Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan overfører jeg et fond jeg har med + kapital-penger over til sparekontoen min i en annen bank? Skal jeg møte opp i en vanlig filial og si; ''Eh.., du, eh.., jeg tror jeg har et fond hos dere, liksom, på en måte, osv... og eh..., hvordan overfører man det over til en sparekonto i en annen bank? Osv. eh?..'' Eller?

Alle kostnader trekkes automatisk, og de bare trykker slett-knapp på fondet og kopierer inn summen og overfører den til sparekontoen min, uten noe mer stress, signeringer, og papirarbeid, sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei, du må be banken din om å selge din andel i fonden, for så å få pengene inn på den kontoen du vil.

Du selger andelen din, for så å få betalingen din inn på valgt konto.

red: slik fikk beskjed om at det skulle gjøres

Endret av Corvo
Skrevet

Men hvis jeg sier de skal oppløse fondet mitt, og gi meg pengene på sparekontoen, så forstår de hva jeg mener? Altså, pengene får jeg med en gang? Inget papirarbeid, signering, og stress? Jeg har jo legitimasjonen min.

Skrevet

Men hvis jeg sier de skal oppløse fondet mitt, og gi meg pengene på sparekontoen, så forstår de hva jeg mener? Altså, pengene får jeg med en gang? Inget papirarbeid, signering, og stress? Jeg har jo legitimasjonen min.

Jeg jobber i Nordea og hos oss er det mange kunder som ber om å selge andeler og overføre til en annen bank, det er 0 stress :) Trengs kun en signatur fra deg så er penger på konto innen 4 arbeidsdager.

Anonymous poster hash: 211bc...24f

• Liker 1
Skrevet

Hva om man har sparekontoer/brukskontoer i forskjellige banker, men kun ETT bank-kort, tilknyttet EN bank... Hvordan får man ''tatt ut'' av de andre da?

Hva tjener bankene på at folk setter få penger inn på konto, deretter tar de ut når de har økt?

Skrevet

Jeg jobber i Nordea og hos oss er det mange kunder som ber om å selge andeler og overføre til en annen bank, det er 0 stress :) Trengs kun en signatur fra deg så er penger på konto innen 4 arbeidsdager.

Anonymous poster hash: 211bc...24f

å si opp avtalen før perioden er over vil utløse en skatt her?

Anonymous poster hash: d0c15...47f

Skrevet

Hva mente du nå? o.O Jeg har et fond, ikke aksjer o.O Nå ble jeg faktisk redd. Han sa det ikke var noen kostnader o.O

Skrevet

Fond er på en måte aksjer.

Når du går i banken sier du enkelt og greit at du vil overføre penger fra fondet ditt til konto i annen bank. Du må oppgi beløp og kontonr og sikkert signere på noe. Deretter tar det ca 3 dager så er

Pengene på konto.

Skrevet

å si opp avtalen før perioden er over vil utløse en skatt her?

Anonymous poster hash: d0c15...47f

Har du vanlige fondsandeler (altså ingen spesiell spareavtale) er det ikke snakk om noen avtale med noen periode. Du tar bare kontakt med fondsforvalteren (der fondene er kjøpt, f.eks. banken) og sier hvor mange andeler du ønsker å selge. Fondsforvalteren kan evt ta et gebyr for å gjøre denne jobben. Når andelene er solgt får du i løpet av noen dager pengene på valgfri konto.

Overskuddet av salget av fondsandelene må det skattes 28% av.

Anonymous poster hash: 78b42...4b2

Skrevet

Har du vanlige fondsandeler (altså ingen spesiell spareavtale) er det ikke snakk om noen avtale med noen periode. Du tar bare kontakt med fondsforvalteren (der fondene er kjøpt, f.eks. banken) og sier hvor mange andeler du ønsker å selge. Fondsforvalteren kan evt ta et gebyr for å gjøre denne jobben. Når andelene er solgt får du i løpet av noen dager pengene på valgfri konto.

Overskuddet av salget av fondsandelene må det skattes 28% av.

Hva mener du med det? Slutt å tull a! Jeg overfører jo bare fra en sirkel til en annen. Fond er en sirkel, sparekonto er en annen, du flytter det fra A til B, det er dine egne penger... De kan ikke kreve å ta skatt av det?

Skal jeg liksom ha 3,000 kroner, og bare la en tusenlapp stå igjen, for om 12 måneder skal den inn til skatt? Vet du hva... Er dette sant må jeg nesten få en avklaring med banken. De sa til meg at alt var i orden og at det var solgt, jeg får penger, de får fondsandeler, og that's it... Fy f...

Skrevet

Du tar ut (selger) alt.

Dersom det er overskudd (fortjeneste), altså at pengene har økt mens de stod i fondet, så beregnes det 27% skatt av dette. Likeledes får du 27% fradrag dersom underskudd (tap). Dette melder banken inn til skattemyndighetene, og det kommer med på selvangivelse/skatteoppgjør. Du kan altså risikere restskatt, men dersom du vet hvor mye overskudd det er snakk om er det en smal sak å justere skattekortet deretter.

Det er akkurat det samme med renteinntekter, de skattes det også 27% av. Og 27% fradrag for gjeldsrenter.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg visste ikke jeg hadde noe fond, at all? Jeg fikk vite først nå i tenårene mine, at jeg hadde det. Ja, fondet har sikkert økt og sunket osv. osv. helt siden det ble opprettet da jeg var barn, men NEI, jeg vet ikke hva fondet STARTET på, og om det i det hele tatt har ØKT. Vet bare jeg hadde det.

Hvordan kan jeg regne skatt på et tall jeg ikke har? FY f... Nå er det ingen angrerett heller. Skatt det betales vel automatisk, altså banken trekker av summen, før de sender den til brukskontoen din, håper jeg?

Skrevet

Banken skal kunne opplyse deg om hva som er innskudd og hva som er eventuell avkastning. Banken trekker ingenting av skatt, du får hele beløpet utbetalt.

Skrevet

Men hva er alt dette skatte-bullshittet, da?

Jeg spurte banken 3 ganger om alt var i orden av papirer, mellom banker, og brev, og alt det der...

Skrevet

Men hva er alt dette skatte-bullshittet, da?

Jeg spurte banken 3 ganger om alt var i orden av papirer, mellom banker, og brev, og alt det der...

De har gjort det de skal gjøre. De trekker ikke skatt av renten du får på bankinnskudd heller, men det er fortsatt skattepliktig hvis inntekten kommer over en viss sum i året. Hvis fondsandelen dine har gitt stort overskudd og du ikke har noen andre inntekter ville det lønnt seg å ikke selge mer enn at fortjenesten utgjør 40 000 eller hva det nå er grensen er.

Anonymous poster hash: 8cbd0...d73

• Liker 1
Skrevet

Har jobb med lav lønn, og nå tar jeg ut dette fondet. Det er GODT under 40,000 kr. Så ingen fare?

Skrevet

Har jobb med lav lønn, og nå tar jeg ut dette fondet. Det er GODT under 40,000 kr. Så ingen fare?

Hvis du allerede betaler skatt vil du måtte skatte av den delen av verdien som er gevinst.

Anonymous poster hash: 8cbd0...d73

• Liker 1
Skrevet

Men hvordan vet jeg hva slags del som er gevinst? Jeg fikk først vite i år at jeg hadde et fond, som foreldrene mine startet opp for meg...

Jeg vet jo ikke om vi kjøpte det for 1 kr, og økt til 1,000. Eller om vi kjøpte det for 2,000, og har sunket til 1,000?

Skatt tas heldigvis automatisk, sant? Når jeg får en viss sum inn på konto, da er alt automatisk registrert i selvangivelsen min, skatteetaten, og jeg kan bruke den summen penger som er som disponibelt beløp?

Skrevet

Banken kan opplyse om det er fortjeneste eller tap på fondet ditt. Du får utbetalt hele beløpet på kontoen din. Banken sender opplysningene til skatteetaten og du vil enten måtte betale skatt eller få skattelette neste år.

• Liker 1
Skrevet

Han sa fondet hadde gått opp siden sist, smilte, og sa at nå hadde jeg vært heldig.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...