Gå til innhold

Nordax sparekonto - hvordan funker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett at Nordax kapitalkonto har best rente, og har nå vært på sidene deres og fylt ut skjema for bestilling av konto, og har fått bekreftelse i posten. Der står vel mitt kontonummer såvidt jeg har forstått. Men hva nå? Om jeg setter over penger, hvordan kan jeg "se til dem"? For de har ingen form for nettbank el noe? Og jeg må sende brev for å ta ut? Hvor lang tid tar det, og er det noen gebyrer (så lenge jeg ikke overstiger max uttak pr år)?

Anonymous poster hash: fb723...637

Skrevet (endret)

Kontonummeret ditt bruker du som kid til bankens felleskonto når du betaler "regning" til dem. (innskudd):

Du får skriftlig bekreftelse på innskuddet med saldo i posten.

Ingen nettbank, så du kan ikke "se" kontoen noe sted.

Du får uttaksskjema med frankert konvolutt sammen med kontoinformasjonen når du har åpnet konto.

Uttak til den konto du har oppgitt tar to-tre dager fra du sender brevet. til det er på plass i nettbanken.

Ingen gebyrer.

Endret av nojac
  • Liker 1
Skrevet

Du verden så klønete. Det skulle utgjort en god del kroner i årety før jeg hadde orka.

Anonymous poster hash: 46f82...8d7
Skrevet (endret)

Fungerer utmerket som plasseringskonto. En halv prosent av 750 000 (max beløp med svensk innskuddsgaranti) blir 3 750 i året, som jeg sier ja takk til. (minus 27 % skatt da)

Setter de ned renten eller det dukker opp noe bedre, er det takk for meg.

Men hvis du ofte tar ut fra kontoen blir det litt tungvint ja. Eller hvis beløpet du skal sette inn ikke er så stort....

Endret av nojac
Skrevet

Ja, det er litt tungvint. Jeg forlot Nordax for en stund siden fordi de satt ned renten på den kontoen de hadde da, med høyeste rente. Med en ikke spesielt god rente, retferdiggjorde det ikke ulempen ved deres manuelle opplegg.

Nå har jeg derimot opprettet konto hos dem på nytt. Renten er eksepsjonell god i forhold til andre tilbydere, og jeg oppfordrer alle til å skifte til dem, både for å få mest utbytte av egne sparepenger, og også for å stimulere konkurransen bankene imellom.

Jeg savner flere høyrentetilbud med restriksjoner (hvis det kan bidra til høyere rente) som f.eks. begrenser antall uttak, 1 måned oppsikelse, 3 måneders bindingstid osv.

Etter å ha lest mange økonomi-innlegg her på KG, er det kanskje til og med en fordel at det er litt tungvint å ta ut penger og at det er begrenset antall uttak.

Anonymous poster hash: 63c4e...53a
  • Liker 1
Skrevet

Jeg savner flere høyrentetilbud med restriksjoner (hvis det kan bidra til høyere rente) som f.eks. begrenser antall uttak, 1 måned oppsikelse, 3 måneders bindingstid osv.

Hadde jeg trodd det ville bidra til høyere rente, ja.

Men erfaringene med slike sære spareordninger er så langt ikke gode. De som finner på slikt er som regel de middelmådige bankene. Ofte lokale banker med en svært lojal kundemasse som i stor grad er "gift med banken".

De gode bankene har oftest enkle produkter med lite begrensninger. Uten spesielle kundepakker/ -programmer, bonuser, bindinger og krav.

Begrensningen hos Nordax, med 6 uttak pr år, er derimot helt problemfri for en konto av denne typen etter min mening. Men det hadde vært fint om de hadde oppdaget elektronisk kommunikasjon..

Skrevet

Tusen takk for info. Jeg er enig i at litt manuelle rutiner i høyeste grad er verd det for en slik renteforskjell. Da får jeg bare overføre :)

Anonymous poster hash: fb723...637
  • Liker 1
Skrevet

Men erfaringene med slike sære spareordninger er så langt ikke gode. De som finner på slikt er som regel de middelmådige bankene. Ofte lokale banker med en svært lojal kundemasse som i stor grad er "gift med banken".

De gode bankene har oftest enkle produkter med lite begrensninger. Uten spesielle kundepakker/ -programmer, bonuser, bindinger og krav.

Begrensningen hos Nordax, med 6 uttak pr år, er derimot helt problemfri for en konto av denne typen etter min mening. Men det hadde vært fint om de hadde oppdaget elektronisk kommunikasjon..

Her er jeg helt uenig med deg. Det er bare den siste tiden at det har vært så lite varierte tilbud med høyere rente mot visse typer begrensinger. Jeg regner forresten sånne som Bluestep og Santander også til den kategorien siden de ikke gir vanlig nettbanktilgang med eget kontonummer. Men problemet er at rentene ikke har vært spesielt høye her heller.

Jeg er en illojal rentejeger og skifter banker til stadighet, så jeg har fulgt godt med.

Skrevet

Hvorfor skiller du mellom "gode" og "dårlige" banker forresten, og hva mener du egentlig med det?

Så lenge de gir god rente og innskuddet er sikret gjennom innskuddsgaranti, er jeg likegyldig.

En god bank for meg er en som gir meg høy rente på mine innskudd.

• Liker 1
Skrevet

Kan Nordax lønne seg selv om man bare sparer små beløp?

Skrevet

Det er jo rett frem å regne hvor stor forskjell det vil gi mellom alternativ bank og Nordax? Det er ingen annen mystikk rundt det. Det er ingen etableringskostnader. Du får regne på om det er bryet verd,og selvfølgelig du må kanskje betale porto for å sende dem brev, men jeg tror også de sender deg ferdigfrankert konvolutt.

Skrevet

ville heller prøvd sparekontoen til banknorwegian.
Skrevet (endret)

Her er jeg helt uenig med deg. Det er bare den siste tiden at det har vært så lite varierte tilbud med høyere rente mot visse typer begrensinger. Jeg regner forresten sånne som Bluestep og Santander også til den kategorien siden de ikke gir vanlig nettbanktilgang med eget kontonummer. Men problemet er at rentene ikke har vært spesielt høye her heller.

Jeg er en illojal rentejeger og skifter banker til stadighet, så jeg har fulgt godt med.

Jeg er nok like illojal som deg, og har konti i alle banker som har vært i toppen av rentebarometerne de siste fem år.

Og i disse fem årene har ikke de beste bankene (målt på innskuddrente for høyrentekonti) hatt "1 måned oppsigelse, 3 måneders bindingstid" eller noe slikt. Antall uttak er for meg ikke noe problem så lenge antallet ikke blir for lavt. Nordax sine 6 uttak er helt problemfrie for meg.

Verre blir det når de kommer med min eller max innskudd pr mnd, særordninger hvis du er ung eller gammel eller med i en organisasjon, "fordelspakker" , bonusordninger osv. Den slags "tilbud" ser jeg bare i de bankene som opererer med lave innskuddsrenter.. De "gode" bankene, som sparesmart, topprente, Norwegian, 365Turbo (DanskeBank) og yA har ingenting slikt. Heller ikke Santander, BlueStep (som forresten har hatt gode tilbud med ett års fastrente, kanskje det er slike ting du tenker på), Svea osv.

Hvis du regner disse siste, som har KID som kontonummer, som "sære", blir konklusjonen en annen. For meg spiller dette ingen rolle, jeg har nøyaktig like god kontroll på de kontoene som på de tradisjonelle.

Nordax er et særtilfelle.Jeg liker ikke mangelen på nettbank, men jeg tar det ekstra bryderiet når renten er klart bedre enn alternativet.

Vi er jo egentlig enige, tenker ganske likt og har samme mål. Jeg forventer bare at det er de "enkle" bankene, uten et utall av fancy kontovarianter, som kommer til å være på toppen av rentebarometerne i fortsettelsen også.

Jeg forvalter noen millioner på denne måten (riktignok fordelt på flere eiere), så jeg liker å være oppdatert dette... Og nye tilbud er alltid velkomne. (Noen vil nok mene at vi burde gått i fond eller aksjer, men vi holder oss til bankgaranterte innskudd)

I morgen er det forresten slutt på 365Turbo for oss. Da setter de ned fra 3,71 til 3,35 og raser fra 2. til 8. plass på min liste. Og jeg må flytte noen millioner.... (Et av de få tilbudene i markedet som ikke har vært med på finansportalen.no)

Endret av nojac
Skrevet

Ja, da er vi som du sier veldig enige likevel, nojac, og da vil vi nok møtes til flere diskusjoner om dette temaet her. :) Jeg skulle bare ønske at jeg kunne si i likhet med deg at jeg forvaltet andres penger. Dessverre for meg gjelder det mine egne, og det er ingen ønskesituasjon å bruke bank som plassering nå for tiden...

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er potensiell kunde mht. kapitalkonto.

I den forbindelse er jeg noe urolig mht. valuta jf.:

"Kontoen omfattes av den svenske statlige innskuddsgarantien i henhold til beslutning av den svenske Riksgälden. Innskuddsgarantien innebærer at Kontoinnehaveren har rett til erstatning for

sin sammenlagte beholdning i Nordax på konti som omfattes av innskuddsgarantien dersom Nordax slås konkurs eller dersom den svenske Finansinspektionen beslutter at innskuddsgarantien skal inntre.

Erstatningen som kan kreves etter innskuddsgarantien er begrenset til det beløp i svenske kroner som ved tidspunktet for erstatningsrettens inntreden tilsvarer 100 000 euro.

Beløpet i euro skal regnes om til svenske kroner med den valutakurs som gjelder dagen erstatningsretten inntrer. Dersom retten til erstatning inntrer,

utbetales erstatningen av Riksgälden (institusjonen som administrer skuddsgarantien i Sverige) i løpet av 20 arbeidsdager fra den dag garantien inntrådte. For ytterligere informasjon, se www.insattningsgarantin.se."

Lurer på om pengene mine ved innskudd av et beløp på for eksempel 200.000 n.kr bare konverteres flatt om til 200.000 sv.kr. uten å korrigere for valutadifferanse, eller om det blir gjort om til ca.220.000 sv.kr slik at verdi opprettholdes ?

Kanskje et naivt spørsmål., men særs viktig dersom noe skjer jf. over så ser jeg at det blir ubetalt i sv.kr. som har mindre verdi enn norske, men også viktig ved uttak eller ved ev beslutning å gå til annen bank.

Anonymous poster hash: 99784...4c5

Anonymous poster hash: 99784...4c5
Annonse
Skrevet

Du får et beløp som tilsvarer 100 000 euro. Og Nordax er selvsagt klar over at det er forskjell på norske og svenske kroner.

Merkelig spørsmål, har du noensinne hørt om en bank som konverterer fra en valuta til en annen uten å ta hensyn til kursdifferanse?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...