Gå til innhold

Hvem betaler på date? OK at jenta betaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier; hvem betaler på date? Er det ok at jenta også betaler i startfasen?

Jeg har data en fyr nå noen ganger. Jeg føler meg svært ukomfortabel med å ikke betale for meg selv, så har alltid tatt runde nummer to dersom han tar nummer en (med vin/øl etc.). Her forleden var vi ute å spiste middag sammen for første gang. Det var han som inviterte meg, og med vin og dessert ble det hele ganske dyrt. Da regningen kom sa han bare "jeg tar det jeg". Som alltids i slike situasjoner så ble jeg ukomfortabel med dette, og sa kjapt at jeg heller kunne ta det. Han protesterte ikke, og det endte med at jeg betalte hele greia som jeg egentlig ikke hadde råd til :/

Hvordan gjør man det med betaling? Forventer gutta at jenter betaler for seg? Og er det turnoff dersom jenta betaler for gutten? Er det ok å si at vi splitter regningen? Synes alltid det blir så kleint! Men det er sikkert bare fordi jeg selv føler meg så usikker på dette punktet. Setter pris på tips :)

Anonymous poster hash: c5cc7...ec1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La han betale. Turnoff hvis jenta deler regningen / betaler hele.

Anonymous poster hash: e146e...49e
  • Liker 5
Skrevet

La han betale ;)

Anonymous poster hash: 8c888...a7f

Skrevet

Selvfølgelig betaler du for deg selv. Og når du først tilbyr deg å ta hele regninga så får du se å levere. Herregud så flau jeg hadde blitt over deg som date om du hadde tilbudt deg å betale så hadde du ikke råd. Hadde ikke blitt flere dater på deg for å si det sånn.

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet (endret)

Han tilbød seg å betale, du sa nei at du kunne betale istedet, og så lot han deg få viljen din.

Klager du over å ha fått viljen din? Jeg skjønner ikke.

Den som inviterer betaler.

Og blir det veldig dyrt så sier du "jeg syns vi skal dele den" Så enkelt kan det gjøres.

Endret av gulmelon
  • Liker 9
Skrevet

Han tilbød seg å betale, du sa nei at du kunne betale istedet, og så lot han deg få viljen din.

Og blir det veldig dyrt så sier du "jeg syns vi skal dele den" Så enkelt kan det gjøres.

Nei, man betaler for seg selv med mindre noe annet er avtalt. Å si at "den som inviterer betaler" er bare en diskret måte å si at han betaler på, for alle vet hvem som tar initiativ til første date.

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

den som inviterer betaler. kjedelig hvis han inviterer deg på en kjempedyr date å ikke betaler. da kan heller du invitere han på noe du kan ha råd til

Skrevet

Synes det er helt greit at man deler regningen jeg! Selvfølgwlig et stort pluss visst gutten innsisterer på å få betale :)

Skrevet

Jeg ville aldri tilbudt meg å betale, rett og slett fordi jeg ikke vil gjøre mannen flau. I mine kretser er det ihvertfall helt naturlig at mannen spanderer.

• Liker 5
Gjest Hyssingen
Skrevet

Nei, man betaler for seg selv med mindre noe annet er avtalt. Å si at "den som inviterer betaler" er bare en diskret måte å si at han betaler på, for alle vet hvem som tar initiativ til første date.

Nå pleier den første "daten" å ende opp på en cafè over to kopper med kaffe. Om en fyr får spader av å måtte betale 40kr for to kaffe, så er han ikke en jeg ville giddet å bruke mere tid på.

Og hvilke tafatte damer er det du har hengt deg på som aldri har tatt initiativet til å be deg ut på date??

• Liker 1
Skrevet

Nå pleier den første "daten" å ende opp på en cafè over to kopper med kaffe. Om en fyr får spader av å måtte betale 40kr for to kaffe, så er han ikke en jeg ville giddet å bruke mere tid på.

Og hvilke tafatte damer er det du har hengt deg på som aldri har tatt initiativet til å be deg ut på date??

Fine damer som ikke trenger å beviser at de ha "ben i nesa" eller selvtillit, trenger ikke ta initiativ. Så jo, det blir i praksis som å si at "han tar regninga", når du påstår at den som inviter betaler. Det er mer gjerrig å skulle ha andre til å spandere 40 krs kaffe på deg, enn å ikke ville spandere det.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig betaler du for deg selv. Og når du først tilbyr deg å ta hele regninga så får du se å levere. Herregud så flau jeg hadde blitt over deg som date om du hadde tilbudt deg å betale så hadde du ikke råd. Hadde ikke blitt flere dater på deg for å si det sånn.

Han ba meg på en dyr restaurant ( Han jobber, jeg er student). Sa selvsagt ikke noe om at dette egentlig ble for dyrt for meg.

Nei jeg klager ikke, men jeg er ute etter synspunkter på hva som er akseptabelt. Og hvordan det blir sett på dersom jenta betaler. Det skjedde ganske impulsivt fra min side da jeg egentlig ikke er særlig fan av at folk betaler for meg, og at et jeg føler det hadde blitt litt kleint å spør om å splitte.

Gjest Hyssingen
Skrevet

Fine damer som ikke trenger å beviser at de ha "ben i nesa" eller selvtillit, trenger ikke ta initiativ. Så jo, det blir i praksis som å si at "han tar regninga", når du påstår at den som inviter betaler. Det er mer gjerrig å skulle ha andre til å spandere 40 krs kaffe på deg, enn å ikke ville spandere det.

Ok, da bør du kanskje heller påpeke at det er i dine kretser vanlig at mannen tar initiativ til date og betaler. For både jeg, og de jentene jeg kjenner har ingen problemer med å spørre en fyr vi vil bli kjent med, om han vil ta en kaffe en dag.

Jeg har ingenting imot å spandere 20kr på en kaffe, og jeg har ikke dårlig samvittighet for å ta imot kaffe til 20kr.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes egentlig det er en uting at en person betaler, særlig hvis det gjentar seg. Det samme dersom den ene parten forventer at den andre skal betale. Jeg pleier alltid å si "vi deler regningen", eller at det blir annenhver gang. Min date og jeg tok taxi for et par uker siden. Da sa han at taxisjåføren skulle få trekke mellom kortene våre. Det kortet han trakk skulle det betales med. Det var en artig måte å gjøre det på:) Jeg "tapte", men så hadde han spandert drikke ute, så sånn sett var det rettferdig:)

Anonymous poster hash: 164a4...16a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes egentlig det er en uting at en person betaler, særlig hvis det gjentar seg. Det samme dersom den ene parten forventer at den andre skal betale. Jeg pleier alltid å si "vi deler regningen", eller at det blir annenhver gang. Min date og jeg tok taxi for et par uker siden. Da sa han at taxisjåføren skulle få trekke mellom kortene våre. Det kortet han trakk skulle det betales med. Det var en artig måte å gjøre det på :) Jeg "tapte", men så hadde han spandert drikke ute, så sånn sett var det rettferdig:)

Anonymous poster hash: 164a4...16a

Når man skal holde på sånn så er det som to små unger får servert saft og måler kontinuerlig at alt er helt likt. Det suger jo all romantikken ut av enhver date.

Anonymous poster hash: e146e...49e

• Liker 2
Gjest Hyssingen
Skrevet

Han ba meg på en dyr restaurant ( Han jobber, jeg er student). Sa selvsagt ikke noe om at dette egentlig ble for dyrt for meg.

Nei jeg klager ikke, men jeg er ute etter synspunkter på hva som er akseptabelt. Og hvordan det blir sett på dersom jenta betaler. Det skjedde ganske impulsivt fra min side da jeg egentlig ikke er særlig fan av at folk betaler for meg, og at et jeg føler det hadde blitt litt kleint å spør om å splitte.

Neida, det er ikke kleint. Bare si "jeg betaler gjerne noe av det jeg altså" Sier han neida, det går bra, så vet du at du har spurt, og sier han ok, så betaler du også.

Helt akseptabelt.

Så lenge det ikke blir en frem og tilbake diskusjon, så har det ingenting å si :)

Gjest Makemeloveit
Skrevet

Hvis han sier at han skal spandere så er det ok å si ja første gangen, tenker jeg da. Men hvis han sier det hver gang, kan du jo si "tusen takk, men denne gangen kan jeg betale for meg." :) Er ikke farlig det! Kan også foreslå å splitte regningen, ingen som hadde synes det hadde vært dumt. Jenter kan også betale alt en gang om de har råd, det gjør jeg av og til på min samboer, og han spanderer av og til på meg. Greit å dele på det :)

Skrevet

Du kan jo ikke tilby deg å betale, for så å egentlig ikke ha lyst og "klage" etterpå.

Jeg syns at regningen skal deles i to, men om ene parten har lyst til å spandere en gang i blant så er det greit.

Skrevet

Det er ganske vanlig at mannen betaler når han har spurt henne ut. Vær så snill ikke ta regningen hvis du ikke har råd, vi vil jo ikke at jenten må sulte seg i en måned etterpå hvis du er student. Gutten har tenkt igjennom prisnivået på forhånd tross alt.

Anonymous poster hash: 61f21...51d
Skrevet

At hun egentlig ikke hadde råd, er ikke det samme som at det ikke var dekning på korte ;)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...