AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Hei hei, Jeg har prøvd diverse lånekalkulatorer, men jeg blir ikke helt klok på disse. Jeg har funnet en leilighet til 2 millioner, med fellesutgifter på 3000kr. Sett bort fra felleskostnadene - hvor mye vil selve lånet på 2 millioner koste i måneden? Hva vil bli min "husleie"? Prøver å regne på om det lønner seg å leie eller eie Takk! Anonymous poster hash: dbbd6...2c7
Pusemamma Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Det spørs hvor fort du skal betale tilbake lånet. Er det 25-30 år? Så har du renten på lånet. Spørs hva banken kan gi deg. Mye som spiller inn før du vet hva du må ut med pr mnd.
goldenchanel Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 Med rentefordelene du får vil lånet koste deg 12 170 kr ( 10 295 kr når du trekker fra rentefordeler ) hvis du har en rente på 4 % over 20 år. Tar du lånet over 30 år med 4 % rente koster det deg 9 598 kr ( 7 721 kr når du trekker fra rentefordelene ) Du må også huske at det du betaler ned i måneden når du eier gjør også at leiligheten blir mer og mer din, dette skjer ikke når du leier
Tussilago_2 Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 Liker denne kalkulatoren til DNB - der kan du selv enkelt se hva lånet koster i forhold til renter, år osv... https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html?WT.svl=keyword_u39 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Jeg liker denne, for man kan legge inn mer og den tar også automatisk hensyn til skattefradrag av renter osv.. http://www.husbanken.no/lan/laanekalkulator/ Anonymous poster hash: c0a23...72b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 Det spørs hvor fort du skal betale tilbake lånet. Er det 25-30 år? Så har du renten på lånet. Spørs hva banken kan gi deg. Mye som spiller inn før du vet hva du må ut med pr mnd. Vi har 300.000 i egenandel, og vi kan nok få en god del mer med lønningene våre, men vi har forelsket oss i en leilighet som koster litt under 2 millioner. Jeg ville bare vite omtrent hva det ville være per måned for å sammenligne med husleien vi betaler nå. Med rentefordelene du får vil lånet koste deg 12 170 kr ( 10 295 kr når du trekker fra rentefordeler ) hvis du har en rente på 4 % over 20 år. Tar du lånet over 30 år med 4 % rente koster det deg 9 598 kr ( 7 721 kr når du trekker fra rentefordelene ) Du må også huske at det du betaler ned i måneden når du eier gjør også at leiligheten blir mer og mer din, dette skjer ikke når du leier Takk! Vi betaler 10.000kr i husleie nå, så det blir ikke den store forskjellen, og da vil det nok lønne seg på lang sikt! Liker denne kalkulatoren til DNB - der kan du selv enkelt se hva lånet koster i forhold til renter, år osv... https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html?WT.svl=keyword_u39 Takk! Anonymous poster hash: dbbd6...2c7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #7 Skrevet 27. januar 2014 Vi har et lån på 2 mill og betaler 12000 i mnd med nedbetaling på 20 år . Anonymous poster hash: b52d3...ffe 1
cattleya Skrevet 27. januar 2014 #8 Skrevet 27. januar 2014 Du må huske på at du nok får et topplån, som banken mest sannsynlig krever nedbetalt over 5 år. Så 15% av kjøpesummen forventer de nok å få tilbake om 5 år
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #9 Skrevet 30. januar 2014 Du må også huske at det du betaler ned i måneden når du eier gjør også at leiligheten blir mer og mer din, dette skjer ikke når du leier Ingen garanti for dette. Det du skriver forutsetter at boligen ikke faller i pris. Anonymous poster hash: 2e068...d31
Gjest Blondie65 Skrevet 30. januar 2014 #10 Skrevet 30. januar 2014 Ingen garanti for dette. Det du skriver forutsetter at boligen ikke faller i pris. Anonymous poster hash: 2e068...d31 Den som kjøper en bolig de har råd til og mulighet til å sitte med over en midlertidig prisnedgang og har en tidshorisont på mer enn 5 år for sitt boligkjøp vil tjene på boligkjøpet. Det har vært spådd voldsomme nedgangen og disse har uteblitt fordi det har vært gjort grep (egenkapital krav og rentejusteringer) tidlig. Å si at det ikke svarer seg å kjøpe bolig på grenseløs basis vitner om uvitenhet. Å kjøpe bolig har svart seg i hele den tiden jeg har levd med unntak av sent 80- og tidlig 90-tall. Å selge bolig har svart seg unntatt den samme perioden og å kjøpe bolig har svart seg for alle som har råd til å ri stormen av uansett når man har kjøpt dersom man har levd etter evne og ikke vært grise uheldig og mistet jobben midt i en økonomisk krise slik at en ikke fikk ny jobb i tide til å dekke boliggjelden sin. Så lenge en kjøper noe en har råd til å betjene gjelden på svarer det seg å kjøpe bolig.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #11 Skrevet 30. januar 2014 Den som kjøper en bolig de har råd til og mulighet til å sitte med over en midlertidig prisnedgang og har en tidshorisont på mer enn 5 år for sitt boligkjøp vil tjene på boligkjøpet. Det har vært spådd voldsomme nedgangen og disse har uteblitt fordi det har vært gjort grep (egenkapital krav og rentejusteringer) tidlig. Å si at det ikke svarer seg å kjøpe bolig på grenseløs basis vitner om uvitenhet. Å kjøpe bolig har svart seg i hele den tiden jeg har levd med unntak av sent 80- og tidlig 90-tall. Å selge bolig har svart seg unntatt den samme perioden og å kjøpe bolig har svart seg for alle som har råd til å ri stormen av uansett når man har kjøpt dersom man har levd etter evne og ikke vært grise uheldig og mistet jobben midt i en økonomisk krise slik at en ikke fikk ny jobb i tide til å dekke boliggjelden sin. Så lenge en kjøper noe en har råd til å betjene gjelden på svarer det seg å kjøpe bolig. Mon tro om f. eks. danskene er enig med deg? Eller kanskje vi ikke behøver å gå lenger enn til Kristiansand? Men blind faith er saker det også Anonymous poster hash: 2e068...d31 2
Gjest Blondie65 Skrevet 30. januar 2014 #12 Skrevet 30. januar 2014 (endret) Forklar hva du mener. Endret 30. januar 2014 av Blondie65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå