Gå til innhold

Hvordan håndtere nabo med en skrue løs i topplokket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har kjøpt en leilighet, som vi har brukt noen måneder på å pusse opp. Den måtte totalrenoveres, og det medførte dessverre en del bråk, men det må man regne med når man bor i blokk.

Vi har alltid holdt oss innenfor banketidene til borettslaget, og så langt det har vært mulig har vi tatt hensyn.

Problemet er at naboene som bor rett under meg er oppe og klager absolutt hele tiden, og det har nesten bikket over grensen til trakkasering. Det er mann og kone, og de kommer sånn ca annenhver gang. De kommer alltid når vi er vel innenfor tidene det er lov å pusse opp på, og det er samme regla hele tiden, i tillegg til at det kommer mye pisspreik ut av munnen på begge.

Hun mener det vil bråke mindre om en annen slår inn en spiker. I tillegg mente hun at vi ikke kunne pusse opp i det hele tatt på bursdagen hennes, for da skulle hun ha besøk. Vi tok hensyn til akkurat det, og ga oss da besøket kom. Selv om de er ufordragelige mot oss, så trenger ikke vi være det tilbake.

Han er enda verre enn henne med tanke på hva som kommer ut av munnen på ham. Han har hjemmekontor, og da kan jeg jo forstå at det er slitsomt for ham at vi pusser opp. Samtidig er det en konsekvens han selv har påført seg ved å bosette seg i blokk og skulle ha hjemmekontor.

Han hevder at vi ikke har lov til å pusse opp fordi jeg har en nabo under meg. Han sa også (senest i dag) at vi ikke har lov til å miste noe så han hørte det. (For vi mister jo ting med vilje bare for å plage ham. :ironi: )

En gang kom han og sa at vi kunne ikke pusse opp, for han skulle bake kake. Og hvor skulle han gjøre det hvis vi pusset opp. Altså han skal jo uansett ikke bake kaken på kjøkkenet mitt.

Så var det også en gang han kom og sa at vi ikke kunne pusse opp for han var psykolog og han hadde papirene i orden.

Som dere skjønner er de mildt sagt ikke helt gode, og jeg er drittlei av at de hele tiden kommer og klager.

Hadde det vært slik at vi brøt reglene og durte i vei til alle døgnets tider og bråkte i vei, så hadde det vært en ting, men det gjør vi altså ikke. Vi har alt vårt på det tørre, og har ikke gjort noe galt.

Er det noen som har noen gode idéer til hva jeg kan si til dem neste gang de kommer?

Er fristet til å si at jeg verken er interessert i eller har tid til å høre på noe av det de har å si, så hvis de har noe de vil formidle får de avtale et møte når jeg har tid eller ta det opp med styret i borettslaget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be de ta det opp med styret, ferdig.

Tror jeg gjør det. Heldigvis er de ganske upopulære hos styret allerede, og det vil jo gagne min sak.

• Liker 3
Skrevet

Å herlighet.

Altså, det ER irriterende når naboer pusser opp. Men tåler du ikke den irritasjonen, så får du la være å bosette deg i blokk. Jeg synes det høres ut som om dere har alt på det rene og mere til.

Å konfrontere eller få litt fornuft inn i sånne mennesker pleier å være rimelig håpløst. De er så langt inne i sin egen verden hvor det er "alle andre" som har skylden for alt som er feil, så sannsynligvis bidrar du bare til å styrke det inntrykket om du setter deg på bakbeina. Samtdig så skal man ikke godta alt. De opererer jo tydeligvis med en egen logikk - men hva med å i det minste prøve å få dem til å forholde seg til det helt konkrete regelverket som blokka har? Som f.eks.

- Hvor står regelen som sier at jeg ikke kan pusse opp når det bor noen under meg?

- I følge min klokke er jeg nå innenfor tidene på døgnet hvor jeg har lov til å drive med oppussing. Hvorfor mener du det er feil?

- På hvilken måte er det at jeg pusser opp mens du skal bake kake et brudd på husreglene?

Og så videre. Jeg har mine tvil på om det når frem, men det er vel verdt et forsøk. I det minste gir de kanskje opp når du ber om "bevis" hele tiden.

• Liker 6
Skrevet

Å herlighet.

Altså, det ER irriterende når naboer pusser opp. Men tåler du ikke den irritasjonen, så får du la være å bosette deg i blokk. Jeg synes det høres ut som om dere har alt på det rene og mere til.

Å konfrontere eller få litt fornuft inn i sånne mennesker pleier å være rimelig håpløst. De er så langt inne i sin egen verden hvor det er "alle andre" som har skylden for alt som er feil, så sannsynligvis bidrar du bare til å styrke det inntrykket om du setter deg på bakbeina. Samtdig så skal man ikke godta alt. De opererer jo tydeligvis med en egen logikk - men hva med å i det minste prøve å få dem til å forholde seg til det helt konkrete regelverket som blokka har? Som f.eks.

- Hvor står regelen som sier at jeg ikke kan pusse opp når det bor noen under meg?

- I følge min klokke er jeg nå innenfor tidene på døgnet hvor jeg har lov til å drive med oppussing. Hvorfor mener du det er feil?

- På hvilken måte er det at jeg pusser opp mens du skal bake kake et brudd på husreglene?

Og så videre. Jeg har mine tvil på om det når frem, men det er vel verdt et forsøk. I det minste gir de kanskje opp når du ber om "bevis" hele tiden.

Det kan jeg jo forsøke. Om det ikke virker så har jeg i det minste fått hatt det litt moro med dem.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å bare ikke åpne døren når de kommer?

Anonymous poster hash: 13963...26d
  • Liker 2
Skrevet

Oooh, eller snu på det?

"Unnskyld, men du kan faktisk ikke holde på med å bake kake når jeg skal legge parkett. Det går bare ikke, det har du ikke lov til. Hvor skal jeg liksom legge denne parketten når du skal bake kake samtidig!?"

• Liker 15
Skrevet

Hvorfor er det alltid sånn at det må være noen i en blokk som faen ikke tåler at det er andre mennesker rundt de? hvorfor bosetter de seg sånn da?(!) Nettopp derfor jeg ikke orket tanken på blokk, er så mange rare folk.

Bare puss opp med god samvittighet du, ta det opp med styret om det skjer igjen. :)

Anonymous poster hash: 5a1af...a30

• Liker 1
Skrevet

De under dem pusser også opp, så jeg skjønner jo at de liiiiiiider, som de så pent kaller det selv. Likte siste forslsget ditt, Pingting. Skal ut dit etter posten om en stund, og krysser fingrene for at jeg treffer på dem. Jeg har ikke tenkt å starte en diskusjon, men kjenner jeg dem rett så gjør de det. Planen da er å bare avbryte med å si: Unnskyld at jeg er frekk og avbryter deg nå, men jeg har tusen ting å gjøre, så jeg har dessverre ikke tid til sytingen din. All kommunikasjon oss i mellom får herved gå via styret.

Skrevet

Han er psykolog? Av alle ting...

Anonymous poster hash: b14f0...f9b
  • Liker 3
Skrevet

Ikke rart forrige eiere solgte om de var nøtt til å høre på sytingen hele dagen.. "Du kan ikke se på tv du nå, for jeg skal på do.." :fnise::laugh:

• Liker 6
Skrevet

Oooh, eller snu på det?

"Unnskyld, men du kan faktisk ikke holde på med å bake kake når jeg skal legge parkett. Det går bare ikke, det har du ikke lov til. Hvor skal jeg liksom legge denne parketten når du skal bake kake samtidig!?"

:hoho:

Skrevet

Han er psykolog? Av alle ting... Anonymous poster hash: b14f0...f9b

Nei, han er ikke det. Han jobber som oversetter men han slenger rundt seg med beskyttete titler. Mulig han kjenner en psykolog (eller burde kjent en psykolog) men det blir noe annet.

• Liker 4
Skrevet

Det lureste er å ta dette opp med styret. Skriv et brev, og pass på at du får svaret skriftlig.

• Liker 1
Skrevet

Og ikke minst, har dere hengt opp nabovarsel om oppussing og bråk, og holder dere innenfor blokkens husordensregler, så har de hvertfall ikke noe de skulle ha sagt.

Da får de heller ta seg en gåtur når dere holder på, så blir win-win for begge parter.

Anonymous poster hash: 42c81...830
Skrevet

Å lykke! Jeg traff faktisk på ham. Han begynte å kjefte i vei, og jeg avbrøt ham og sa det jeg skrev ovenfor. Han ble helt satt ut stakkars. "Ja, men du må jo høre på meg når jeg snakker til deg," prøvde han seg på. Jeg svarte bare kort og greit at "nei, det er jeg faktisk helt fri til å bestemme selv." Da begynte han med hele reglen om at bor man i blokk, så har man å følge blokken sine regler. "Blokken sine regler ja, ikke dine skrullete egoregler som er blottet for logikk og sammenheng, men som sagt så har jeg ikke tid til deg. Du får ta det opp med styret hvis det var noe mer." Så gikk jeg mens han sto der og så fortumlet ut.

• Liker 18
Skrevet

Flott, The Kitten! Vi får håpe det blir mindre klaging framover.

Skrevet

Og ikke minst, har dere hengt opp nabovarsel om oppussing og bråk, og holder dere innenfor blokkens husordensregler, så har de hvertfall ikke noe de skulle ha sagt.

Da får de heller ta seg en gåtur når dere holder på, så blir win-win for begge parter.

Anonymous poster hash: 42c81...830

Vi har absolutt ALT vårt på det rene, så det er ikke noe problem. Hvis ikke han gir seg etter det jeg sa i dag, sender jeg en skriftlig klage til styret.

Skrevet

Hva om dere prøver å bli litt mer effektive, så dere blir fort ferdig med oppussingen? Det er slitsomt å aldri få ro i sin egen leilighet, og hvis det er så at dere har holdt på i måneder så forstår jeg godt at naboen er dritt lei. Det er jo ikke bare å gå seg en tur heller, når dere holder på i så lang tid som dere gjør.

Og nei, jet er ikke enig i fremgangsmåten dems, tydelig at de har noen skruer løs :P

Anonymous poster hash: f51e1...707
  • Liker 1
Skrevet

Hva om dere prøver å bli litt mer effektive, så dere blir fort ferdig med oppussingen? Det er slitsomt å aldri få ro i sin egen leilighet, og hvis det er så at dere har holdt på i måneder så forstår jeg godt at naboen er dritt lei. Det er jo ikke bare å gå seg en tur heller, når dere holder på i så lang tid som dere gjør.Og nei, jet er ikke enig i fremgangsmåten dems, tydelig at de har noen skruer løs :PAnonymous poster hash: f51e1...707

Grunnen til at det har tatt så lang tid er fordi vi stort sett pusser opp utenom jobb og studier. Så ja, jeg kan forstå at de er lei. Men de begynte å klage dag 3 av oppussingen, og siden har de klaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...