heiduderborte Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Er det sånn at man sulter 2 dager i uka, og spiser normalt ellers? Eller er man sunn i tillegg til de 2 fastedagene? Etter 3 uker har man jo på en måte sultet seg i 1 uke. Syntes det høres litt sykt ut? eller er det bare bra for kroppen? Hvor mye kan man gå ned med en sånn diett?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Man "sulter" ikke, man faster. Maks 500-600 kcal. Hvor mye man går ned avhenger av hvor mye man spiser de andre dagene. For å gå ned i vekt må man spise mindre enn kroppen forbrenner. Grunntanken bak dietten er at fasten setter i gang prosesser i kroppen som skal være helsebringende. Søk på google for mer detaljer. Anonymous poster hash: bbfdb...e68
Gjest Mary Quant Skrevet 28. januar 2014 #3 Skrevet 28. januar 2014 Nei, du sulter ikke når du faster. Jeg faster mandag og onsdag dersom det ikke er noe spesielt jeg skal disse dagene - i såfall velger jeg en annen dag. Spiser godt dagen før faste - godt = ikke det samme som usunt. Går lange turer på fastedagene, men treningen har jeg lagt til dagene med vanlig kost. Etter at jeg begynte med denne dietten så har jeg blitt mer obs på hva jeg spiser og de store utskeielsene (is, kake, snop ol) holder jeg til en gang i uken .. men jeg har rett og slett mindre behov for usunn mat .. føler ikke den store trangen til dette lenger. Har ikke holdt på så veldig lenge, men merker det utrolig godt på kroppen. Har gått ned flere kilo og føler meg generelt mye mer vel. Jeg tror rett og slett på det jeg har lest om dette kostholdet - at vi ikke er skapt for å spise oss stappmette hver dag.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 Du tar iallefall ingen skade av det. Personlig liker jeg ikke dietter i det hele tatt, men skal man først gå på diett, så høres denne fornuftig ut. Fastedagene gjør at kaloriinntaket synker litt, samtidig som fasteperiodene er så korte at kroppen ikke tar noen skade av det og ikke går i sparemodus. Jeg ville nå llikevel satset mest på å spise variert og sunt til daglig og ikke spise mye godterier mer enn én dag i uka. Anonymous poster hash: 75fa0...c07
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 Er veldig overrasket over hvor lett dette egentlig er for meg. Har fått et annet forhold til mat også, å være sulten eller bare litt fysen gjør meg ingenting lenger, før fikk jeg panikk og spiste. Anonymous poster hash: 0ab11...e61
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Er veldig overrasket over hvor lett dette egentlig er for meg. Har fått et annet forhold til mat også, å være sulten eller bare litt fysen gjør meg ingenting lenger, før fikk jeg panikk og spiste. Anonymous poster hash: 0ab11...e61 Hva spiser du på fastedagene, da? Og spsier du ikke mer på de øvrige dagene? Syns jeg leste om at det gjerne ble 10% mer dagen etter. Anonymous poster hash: deb95...e72
Pringle Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 (endret) Etter at jeg begynte med denne dietten så har jeg blitt mer obs på hva jeg spiser og de store utskeielsene (is, kake, snop ol) holder jeg til en gang i uken .. men jeg har rett og slett mindre behov for usunn mat .. føler ikke den store trangen til dette lenger. Har ikke holdt på så veldig lenge, men merker det utrolig godt på kroppen. Har gått ned flere kilo og føler meg generelt mye mer vel. Jeg tror rett og slett på det jeg har lest om dette kostholdet - at vi ikke er skapt for å spise oss stappmette hver dag. Er veldig overrasket over hvor lett dette egentlig er for meg. Har fått et annet forhold til mat også, å være sulten eller bare litt fysen gjør meg ingenting lenger, før fikk jeg panikk og spiste. Anonymous poster hash: 0ab11...e61 Jeg har opplevd det samme bare ved å spise faste måltider og kutte ut snopet...! Trenger ikke lenger bli stappmett, og tåler å bli sulten uten å få panikk. Det er flott at man kan finne en metode som funker! Om det er periodisk faste, eller lavkarbo, eller kaloritelling, eller... hva som helst, egentlig, hvor man føler at det er noe man kan leve med, over tid. Endret 28. januar 2014 av Pringle 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #8 Skrevet 29. januar 2014 Ja, i dag har jeg hatt min jomfrudag i 5:2-dietten. Etter så mange som skryter av positive resultater her, må jeg forsøke jeg også. Men til dere som sier dere generelt har fått mer kontroll, blir mindre fristet, osv, - hvor lang tid tok det før dere følte disse endringene? Anonymous poster hash: deb95...e72
