Strix Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Jeg syns bare det står om leietakers rettigheter overalt... Jeg har en leietaker, nylig fikk jeg tillatelse til å gå inn i leiligheten for å montere div. nødvendig utstyr, leietaker er bortreist. Og renholdet er så langt under gjennomsnittet at jeg ble kvalm. Det er utleid møblert og med det meste som trengs av utstyr på kjøkken. Flisene på badet er helt tilgriset av urin etc. under og rundt toalettet, på pedalbøtten osv. ( dette er synlig da det ligger som et slags belegg med div.farger). Steketoppen er så full i fett at jeg nok kunne seilt rundt på den og kjeler er svartsvidde(helt nye på helt ny induksjonstopp). Det er såklart ikke støvsugd på evigheter, grisete på hele kjøkkenet, i/utenpå skap og overalt ellers uten at jeg skal gå inn i detaljer. Rett og slett ekkelt. Dette er en person som tilsynelatende ikke var så grisete av seg. Er dette noe man bare må leve med som utleier? Vurderte på forhånd å legge inn et avsnitt i kontrakten om månedtlig tilsyn el.l mtp. nettopp en situasjon som dette, men ville ikke være for dominerende. Nå kan jeg angre. Skal ta en samtale med leietaker når vedkommende kommer tilbake, og håper jeg får forståelse, men om noen kan leve med å ha det sånn(i 5mnd) uten tilsnakk så tviler jeg jo på at en samtale vil hjelpe. Er ikke ute etter å kvitte meg med leietakeren i utgangspunktet. Noen tips?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Var du inne i skapene? Hvilket "nødvendig utstyr" skulle monteres der? Mulig du har tråkket over dine rettigheter ved å gå inn i rom/skap som ikke var nødvendig... Så lenge det ikke er skader i leiligheten og du får pengene dine, så har du vel ikke særlig rettigheter... Kanskje leieboer kjøper nye kjeler etc før han flytter? Anonymous poster hash: 33705...c68 3
Marie90 Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 (endret) Ang. maanedlig sjekk - du kan jo selv legge inn dette i kontrakten for neste leietaker men jeg tviler paa at det er populaert. Jeg leier ut leiligheten min men jeg er ogsaa leietaker, og jeg ville ikke vaert interessert i aa leie et sted der utleier skulle innom hver maaned. Du kan jo selv forestille deg hvor invaderende det hadde foltes. Jeg har som regel bare som krav at leiligheten skal vaere i samme stand naar den flyttes fra som den var, minus normal "wear and tear". Dvs. at odeleggelser skal tas fra depositum og dersom det ikke er vasket skal en full profesjonell vasking bekostes. Saa fra mitt staasted er det egentlig greit om det er uhygienisk saa lenge de vasker etter seg og mangelen paa hygiene ikke har satt permanent skade. Selvsagt er det foretrekkbart at den holdes lekker saa mye som mulig, men hvordan de selv velger aa leve er deres sak saa lenge det ikke gjoer merkbart skade paa leiligheten. Der er man forskjellige, min far leier ut mange boliger og er streng paa slikt. Men det er vel ogsaa fordi hans erfaring er at de som lever slik ogsaa oftere havner i ufore ift. aa betale leie o.l. Mine egne leietakere (eneste jeg har hatt) er eksemplariske. Edit: for a summere opp dette kan jeg si at jeg ville ikke hatt en "samtale" med leietaker om tilstanden paa leiligheten. Rett og slett fordi jeg mener det skal gjores noytralt og profesjonelt. Hvis leiligheten er skitten naar vedkommende flytter ut, skal de belastes for vaskekostnader. Dersom noe er odelagt tas det ut av depositum. Jeg har ikke noe behov for aa staa der som en "mamma" og snakke om hvor skittent det er. Skal det betales, saa skal det betales. Er det fikset for utflytning, saa er det ikke noe problem. Endret 27. januar 2014 av Marie90 2
Strix Skrevet 27. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 27. januar 2014 Var du inne i skapene? Hvilket "nødvendig utstyr" skulle monteres der? Mulig du har tråkket over dine rettigheter ved å gå inn i rom/skap som ikke var nødvendig... Så lenge det ikke er skader i leiligheten og du får pengene dine, så har du vel ikke særlig rettigheter... Kanskje leieboer kjøper nye kjeler etc før han flytter? Anonymous poster hash: 33705...c68 Det var kontroll av komfyrvakten sammen med elektriker der, så føler ikke det var så veldig mye overtråkk. Jeg var mest flau for at leiligheten så fæl ut overfor en håndtverker.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Det var kontroll av komfyrvakten sammen med elektriker der, så føler ikke det var så veldig mye overtråkk. Jeg var mest flau for at leiligheten så fæl ut overfor en håndtverker. Og det var også komfyr på badet? Siden du var der også? Anonymous poster hash: c83cd...1fc 1
Strix Skrevet 27. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2014 Ang. maanedlig sjekk - du kan jo selv legge inn dette i kontrakten for neste leietaker men jeg tviler paa at det er populaert. Jeg leier ut leiligheten min men jeg er ogsaa leietaker, og jeg ville ikke vaert interessert i aa leie et sted der utleier skulle innom hver maaned. Du kan jo selv forestille deg hvor invaderende det hadde foltes. Jeg har som regel bare som krav at leiligheten skal vaere i samme stand naar den flyttes fra som den var, minus normal "wear and tear". Dvs. at odeleggelser skal tas fra depositum og dersom det ikke er vasket skal en full profesjonell vasking bekostes. Saa fra mitt staasted er det egentlig greit om det er uhygienisk saa lenge de vasker etter seg og mangelen paa hygiene ikke har satt permanent skade. Selvsagt er det foretrekkbart at den holdes lekker saa mye som mulig, men hvordan de selv velger aa leve er deres sak saa lenge det ikke gjoer merkbart skade paa leiligheten. Der er man forskjellige, min far leier ut mange boliger og er streng paa slikt. Men det er vel ogsaa fordi hans erfaring er at de som lever slik ogsaa oftere havner i ufore ift. aa betale leie o.l. Mine egne leietakere (eneste jeg har hatt) er eksemplariske. Takk for langt og godt svar. Jeg er helt enig i at en leilighet med månedtlig inspeksjon ikke er like attraktiv. Jeg antar at man bare må godta at folk har et minimalt behov for renhold der de bor, og se ved utflytting hvordan det ser ut da.
Strix Skrevet 27. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 27. januar 2014 Og det var også komfyr på badet? Siden du var der også? Anonymous poster hash: c83cd...1fc Nei, men der hang vi opp sensor til gulvvarmen(som på alle andre rom) og når badet er et par kvm stort så trenger man ikke lupe for å oppdage sånt noe
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #8 Skrevet 27. januar 2014 Husleieloven finner du på lovdata.no. Du har all rett til å kreve at boligen holdes i forsvarlig stand og at det foretas alminnelig renhold. Anonymous poster hash: 6e4e9...42d
Gjest Whitestripes Skrevet 27. januar 2014 #9 Skrevet 27. januar 2014 Var du inne i skapene? Hvilket "nødvendig utstyr" skulle monteres der? Mulig du har tråkket over dine rettigheter ved å gå inn i rom/skap som ikke var nødvendig... Så lenge det ikke er skader i leiligheten og du får pengene dine, så har du vel ikke særlig rettigheter... Kanskje leieboer kjøper nye kjeler etc før han flytter? Anonymous poster hash: 33705...c68 Så du mener at en huseier ikke skal kunne komme inn i en bolig den faktisk eier for å se hvordan status quo er? Det er virkelig helt bak mål at leietakere skal ha alle rettigheter i verden, mens utleier skal finne seg i at både utleieenhet, møbler og utstyr blir vanskjøttet og ødelagt. Jeg har selv leid ut en leilighet, og det ble med den ene gangen. Maken til styr og problemer ønsker jeg ikke min verste fiende en gang. Og når man omsider blir kvitt utøyet som har bodd der, kan man bare se langt etter kompensasjon for skader og mangler som har oppstått. Når depositumet går til å dekke manglende husleie, og leietaker ikke har nåla i veggen, står man der med skjegget i postkassa. Jeg kan ikke husleieloven, men at man skal ha mulighet til å komme inn i en bolig man faktisk eier for å ha en viss kontroll, burde være en selvfølge.
Gjest Badabing Skrevet 27. januar 2014 #10 Skrevet 27. januar 2014 (endret) . Endret 27. januar 2014 av Badabing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå