Gå til innhold

Skatte av 1500 kroner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat mottatt 1500 kroner fra et magasin, hvor jeg har skrevet en artikkel. Imidlertid kom det bare 975 kroner inn på konto, da det er trukket skatt.

Jeg trodde jeg i utgangspunktet kunne tjene inntil en viss sum (type 3000??) fra én og samme arbeidsgiver (dette var et engangstilfelle - jeg kommer ikke til å motta mer lønn fra dem i år), men da tror jeg visst feil?

I fjor mottok jeg 1000 kroner fra et annet, tilsvarende magasin. Da ble det ikke trukket skatt.

Anonymous poster hash: 5fc3d...f37
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leverte du skattekort?

Skrevet

Tror du må betale skatt så lenge du har tjent over fribeløpet, selv om det er et "engangstilfelle" og en liten sum.

Anonymous poster hash: afa3b...e0d
Skrevet

Leverte du skattekort?

Ja, de ville ha skattekort. For de 1000 i fjor ble ikke skattekort etterspurt.

Skrevet

Tror du må betale skatt så lenge du har tjent over fribeløpet, selv om det er et "engangstilfelle" og en liten sum.

Hva er da "fribeløpet"?

Skrevet

Fribeløpet er 1000 kr.

Skrevet

Hva er da "fribeløpet"?

Jeg tenkte på frikort: http://www.skatteetaten.no/no/person/skattekort-og-forskuddsskatt/frikort/

Tjener du mer enn dette i løpet av et år må du betale skatt, selv av små beløp og selv om lønna kommer fra flere forskjellige arbeidsgivere.

Skrevet

En skal ikke skatte dersom en tjener under et visst beløp (frikort gjelder ikke her), litt usikker på beløpet - men trodde det var rundt 3000,-

Anonymous poster hash: f48b0...0d7
Skrevet

Fribeløpet er 1000 kr.

Nettopp. Så om magasinet hadde betalt meg 1000 kroner, hadde jeg mottatt 1000 kroner. Når de honorerer med 1500, får jeg 975. Luringene. :)

Jeg tenkte på frikort: http://www.skatteetaten.no/no/person/skattekort-og-forskuddsskatt/frikort/

Tjener du mer enn dette i løpet av et år må du betale skatt, selv av små beløp og selv om lønna kommer fra flere forskjellige arbeidsgivere.

Jaja, frikort blir jo noe helt annet. Det har jeg ikke hatt på over tyve år. ;)

Skrevet

En skal ikke skatte dersom en tjener under et visst beløp (frikort gjelder ikke her), litt usikker på beløpet - men trodde det var rundt 3000,-

Anonymous poster hash: f48b0...0d7

Hm… Nehei? Det var nemlig det jeg i utgangspunktet trodde. Men det stiller seg kanskje annerledes når jeg har full jobb, og dette med skriving bare er en attåtnæring.

Skrevet

Greia er vel om det er regnes som næringsinntekt eller ikke. Dersom man skriver en artikkel for et magasin skal det vel godt gjøres at det ikke regnes som næringsinntekt, og dermed må man betale skatt.

http://www.dinside.no/215784/skattefrie-smaabelop

Tja… Da blir jeg litt i tvil, egentlig. Jfr. siste setning, "Men også her gjelder selvsagt begrensningen om at det ikke er lov å drive som næringsdrivende".

Det er på ingen måte som næringsdrivende at jeg har produsert denne teksten. Og det er tydelig at det andre magasinet - hvilket egentlig er klin likt dette - ikke har tolket mitt bidrag som noe som skulle medføre skatting.

Hva er det da som ikke er å betrakte som næringsinntekt? Eksempler?

Her blir det snakk om at jeg har tapt hele 25 kroner, sånn sett skal jeg på ingen måte krangle! :ler: Men jeg synes bare det hadde vært interessant å vite hvilke regler man forholder seg til.

Skrevet

Nettopp. Så om magasinet hadde betalt meg 1000 kroner, hadde jeg mottatt 1000 kroner. Når de honorerer med 1500, får jeg 975. Luringene. :)

Jaja, frikort blir jo noe helt annet. Det har jeg ikke hatt på over tyve år. ;)

Hei!

Først og fremst. Man kan motta inntil 1000 kr(dette var i 2012 - kan ha blitt indeksregulert) skattefritt fra forskjellig arbeidsgiver. Så i prinsippet kan du ha 20 arbeidsgivere å motta 1000 kr fra hver av de, altså totalt 20 000 kr uten at staten vil kreve skatt for de. Derfor er ofte 1000 kr en symbolsk sum som blir brukt i feks borettslag osv.

Når det gjelder denne setningen "Nettopp. Så om magasinet hadde betalt meg 1000 kroner, hadde jeg mottatt 1000 kroner. Når de honorerer med 1500, får jeg 975. Luringene. :)" så er det helt feil. Magasinett har betalt 1500 kr for den jobben du har gjort. At 525 kr av de gikk til forskuddsbetaling av din skatt for 2014(?) gjør ikke at de sparer penger det er fremdeles 1500 kr som går ut i fra Magasinets konto. Men det er jo heller en tanke for deg selv. Du tjener faktisk mer, i kroner og ører, der og da ved å gå ned til 1000 kr i honorar. Så kanskje du bør regne deg til at du må få betalt fra 1600 kr for at det skal lønne seg å gå over den "vanlig" 1000lappen :danse:

Gjest Blubberella
Skrevet

Tja… Da blir jeg litt i tvil, egentlig. Jfr. siste setning, "Men også her gjelder selvsagt begrensningen om at det ikke er lov å drive som næringsdrivende".

Det er på ingen måte som næringsdrivende at jeg har produsert denne teksten. Og det er tydelig at det andre magasinet - hvilket egentlig er klin likt dette - ikke har tolket mitt bidrag som noe som skulle medføre skatting.

Hva er det da som ikke er å betrakte som næringsinntekt? Eksempler?

Her blir det snakk om at jeg har tapt hele 25 kroner, sånn sett skal jeg på ingen måte krangle! :ler: Men jeg synes bare det hadde vært interessant å vite hvilke regler man forholder seg til.

Jeg aner ikke hvor grensen går for hva som kan kalles næringsinntekt eller ikke. Tror ikke skatteetaten er helt sikker bestandig heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...