Gjest Mary Quant Skrevet 29. januar 2014 #9 Skrevet 29. januar 2014 Ja, i dag har jeg hatt min jomfrudag i 5:2-dietten. Etter så mange som skryter av positive resultater her, må jeg forsøke jeg også. Men til dere som sier dere generelt har fått mer kontroll, blir mindre fristet, osv, - hvor lang tid tok det før dere følte disse endringene?Anonymous poster hash: deb95...e72 Jeg merket endring da jeg var innom butikken for å handle etter første fastedag. Usunn mat fristet liksom ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2014 #10 Skrevet 29. januar 2014 Jeg merket endring da jeg var innom butikken for å handle etter første fastedag. Usunn mat fristet liksom ikke. Å jøss. Jeg krysser fingrene for at jeg bare skal få et lite snev av den samme erfaringen som du hadde! Anonymous poster hash: deb95...e72
Gjest Mary Quant Skrevet 30. januar 2014 #11 Skrevet 30. januar 2014 Å jøss. Jeg krysser fingrene for at jeg bare skal få et lite snev av den samme erfaringen som du hadde! Anonymous poster hash: deb95...e72 Ja, det er faktisk litt snodig. Når jeg legger meg om kvelden etter å ha fastet en dag så føler jeg meg veldig tom i magen og sulten på en litt rar måte. Men når jeg våkner om morgenen og står foran kjøleskapet er det liksom ingenting som frister. Jeg tar ofte en yoghurt bare for å spise noe. Senere på dagen endrer det seg. Etter å ha trent for eksempel er jeg utrolig sulten - men da på skikkelig mat. Jeg spiser gjerne fisk og grønnsaker da - og ofte en porsjon til senere på dagen/kvelden. For meg som alltid har hatt problemer med å styre meg når det gjelder mat så har denne dietten vist seg å være bare helt utrolig effektiv. Jeg føler meg vel selv om jeg merker godt at jeg går ned i vekt og at dette er noe som funker. Det er utrolig lett å si "Det er jo bare å spise mindre av usunn mat". Dersom det hadde vært så lett så hadde det ikke vært så mange overvektige mennesker. Så har man alle som går på Grete Roede og lignende kurs som riktignok går ned mange kilo - men de aller, aller fleste av disse går opp igjen like etterpå og da gjerne mye mer enn de har gått ned. Så jeg har virkelig tro på 5:2-dietten som faktisk er noe som lett kan bli en levemåte. Dietten er fleksibel. Jeg har satt opp faste ukedager hvor jeg gjennomfører fasten. Men dersom det er noe spesielt på gang en av disse dagene så finner jeg bare en ny dag å faste. Det er helt uproblematisk.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #12 Skrevet 30. januar 2014 Nei, du sulter ikke når du faster. Jeg faster mandag og onsdag dersom det ikke er noe spesielt jeg skal disse dagene - i såfall velger jeg en annen dag. Spiser godt dagen før faste - godt = ikke det samme som usunt. Går lange turer på fastedagene, men treningen har jeg lagt til dagene med vanlig kost. Etter at jeg begynte med denne dietten så har jeg blitt mer obs på hva jeg spiser og de store utskeielsene (is, kake, snop ol) holder jeg til en gang i uken .. men jeg har rett og slett mindre behov for usunn mat .. føler ikke den store trangen til dette lenger. Har ikke holdt på så veldig lenge, men merker det utrolig godt på kroppen. Har gått ned flere kilo og føler meg generelt mye mer vel. Jeg tror rett og slett på det jeg har lest om dette kostholdet - at vi ikke er skapt for å spise oss stappmette hver dag. Det er sant, men vi er heller ikke skapt til å spise oss stappmette 5 dager i uken heller. Anonymous poster hash: 01507...5f3 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #13 Skrevet 30. januar 2014 Jeg har ikke prøvd 5:2-dietten, bare så det er sagt. Men jeg får samme følelse og effekt av periodisk faste. Ville bare si det, i tilfelle noen var nysgjerrige og kanskje ville prøve. Anonymous poster hash: 71dcf...b4a 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #14 Skrevet 30. januar 2014 Ok, så det var jeg som fortalte at jeg hadde min første fastedag i går (post #8). Dette gikk ikke så bra for meg. I løpet av ettermiddagen ble jeg så søvnig at jeg hadde problemer med å holde meg våken. Og da jeg først skulle legge meg for å sove fikk jeg ikke sove, og jeg sov dårlig fordi jeg hadde spist for lite. Jeg syns også at det prikket i armene (noe jeg har erfart tidligere hvis jeg har spist for lite. Noen som vet hva kommer det av?) I dag var jeg på trening. Jeg hadde mindre energi og muskelstyrke enn vanlig. Og etter å ha spist etterpå, ble jeg så sulten at jeg fortsatte med å spise masse havregryn, mandler, knekkebrød og ost, - sikkert tilsvarende en dagsrasjon av mat. Jeg hadde tenkt å ha min andre fastedag i morgen, men er litt demotivert. Og hvis jeg spiser lite i morgen er det ingen bragd fordi jeg har spist for mye i dag. Hvis jeg spiser alt for mye etter en fastedag, er det egentlig noen hensikt å fortsette med dette regimet? Så er det bare meg 5:2 ikke funker for, - eller er det flere som har hatt (start? *håpefull*)problemer? Anonymous poster hash: deb95...e72
Marsipan Skrevet 30. januar 2014 #15 Skrevet 30. januar 2014 Du er ikke alene om å slite. Jeg syns det går fint på dagtid, men sprekker gjerne om kvelden.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #16 Skrevet 30. januar 2014 Du er ikke alene om å slite. Jeg syns det går fint på dagtid, men sprekker gjerne om kvelden. Skjer det for deg også dagen etter "fastedag"? - Eller på "fastedagene"? (Jeg får meg egentlig ikke til å skrive fastedag uten anførselstegn, for etter min mening er ikke 500 kcal pr dag faste.) Anonymous poster hash: deb95...e72 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #17 Skrevet 30. januar 2014 Og Marsipan, hvor lenge har du holdt på med 5:2? Anonymous poster hash: deb95...e72
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #18 Skrevet 31. januar 2014 I dag var jeg på trening. Jeg hadde mindre energi og muskelstyrke enn vanlig. Og etter å ha spist etterpå, ble jeg så sulten at jeg fortsatte med å spise masse havregryn, mandler, knekkebrød og ost, - sikkert tilsvarende en dagsrasjon av mat. Jeg hadde tenkt å ha min andre fastedag i morgen, men er litt demotivert. Og hvis jeg spiser lite i morgen er det ingen bragd fordi jeg har spist for mye i dag. Hvis jeg spiser alt for mye etter en fastedag, er det egentlig noen hensikt å fortsette med dette regimet? Anonymous poster hash: deb95...e72 Og her forklarer du problemet med denne dietten. Du blir så sulten etter en dag "faste" at du "overspiser" neste dag. Du spiser da opp det underskuddet du hadde dagen før. For deg er kanskje det enkleste å spise litt mindre hver dag. Hvor mye og hva spiste du på "fastedagen"? Anonymous poster hash: bbfdb...e68 1
Gjest AnneShirley Skrevet 31. januar 2014 #19 Skrevet 31. januar 2014 Høres ikke ut som noe for meg, nei.... Hverdagsvaner er slagordet mitt 4
Kath H. Skrevet 31. januar 2014 #20 Skrevet 31. januar 2014 Og her forklarer du problemet med denne dietten. Du blir så sulten etter en dag "faste" at du "overspiser" neste dag. Du spiser da opp det underskuddet du hadde dagen før. For deg er kanskje det enkleste å spise litt mindre hver dag. Hvor mye og hva spiste du på "fastedagen"? Anonymous poster hash: bbfdb...e68 Opplever ikke det problemet med dietten i det hele tatt. Passer på å spise 2 små måltider på fastedagene, holder meg under kalorigrensa. Dagene etter er kroppen mer innstilt på å spise mindre (magesekken trekker seg kanskje litt sammen?) og sukkerbehovet er nesten borte. En veldig viktig ting jeg gjør, jeg holder meg i aktivitet på forskjellige måter fastedagene! Leser en bok jeg har gledet meg til, ser en hyggelig film, lærer hunden et nytt triks, rydder et skap som trenger det, svarer på mailer osv. Sørger rett og slett for å ha noe å gjøre HELE dagen. Jeg tillater ikke meg selv å sitte der og tenke på hva jeg skal spise når bare dagen er over! Sulten holdes på avstand med å drikke vann med litt sitron i. Etter 6 uker er kroppen i god form, kvitt magesmerter jeg slet med før, og har gått ned 4 kg Men som med alle andre dietter, det er hva du er innstilt på og gjør det til selv! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå