Gå til innhold

Fordeling av eiendeler og økonomi etter brudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dårlig overskrift kanskje men, når man eier hus og skiller seg hvordan fungerer dette da?

Den ene har lånet (etablert i ekteskapet) markedsverdi på 3500000, takst på 4000000 og lån på 2300000.

Ingen gjeld ellers.

Jeg har studiegjeld på 400000 og rundt 200000 i annen gjeld etablert før ekteskap men i samboerskapet og er i stor grad bare rotegjeld brukt på livet vårt.

Den andre skal ha hus og antagelig mesteparten av innbo.

Hva kan jeg egentlig regne med å sitte igjen med?

Jeg skjønner ikke regnestykket, for jeg antar at vi skal dele både plusser og minuser utenom studielånet?

Noen som vet?

Anonymous poster hash: a79ee...77b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med advokat som kan hjelpe dere med fordelingen.

Anonymous poster hash: c0e44...84e
Skrevet

Håper inderlig vi får til uten advokat, jeg tjener mest og må da betale for advokaten siden partner er arb.ledig... Og det vil jeg faktisk unngå, nettopp fordi jeg trenger de midler jeg evt har rett på til å rette opp i egen økonomi så jeg faktisk har en fremtid jeg og...

Skrevet

Jeg ville gjerne hjelpe deg her, men det er skummelt å tippe feil.

Jeg TROR at lånet på 200.000,- kan føres opp som "fellesgjeld" siden det ble tatt opp i samboerskap og forbrukt av dere begge. Er usikker på hvordan studielånet regnes her.

Eier dere huset sammen, 50/50? Ingen skjevfordeling pga arv brukt som innskudd eller noe sånt?

Om dere eier like mye av huset, så skal den som kjøpes ut få halvparten av verdien minus halvparten av lånet. Bruk to takstmenn og ta et gjennomsnitt av beløpet.

Om taksten blir "for høg" i forhold til det den som skal fortsette å bo der er villig til å betale, så anbefaler jeg deg å insistere på et salg. Videre, om denne personen er arbeidsledig, så er det lite sannsynlig at banken er villig til å låne personen nok til å betale ut deg uansett.

Ikke vær for "snill" her, pass på at du får verdiene dine med deg ut!

Siden det er snakk om flere hundre tusen som man må bli enig om, kan det fort lønne seg å bruke en time hos en advokat. En som er spesialisert på økonomi og skillsmisser.

Skrevet

Problemet er jo at jeg egentlig ikke eier noe, jeg har bare bidratt til at han sitter med ett nydelig hus som jeg aldri i verden får.. Og det er grei nok. Jeg har noe inkasso og får ikke en gang egne forsikringer, vi har brukt år på å rette opp økonomien hans (først!) for å få kjøpt eget hus da han tjente mest.

Nå ønsker jeg meg ut, og sitter fortsatt med min inkasso mens han sitter med fin verdi i huset.

Min inkasso har aldri blitt prioritert fordi jeg har vært student og tjent lite. (Ca 200000 han ca 550000).

Men jeg vet at jeg har krav på deler av verdien og det blir redningen min i såfall. Da kan jeg kanskje klare p stå på egne ben økonomisk. Studielån er personlig ja.

Men han må evt øke lån for å kjøpe ut meg? Det får han garAntert ikke, så da er alternativet salg... Og det ønsker jeg ikke da byggeperioden har vært ekstremt krevende for barna og de fortjener å bli i huset.. Fader altså..

Skrevet

Bruk advokat - og skaff deg din egen. Det er ikke alltid at det finnes et "fasit svar" på økonomi ved samlivsbrudd. Sjekk om du har krav på fri rettshjelp eller om du har forsikring som dekker advokat. Ved bruk av advokat unngår du at noen av dere i etterkant sitter og føler seg lurt eller urettferdig behandlet.

Skrevet

Problemet er jo at jeg egentlig ikke eier noe, jeg har bare bidratt til at han sitter med ett nydelig hus som jeg aldri i verden får.. Og det er grei nok. Jeg har noe inkasso og får ikke en gang egne forsikringer, vi har brukt år på å rette opp økonomien hans (først!) for å få kjøpt eget hus da han tjente mest.

Nå ønsker jeg meg ut, og sitter fortsatt med min inkasso mens han sitter med fin verdi i huset.

Min inkasso har aldri blitt prioritert fordi jeg har vært student og tjent lite. (Ca 200000 han ca 550000).

Men jeg vet at jeg har krav på deler av verdien og det blir redningen min i såfall. Da kan jeg kanskje klare p stå på egne ben økonomisk. Studielån er personlig ja.

Men han må evt øke lån for å kjøpe ut meg? Det får han garAntert ikke, så da er alternativet salg... Og det ønsker jeg ikke da byggeperioden har vært ekstremt krevende for barna og de fortjener å bli i huset.. Fader altså..

Bruk advokat!

Det høres ut som om du ligger godt an til å bli rundlurt ellers!

Ungene tilpasser seg!

Det er viktigere for de at du har en fungerende økonomi enn at far beholder akkurat dette huset!

For alt du vet kan han selge det og sope inn en pen fortjeneste som han bruker på ferieturer til Thailand eller noe sånt så snart du er ute av bildet!

• Liker 1
Skrevet

Dersom en av dere i etterkant sitter og føler seg lurt, vil dette gå ut over samarbeidet med ungene. Det unngår du hvis dere begge har hver sin advokat

• Liker 3
Skrevet

Håper inderlig vi får til uten advokat, jeg tjener mest og må da betale for advokaten siden partner er arb.ledig... Og det vil jeg faktisk unngå, nettopp fordi jeg trenger de midler jeg evt har rett på til å rette opp i egen økonomi så jeg faktisk har en fremtid jeg og...

Jeg er enig med deg. Hvis du må betale for advokat, og han da også må ha advokat for å dele et såpass lite "bo", blir det enda mindre å dele på. Kan dere få gratis bistand stiller det seg anneledes.

Begynn med å få oversikt over eiendeler og gjeld totalt. Hva betalte dere for boligen, og hvem hadde egenkapitalen? Dere skal i utgangspunktet dele den samlede verdiøkningen siden dere giftet dere.

Forsøk å lage en skisse av hvordan du kunne tenkt deg et "rettferdig" oppgjør. La ham gjøre det samme, og se om avstanden er stor. Hvis dere er på talefot og begge er innstilt på å finne en løsning begge kan leve med, har dere minst like gode forutsetninger å få finne en rettferdig løsning som to eksterne advokater.

Dere har felles barn som skal bo hos ham? Og han har ikke penger til å betale deg ut, kan ikke få mer lån, og salg av boligen er noe ingen av dere ønsker?

Er det en mulighet at du beholder en liten eierandel av boligen selv om han og barna bor i den? Som han eventuelt kjøper ut når han kommer i arbeid?

Det hjelper jo ikke på ditt akutte behov for penger, men det er vel ikke lett for ham å betale deg ut når han ikke har tilgjengelige midler.

Ikke lett dette her....

Skrevet

Den ene har lånet (etablert i ekteskapet) markedsverdi på 3500000, takst på 4000000 og lån på 2300000.

Markedsverdi 500' lavere enn takst?

Skrevet

Stusset på det jeg også.

Derfor anbefalte jeg to takstmenn, og gjennomsnittet. Og gå ut i fra det.

Skrevet

Det spør hvor gammel taksten er. Markedsverdien er ikke så lett å fastslå sikkert, men den har jo sunket det siste halve året.

Når boligen uansett ikke skal selges vil ofte de to som går fra hverandre ha gode forutsetninger for å komme fram til en løsning som gir et best mulig grunnlag for å komme seg videre i livet. Ikke alltid ren matematikk dette her.

Skrevet

Det spør hvor gammel taksten er. Markedsverdien er ikke så lett å fastslå sikkert, men den har jo sunket det siste halve året.

Det er så, men da har jo taksten lite relevans i denne sammenheng.
Gjest Wei Wei
Skrevet

Boliglån og boligens verdi deles likt på begge fordi dere har opparbeidet dem etter dere ble gift.

Studiegjeld er bare din.

Forbrukslån på 200 000 kr er din hvis den er registrert på deg og dere ikke hadde noen samboeravtale. Men har kan du bare snakke med mannen din om ham kan ta halvparten av gjelda siden den ble brukt på begge.

Hovedregelen er at alt dere opparbeidet dere i ekteskap deles likt (untatt særeie), alt dere hadde med dere inn i ekteskapet er deres eget.

Så selv om du ikke betalte på boliglånet, så eier du halvparten av det som ble nedbetalt.

Skrevet

Dårlig overskrift kanskje men, når man eier hus og skiller seg hvordan fungerer dette da?

Ingen gjeld ellers.

Jeg har studiegjeld på 400000 og rundt 200000 i annen gjeld etablert før ekteskap men i samboerskapet og er i stor grad bare rotegjeld brukt på livet vårt.

Den andre skal ha hus og antagelig mesteparten av innbo.

Hva kan jeg egentlig regne med å sitte igjen med?

Jeg skjønner ikke regnestykket, for jeg antar at vi skal dele både plusser og minuser utenom studielånet?

Noen som vet?

Jeg kan ikke få presisert det uttrykkelig nok, men en advokat er gull verdt. Det koster litt, ja, men det er verdt det. Skjønner ikke helt hvorfor du skal betale advokaten alene? Selv om partneren ikke kan betale sin andel nå, kan du trekke det fra i oppgjøret.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke få presisert det uttrykkelig nok, men en advokat er gull verdt. Det koster litt, ja, men det er verdt det. Skjønner ikke helt hvorfor du skal betale advokaten alene? Selv om partneren ikke kan betale sin andel nå, kan du trekke det fra i oppgjøret.

Jeg forstår egentlig ikke hvordan en felles advokat kan gjøre det bedre for begge parter enn de klarer å gjøre det selv.

I et komplisert "bo" med store verdier kan nok en advokat noen ganger klare å hale mer ut av en vrang motpart . Men når han også stiller med advokat kan det også slå motsatt vei.

I dette tilfellet, der det virker som at det ikke handler om å gjøre det best mulig for en selv og verst mulig for motparten, er jeg ikke overbevist om at dette er vel anvendte penger. Særlig ikke siden ingen av dem har mer enn de absolutt trenger selv.

Min erfaring er at advokaten ikke bidro til noe som helst.....

Endret av nojac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...