Gå til innhold

Sykemelding ved alvorlig sykdom i nær fam.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg den utenkelig og forferdelige telefonen hjemmenifra om at min kjære søster på 16 år, som jeg er sterkt knyttet til, har fått påvist hjernesvulst. Legen sier at den ikke vil være mulig å operere bort, og det er alvorlig.

For å gjøre situasjonen enda vanskeligere så bor jeg over 8 timer unna familien min.

Jeg klarer ikke tenke på noe annet, og vil bare reise ned til søsteren min og resten av familien for å være samlet i denne tiden hvor så mye er veldig usikkert og uvisst.

Men, jeg har jo både jobb som skal utføres og hus som skal betales ned på.

Hvordan er det å sykemelde seg en kort periode i slike situasjoner?

Anonymous poster hash: 8b65c...060
Skrevet

I dag fikk jeg den utenkelig og forferdelige telefonen hjemmenifra om at min kjære søster på 16 år, som jeg er sterkt knyttet til, har fått påvist hjernesvulst. Legen sier at den ikke vil være mulig å operere bort, og det er alvorlig.

For å gjøre situasjonen enda vanskeligere så bor jeg over 8 timer unna familien min.

Jeg klarer ikke tenke på noe annet, og vil bare reise ned til søsteren min og resten av familien for å være samlet i denne tiden hvor så mye er veldig usikkert og uvisst.

Men, jeg har jo både jobb som skal utføres og hus som skal betales ned på.

Hvordan er det å sykemelde seg en kort periode i slike situasjoner?

Anonymous poster hash: 8b65c...060

Ja det er mulig.

Anonymous poster hash: 855ea...35d

Skrevet

Søk om velferdspermisjon, ta ut ferie eller avspasering.

Anonymous poster hash: cd157...943
  • Liker 3
Skrevet

I utgangspunktet dekkes det ikke av sykmeldingsreglene, men en forståelsesfull lege vil nok kunne gi deg en kort sykmelding på bakgrunn av "situasjonsbetinget psykisk ubalanse" eller lignende. Et alternativ er å spørre arbeidsgiver om velferdspermisjon.

Trist å høre om søsteren din, forresten.

Anonymous poster hash: 9f077...d85
  • Liker 2
Skrevet

Det er lov å sykemelde seg på grunnlag av alvorlig sykdom i nær familie!

Skrevet

Dette høres ut som en forferdelig situasjon for deg, kondolerer og mange varme klemmer fra meg.

Til spørsmålet ditt: Min mor fikk ALS i ganske ung alder og det gikk nedover med henne i et voldsomt tempo. Jeg ble sykemeldt ganske lang tid på grunn av dette, ikke fordi mamma var syk, men fordi jeg ble preget av at hun var syk. Jeg ble svært deprimert, og slet med dette en god stund etter at hun hadde gått bort, jeg mistet håret, all matlyst forsvant og jeg raste ned i vekt, jeg fikk elveblest og jeg hadde trøbbel med å sove. Sjefen min oppfordret meg til å få sykemelding, fordi jeg jo faktisk ble syk av dette.

Jeg tror ikke du får noen problemer med å forklare legen din at dette preger deg såpass at du ikke fungerer i jobb nå, og det forstår jeg veldig godt. Folk er forskjellige, en kollega av meg mistet nettopp sin far og foretrekker overtid for å slippe å tenke.

Gå til legen og tilbring tid med din søster.

Anonymous poster hash: c9634...b4c
Gjest Badabing
Skrevet

Så forferdelig tragisk! :(

Da moren min brått ble alvorlig syk, ringte jeg bare jobben og sa at jeg måtte være på sykehuset. De fikset alt, jeg trengte ikke engang sykemelding. Tror det ble skrevet opp som velferdspermisjon. Men det lureste er kanskje å be om en sykemelding så man er sikker på at det går i orden?

Sender deg gode tanker!

Skrevet

Hvis du reagerer på en vanskelig situasjon med å bli arbeidsufør, er det ikke den vanskelige situasjonen i seg selv, men dine reaksjoner på den vanskelige situasjonen, som kan gi grunnlag for sykmelding.

Anonymous poster hash: 52488...19c
  • Liker 2
Skrevet

Venninna mi mistet kjæresten sin i en ulykke. Ho var såpass nede at ho ikke orket å jobbe. Ho fikk ikke lov til å ta sykemelding. Ho måtte jobbe, men så finnes det jo de som faktisk har forståelsesfull og gir deg sykemelding. Trist å høre om søstra de.

Anonymous poster hash: abc07...8d8
Skrevet

Det er lov å sykemelde seg på grunnlag av alvorlig sykdom i nær familie!

Nei, det er det ikke. Det er mulig å BLI sykemeldt på grunnlag av alvorlig sykdom i nær familie. Faktisk er det mulig å bli sykemeldt for omtrent alt som kan skje.

Du tar ikke feil, men måten du sier det på før det til å høres ut som om man har krav på å bli sykemeldt for dette.

Anonymous poster hash: 46778...c7c

• Liker 2
Skrevet

Jeg mistet min bestevenn i en ulykke for noen år siden - og fikk da sykemelding med diagnose "Psykisk ubalanse situasjonsbetinget". For det er nettopp det man er når man får slike beskjeder. Så hør med legen din du, så trist å høre om lillesøsteren din. Klem til deg <3

Gjest Coolaid
Skrevet

Du kan bli sykemeldt. Men da pga din egen situasjon. Altså feks psykisk ubalanse situasjonsbetinget som nevnt over. Men da må du jo være akkurat det. Altså, stresset, deprimert, eller noen annet pga situasjonen din i familien. En lege forstår sikkert at du ikke har det bra.

Håper på det beste for deg og familien din :)

Skrevet

Kan du ikke be om velferdspermisjon, ta ut ferie eller søke permisjon først og så se an situasjonen? Kanskje du oppdager at du trenger å jobbe. Hvis du skulle få psykiske plager kan du jo legge frem ønske om sykemelding.

Anonymous poster hash: c3e2d...34e

Skrevet

Du kan bli sykemeldt så lenge det påvirker DEG. Legen kan ikke i utgangspunktet sykemlede deg for at søsteren din er syk, men så lenge du er påvirket av dette er det mulig med sykemelding. Snakk med legen din :)

Så vil jeg gi deg en god klem <3 dette var en helt forferdelig situasjon.

Skrevet

Det er korrekt at du ikke kan få sykemelding på grunn av din søsters sykdom, men hvis situasjonen påvirker din helse kan du få sykemelding på bakgrunn av det. Du kan også søke velferdspermisjon med eller uten lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...