AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Er dette er yrke å anbefale? Noen som vet om en utdanning man kan ta som gartner i voksen alder? Anonymous poster hash: a0f7d...9db
~white lady~ Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 http://www.bondelaget.no/utdanning-for-voksne-agronom-gartner/category4953.html
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 Nå spørs det litt hva du mener med gartner, en anleggsgartner i en Kirkegård tjener vel maks 350.000 eller noe, en gartner på et hagesenter vil derimot i stor grad være en selger og kan få provisjon/bonus/overtid/helgetilegg osvosvosv og kan no tjene opp mot 420-450 som ansatt eventuelt har du også avdelingslederstillinger osv der du kan tjene mer. Men da må du tenke mer typisk selgerlønn heller en ren gartnerlønn. Anonymous poster hash: afef0...50c
absinthia Skrevet 28. januar 2014 #4 Skrevet 28. januar 2014 (endret) Det er to forskjellige typer gartnere: annleggsgartnere som skal kunneutforme og vedlikeholde hager, grøntannlegg og fritidsanlegg og blant annet legge stein mm, og produksjonsgartnere som skal kunne dyrke frukt, bære, grønnsaker, blomster, planter mm både på friland og i hus. Man skal også ha kunnskap om vedlikehold av planter som vokser i hage. Man skal kunne ha peiling på tekniske ting som har med veksthusklima og lys, samt vedlikehold av maskiner og redskaper. Annleggsgartnere har en helt grei lønn, men produksjonsgartnere tjener dårlig! ..men om du er heldig og får deg jobb innenfor kommune eller fylkeskommune som fagarbeider, får du en helt grei lønn, på samme nivå som andre fagarbeidere i denne sektoren. I det private var skillene større og da jeg gikk nyutdannet ut som gartner hadde jeg tjent litt bedre på å vaske gulv hos kommunen enn tariffen for gartnere tilsa at jeg skulle ha om jeg jobbet som det. Jobben er helt fantastisk, spesielt om du er heldig og får jobbe et sted der de driver med flere ting og ( etter mitt syn) gjerne får være en del ute. Jeg har jobbet med både matproduksjon, planteskolevarer,sommerblomster, potteplanter og altså både vært ute og inne. Det er ganske vanlig at folk som utdanner seg som gartnere har noen år på rumpa først. Gartnerutdanningen kan du ta på videregående skoler som tilbyr dette, men det er nok bare noen ganske få steder jevnt fordelt i landet du kan ta denne utdanningen. Du tar gjerne et grunnkurs i landbruk og følger på med to år med spesialisering i gartneri og hagebruk. Edit: jeg jobber ikke som gartner nå lenger. Trengte et yrke der det var flere jobbtilbud over hele landet og ikke stort sett bare i den nedre halvdelen. Endret 28. januar 2014 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #5 Skrevet 28. januar 2014 Nå spørs det litt hva du mener med gartner, en anleggsgartner i en Kirkegård tjener vel maks 350.000 eller noe, en gartner på et hagesenter vil derimot i stor grad være en selger og kan få provisjon/bonus/overtid/helgetilegg osvosvosv og kan no tjene opp mot 420-450 som ansatt eventuelt har du også avdelingslederstillinger osv der du kan tjene mer. Men da må du tenke mer typisk selgerlønn heller en ren gartnerlønn. Anonymous poster hash: afef0...50c sitter du bare å tipper? Sjekk fakta. kirkegårder har ikke fas ansatte kirkegårder Anonymous poster hash: 743b5...23e
absinthia Skrevet 28. januar 2014 #6 Skrevet 28. januar 2014 Her er tariffavtalen: http://tariffavtaler.nho.no/filer/Historisk_tariffavtaler_2008/525%20Jordbruk%20og%20Gartneri%202012-2014%20(2).pdf
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #7 Skrevet 28. januar 2014 Er dette er yrke å anbefale? Noen som vet om en utdanning man kan ta som gartner i voksen alder? Anonymous poster hash: a0f7d...9db Det er et yrke som kan anbefales ja. En gartner er så mangt. Satser du på dyrke ting, så er du i en sårbar situasjon. Kan gi et eks på en gartner. Han har gartnerutdannelse, jeg husker ikke siste skolen han tok,men det har vel noe med alsidigheten hans å gjøre. Han driver et gartneri. Ikke så stort,men stort nok. enormt med utearealer. På våren begynner salget. En plass alle rømmer til. Han er ikke ved salget selv. Han får omtrent alle oppdrag av bedrifter til å anlegge nytt på utsiden av bygg. Han anlegger uteområdet,planter og står i. Han har også fått ansvar for uteområdene til en del borettslag. han er fullt opptatt.Etter sommeren så begynner høsten i gartneriet. Han har mye besøk da også,men da går det mest i trær og busker forsto jeg. Da begynner han laging av dekorasjoner til jul. Det holder han på med til inn på julen. Helt utrolig det han lager. Leverer mye til hotell og resturanter, også ut av kommunen. 15 september har han fått frem vognen sin, da selger han bær og frukt og planter fra vognen på torget. Des mnd er vognen fylt med juleblomster. Sånn holde de på. Inntekten hans er langt over det de tra andre gartnere jeg kjenner tjener. Snakker da om skattbar inntekt. Anonymous poster hash: 743b5...23e
absinthia Skrevet 28. januar 2014 #8 Skrevet 28. januar 2014 Det er et yrke som kan anbefales ja. En gartner er så mangt. Satser du på dyrke ting, så er du i en sårbar situasjon. Kan gi et eks på en gartner. Han har gartnerutdannelse, jeg husker ikke siste skolen han tok,men det har vel noe med alsidigheten hans å gjøre.Han driver et gartneri. Ikke så stort,men stort nok. enormt med utearealer. På våren begynner salget. En plass alle rømmer til. Han er ikke ved salget selv. Han får omtrent alle oppdrag av bedrifter til å anlegge nytt på utsiden av bygg. Han anlegger uteområdet,planter og står i. Han har også fått ansvar for uteområdene til en del borettslag. han er fullt opptatt.Etter sommeren så begynner høsten i gartneriet. Han har mye besøk da også,men da går det mest i trær og busker forsto jeg. Da begynner han laging av dekorasjoner til jul. Det holder han på med til inn på julen. Helt utrolig det han lager. Leverer mye til hotell og resturanter, også ut av kommunen. 15 september har han fått frem vognen sin, da selger han bær og frukt og planter fra vognen på torget. Des mnd er vognen fylt med juleblomster. Sånn holde de på. Inntekten hans er langt over det de tra andre gartnere jeg kjenner tjener. Snakker da om skattbar inntekt. Anonymous poster hash: 743b5...23e Han tjener en god del på anleggsvirksomheten som gjør at han holde hodet over vannet. De fleste små produksjonsgartnerier som driver med annen produksjon enn planteskolevarer,sommerblomster og kanskje juleblomster til jul er en saga blott. De sluttet eller gikk konkurs mellom midten av nittitallet og ca 2005. Nå for tiden er det mye rimeligere å kjøpe de fleste potteplanter fra andre land i Europa der de ikke har så lave vintertemperaturer enn å produsere dem selv. Å dra en tilfeldig selvstendig næringsdrivende gartner inn i en diskusjon om standard lønn blir det samme som om jeg på et spørsmål om lønn, svarer at man kan bli mangemillionær om man utdanner seg innen fiskeri og havbruk, fordi " Geir Gulltann" kjøpte seg en fiskebåt og nå har et eiendomsimperium.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå