AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Jeg har reklamert på et klesplagg, som er blitt ødelagt. Jeg har kvitteringen, men får ikke pengene igjen. Har de lov til dette? Det er snakk om et plagg som jeg forventet skulle vare i flere år, men som bare har holdt en vinter. Anonymous poster hash: ba5ab...df0
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Umulig å si med så lite opplysninger. Dersom du f.eks har vasket plagget feil kan de nekte deg. Anonymous poster hash: 827be...c01 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 Plagget har raknet i sømmene. Anonymous poster hash: ba5ab...df0
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 De skal ikke kunne nekte deg det, du burde kontakte butikksjefen. Anonymous poster hash: e2560...1f5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Det kan de selvsagt. Med forståelse for at de antar at hard bruk e.l. er grunnen til at plagget er ødelagt. Dessuten (selv om de godtar at plagget er av for dårlig kvalitet) er første steg på klagestigen å reparere. Men like selvsagt som de kan si at det er din feil kan du klage på deres avgjørelse om at det er din feil. Dersom plagget kommer fra en kjent produsent ville jeg kontaktet dem direkte som neste steg. Ingen merker er tjent med å bli kjent for først dårlig kvalitet og så dårlig kundeservice, så de er oftest fryktelig hjelpsomme (og om de ikke er det vet du hvem du ikke skal handle hos). Dersom du mistenker at din lokale filial er trøblete (noen butikker er jo det) så kontakter du hovedkontoret direkte. Samme som over mtp kundetilfredshet. Anonymous poster hash: 85415...363 1
Gjest Bringebær55 Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 De gangene jeg har reklamert på ting så har jeg fått igjen pengene dersom det har vært innenfor 1 mnd eller noe sånt og tilgodelapp dersom det har gått lengre tid.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #7 Skrevet 27. januar 2014 Denne linken er nok nyttig for deg. Klær har to års reklamasjonsrett. http://www.dinside.no/784836/buksene-mine-har-revnet Anonymous poster hash: 827be...c01
Anglofil Skrevet 27. januar 2014 #8 Skrevet 27. januar 2014 (endret) Du kan ikke kreve at du får pengene tilbake hvis de reparerer varen eller gir deg tilsvarende vare. Hentet fra forbrukerrådets sider: Når du reklamerer og selger er ansvarlig, kan du kreve at han kostnadsfritt gir deg en ny vare, eller at han reparerer feilen innen rimelig tid. Det er i utgangspunktet du som velger om du vil ha en ny vare, eller om den skal repareres. Det står også videre: Hvis selger ikke klarer å rette mangelen eller gir deg en ny vare, har du fremdeles rettigheter. Du kan du enten kreve et passende prisavslag, eller å levere tilbake varen og få pengene tilbake. Dette gjelder bare hvis mangelen ikke er uvesentlig. Ved heving av kjøpet, kan du kreve forsinkelsesrente. Hvor mye, avhenger av om selger justerer for nytten du har hatt av varen. Mvh Yvonne Endret 27. januar 2014 av Yvonne 2
Gjest navnelapp Skrevet 27. januar 2014 #9 Skrevet 27. januar 2014 Ta kontakt med Forbrukerrådet om du ikkje får noko meir respons i butikken. Men dei har krav på å få lov til å reparere skaden eller gi deg ei ny jakke (omlevering) først. Du har ikkje krav på pengane tilbake som første "reparasjon".
Løvefrøken Skrevet 27. januar 2014 #10 Skrevet 27. januar 2014 Ja, de kan nekte deg dette. Men du sier ingenting om hva de har sagt? De kan tilby deg et nytt tilsvarende plagg f.eks... Har de bare sagt nei og så har du gått? Hva har skjedd?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #11 Skrevet 27. januar 2014 Ta kontakt med Forbrukerrådet om du ikkje får noko meir respons i butikken. Men dei har krav på å få lov til å reparere skaden eller gi deg ei ny jakke (omlevering) først. Du har ikkje krav på pengane tilbake som første "reparasjon". De vil at jeg skal ta et nytt plagg i butikken, ellers får jeg en tilgodelapp. Jeg ønsker egentlig å få pengene igjen ettersom dette er en butikk jeg aldri handler i. Anonymous poster hash: ba5ab...df0
Gjest navnelapp Skrevet 27. januar 2014 #12 Skrevet 27. januar 2014 De vil at jeg skal ta et nytt plagg i butikken, ellers får jeg en tilgodelapp. Jeg ønsker egentlig å få pengene igjen ettersom dette er en butikk jeg aldri handler i. Anonymous poster hash: ba5ab...df0 Dei må gi deg eit tilsvarande plagg. Viss dei ikkje gjer det så har dei ikkje omlevert, og då har du krav på pengane tilbake. Omlevering knyter seg til funksjon på det du har kjøpt, ikkje verdien.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #13 Skrevet 27. januar 2014 Dei må gi deg eit tilsvarande plagg. Viss dei ikkje gjer det så har dei ikkje omlevert, og då har du krav på pengane tilbake. Omlevering knyter seg til funksjon på det du har kjøpt, ikkje verdien. Men hvis jeg ikke har lyst på de plaggene de tilbyr meg, kan jeg da heve kjøpet? Anonymous poster hash: ba5ab...df0
Gjest navnelapp Skrevet 27. januar 2014 #14 Skrevet 27. januar 2014 Ja, dei må tilby deg eit tilsvarande (likt, t.d. farge) plagg.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #15 Skrevet 27. januar 2014 Min to år gamle Norrøna Lofoten-jakke har raknet i sømmen, hva har jeg krav på? Riktig svar: To eller fem år reklamasjon, men skijakka bør vare i fem år, spesielt fordi den koster 4.999 kroner og er laget i et slitesterkt materiale. Norrøna bekrefter fem år reklamasjon, men påpeker at de ikke reparerer skader og slitasjeskader som kommer av overdreven og feil bruk. http://www.dinside.no/784112/vet-ikke-at-vi-har-reklamasjonsrett Anonymous poster hash: 827be...c01
Glitnir Skrevet 27. januar 2014 #16 Skrevet 27. januar 2014 Men hvis jeg ikke har lyst på de plaggene de tilbyr meg, kan jeg da heve kjøpet?Anonymous poster hash: ba5ab...df0 Men er dette det samme plagget du allerede hadde? I så fall har du ingenting du skulle sagt, de kan omlevere. Men kan de ikke skaffe samme plagg kan du kreve pengene tilbake. 1
Zzyzx Skrevet 27. januar 2014 #17 Skrevet 27. januar 2014 Men hvis jeg ikke har lyst på de plaggene de tilbyr meg, kan jeg da heve kjøpet? Anonymous poster hash: ba5ab...df0 Ja, med mindre butikken ønsker å reparere plagget. Dersom de ikke vil reparere og du ikke får et tilsvarende plagg så kan du heve kjøpet og få pengene igjen. Tilgodelapp er ikke akseptabelt i sånne tilfeller. Merk også at butikken også kan nekte reklamasjon på grunnlag som nevnt over, men da ligger bevisbyrden på butikken og ikke på deg.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #18 Skrevet 27. januar 2014 Men er dette det samme plagget du allerede hadde? I så fall har du ingenting du skulle sagt, de kan omlevere. Men kan de ikke skaffe samme plagg kan du kreve pengene tilbake. Nei, det er ikke det samme plagget. Det er derfor jeg har lyst på pengene tilbake. Anonymous poster hash: ba5ab...df0
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #19 Skrevet 27. januar 2014 Men du har jo ikke kvitteringen? Så hvordan kan du kreve å få hevet et kjøp som du i utgangspunktet ikke kan bevise at du har gjort? Så jeg hadde ikke latt deg få pengene tilbake. Satt på spissen kan du jo ha stjålet varen du nå reklamerer på. Synes butikken gir deg mer enn de burde dersom de gir deg tilgodelapp. Anonymous poster hash: 362f9...15f 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #20 Skrevet 27. januar 2014 anonym igjen.. beklager..leste at du IKKE HADDE kvitteringen ! da kan du så klart få pengene tilbake Anonymous poster hash: 362f9...15f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå