Gjest Jon Are Skrevet 27. januar 2014 #1 Skrevet 27. januar 2014 Som teksten sier skal jeg altså på en date. Eller jeg velger å kalle det det. Vi skal gå på tur og ta en kaffe etterpå. Jeg er helt ute av dette gamet. Som tidligere rusmisbruker, har jeg ikke hatt all verdens kontakt med "normale" kvinner heller. Etter å ha vært en god del på treningsenter, så fikk jeg god kontakt med en kvinne der, og hun spurte om vi ikke skulle gå tur sammen. Dette er en veldig tøff situasjon for meg å havne i. Med så mye baggasje som jeg har (fra tidliger liv, tenker da på følelsesmessige belastninger og uteblivelse fra arbeidslivet) , så er det ikke bare bare å ta en kaffe med en potensiell kjæreste. Nå er hun klar over (delvis iallefall) mitt tidligere liv. jeg hadde regnet med at hun ville trekke seg fra daten, men det gjorde hun ikke. Så det blir ikke det største problemet å fortelle. Det jeg derimot lurer på er om jeg skal fortelle henne at jeg er feminist? Dette er noe jeg brenner for, og jeg er helt klar over at det svært få menn som er det i dag. Synes det er viktig å få fram, men er noe usikker på om det vil falle i god jord. Til tross for min begeistring for de feminine verdiene, ser jeg veldig maskulin ut. Ville dere fortalt det , eller skal jeg bare la være? Med hilsen fra: Jon Are
Gjest Celine* Skrevet 27. januar 2014 #2 Skrevet 27. januar 2014 Jeg kan ikke fordra feminister, for min del hadde det altså vært turn off. Men like greit å være åpen om det i begynnelsen. Jeg er for likestilling, men ikke feminisme. 3
Gjest lnx Skrevet 27. januar 2014 #3 Skrevet 27. januar 2014 Hvis hun skulle spørre så kan det være greit å si at du er for like rettigheter og slikt. Tror det hadde vært litt merkelig å nevne at du er femininst, spesielt som mann, på første date
Gjest Lincoln Skrevet 27. januar 2014 #4 Skrevet 27. januar 2014 Hvis du ikke vil ha flere dater så kan du jo godt nevne det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #5 Skrevet 27. januar 2014 Det spørs litt hva du egentlig mener med feminist? Mitt stalltips er å ikke fortelle henne det sånn rent eksplisitt. La heller meningene dine lyse gjennom dersom dere snakker om ting hvor dette blir naturlig. Ikke stress med å skulle fortelle henne mest mulig om deg selv på kortest mulig tid, la ting komme naturlig, litt etter litt. Lykke til! Slapp av og nyt kaffen, smil masse og ha øyekontakt! Anonymous poster hash: c821e...f93 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #6 Skrevet 27. januar 2014 På en date er det naturlig å snakke om saker man brenner for som en del av det å bli kjent med den andre. Å si at du er feminist uten å fortelle noe mer kan høres rart ut, men hvis du forteller om hvordan du engasjerer deg i kvinnesak så kan det være en bra ting. Du ser sikkert selv at det er en forskjell på å si "Jeg er feminist." og "Jeg engasjerer meg veldig i kvinnespørsmål og har blant vært med på møter i Ottar og organisert et fakkeltog". Anonymous poster hash: adf6d...af2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #7 Skrevet 27. januar 2014 Jeg ville blitt sjeleglad om fyren jeg data hadde vært feminist. Altså, for meg er det revnende likegyldig hva han kaller det, så lenge synet hans på ting samsvarer med mine - og jeg er feminist, så. Men det er mange definisjoner på feminisme og de fleste som ikke er veldig interesserte i det har ikke peiling på hva det er, og lytter bare til den allmenne oppfatningen av gnålete folk som omfavner offerrollen og tror hele verden er imot dem. Men igjen, folk som ikke er villig til å lytte vil iallfall ikke jeg ha i min vennekrets... Jeg ville kanskje begynt å snakke om temaene som feminisme berører, fortelle litt om mine syn og lignende, se hvor motparten står i de sakene. Transpersoner, rasisme, representering i media, de greiene der. Det er tross alt ikke ordet "feminist" som er viktig, men hva du legger i det. Det ligger ganske mye mer i feminisme enn hva folk flest legger i kvinnesak og likestilling, slik jeg ser det. For meg handler ikke feminisme om kvinner, men om marginaliserte grupper og patriarkiet og alt som inngår i det. Anonymous poster hash: 893f5...49c 3
Mortifera Skrevet 27. januar 2014 #8 Skrevet 27. januar 2014 Vist det er naturlig å ta det opp så synes jeg du skal nevne det siden du selv sier at dette er noe du brenner for. Personlig synes jeg det er litt rart, men vært bort i verre
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #9 Skrevet 28. januar 2014 Jeg kan ikke fordra feminister, for min del hadde det altså vært turn off. Men like greit å være åpen om det i begynnelsen. Jeg er for likestilling, men ikke feminisme. Alltid like komisk med svar fra noen som ikke har forstått hva feminisme er . Men nei, synes det blir kleint å ta opp på første date TS, med mindre det faller seg naturlig. Prøv heller å bli litt kjent med henne du. Anonymous poster hash: d3b80...5ce 2
erfaren_kvinne Skrevet 28. januar 2014 #10 Skrevet 28. januar 2014 Din fortid som rusmisbruker er jo nettop det; fortid. Antageligvis er det også derfor hun så langt ikke har sett på det som noen deal breaker. Men feminist er jo noe du er den dag i dag, noe du fortsatt brenner for, og ikke en del av en fortid som du har tatt et oppgjør med. Jeg var en gang, for lenge siden, litt på dateren med en mann som også hadde vært tilhenger av en hat-ideologi i sin ungdom, men på det tidspunktet hadde han tatt et oppgjør med det. Derfor var det greit. Noe annet hadde vært dersom han fortsatt var det der og da. Da hadde det neppe blitt noen deit i utgangspunktet
amonyn Skrevet 28. januar 2014 #11 Skrevet 28. januar 2014 Hva i alle dager vil det si å være feminist?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #12 Skrevet 28. januar 2014 Hva i alle dager vil det si å være feminist? http://whoneedsfeminism.tumblr.com/ http://nerdyfeminist.com Blant annet. Mange gode sider der ute. Kort regnet en ideologi som tar for seg marginaliserte grupper og som vil belyse problematiske aspekter ved samfunnet i dag. For mange virker det som en gjeng folk som tar seg nær av alt, men greia er bare at når du begynner å kjenne på hvor nedverdigende det er at sanger hvis budskap er "voldtekt er greit fordi det er gråsoner" og at nesten ethvert synonym for "jente" er et skjellsord, da synker toleransegrensa også. Det handler ikke om at kvinner er stakkarslige vesner som ikke kan gjøre noe selv, men derimot om at vi har dannet et patriarki som i hovedsak sentreres om hvite, maskulint presenterende menn (mao menn som går for å være menn i samfunnets øyne). Kvinner stiller hakket lavere, fargede mennesker likeså, og det er også skeive, transseksuelle, genderfluids (folk som ikke identifiserer seg med et fast kjønn), og så videre. Feminisme omhandler også vold og dårlig oppførsel mot menn, men ikke i første rekke. Dette er også fra et syn som mener at dette bare er nok en form for misogyni (kvinnehat), altså den tankegangen som knytter sammen egenskaper med femininitet og avskriver disse som svake og/eller uverdige. Det at å bli voldtatt som mann kan oppleves stigmatiserende er ikke fordi kvinner har funnet ut at de skal gjøre narr av dem, men fordi andre menn har blitt født inn i en rolle hvor å vise følelser eller annen form for "svakhet" er forbeholdt kvinner og dermed laverestående enn dem selv. Det er veldig mye mer også, veldig veldig mye mer, det er en kompleks ideologi med mange forskjellige syn og mennesker. Privilegier er også en sentral del. Kort sagt handler det om langt mer enn hårete armhuler og brente bher. Anonymous poster hash: 893f5...49c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #13 Skrevet 28. januar 2014 Vil du vite hva feminisme er? Anonymous poster hash: 56535...fe9 2
Snurrebart Skrevet 28. januar 2014 #15 Skrevet 28. januar 2014 Til tross for min begeistring for de feminine verdiene, ser jeg veldig maskulin ut. Ville dere fortalt det , eller skal jeg bare la være? Med hilsen fra: Jon Are Usikker på hvordan andre jenter/kvinner vil reagere på det, men jeg hadde blitt helt ekstatisk! Synes det er veldig positivt, og kunne ønske min egen samboer var feminist også! Bill Bailey (en av min helter) er også feminist
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #16 Skrevet 28. januar 2014 Jeg kan ikke fordra feminister, for min del hadde det altså vært turn off. Men like greit å være åpen om det i begynnelsen. Jeg er for likestilling, men ikke feminisme. Enig i denne. Jeg hadde rygget. Anonymous poster hash: 6e6e3...d44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå