Gå til innhold

Bryllup - brud fra Norge og brudgom fra Kenya

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er forlovet med en fra Kenya. Vi har ikke noe dato for bryllup enda, men jeg har begynt å tenke på forskjellene mellom landene.

Jeg inviterer min norske familie, og han inviterer venner og familie fra Kenya. Derfor vil jeg ikke ha noe tradisjonelt norsk bryllupp. Jeg har egentlig ikke snakket så mye med han om hvordan han vil ha det.

Men noen av spørsmålene mine som har dukket opp er:

Hvor skal vielsen foregå?

Hvilket lokale (vil ikke at det skal SE veldig norsk ut)?

Mat?

Alkohol (min familie drikker, noen på hans side drikker. Men ifølge islam skal de jo ikke drikke..)?

Brudekjole (han bryr seg ikke om jeg viser hud, men jeg tenker litt på hans familie. Kanskje jeg bør ha en kjole som ikke viser for mye, men heller ikke en som dekker alt)?

Hans familie er ikke vant til rådyre bryllup slik flere er her...Jeg vil heller ikke at det skal bli så dyrt. Men det må ikke være for enkelt heller!

Det er bare å komme med innspill. Kanskje du har opplevd noe liknende selv eller kjenner noen?

Anonymous poster hash: b1e68...483
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal dere gifte dere i Norge?

Skrevet

Jeg ville snakket med ham om det. Han kjenner sin familie. Noen muslimske familier er konservative, mens andre er mer liberale. Når det kommer til mat, kunne dere kanskje hatt koldtbord med litt kenyansk mat, og litt norsk mat? Kanskje temaet for hele bryllupet kan være "Norge og Kenya forenes", der dere bruker tradisjoner fra begge landene, og gjestene får lære litt om de forskjellige kulturene? Nå vet jeg ikke hvordan det blir med språk da. Snakker familien hans engelsk?

• Liker 4
Skrevet

Skal dere gifte dere i Norge?

Det er det som er planen. Men om flere i familien hans ikke kan komme, så har jeg litt lyst å reise til Kenya for å ha en feiring med de - og da gjerne på Kenyansk vis!

Skrevet

Jeg ville snakket med ham om det. Han kjenner sin familie. Noen muslimske familier er konservative, mens andre er mer liberale. Når det kommer til mat, kunne dere kanskje hatt koldtbord med litt kenyansk mat, og litt norsk mat? Kanskje temaet for hele bryllupet kan være "Norge og Kenya forenes", der dere bruker tradisjoner fra begge landene, og gjestene får lære litt om de forskjellige kulturene? Nå vet jeg ikke hvordan det blir med språk da. Snakker familien hans engelsk?

Jeg har tenkt at det kan være aktuelt. Jeg vet også at flere venner av han er flinke til å lage mat, og kanskje kan bidra med noe. Men kan det ikke være litt strevsomt med koldtbord under taler osv? Alle reiser seg ulikt osv.

Flere i familien hans snakker engelsk. Men jeg tenker at det kanskje er mulig at toastmaster kan bli en fra hans side som snakker hans språk og engelsk. Min familie kan engelsk.

Skrevet

Hvilket lokale (vil ikke at det skal SE veldig norsk ut)?

Hvorfor ikke egentlig? Du selv kunne jo tenke deg å ha en feiring på kenyansk vis, så kanskje hans venner og familie ville blitt skuffet dersom du hadde tonet ned det norske altfor mye?

Anonymous poster hash: 2fa7b...806

• Liker 4
Skrevet

Det er det som er planen. Men om flere i familien hans ikke kan komme, så har jeg litt lyst å reise til Kenya for å ha en feiring med de - og da gjerne på Kenyansk vis!

Da tror jeg faktisk jeg ville lagt mer vekt på det norske, men på en inkluderende måte, og så heller hatt en afrikansk feiring om dere også drar til Kenya!

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor skal det norke ikke være så norskt?

Skrevet

Å trekke inn ting fra begge kulturer er jo kjempemorsomt! Det er jo tross alt to familier som skal forenes den dagen, og jeg vil tro at både de norske og de kenyanske vil synes det er fint og morsomt med et lite innblikk i den andre kulturen. Det kan være alt fra spesifikke bryllupstradisjoner til pynt, farger og mat.

Hvis det er koldtbord er det normal folkeskikk å ikke reise seg for å hente mer mat mens noen taler. Tror ikke det blir noe problem. Mange har koldtbort/buffet i bryllup - det eneste som kan bli problematisk er hvis det er et trangt lokale med mange folk i, og hvis servitørene ikke er mange nok/flinke nok til å etterfylle og å passe på at bordet ser delikat ut.

Men hvorfor i alle dager har du ikke snakket med ham om hvordan han vil ha det? Da hadde du jo fått svar på mange av spørsmålene du stiller her!

Anonymous poster hash: c0db3...18f
Skrevet

Meld deg inn i den norsk-afrikanske kulturforening på Facebook, er snakk om bryllup der inne akkurat nå faktisk :)

Anonymous poster hash: 805c9...4f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...