Gå til innhold

Hvordan fungerer 5:2 dietten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjer det for deg også dagen etter "fastedag"? - Eller på "fastedagene"?

(Jeg får meg egentlig ikke til å skrive fastedag uten anførselstegn, for etter min mening er ikke 500 kcal pr dag faste.)

Anonymous poster hash: deb95...e72

Og Marsipan, hvor lenge har du holdt på med 5:2?

Gjerne på fastedagen. Ikke hver gang, men av og til. Har ikke holdt på så mer enn en snau måned, og må innrømme at jeg ikke merker de store resultatene. Sikkert fordi jeg ikke klarer å gjennomføre 100%

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og her forklarer du problemet med denne dietten. Du blir så sulten etter en dag "faste" at du "overspiser" neste dag. Du spiser da opp det underskuddet du hadde dagen før. For deg er kanskje det enkleste å spise litt mindre hver dag.

Hvor mye og hva spiste du på "fastedagen"?

Anonymous poster hash: bbfdb...e68

På fastedagen spiste jeg til frokost: 1 skyr + 10 g havrekli.

Middag 1 kyllingfilet + wokgrønnsaker + 7 mandler

Og for av den resterende kalorikvoten på 500 kcal fylte jeg opp med: 200 g frosne bringebær og 1 "double 0 Yoplait" yoghurt

Syns egentlig valget av mat var bra og mengden føltes ikke liten, men som sagt jeg følte meg litt søvnig og "underernært" etter å ha lagt meg.

Men det kan hende at det var hendelsene dagen etter som ikke var helt heldig for meg. Jeg fikk spist litt lite eller iallefall gikk litt sulten midt på dagen, før trening. Og treningen var av typen noe eksplosiv styrketime, som ofte kan gi meg muskelverk, noe som igjen trigger matsug hos meg. Hadde jeg valgt en litt mindre intenisv trening hadde det kanskje gått bedre.

Jeg hadde planlagt nr 2 fastedag i dag, men i dag vil det jo bli veldig lett siden jeg spiste for mye i går. Og så jeg fikk også lyst til å gå på trening (mer type kondisjon), men det går kanskje bra denne gangen på en fastedag siden jeg fikk "loaded" opp i går?

Jeg skal forsøke dette 5:2 regimet litt mer, men det blir jo litt vanskelig hvis jeg både må planlegge å ikke å trene på fastedager, og å ikke å trene hardt dagen etter. Mye koordinering!

Men det appelerer å skulle småsulte seg litt innimellom. Jeg har tro på å gi fordøyelsessystemet litt ro og tømme seg litt, og på den måte "resette" hva man anser som normalt mat inntak. Normalt matinntak i dagens samfunn med alle fristelser, bidrar gjerne at vi putter litt for mye mat inn, litt for ofte, og uten pauser..

Jeg er veldig interessert i å høre mer om andres erfaring.

Jeg vet ikke om en ny tråd evt. skulle opprettes eller om det kan gå innenfor denne? (Man skal kanskje ikke kapre andre tråd, hvis man ønsker å være høflig?)

Skrevet

Hvordan kan det være sunt å spise så lite at man ikke orker noen ting? Hvordan forklarer dere dette til barna? "Ikke i dag, kjære. Mamma sulter seg på mandager og torsdager, vet du. Og da orker jeg jo ikke noen ting."

• Liker 3
Skrevet

Hvordan kan det være sunt å spise så lite at man ikke orker noen ting? Hvordan forklarer dere dette til barna? "Ikke i dag, kjære. Mamma sulter seg på mandager og torsdager, vet du. Og da orker jeg jo ikke noen ting."

Se det jeg skrev litt tidligere i tråden. Det er ikke et problem i det hele tatt hvis du følger dietten som du skal.

Skrevet

Er det sånn at man sulter 2 dager i uka, og spiser normalt ellers? Eller er man sunn i tillegg til de 2 fastedagene? Etter 3 uker har man jo på en måte sultet seg i 1 uke. Syntes det høres litt sykt ut? eller er det bare bra for kroppen?

Hvor mye kan man gå ned med en sånn diett?

Det er en av de dårligste fastediettene. Periodisk faste er den som fungerer best, og den går ut på at du spiser hver dag, men faster 16 timer per døgn.

Man finner ut hvor mye kalorier man trenger om dagen, og deler det opp i optimal mengde protein, karbohydrater og fett (som man skal på alle dietter, for å ikke ødelegge kroppen) og spiser alt sammen på de 8 timene man "har lov" til å spise.

• Liker 3
Skrevet

Det er en av de dårligste fastediettene. Periodisk faste er den som fungerer best, og den går ut på at du spiser hver dag, men faster 16 timer per døgn.

Man finner ut hvor mye kalorier man trenger om dagen, og deler det opp i optimal mengde protein, karbohydrater og fett (som man skal på alle dietter, for å ikke ødelegge kroppen) og spiser alt sammen på de 8 timene man "har lov" til å spise.

Periodisk faste er vel litt vanskelig å følge livet ut? Tror ikke jeg hadde holdt ut så lenge med faste 16 timer hvert døgn... Har prøvd mange typer faster og dietter, og 5:2 dietten har så langt fungert flott for meg. Føler meg friskere enn før, og går jevnt ned.

Skrevet

Periodisk faste er vel litt vanskelig å følge livet ut? Tror ikke jeg hadde holdt ut så lenge med faste 16 timer hvert døgn... Har prøvd mange typer faster og dietter, og 5:2 dietten har så langt fungert flott for meg. Føler meg friskere enn før, og går jevnt ned.

Jeg synes periodisk faste med 8-timers spisevindu virker mye lettere å følge enn å spise 500 kcal to dager i uka. 8-timers spisevindu er ganske mye egentlig. Hoppe over frokost (er ikke sulten om morgenen likevel), spise lunsj ca kl 11 og spise middag ca kl 18-19.

Anonymous poster hash: f6bbe...50d

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes periodisk faste med 8-timers spisevindu virker mye lettere å følge enn å spise 500 kcal to dager i uka. 8-timers spisevindu er ganske mye egentlig. Hoppe over frokost (er ikke sulten om morgenen likevel), spise lunsj ca kl 11 og spise middag ca kl 18-19.

Enig!

Og en av fordelene med PF er at man faktisk lærer seg til å takle sultfølelse. Var tidligere ekstremt sensitiv og ble mannevond av å gå mer enn 3-4 timer uten mat. Nå er det null problem, går gjerne mange, mange timer.

Anonymous poster hash: 71dcf...b4a

• Liker 3
Skrevet

Fordelen med 5:2 er jo at det faktisk er 5 dager i uka jeg slipper å tenke kalorier, faste, osv. Jeg kan planlegge fastedagene sånn at jeg kan gå i selskap, kose meg med potetgull til en film en kveld i ny og ne, bake med ungene en lørdagskveld. Med periodisk faste er du jo på tå hev hele tia og må si nei til mye! Hvordan forklarer du ungene at nei mamma kan ikke smake i kveld heller, for mamma slanker seg ALLTID?

Skrevet

Fordelen med 5:2 er jo at det faktisk er 5 dager i uka jeg slipper å tenke kalorier, faste, osv. Jeg kan planlegge fastedagene sånn at jeg kan gå i selskap, kose meg med potetgull til en film en kveld i ny og ne, bake med ungene en lørdagskveld. Med periodisk faste er du jo på tå hev hele tia og må si nei til mye! Hvordan forklarer du ungene at nei mamma kan ikke smake i kveld heller, for mamma slanker seg ALLTID?

Det er ikke snakk om å slanke seg alltid. Mange spiser periodisk faste for helsas skyld (ofte i kombinasjon med lavkarbo) og ikke bare for å gå ned i vekt.

Man bør ikke spise så kort tid før man legger seg uansett. Og er barnet så lite at det ikke skjønner konseptet, så har det sannsynligvis lagt seg når klokka bikker 19 eller er på vei til sengs.

Jeg kan også utsette lunsjen noen timer slik at jeg kan spise litt senere på kvelden. Det er heller ikke uvanlig å stå opp litt senere på lørdager slik at man veldig lett starter spisevinduet senere.

Jeg ser virkelig ikke problemet.

• Liker 3
Skrevet

Periodisk faste er ikke en diett men en livsstil. :) Mamma slanker seg ikke alltid, mamma har en trivselsvekt som er lett å holde. :)

Men hver sin smak. Jeg ser virkelig heller ikke problemet. Har tre barn og det minste problemet i verden er at jeg ikke spiser frokost sammen med dem - det har jeg heller aldri gjort, PF eller ikke PF.

Anonymous poster hash: 71dcf...b4a

• Liker 3
Skrevet

Oi oi oi... Her var det mange som ikke engang har prøvd dietten som skulle uttale seg. Folk blir så sinte når andre finner noe som fungerer for dem, og som "bryter" med det å spise hver tredje time :) "Dere spiser jo bare mer på de andre dagene og så er alt ødelagt".

For min del fungerer dette helt fint, jeg føler meg utrolig energisk og er mye skarpere i toppen på fastedagene. "Sulte kroppen"... Jeg ler meg skakk.

Anonymous poster hash: 0ab11...e61
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Hvis man skal ned i vekt, er man avhengig av å telle kalorier uansett hvilken måte man gjør det på. (med mindre man er heldig/jhar flaks og havner i kalloriunderskudd automatisk, og med riktig ballanse av makronæring, så man ikke er i fare for å skade seg)

Hvis du faster litt 2 dager i uka, og spiser vanlig resten av uka, kan de 2 dagene ha null effekt, avhengig av hva som er vanlig for deg. Hvis du i utgangspunktet er en overvektig person, er "vanlig for deg" å spise for mye, som da er grunnen til overvekten, og da er det lett å spise for mye, selv om du faktisk faster 2 dager i uka... Feks, om man trener 3 dager i uka, og holder seg i kalloriunderskudd ved hjelp av diett 5 dager i uka,, kan så lite som 3 sjokoladeplater (eller en hvilken som helst annen kombinasjon av kaloritett mat) på lørdagen være nok til å ødelegge all form for vektreduksjon.

Slanker du deg MÅ du passe på at du er i kalloriunderskudd, og jeg tror at for et gjennomsnitlig menneske, er det omtrent 3000 kalorier minus per uke.

Periodisk faste er vist å ha aller best effekt av alle måter å faste på, både når det kommer til fettforbrenning, og om man vil bygge muskler (dvs. om du ikke trener, slipper du å gå ned i vekt pga muskeltap).

Endret av Yme
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke snakk om å slanke seg alltid. Mange spiser periodisk faste for helsas skyld (ofte i kombinasjon med lavkarbo) og ikke bare for å gå ned i vekt.

Man bør ikke spise så kort tid før man legger seg uansett. Og er barnet så lite at det ikke skjønner konseptet, så har det sannsynligvis lagt seg når klokka bikker 19 eller er på vei til sengs.

Jeg kan også utsette lunsjen noen timer slik at jeg kan spise litt senere på kvelden. Det er heller ikke uvanlig å stå opp litt senere på lørdager slik at man veldig lett starter spisevinduet senere.

Jeg ser virkelig ikke problemet.

Spørsmålet fra TS;

Er det sånn at man sulter 2 dager i uka, og spiser normalt ellers? Eller er man sunn i tillegg til de 2 fastedagene? Etter 3 uker har man jo på en måte sultet seg i 1 uke. Syntes det høres litt sykt ut? eller er det bare bra for kroppen?

Hvor mye kan man gå ned med en sånn diett?

TS spør altså etter dietten 5:2, ikke hvordan periodisk faste har fordeler for helsa ellers. Og ja, vi går ned i vekt med 5:, TS, første uka mye, de neste litt mindre. Se innlegget mitt nederst på 1. side om hvordan du kan takle fastedagene. I tillegg minsker faktisk sultfølelsen, så du har nytte av fasten de dagene du ikke faster også. Anbefaler deg å kjøpe en bok om temaet før du starter for mang nyttige råd, tips og oppskrifter.

• Liker 2
Gjest Mary Quant
Skrevet

5:2-dietten er periodisk faste.

• Liker 2
Skrevet

Hmm. Tror jeg velger å spise lite men variert.. Funka fint! Gått ned i vekt også ;P

Skrevet

5:2 dietten burde vel heller kalles "idiot-dietten"? Unnskyld meg, men hvis dere har litt vett oppi hodet så skjønner dere vel at dette ikke er en optimal løsning? Greit nok, spiser man sunt og riktig mengde mat i 5 dager, for så å kutte litt ekstra to dager i uken, kan være en fin løsning for vektnedgang. Jeg ser på dette som en mellomting mellom en fornuftig vektnedgang, og de 5:2 diett-eksemplene dere kommer med her. spise hva du vil i 5 dager er helt greit så lenge du faster i 2 dager? Mer naivt enn det blir det ikke. Kalorier inn < kalorier ut er det eneste som teller, uansett. Det finnes ingen unntak, mirakelkurer og mer lettvinte løsninger som alle er ute etter. Og hvorfor kaller dere det faste, når dere SPISER på fastedagen? å faste betyr å ikke innta fast føde og kalorier. Du kan drikke vann, kaffe, te etc, men man kan ikke spise under fasting. For all del, jeg sier ikke at dere ikke skal spise, men dere trenger da virkelig ikke kalle det for fasting, når dere bare spiser litt mindre enn vanlig.

Jeg har et forslag til dere. Finn ut hva din BMR er og gang dette tallet med 1,5 (hvis du er i litt aktivitet iløpet av dagen f.eks rydder, lager mat, går en tur til butikken etc). Dette er antall kalorier du trenger å spise. I tillegg til å spise disse kaloriene, så trener du en halvtime-time hver dag. VÆR SÅ GOD ALLE SAMMEN, den fantastiske hemmeligheten dere alle er ute etter. Gjør du dette vil du ende opp med normal vekt, det er ikke mulig å være overvektig med en slik livsstil (med unntak av sykdommer osv). Og hvis du absolutt MÅ spise f.eks litt sjokolade/snacks i helgene, legg deg litt lavere på kaloriinntaket ellers i uken, evt tren mer. Det er ikke sånn at man har rett på en kosedag i uken, alle kosekalorier teller de og. Koser du deg, må du også bevege deg mer slik at du forbrenner vekk kosekaloriene. Og husk å skjekk kaloriinnholdet i maten, mange overvektige mener de spiser mindre enn de egentlig gjør, og sier de har prøvd ALT for å gå ned i vekt. NEi, det har dere faktisk ikke. Vær bevisst på hvor mye kalorier du spiser og vær bevisst på hvor mye du forbrenne under trening. Jogger du i f.eks en halvtime vil du forbrenne rundt 250 kalorier (pluss minus). Lykke til alle sammen, og vær så snill slutt med alt dette diett tullet.

Anonymous poster hash: d9251...e3b
  • Liker 1
Skrevet

5:2-dietten er periodisk faste.

hahahaha nei det er det ikke.

• Liker 1
Skrevet

5:2 dietten burde vel heller kalles "idiot-dietten"? Unnskyld meg, men hvis dere har litt vett oppi hodet så skjønner dere vel at dette ikke er en optimal løsning? Greit nok, spiser man sunt og riktig mengde mat i 5 dager, for så å kutte litt ekstra to dager i uken, kan være en fin løsning for vektnedgang. Jeg ser på dette som en mellomting mellom en fornuftig vektnedgang, og de 5:2 diett-eksemplene dere kommer med her. spise hva du vil i 5 dager er helt greit så lenge du faster i 2 dager? Mer naivt enn det blir det ikke. Kalorier inn < kalorier ut er det eneste som teller, uansett. Det finnes ingen unntak, mirakelkurer og mer lettvinte løsninger som alle er ute etter. Og hvorfor kaller dere det faste, når dere SPISER på fastedagen? å faste betyr å ikke innta fast føde og kalorier. Du kan drikke vann, kaffe, te etc, men man kan ikke spise under fasting. For all del, jeg sier ikke at dere ikke skal spise, men dere trenger da virkelig ikke kalle det for fasting, når dere bare spiser litt mindre enn vanlig. Jeg har et forslag til dere. Finn ut hva din BMR er og gang dette tallet med 1,5 (hvis du er i litt aktivitet iløpet av dagen f.eks rydder, lager mat, går en tur til butikken etc). Dette er antall kalorier du trenger å spise. I tillegg til å spise disse kaloriene, så trener du en halvtime-time hver dag. VÆR SÅ GOD ALLE SAMMEN, den fantastiske hemmeligheten dere alle er ute etter. Gjør du dette vil du ende opp med normal vekt, det er ikke mulig å være overvektig med en slik livsstil (med unntak av sykdommer osv). Og hvis du absolutt MÅ spise f.eks litt sjokolade/snacks i helgene, legg deg litt lavere på kaloriinntaket ellers i uken, evt tren mer. Det er ikke sånn at man har rett på en kosedag i uken, alle kosekalorier teller de og. Koser du deg, må du også bevege deg mer slik at du forbrenner vekk kosekaloriene. Og husk å skjekk kaloriinnholdet i maten, mange overvektige mener de spiser mindre enn de egentlig gjør, og sier de har prøvd ALT for å gå ned i vekt. NEi, det har dere faktisk ikke. Vær bevisst på hvor mye kalorier du spiser og vær bevisst på hvor mye du forbrenne under trening. Jogger du i f.eks en halvtime vil du forbrenne rundt 250 kalorier (pluss minus). Lykke til alle sammen, og vær så snill slutt med alt dette diett tullet. Anonymous poster hash: d9251...e3b

Hva om noen faktisk føler seg mye bedre på fastedagene og har funnet ut at dette er en måte som passer dem? Hvorfor skal de da spise hver tredje time?

• Liker 2
Skrevet

Hva om noen faktisk føler seg mye bedre på fastedagene og har funnet ut at dette er en måte som passer dem? Hvorfor skal de da spise hver tredje time?

Sa jeg de skulle spise hver tredje time? Hvorfor i alle dager skal noen spise hver tredje time, eller etter noen som helst regler what so ever? Hva med å spise NÅR DU ER SULTEN? og gjerne også SLUTTE NÅR DU ER METT. Er ikke verre enn det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...