AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Min venninne som jeg studerer med (100% student), fant ut at hun var gravid (sånn jeg forstår det delvis planlagt graviditet). Da hun finner ut dette søker hun permisjon fra studiet, og søker på et lærervikariat. Hun får jobben, forteller at hun er gravid, jobber noen måneder og så må hun sykemelde seg på grunn av ryggprolaps, noe som selvfølgelig ikke er hennes skyld. Hun er helt åpen om det selv at eneste grunnen til at hun søkte på jobben var for å få bedre råd når hun er i permisjon. Hun har ikke tenkt å jobbe videre der eller jobbe som lærer i det hele tatt. Jeg ble litt paff… Tanker? Er dette greit? Anonymous poster hash: e0f05...d39
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 er vel en smart tanke,men den funker vel ikke helt.. Mener og huske at summen av permisjonspengene blir utregnet av hva du har tjent de to siste årene eller siste 6mndene.velger vel utifra der summen blir høyest. og du må ha jobbet 1år for og ha rett på permisjonspenger. Så systemet er vel ikke så lettvindt. Anonymous poster hash: 18007...d15
Heart Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 Det er vel det som kalles "gaming the system". På den ene siden virker det ikke helt ærlig å utnytte arbeidsgiver på den måten, men på den annen side vil ikke en arbeidsgiver ta 5 øre for å gjøre noe lignende.Hun har søkt på og fått en jobb, hun gjør jobben og får betalt (til hun ble sykemeldt, men det var en tilfeldighet), og har vel gjensidig 3 måneders kontraktsfestet oppsigelsestid. De kan si henne opp, og hun kan si opp, så da følger hun vel bare reglene? Det er blitt sånn at det generelt er null lojalitet fra arbeidsgiveres side i et arbeidsforhold, så da kan man vel ikke vente annet enn at arbeidstakere lærer av dette og gjør det samme.Konklusjon: Litt utspekulert kanskje, men ikke galt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 er vel en smart tanke,men den funker vel ikke helt.. Mener og huske at summen av permisjonspengene blir utregnet av hva du har tjent de to siste årene eller siste 6mndene.velger vel utifra der summen blir høyest. og du må ha jobbet 1år for og ha rett på permisjonspenger. Så systemet er vel ikke så lettvindt. Anonymous poster hash: 18007...d15 Jo hun får permisjonepenger for den jobben altså... Det teller jo som "job" når man er sykemeldt fra den jobben også. så hun "jobbet" der i over 6 mnd... Anonymous poster hash: e0f05...d39
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Når nå systemet er sånn at det er tilnærmet umulig å overleve på engangsutbetaling og den støtten man får fra lånekassen så tvinger man jo gravide til å gjøre dette! Anonymous poster hash: e0f05...d39 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå