Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg anskaffet meg CLA tabletter, for å prøve om dette har noen virkning.

Jeg har ett ganske ok kosthold og trener fra to til fire ganger i uka, så jeg håper jo på en slags virkning , (etter å ha stått stille på vekta veldig lenge nå)

Det jeg er usikker på er innholdet av Conjunggated Linolenic Acid i tablettene.

Jeg leste i en artikkel at det er veldig stor forskjell fra produsent til produsent hvor mye CLA de "putter " i tabl.

Mine tabl inneholder 1000 mg med CLA. Innhold pr. 100 gr er100 g FETT! Hvorav 95 g er umettede fettsyrer.

Det var jo fett disse tabletten skulle fjerne????:o

Med fett skal fett fordrives?

Noen som kan opplyse meg , eller har prøvd disse før.....

Jeg har alltid holdt meg langt borte fra slanketabletter og dietter, men nå falt jeg altså for fristelsen og sitter her som ett ? tegn :roll:

Skrevet

Kroppen trenger faktisk fett for å fungere.

Tidligere (leeenge siden) fikk vi CLA gjennom kjøttet vi spiste fordi dyrene beitet ute. Nå lever de på kraftfor, og kjøtt er derfor ikke en kilde til CLA lenger.

Jeg har brukt dem lenge, og syns de er OK - dessuten blir jeg mindre premenstruell når jeg bruker dem - god nok grunn i seg selv, det!

Gjest Moonshadow
Skrevet

Det var nettop ett program på tv der disse ble testet og kom ut som bare juks.. De sa de ikke hadde noe som helst funksjon og de var laget kun for å selge..

Har prøvd de selv også, jeg og min daværende forlovede og ett vennepar og de funket ikke på noen av oss

Skrevet

At endel prøver CLA og ikke får noen effekt, kan ha sammenheng med hvordan, hvor mye og over hvor lang tid man bruker produktet.

Her er en god artikkel om essensielle fettsyrers funksjon.

Utdrag fra artikkelen:

(...)Disse fettsyrene er mer spesialiserte og vil gi unike fordeler når du prøver å gå ned i vekt:

CLA (konjugert linolsyre): Klinisk forskning viser at CLA kan fremme fett- forbrenningen samtidig som kroppen beholder muskelmasse. CLA er en samlebetegnelse for de forskjellige kjemiske variantene av linolsyre - en av de essensielle omega-6 fettsyrene. For mennesker har det vist seg at 3000 mg om dagen i minst tre måneder, fører til en gjennomsnittlig nedgang i kroppsfett på 20 prosent. Forskerne forklarer det ved at det hindrer små fettceller fra å bli store, de fremmer danning av muskulatur og det øker oksideringen i fettcellene.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Hilsen Snuppeline

Gjest Lasse
Skrevet

Den store kommersielle interessen for konjugerte linolsyrer (CLA) ble vekket da man fant at CLA reduserte fettvevet hos mus som er under vekst med 50 %, når de fikk en diett som inneholdt 1 vektprosent CLA. Folkehelseinstituttet har nylig utført en risikovurdering av CLA for Mattilsynet. Totalt er det publisert 12 supplementeringsstudier på mennesker. Ingen studier viste vektreduksjon, men i 3 av studiene målte man en signifikant reduksjon av fettmasse. Reduksjonen av fettmasse var imidlertid marginal og både metoder og klinisk relevans kan diskuteres.

CLA er isomerer av linolsyre, der dobbeltbindingene er konjugerte, det vil si er adskilt av en enkeltbinding. Totalt antall mulige former av CLA er 16, hvor de fleste har en trans konfigurasjon. De mest studerte isomerene er 9-cis,11-trans-CLA og 10-trans,12-cis-CLA, og i de fleste kosttilskuddene utgjør disse over 80 % i omtrent 1:1 forhold. Naturlig forekommer CLA først og fremst i melkefett og fett fra drøvtyggere. Ca. 0,7 % av fettsyrene i melkefett er CLA-fettsyrer og 95 % av disse er 9-cis,11-trans-CLA. Inntaket av CLA er beregnet til å ligge mellom 20-170 mg/dag, mens anbefalt inntak fra kosttilskudd ligger 10-100 ganger over dette. I en klinisk studie med 10-trans,12-cis CLA isomeren hos menn med metabolsk syndrom målte man økt insulinresistens og redusert HDL-kolesterol (det ”gode” kolesterolet). Hos ammende kvinner reduserer CLA-supplementering den totale fettmengden i brystmelk. Videre har man sett at fødselsvekt er negativt korrelert til CLA-konsentrasjonen i navlestrengsblod. Dette tilsier at gravide og ammende kvinner ikke bør bruke CLA-produkter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...