Gjest Naria Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Jeg har akkurat tatt opp igjen treningen og formen min er mildt sagt elendig. Dette resulterer jo selvsagt i at jeg også blir veldig støl. I går var jeg på sirkeltrening og i dag sliter jeg rett og slett med å gå. Er det noe som hjelper på dette, eller må det bare gå seg til? Har tenkt til å svømme i morgen, er veldig spent på hvordan det kommer til å gå og skulle gjerne ha fått løst opp i hvert fall litt før jeg kaster meg ut i dypet.
Gjest bustyvel Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Du kan trene forsiktig, og ellers trener du bare restitusjon. De lærde strides av hvorvidt tøying er bra eller dårlig for stølhet og muskelrestitusjon, blir du mindre støl av tøying bør du absolutt gjøre det, kjenn etter selv. Svømming bør nå være en ypperlig måte å få løst opp litt etter styrketrening, så kjør på du.
Supraspinatus Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 Tøying fjerner ikke stølheten, men om du skal trene på ny mens du er støl er det lurt å varme godt opp. I tillegg bør du ha lett dynamisk tøying og/eller massasje av musklene rundt de leddene du ikke har fullt bevegelsesutslag på (pga stølheten). Selv om du vil kommer du ikke til å klare å yte maks når du er støl, men det gjør egentlig ingenting. Trening har ofte litt lengre perspektiv enn 1 uke.
fink Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 Det er ikke farlig å trene når du er støl, men man vil jo kanskje prestere dårligere under treningen. Du sier du nettopp har tatt opp treningen igjen, og da er det jo vanlig å bli en del støl den første tiden. Jeg tipper det går seg til iløpet av noen uker. Dra på svømming og se hvordan det går
Wiggins Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Det eneste som hjelper mot stølhet er å ta det med ro. Ikke nødvendigvis å sitte i sofaen, men å ikke anstrenge deg noe særlig. Grunnen til at du er støl er at når du utsetter musklene for mye hardere belastning enn de er vant til, slik det skjer når du har vært utrent lenge, blir det mange rupturer i muskelfibrene. At du er støl er kroppens måte å si "hei, jeg holder på å bygge meg opp igjen, ta det med ro i mellomtida". Hvis du trener hardt når du er støl vil du ryke enda flere muskelfibre, og det tar enda lengre tid å bygge seg opp igjen. Svømming er jo ikke så hardt, men hvis du skal ha noe særlig utbytte av svømmeturen er det lurt å vente noen dager til det gir seg. Du må regne med at du blir skikkelig støl etter de første 1-2 ganger, kanskje også tredje gang du trener sirkeltrening, men så vil du ikke merke så mye.
Gjest Naria Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 Takk for svar, ser det er litt delte meninger her. Når jeg svømmer er det mer for moro enn for skikkelig trening, så jeg tror jeg prøver meg i morgen allikevel og ser hvordan det går. Jeg har på ingen måte tenkt å ta i veldig hardt, ikke at jeg hadde klart det selv om jeg hadde villet heller..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå