket matinntak. For eget vedkommende føler jeg at trening er direkte kontraproduktivt til vektreduksjon.

Vel, etter å ha overspist etter trening torsdag, tok jeg "fastedag" i dag, selv om det ble litt juks. (Ville normalt ikke ha spist mye dagen etter stort matinntak uansett).

I morgen skal jeg på trening igjen, så da er jeg spent på hvordan det vil gå denne gang.

Jeg liker uansett følelsen av maven er litt tom og det gjør jeg allerede, men det er når muskler og vev skriker etter næring, jeg sliter. (Og sånn føles det etter hard trening.)

På mine yngre dager da jeg var mye flinkere til å slanke meg, følte jeg at de 3 første dagene var kritiske for å komme over kneiken, men etter det gikk det av seg selv og jeg likte å spise lite.

Det som appellerer med 5:2 er at det er anbefalt av "autoriteter" for å oppnå bedre helse, og det gjør det litt lettere å følge.

Skrevet

Ja, jeg tror på at å gå turer er mer forenlig med behersket matinntak. For eget vedkommende føler jeg at trening er direkte kontraproduktivt til vektreduksjon.

Vel, etter å ha overspist etter trening torsdag, tok jeg "fastedag" i dag, selv om det ble litt juks. (Ville normalt ikke ha spist mye dagen etter stort matinntak uansett).

I morgen skal jeg på trening igjen, så da er jeg spent på hvordan det vil gå denne gang.

Jeg liker uansett følelsen av maven er litt tom og det gjør jeg allerede, men det er når muskler og vev skriker etter næring, jeg sliter. (Og sånn føles det etter hard trening.)

På mine yngre dager da jeg var mye flinkere til å slanke meg, følte jeg at de 3 første dagene var kritiske for å komme over kneiken, men etter det gikk det av seg selv og jeg likte å spise lite.

Det som appellerer med 5:2 er at det er anbefalt av "autoriteter" for å oppnå bedre helse, og det gjør det litt lettere å følge.

Enig, liker følelsen av at magen er tom. Sukkerbehovet forsvant mye fortere enn med andre dietter, og det er jo en stor fordel for de som er sukkeravhengige som meg! Har også lest mye positivt om dietten, og leste meg godt opp på ting før jeg startet, tror det er viktig.

Skrevet

Enig, liker følelsen av at magen er tom. Sukkerbehovet forsvant mye fortere enn med andre dietter, og det er jo en stor fordel for de som er sukkeravhengige som meg! Har også lest mye positivt om dietten, og leste meg godt opp på ting før jeg startet, tror det er viktig.

Selve fastedagen går greit å gjennomføre.

Men i går, som også første gang jeg prøvde, hadde jeg store problemer med å sove om natten etter å ha spist bare omtrent 500 kcal..

Jeg får vel bare gi opp 5:2. Jeg kan jo ikke frivillig påføre meg selv søvnmangel to ganger i uken.

Skrevet

Selve fastedagen går greit å gjennomføre.

Men i går, som også første gang jeg prøvde, hadde jeg store problemer med å sove om natten etter å ha spist bare omtrent 500 kcal..

Jeg får vel bare gi opp 5:2. Jeg kan jo ikke frivillig påføre meg selv søvnmangel to ganger i uken.

Hva var grunnen til at du ikke fikk sove? Det har skjedd meg noen ganger også, noen ganger pga sult, og andre ganger pga ubehaget jeg føler når jeg er i ketose.

Skrevet

Hva var grunnen til at du ikke fikk sove? Det har skjedd meg noen ganger også, noen ganger pga sult, og andre ganger pga ubehaget jeg føler når jeg er i ketose.

Jeg var sulten. Det plaget meg ikke, men når resultatet blir at jeg ikke klarer å sove normalt, vet jeg ikke hva som er løsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...